کودک آزاری و تجاوز جنسی به کودکان و دانش آموزان مدارس، صرفنظر از غیراخلاقی و وَهن آمیز بودن آن، مستوجب مسئولیت جزائی و قانونی مرتکبین بدان و سلب اعتماد عمومی مردم از نظام آموزشی و فرهنگی کشور می گردد.واحد مطالعات حقوق شهروندی و حقوق کودک موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، ضمن ابراز تاسف و تاثر فراوان نسبت به جرائم و جنایات روزافزون نسبت به این " قربانیان خاموش"، این موضوع را در نوشتار حاضر از حیث حقوقی مورد بررسی قرار داده است.

کودک آزاری و تجاوز جنسی به کودکان، صرفنظر از غیراخلاقی و وَهن آمیز بودن آن، مستوجب مسئولیت جزائی و قانونی مرتکبین بدان می باشد.اخبار تاسف بار مربوط به تجاوز و آزار جنسی به کودکان توسط برخی از مسئولان مدارس تهران و نیز تجاوز جنسی مکرر و مستمر نسبت به یک کودک دختر معلول و عقب افتاده ذهنی در یکی از شهرستان ها که بسیار شرم آور و غیرقابل توجیه است، مستوجب مسئولیت قانونی عاملین آن و نیزمسئولیت قانونی وزارت آموزش و پرورش و دولت، از حیث عدم تامین امنیت اخلاقی دانش آموزان و عدم نظارت موثر و قانونمند بر فعالیت مدارس می باشد.

گزارش آزار جنسی و تجاوز به دانش آموزان تهران :
برابر گزارش های منتشره، مبنی بر تجاوز و آزار جنسی یکی از معاونان مدارس غرب تهران نسبت به شش دانش آموز معصوم و بی گناه، موج اعتراضات و واکنش های متعددی نسبت به این اقدام تاسف بارِ مقام مسئول در آموزش و پرورش تهران در بین رسانه ها، کارشناسان،حقوقدانان و وکلای دادگستری برخاست و نسبت بدان واکنش نشان داده اند. وضعیت مزبور، پیش از این نیز نسبت به دانش آموزان دیگری در یکی از مناطق آموزش و پرورش تهران تکرار شده بود و مقامات ذیربط، در مقام کتمان مراتب و عدم اطلاع رسانی شفاف و درست نسبت به موضوع و فراهم شدن زمینۀ بعدی و تکرار این جرائم در مناطق غرب تهران، در عمل شده اند!؟
وزارت آموزش و پرورش، با وجود مراتب مزبور، به جای اظهار تاسف و توضیح صادقانه و مسئولانه نسبت به رفتارهای مجرمانه و معمولۀ منتشر شده، در آموزش و پرورش، در تلاشی بلاوجه برای مسکوت گذاردنِ موضوع به مانند گذشته و به ظاهر،توجیه عملی وضعیت موصوف برآمده است؟! سرانجام، با فشارهای حاصله از موج گستردۀ پیگیری های رسانه ها و کارشناسان معترض و بعد از گذشت یک ماه از انتشار گزارش‌هایی، مبنی بر تجاوز یک ناظم مدرسه به شش دانش آموز در غرب تهران- حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی وزیر آموز‌ش‌وپرورش ایران در گفت‌وگو با روزنامه شهروند، با تائید این گزارش‌ها، از آزار جنسی دانش‌آموزان توسط معاون یکی دیگر از مدارس تهران خبر داده است.! (1)
هنوز تعداد دقیق شکایت‌ها دریافت شده درارتباط با این پرونده تجاوز مشخص نیست، اما براساس گزارش های منتشره، خانواده‌های تعداد دیگری از دانش آموزان نیز از این معاون به دلیل آزار و اذیت فرزندانشان شکایت کرده‌اند و شکایت‌های آنها در دست بررسی و تعقیب قضائی و قانونی قرار دارد. سکوت مقامات آموزش و پرورش و دولت در این باره و حتی، تاکید بر عدم تعقیب رسانه ای موضوع و مسکوت گذاشتن آن در این ارتباط به شکات، موجبات تاسف و اعتراضاتِ هرچه بیشتر فعالان حوزۀ حقوق کودک و وکلای دادگستری را فراهم آورده است و بر مسئولیت آموزش و پرورش و دولت دراین باره نیز تاکید شده است.


پوران درخشنده نیز پیش از این، با ساخت فیلم هیس، وضعیت کود آزاری و تجاوز های جنسی پنهانی به کودکان و تابوهای غلط و فرهنگ حاکم و جا%:.8'DB� در بین خانواده ها و جامعه را به تصویر کشاند و بر ضرورت تغییر و بازنگری فرهنگی و رفتاری خانواده تاکیدکرد و درعمل، نیز بدان هشدار داده است؟! اما گویی، مقامات آموزش و پرورش و دولت نیز که به نظر، فیلم مزبور را مشاهده نکرده و حتی، با وجود طرح شکایات متعدد از سوی خانواده های قربانیان تجاوز جنسی و کودک آزاری های منتشره در رسانه ها و اخبار متعدد، بر همان فرهنگِ تاسف بار پنهانی موجود و به نمایش درآمده در فیلم هیس تاکید داشته و به ظاهر، نظر به " هیس دولتی " نسبت به " پدیده شوم و مذموم کودک آزاری و تجاوز های جنسی مکرر و مستمر به دانش آموزان در مدارس" دارند و شاید زمان آن فرا رسیده باشد که پوران درخشنده، فیلمی از " هیس دولتی" ساخته تا بر لزوم رفع پرده پوشی نسبت به واقعیات و حقایق تاسف بار موجود در جامعه و مسئولیت قانونی دولت، از حیث نقض مستمر حقوق شهروندی و اساسی مردم و شهروندان در جامعه تاکید گردد. به راستی، باید گفت " هیس! ؛ دولت که حرف نمی زند و اعتراض نمی کند..."؟! (2)

آزار جنسی کودک/دختر معلول وعقب افتاده :
بنا به اعلام و گزارش منتشره از سوی یکی از حقوقدانان و همکاران محترم و فعال در عرصه حقوق شهروندی و کودک- خبرتکان دهنده دیگری از پرونده تجاوز به عنف به دختری که دارای معلولیت ذهنی بود، منعکس گردید!. این کودک معصوم و بی گناه که از بد روزگار، معلول و عقب مانده بوده و فاقد توان تکلم و صحبت نیز هست، از شادی کودکانه هیچ سهمی نبرده و هیچ شناختی نیز از نیّات و رفتار های غیراخلاقی و پلید احتمالی اطرافیان خویش در جامعه نداشته و حتی، توان درک و بیان آن را نیز ندارد! وی قربانی نیت و اقدام پلید رانندۀ سرویس مدرسه ی کودکان استثنایی شده است.!! (3)
متاسفانه، این دختر معلول و ناتوان ذهنی و گفتاری به جهت عدم توانائی در صحبت کردن، قدرت بیان سوء استفاده جنسی مکرر از وی و حتی، امکانِ طرح موضوع یا طلب کمک برای دفاع از حقوق خویش از او درعمل سلب شده و به همین جهت، رانندۀ سرویس متجاوز وی، هر روز؛ با اهداف پلید و نیّات شوم خویش، وی را در مسیر مدرسه، مورد آزار جنسی و تجاوز قرار می داد، تا اینکه، این دانش آموز عقبِ افتادۀ نگون بخت، از بد حادثه ،حامله شده و سرانجام، خانواده وی بدین سبب، متوجه عمق فاجعه شده اند؟!
گویا، پوران درخشنده در فیلم هیس، به موضوع تجاوز به عنف و آزار جنسی کودکان استثنائی توجه نکرده و آنرا پیش بینی ننموده است و ظاهراً، تصور می کرد؛ آزار جنسی کودکان و دانش آموزان صرفاٌ، معطوف به دانش آموزان عادی و سالم می باشد؟! در پی شکایت خانواده این کودک مظلوم و قربانی عمق، دیوان عالی کشور، ضمن نقض حکم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی و شمول اقدام راننده مرتکب به زنای غیر محصنه، وی را صرفاً، مستحق یکصد تازیانه دانسته است؟! و صد البته،از این حیث نیز باید به نظام حقوقی، قانونی، قضائی و فرهنگی کشور تبریک گفت و هزاران تاسف و تاثر خویش را نثار آن خانواده قربانی خشونت جنسی در جامعۀ ایرانی تقدیم داشت؟!

هشدار به خانواده ها و فعالان حقوق کودک :
اخبار و گزارشات مکرر و تکان دهنده کودک آزاری و تجاوز جنسی به کودکان، ضرورت بازنگری در قوانین و وضعیت موجود مدارس و نظام آموزشی کشور و نیز آگاه سازی خانواده ها و جامعه را در این ارتباط، برای پیشگیری از تکرار تاسف بارِ حوادث مشابه ضروری نموده و در همین ارتباط، توصیه ها و تذکراتی به آنها و فعالان حقوق کودک، به شرح ذیل ارائه می گردد :
1- بسیار دیده و شنیده ایم که خانواده ها، صِرف ثبت نام در مدارس تا پایان سال، از هرگونه مراجعه به مدارس یا تحقیق نسبت به وضعیت آموزشی، رفاهی، بهداشتی و وضعیت سرویس کودکان و دانش آموزان خویش خودداری کرده و نسبت بدانها، درعمل بی اطلاع می باشند و صِرف اعتماد اولیه و ظاهری به آموزش و پرورش، درعمل، فرزندان خود را به امان خدا رها نموده و تصور نمی کنند که ممکن است روزی فرزندان و دانش آموزان آنها، یکی از قربانیان شوم پدیدۀ مذموم کودک آزاری و تجاوز جنسی، ولو در مدارس و پیرامون آن باشد.!!
درک این واقعیت، چیزی از اهمیت، شان و جایگاه عملی و فرهنگی و زحمات کارکنان خدوم، صادق و ارزشمند نظام آموزشی و پرورشی مدارس و همۀ معلمان و آموزگاران محترمی که نگارنده نیز توفیق شاگردی مستمر آنها را داشته و خواهد د اشت، نخواهد کاست و نیازی هم به انکار مراتب مزبور و نقاط مُثبت آنها، با وجود همه موانع و محدویت های موجود در سر راه آموزش و پرورش در ایران و موضوع مطروحه در این نوشتار نخواهد بود. از اینرو، ضروری است؛ خانواده ها، انجمن های اولیاء و مربیان و هیات امنای مدارس در تعاملی مستمر و نزدیک با یکدیگر، از هرگونه بازرسی، نظارت، پی جویی و پی گیری مرتب و مستمر وضعیت دانش آموزان خویش و مدارس آنها خودداری ننموده و نسبت بدانها بی تفاوت نباشند و جلسات انجمن اولیاء و مربیان و هیات امناس مدارس را نیز از حالت جلسات فرمایشی،خوشایند و هدفمندِ مدیران مدارس، به جلسات چالشی، انتقادی، کارشناسی و نظارتی نیز تبدیل نموده و در مقام طرح و تعقیب مسئولیت های قانونی آموزش و پرورش، فرهنگ سازی خانواده ها و دانش آموزان و آموزش مهارتهای فردی و اجتماعی دانش آموزان و توجه به واقعیات مشهود جامعه و خانواده ها باشند.(4)


2- تصویب و وضع قوانین نظارتی و بازرسی موثر در نظام آموزشی کشور و تدوین نظام نامه ها و دستورالعمل های قانونی و اجرایی کارشناسی شده و مبتنی بر ضمانت های حقوقی و قانونی جدی و موثر در جلب و جذب کادر اداری، آموزشی، پرورشی، خدماتی و سرویس های مدارس، ضرورتی محتوم و وظیفه ای ضروری برای وزارت آموزش و پرورش و دولت خواهد بود.
3- آموزش فراگیر کودکان و خانواده ها نسبت به حریم خصوصی بدنی و فیزیکی کودکان در مدارس و پیرامون آنها و فرهنگ سازی مخاطرات احتمالی و پیش روی آنان در مدارس، جامعه و رسانه ها، با استفاده از رسانه ها، کارشناسان و متخصصان مربوطه ، ضرورتی مهم و مورد تاکید است.
4- تخصیص " کمیته مشورتی حقوقی و سلامت در مدارس" با حضور کارشناسان بهداشت و سلامت، روان شناسان، حقوقدانان و مشاوران خانواده و کودک و آسیب های اجتماعی و آموزش، نظارت و بررسی مستمر وضعیت کودکان و دانش آموزان در مدارس و نظام آموزشی مربوطه و تشکیل پرونده سلامت و حقوق کودکان برای هر دانش آموز و بررسی و تائید وضعیت سلامت هر یک از آنها در کمیته مزبور.
5- لزوم بازنگری در تابوها و نگاهای فرهنگی موسوم به " هیس" در خانواده ها و جامعه ها و طرح و تعقیب جدی و مستمرِ هرنوع آسیب های اجتماعی و کودک آزاری های متعدد نسبت به کودکان به مراجع قانونی و بازرسی ذیربط.
6- ضرورت تشکیل " دادسرا و دادگاههای ویژه کودکان و نوجوانان" و" پلیس اطفال/ کودکان"، به ترتیب مقرر در قانون آئین دادرسی کیفری جدید و طرح و تعقیب جدی انتظامی و قضایی جرائم علیه آنها. (5)
7- ضرورت تشکیل فوری " وکیل کودک یا وکیل یار" و آموزش و تربیتِ وکلای متخصص و کارشناس در حوزه حقوق کودک در نهادهای وکالتی کشور و نیز الزام هر مدرسه یا آموزش و پرورش هر منطقه و شهرستان ها به داشتن وکیل کودک و استفاده از آنها برای حمایت هرچه بیشتر از حقوق کودک و دفاع از آنها در معرض آسیب های اجتماعی و کودک آزاری های مرسوم در مدارس، خانواده ها و جامعه.
8- لزوم تاسیس " سازمان ملی حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان " برای هدایت منسجم و منظم امور مربوط به کودکان و تعقیب طرح ها و برنامه های مربوط به آنها بعنوان یک متولی خاص و برخوردار از ساختاری سازمانی منسجم و حقوقی موثر، با استفاده از حقوقدانان، کارشناسان، متخصصان حوزه های مختلف مربوط به کودکان و نوجوانان و وکلای دادگستری حامی و فعال در حوزه حقوق کودکان و نوجوانان.(6)
9- تخصیص شماره تلفن اختصاص " الو کودک یا صدای کودک" برای طرح و ضبط فوری تماس ها، کمک خواهی ها، گزارشات و هر نوع شکایات مربوط به کودک آزاری در سطح خانواده ها، مدارس، جامعه و ....و انعکاس سریع و فوری آنها به مراکز قانونی، قضائی و حمایت کودکان برای تعقیب جدی و موثر مراتب.
10- لزوم تجدید نظر در قوانین حمایت مربوط به کودکان و نوجوانان و ضرورت انطباق هرچه بیشتر با اصول و هنجارهای حقوق بشری و بین المللی مندرج در کنوانسیون جهانی حقوق کودک و نیز توجه و هماهنگی توامان قوای سه گانه به این مهم و تعقیب مراتب از سوی فعالان حقوق کودک و حقوق بشر در این باره.(7)
11- طرح و انتشار مستمر مخاطرات و آسیب های اجتماعی موجود و پیش روی کودکان و دانش آموزان و خانواده ها در رسانه ها و مراجع آموزشی و پرورشی مربوطه و تهیه و ساخت محصولات آموزشی، فرهنگی و چند رسانه ای مناسب و انیمیشن های مربوط به حقوق کودک، کودک آزاری و تهدیدات پیش روی آنها و نیز آگاه سازی فرهنگی جامعه و خانواده ها نسبت به آنها و حریم خصوصی دانش آموزان و کودکان و نوجوانان.
12- ضرورت توجه دولت و رئیس جمهور نسبت به مراتب و موارد مطروحه در این نوشتار و گزارشات و تذکرات مکرر و مستمر کارشناسان و فعالان حقوق کودک و رفع موانع و محدودیت ها و اشکالات وارده و مطروحه در این ارتباط.
13- استفاده مستمر و کارشناسی از تجارب کشورهای توسعه یافته و مدافع حقوق کودک در ابعاد مختلف آموزشی، پرورشی، فرهنگی ، رسانه ای و حقوقی و نمونه برداری از فرهنگ و نظام آموزشی و حقوقی آنها و بومی سازی با شرایط و وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی.
14- آموزش کارشناسی و فرهنگی " فرهنگ جنسی و ارتباط جنسی ، فرصت ها و مخاطرات آن" ، متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی در کشور برای کودکان و نوجوانان و تخصیص واحدهای درسی مربوطه در مدارس و نظام آموزشی مدارس.


نتیجه :
کودک آزاری و تجاوز جنسی به کودکان، نه تنها برابر قوانین جزائی ایران جرم انگاری شده، بلکه اساساً اقدامی ناشایست، تاسف بار و مغایر با موازین شرعی، قانونی، اخلاقی و اجتماعی بوده که به هیچ عنوان، توجیه پذیر نخواهد بود. آثار و پیامدهای کودک آزاری و تجاوز به کودکان بی گناه و بی پناه و این قربانیانِ خاموش فرهنگی در جامعه، در میان مدت و بلند مدت، تاثیرات پیدا و پنهان متعددی بر سرنوشت آنها و جامعه و خانواده ها برجای خواهد گذاشت. تلاش مذموم بعضی از خانواده ها و برخی از مسئولان در پنهان سازی غیرموجه آسیب های اجتماعی و کودک آزاری های جنسی نسبت به دانش آموزان و کودکان، امر ناشایست دیگری است و زمینۀ توسعه و اشاعۀ عملی و مستمر این پدیدۀ شوم را در جامعه تقویت خواهد کرد.
ضرورت تجدید نظر در قوانین حمایت از حقوق کودکان و لزوم انطباق هرچه بیشتر نظام حقوقی کودک در ایران با موازین حقوق بشری و حقوق جهانی کودک و ایفای تعهدات بین المللی دولت ایران دراین رابطه، همراه با ضرورت تغییرات گسترده در ساختار های اجرائی، آموزشی و فرهنگی مربوط به کودکان و نوجوانان و آموزش مستمر خانواده ها و آنان، به ترتیب پیش گفته ؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر است. بااین وجود، ضروری است؛ وزیر آموزش و پرورش، ضمن عذرخواهی رسمی از مردم و شهروندان و خانواده های قربانیان کودک آزاری های گذشته و اخیر و کودکان مظلوم مزبور، با استعفای مسئولانۀ خویش و مدیران مربوطه، موجبات آرامش هرچه بیشتر خانواده ها و قربانیان مزبور و جامعه را فراهم آورده و دولت و وزیر بعدی آموزش و پرورش نیز با سرعت ، در مقام طرح و تعقیب کارشناسی و علمی نظام بازرسی و نظارتی آموزش و پرورش و توجه نمودن به مراتب مطروحه در این نوشتار و هشدارهای مطروحه از سوی کارشناسان مربوطه برآید و مجلس نیز با استفاده از مکانیسم های قانونی مقرر در قانون اساسی در جهت تعقیب جدی موضوع نسبت به دولت و وزارت آموزش و پرورش عمل نماید.
علاوه براین، ضروری است؛ رئیس جمهور بعنوان مجری قانون اساسی و رئیس دولت و دولت نیز در جلسه رسمی هیات وزیران، به جهت نبود امنیت اخلاقی لازم و قابل انتظار در برخی از مدارس و نقض حقوق شهروندی دانش آموزان و خانواده های آنها، از مردم، خانواده ها و قربانیان کودک آزاری های جنسی مزبور رسماً، عذر خواهی نمایند و با جلب حمایت و فراهم آوردنِ موجبات معاضدت قضایی توسط حقوقدانان و وکلای دادگستری مجرب و متخصص در حوزه حقوق کودک، زمینه دفاع از حقوق قربانیان و خانواده های آنها را با هزینه دولت بعنوان جبران بخشی از خسارات وارده به آنها نسبت به نقض حقوق شهروندی آنان فراهم آورد.
وضعیت مزبور و گزارشات و اخبار تکان دهندۀ موصوف، نه شایستۀ خانواده ها و نظام آموزشی و فرهنگی ایران بوده و نه بایستۀ یک نظام شرعی و اسلامی می باشد و تکرار این روند تاسف بار نیز فاقد هرگونه توجیه اخلاقی، قانونی و فرهنگی است و از اینروست که ؛ رئیس جمهور و دولت و وزیر متبوعه نیز باید ضمن پذیرش مسئولیت های قانونی مرتبط، در مقام جبران خسارات مادی، معنوی و حیثیتی حاصله دراین رابطه برآیند، والا؛ ماحصل صحبت، تکرار مکررات خواهد بود.....!!

 

محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)؛ وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
واحد مطالعات حقوق شهروندی و حقوق کودک موسسه حقوقی و بین المللی زمانی
Email : zamani.i.l.inst@gmail.com

 

پی نوشت ها و منابع :
1- http://www.dw.de/a-17695675
2- محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، هیس دولتی! ؛ دولت فریاد نمی زند؟، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق شهروندی و حقوق بشر، 1392
3- دکتر حسین احمدی نیاز، گزارش تجاوز به عنف کودک عقب افتاده، صفحه فیس بوک نگارنده(دکتر احمدی نیاز).
4- سخرانی نگارنده در زمینه " حقوق خانواده و حقوق کودک، انجمن اولیاء مربیان و خانواده های مدارس تهران، 1391
5- محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، دستاوردها و نوآوری های قانون آئین دادرسی کیفری جدید، اسکودا(http://www.scoda.ir/?p=4623 ) و خبرآنلاین( http://www.khabaronline.ir/detail/355729/weblog/zamanidarmazari ).
6- محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، ایران و کنوانسیون جهانی حقوق کودک( 1 و 2)، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق کودک و حقوق بین الملل،خبرآنلاین؛ http://www.khabaronline.ir/detail/316570/weblog/zamanidarmazari- http://www.khabaronline.ir/detail/316568/weblog/zamanidarmazari
7- محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، نگاهی برحقوق جهانی کودک و کنوانسیون حقوق کودک در خصوص فروش ، فحشاء و هرزه نگاری کودکان، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق کودک و حقوق بین الملل، خبرآنلاین، http://www.khabaronline.ir/detail/316581/weblog/zamanidarmazari

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هیس A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    23 0
    مگر این آقای وکیل فیلم هیس را ندیده و نمی داند که باید نسبت به واقعیات و حقایق جامعه، هیس گفت و خموش بود و چشم و چوش به حقیقت بست و واقعیت را ندید....
  • بی نام A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    20 1
    توی دبیرستان ها فاجعه است
  • بی نام A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 7
    چند نکته : رفتار انجام شده زشت و نیاز به کیفر فرد دارد ، در فرهنگ ما ربط دادن مسائل به هم وجود دارد و در صورت باز شدن بیش از حد موضوع مسائل دیگر به این گونه مسائل ربط داده خواهد شد ، علنی نشدن موضوع به معنای عدم رسیدگی و یا عدم آسیب شناسی نباید شود ، گاها اشتباه یک فرد را ما به کل سازمان ربط میدهیم که صحیح نمیباشد ، آیا اینگونه مسائل هر چند ناچیز در ارگانها ویا سازمانهای دیگر انجام نشده و در چند مورد هیس نشده است. حتی افرادی که نقش فرهنگی بیشتری در جامعه دارند نیز دارای خطا بوده اند . به هر حال افراد بیمار در هر قشری وجود دارد و باید برخورد و رسیدگی شود و تا حدودی هم اطلاع رسانی شود ولی تامیم داده نشود و جوری بیان نشود که خشک و تر با هم سوزانده شود.
    • انصاف EU ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      8 2
      ضمن احترام به نظر شما، حرف درستی می زنید اما اگر در مطلب منتشره دقت فرموده باشید نویسنده ،آنرا تعمیم نداده و خشک و تر را با هم نسوزانده است؟ موضوع، خطاب به آموزش و پرورش و مسئولیت وزارتخانه متبوعه و دولت از حیث نظارت عالیه و مسئولیت قانونی نسبت بدان است. این موضوع تاکنون در مدارس متعددی اتفاق افتاده که تاکنون گزارش نشده است. سال گذشته در وضعیت بدتر و بیشتری، در مدارس منطقه 16 تهران تکرار شده است اما مکتوم مانده و در عمل، رسیدگی نشده است نگارنده در مقام یک حقوقدان نسبت به این بحران فرهنگی و اجتماعی ضمن نشان دادن دغدغه خویش، راه کارهای پیشنهادی و کارشناسی خود را نیز ارائه کرده است که منصفانه نیز می باشد. منظور از هیس دولتی، نسبت به عدم واکنش جدی و موثر دولت نسبت به نقض حقوق شهروندی است.
  • همدانی IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    12 0
    جناب آقای زمانی/ سلام/ تمایز ما با سایر همکاران حساسیت بیشتر نسبت به وقایع کشورست/ امیدوارم آستانه دغدغه مندی دوستان بالاتر رفته و بیشتر به این گرفتاریهای اجتماعی بپردازند. شاید بیشتر دقت کنیم
    • زمانی A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      8 0
      ضمن سپاس از شما و سایر خوانندگان محترم،از نشانه های یک شهروند مدنی، توجه به پیرامون و مسائل اجتماعی و تحولات روز جامعه و جهان می باشد و داشتن دغدغه جدی و عدم تفاوت نسبت آنها، لازمه بودن یک شهروند مدنی می باشد. بی تفاوتی نسبت به تحولات اجتماعی و مسائل جاری جامعه، شهروندان و کشور را به انفعال و عدم پویایی و حرکت در مسیر القائی و هدفمند دولت و مسئولان سوق داده و مانع حیات مستمر و موثر جامعه و مردم خواهد بود. مردم حق دارند نسبت به تحولات جاری جامعه و جهان واکنش نشان داده و نسبت به آنها تحقیق و قضاوت نمایند و مسئولان نیز مکلف به شفاف سازی و پاسخگویی مسئولانه بدان ها می باشند و دراین میان، نقش کارشناسان، روشنفکران و حقوقدانان در راه آگاه سازی مردم و آشنا نمودن آنها به حقوقشان اهمیت به سزایی دارد.
  • محمود A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    5 0
    فیسبوک ترکونده این جریان رو
  • توکل A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    1 12
    اینا عمدیه میخوان رییس جمهور و این دولتو ضایع کنن.اینا زیر سر دولت قبلیه خدا سزاشونو بده .
  • ali US ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    9 0
    هیس حقوق دانان عاقل فریاد نمی زنند. مگر حقوق دانان شورای نگهبان را نمی بینید که چقدر ساکت و بی سر وصدا کار میکنند شما هم یاد بگیرید. ضمن اینکه این کار در آموزش وپرورش ایران سابقه دیرینه دارد
  • سر سبز IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    7 0
    هیس دخترها فریاد نمی زنند واقعیت تلخ جامعه ماست که در باورهای ما نهادینه شده باید در این زمینه به صورت خیلی جدی کار کارشناسانه صورت بگیرد این باور همانطور که باور مادربزرگهای ما بوده باور قشر تحصیل کرده امروز هم می باشد واقعا نمی دانیم وچه طور باید با این موضوع برخورد شود نه ما می دانیم نه اون کسی که برای تجاوز به یک دختر معلول حکم صد ضربه شلاق می دهد ایا این حکم یک حکم عادلانه می باشد؟بزهدیده خاص این حکم که شرایط خاصی دارد چه طور قانون به خود اجازه میدهد با صد ضربه شلاق قضیه را فیصله دهد به نظر من ادم هایی که به خود اجازه می دهند به یک دختر معلولی که حتی قادر به شکایت نیست بارها مورد ازارو اذیت وتجاوز قرار دهد دیگر حق ندارد در جامعه با انسانها زندگی کند اورا به ا شد مجازات محکوم نمود
  • هیس شهروند SK ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    8 0
    هیس شهروند، پیام سکوت شهروندان نسبت به مسائل و تحولات جاری پیرامون آنهاست و مردم و شهروندان نباید جشمی برای دیدن و گوشی برای شنیدن و زبانی برای گفتن داشته باشند تورم،آلودگی هوا، بی نظمی، وضعیت معیشت و رفاهی بد آنها، جرم و جنایت، بیکاری، فقر، فساد و فحشاء، کودک آزای و تجاوز جنسی به کودکان، دانش آموزان و معلولان، قانون گریزی، نقض حریم خصوصی مردم و شهروندان، مشکلات روزافزون در جامعه، بحران در خانواده، طلاق فزاینده در کشور، تجرد مطلق در کشور و....را باید با " هیس شهروند" درک و دریافت و ساکت و خموش برای رسیدن به سعادت عمل کرد...
  • فریاد A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    1 0
    اگر دولت و مسئولان به هشدارهای کارشناسان و حقوقدانانی این چنینی در خصوص امنیت شهروندی و حقوق کودکان توجه می کردند؛ شاهد "پدیده شوم کودک آزاری و قتل ستایش و آتنا اصلانی" در طی سالهای اخیر و روزهای آتی نبودیم...