روز پنجشنبه پس از آنکه نیروهای دولتی عراق از ترس حمله داعش پست های خود را ترک کردند، پیش مرگ های کرد، کنترل کامل شهر کرکوک در شمال این کشور را به دست گرفتند.

حمله غافلگیر کننده داعش و سقوط دومینو وار چند شهر عراق به دست لشگر مورچگان، ظرف چند روز گذشته، دست کم برای کردها شرایطی را پیش آورد که آنها بتوانند به آرزوی دیرینه خود برسند و کنترل شهر بزرگ نفتی کرکوک را به دست بگیرند.
تا این لحظه اقلیم کردستان صرفا به بهانه مبارزه با داعش و با شعار جلوگیری از نفوذ و پیشروی این موجودات به تصرف این مناطق دست یازیده است اما شواهد و قرائن نشان می دهد که نیت اصلی کردها چیز دیگری است.

در میان پیش مرگان کرد مثل معروفی هست که می گوید "ازهاتِم بگرِم ازناتِم بِمرِم" یعنی آمده ام بگیرم نیامده ام که بمیرم. برهمین اساس کردها قطعا بیشتر از آنچه منجر به تسلط کامل آنها بر اراضی مورد اختلافشان با دولت مرکزی از جمله کرکوک، خانقین و مندلی بشود پیش نخواهند رفت و بعید است که یک گلوله اضافه در راه دفاع و حفظ سایر اراضی به سمت داعش شلیک کنند.

از این منظر می توان کردهای اقلیم و پیش مرگ ها را متهم به نوعی سوء استفاده از وضعیت پدید آمده در عراق کرد به این معنی که آنها پیشاپیش به استقبال طرح تجزیه عراق به سه بخش کردنشین، شیعه نشین و سنی نشین رفته اند و اکنون در حال تثبیت مرزهای مد نظر خود برای آینده عراق تجزیه شده هستند.

دلیل این ادعا این است که پیش مرگ های کرد روز پنجشنبه برخی از مناطق در مندلی و خانقین را تصرف کردند که به هیچ وجه مورد تهدید داعش نبود و احتمال آن نیز نمی رفت اما در عوض این مناطق سالهای متمادی محل اختلاف کردها با دولت مرکزی چه در زمان حال و چه در زمان گذشته بود.

این مسئله کار مبارزه با داعش را برای دولت مرکزی سخت می کند چه اینکه کردها قطعا در این مبارزه فراتر از مرزهای مورد نظر خود به کمک بغداد نخواهند رفت و در ثانی این احتمال نگران کننده نیز برای دولت مرکزی پدید می آید که ممکن است کردها با داعش از یک سو و با ترکیه از سوی دیگر برای عملی شدن نقشه تجزیه عراق هماهنگی هایی داشته اند.

اگر فرض اطلاع داشتن کردها از حملات غافل گیر کننده داعش و طرح آنها برای آماده کردن مقدمات تجزیه عراق و تشکیل امارت اسلامی عراق و شام درست باشد آن وقت در خوش بینانه ترین حالت دولت عراق با این واقعیت مواجه می شود که کردها در عمل دست کم نه با دولت مرکزی و نه با داعش وارد جنگ نخواهند شد و صرفا به دنبال سهم خود از آینده عراق تجزیه شده خواهند بود که هم اکنون با تصرف کرکوک، خانقین و مندلی و مناطق دیگر مورد اختلاف با دولت مرکزی به آن رسیده اند.

اما این خواست و اراده، لزوما به معنی پیروزی نهایی برای طرفین پروژه نیست. تجربیات چند سال گذشته در خاورمیانه نشان داده است که عزم و اراده هایی از این قوی تر، در هم شکسته شده است و از این رو این احتمال که مالکی بتواندمجددا مناطق از دست رفته را بار دیگر به تصرف خود در آورد بسیار زیاد است.

آنگاه در چنین شرایطی کردها با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد که یکی از آنها تلافی دولت مرکزی خواهد بود. از این رو به نظر می رسد اقلیم کردستان باید عاقلانه تر و با دور اندیشی بیشتری در این صحنه گام نهد و به جای اینکه صرفا منافع اقلیم را دنبال کند منافع کلان عراق را در نظر بگیرد چه اینکه تجربه تاریخی کردها نشان داده است، اعراب و حتی ترک های سنی در کوتاه مدت و صرفا برای رسیدن به اهداف خود با کردها معامله کرده و کنار می آیند اما به محض محقق شدن اهداف، کردها را به شدت مورد قهر و غضب خود قرار می دهند و اصولا کردها تجربه تاریخی خوبی در همکاری با اعراب و ترک های سنی نداشته اند و با شیعیان تعاملات بهتری داشته اند.

اگرچه در اختلافات میان کردهای اقلیم و دولت مرکزی بخشی از تقصیرها متوجه نوری مالکی بوده است اما به مصلحت کردها نیست که در چنین شرایطی او را در برابر داعش تنها گذاشته و یا بدتر از آن با این موجودات انسان نما علیه او و منافع ملت عراق اعم از سنی و شیعه هم داستان شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 101
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    چرا که نکنند؟ کردها همیشه به دنبال منافع اقلیم خودشان بوده اند. به آنها چه که سر اعراب چه می آید؟ هر کسی باید دنبال منافع خودش باشد و آنها هم الان دقیقا همین کار را می کنند.
    • علی IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      87 41
      مگر در عراق کرد و اعراب با یکدیگر هم وطن به حساب نمی آیند؟ این تفکر عین خوره در کشور ما حتی در جزئی ترین مسائل وجود دارد و واقعا باعث تاسف بار است. اگر انجا کرد و عرب هستند اینجا خراسانی، رشتی، آذری، بلوچ و سیستانی، اصفهانی و یزدی و عرب. یقین دارم در بین خانواده های تمام کسانی که به نظر شما مثبت و منفی دادند، پیوند خونی چند استانی و زبانی و نژادی اتفاق افتاده است پس بیایم حتی اگر برای دیگران نسخه می پیچیم این نسخه را برای خودمان هم در نظر بگیریم تا ببینیم چه فاجعه ای رخ می دهد
    • حامد RO ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      82 21
      علی آقا حرف شما کاملا درسته، ولی تا زمانی که با احترام با همه اون کردها، آذریها، عربها و ... برخورد بشه و تبعیض وجود نداشته باشه. در هر صورت در کشور ما اگه همچین اتفاقی بیفته، کردها در صف اول مبارزه با داعش خواهند بود، همونطور که در جنگ همیشه حاضر بودن. تفکرات داعش با تفکرات کردها چه شیعه و چه شافعی اصلا سازگاری نداره. تحلیل ایشون به نظرم یک طرفه بود. همین حالا که ما داریم صحبت میکنیم، کردها چه در سوریه و چه در عراق در حال جنگ با داعش هستن و تا حالا چندین شهید هم دادن.
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      18 46
      جواب سوال تیتر یک کلمه است : بله
    • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      21 51
      هفته پیش قبل از حمله داعش به موصل ایسنا یه خبر داده بود که بارزانی با مریم رجوی سرکرده منافقین در فرانسه دیدار داشته و گفته هرکاری می کنه تا مالکی برای سومین بار نخست وزیر نشه اخبار دیگری هم هست که مناقین و داعش با هم همکاری نزدیکی دارند. قطعا البته برخی از هموطنان کرد از این موضوع ناراحت خواهند شد و احساساتشان جریحه دار خواهد شد اما خطاب این مطلب و نویسنده قطعا به کردهای عراق نیست بلکه به تصمیم گیرندگان آنها است که در پشت پرده دست به زد و بندهای سیاسی می زنند.
    • سحر A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      11 12
      جالبه که آمار بیکاری در گیلان در حد سیستان و بلوچستانه. تمام منابع طبیعی ما هم داره نابود می شه ولی ما هیچ وقت نمی گیم چون ما گیلک هستیم دارن در حق ما ظلم می کنن. برادرای کرد و ترک و عرب و بلوچ و لر و ...یه کم انصاف هم چیز خوبیه. همه شما توی قدرت و در آمد این کشور سهمی دارید ولی باز هم نسبت به سایر اقوام بدبین هستید. اونی که تجزیه و دوری ما رو از هم می خواد حتما یه نفعی از این وضع می بره. وگرنه هیچ کشوری توی این دنیا دلش به حال دیگران نسوخته و نمی سوزه.
    • اشکان A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      9 9
      در پاسخ به دوستانی که کردها رو قومیت می دونند وحق داشتن تعیین سرنوشت رو ندارن،بله حق با شماست چون اگر شما عرب می بودید و ایران جزئی از عربستان همین نظر را راجب ایرانی ها می داشتید و می گفتید قومیت ایران چرا به ملیتش پشت میکندبه هر حال کردها بزرگترین ملتی هستند که کشور ندارند،خبرآنلاین اگر ضره ای به آزادی بیان معتقدی چاپ کن
    • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      9 4
      وقتی همه پرسی تو کریمه باشه خوبه ولی در جاهای دیگه اصلا خوب نیست
  • بی نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    اگه این کار رو کرده باشن این کار یعنی خیانت به کشور
    • مریم A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      20 36
      اوووووووووه شما دو تا چه کردهای متعصبی هستین .نوشته بیچاره "اگه" اگر کاملن به جا هست در جمله همونطور که میشه گفت اگر تهرانی ،اگر مشهدی این کار رو کنه خیانت کرده . به جای کرد بعد از اگر هر قشری رو که بذاریم باز صحیحه جمله .شما هم شورشو رو در آوردین کمی صنایع ادبی و ادبیات فارسی رو یاد بگیرید
    • بی نام RO ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      10 6
      مریم خانوم بخش اول کامنت بی نام جمعه 23 خرداد 1393 03:20:20 که نوشته بودن "ای تف به ذاتشون ..." حذف شده. البته این یکی کاربر عزیز هم نباید همونطوری جوابشون رو میدادن.
  • كدخدا EU ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    كدام كشور ؟ كدام حكومت مركزي؟ شما انتظار داريد نيروهاي كردستان،كه دولت مالكي حتي حقوق و دستمزدشان را نميدهد و نه به رسميت شناخته ، و هر كاري را كه براي تضعيف منطقه در توان داشته انجام داده ،ناجي مالكي شوند؟ مگر ارتش نداردعراق ؟
    • sina IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      49 87
      تاریخ نشون داده که نه کرد ها و نه عرب ها قابل اعتماد نیستن.در زمان جنگ اول با عراق ضد ایران بودن و لی بعدش که صدام از شرمندگیشون در اومد اومدن سمت ایران.
    • بی نام RO ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      66 39
      سیناجان کردها در زمان جنگ کنار ما بودن. اونها چه قبل و چه بعد از انقلاب هیچوقت به ما پشت نکردن. اما بالاخره اونها هم منافع خاص خودشون رو دارن.
    • حجت IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      42 74
      کردها خیلی توقعشون زیاده این همه پول رو پس بارزانی از دولت مرکزی می گیره چی کار می کنه که حقوق پیش مرگه مونده رو زمین . من فکر کنم عمده این کامنت ها رو چند نفر خاص گذاشته اند. کردها هم یک سوم از بودجه نفت دولت مرکزی رو می گیرن و هم خودشون غیرقانونی نفت به ترکیه می فروشن بعد حالا پول ندارن؟ این حرفا کدومه. شواهد کاملا نشون می ده که کردها دست کم با داعش مشکلی ندارن اما کورخوانده اند اگر داعش مسلط بشه خون کردها رو هم مثل شیعیان می ریزه حالا ببینید.
    • kurd A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      17 12
      آقای سینا حرف از اعتماد نزن که حالم به هم مبخوره. اگه کردها نبودن الان باید اینجا عربی تایپ میکردی خبرآنلاین اگه دم از ازادی و دمکراسی میزنی چاپ کن
  • آرش CY ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    19 2
    نویسنده بهتر است منافع کردستان در زیر سایه دولت عربی عراق ذکر کند و اینکه چگونه منافع کردستان به منافه عراق مرتبط است، تا خواننده خود به قضاوت بشیند که آیا کردستان درست عمل کرده است یا خیر. وگرنه جواب این مقاله آسان است: چرا با داعش درگیر شوند در حالی که نه از لحاظ تاریخی و نه از لحاظ سیاسی روز، تجربه خوبی از عرب ها ندارند. داعش هم نه در سوره و نه در عراق به سمت شمال که کردها و به نوعی مرز ترکیه است پیش روی جدی نداستند.
  • شایان US ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    38 8
    تا دیروز که با مخالفها تو سوریه میجنگیدن خوب بودن حالا بد شدن؟؟؟؟؟
  • دولت آبادی IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    13 25
    بعضی دوستان ماسه داغتر از آش شده اند . چنان با حرارت صحبت میکنند انگار از کردستان عراق دارند کامنت میگذارند . یه نگاه به متن می انداختید میدیدید که نویسنده از نوری مالکی در ارتباط با مسایل کردستان انتقاد کرده . انچه که مهم است این است که وحدت و یک پارچگی کشور ها نباید از بین برود و هر کس در راهی غیر از این قدم بردارد خائن است و سزایش مرگ اسنت .
    • بی نام RO ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      23 6
      کسی که یکپارچکی عراق ضربه زده خود آقای مالکی است که نه توان تعامل با سنیها و نه کردها و نه حتی بسیاری از جریان های شیعه مثل جریان صدر و حکیم رو ندارد. محض اطلاع عرض کنم که نماینده های همه جریان های شیعه، سنی و کرد به جز ائتلاف دولت قانون آقای مالکی، با درخواست دولت برای اعلام حالت فوق العاده مخالفت کردند و حتی حاضر به تشکیل جلسه هم نشدند، ولی در عین حال از آمادگی برای مبارزه با داعش خبر دادند. این موضوع نشان دهنده مخالفت اکثر جریان های عراقی با سیاست های آقای مالکی هست.
    • انصاری A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      8 4
      دوست عزیز. رییس سنی پارلمان مانع از تشکیل جلسه اضطراری شد.برای مالکی شرط گذاشته بود و مالکی هم نپذیرفت. در جایی دیگر هم نوشتم. اعراب سنی نمیخوان بپذیرن فقط 15 درصد عراق را تشکیل میدن پس بیش از 15 درصد سهم خواهی نکنن. دوره صدام که قدرت مطلق در دست اینان بود تمام شد. ممه رو لولو برد عزیز جان.چطور شما به طرف مقابل میگین شما فقط 4 میلیون هستین؟؟؟بنده هم همین رو به طرف مقابل میگم. شما فقط 15 درصدی جانم.
    • بی نام A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      3 4
      البته شاید منظورتون رو فرصت نکردین بطور کامل بیان کنید اون وحدت و یکپارچگی که داشتین تو بیاناتتون میفرمودین نباید از بین برود همانا کوبیدن میخ آخر است که آقای مالکی در این انتخابات آخر داشت به ان مهم می پرداخت ایشان برعکس دوره ی قبل که یک ائتلاف ملی نیم بند رو ازشون دیدیم در این انتخابات اخیر و پس از مهندسی انتخابات رویه ی اقتدارگرایانه و انحصارطلبانه ی دولت اکثریت رو انتخاب کرده بودن به استناد خط و نشان هایی که از ویدیوهای مجالس خصوصی ایشان با حامیان و اطرافیان خودشون داشتن که اظهار کرده بودن وقتی اف16 های خریداری شده رسیدن اقدام به بعضی کارها میکنن این وحدتی که میفرمایید بیشتر معنی پیدا میکند و از اینکه بعنوان یک حق خدادادی حق تعریف معنی خیانت و صدور مجوز مرگ رو بخدتون میدین متاسفم.
  • زين الدين IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    23 41
    كرد ها نبايد از آب گل آلود ماهي بگيرن
  • دهلاويه A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    14 28
    تحليل بسيار بجاي بود متاسفانه هرگاه كشوري مورد حمله قرار مي گيرد و اندكي ضعيف مي شود گروههايي مثل كومله و دموكرات و... كه در ايران زمان جنگ هم پديد آمدند تازه شروع مي كنند به خيانت به كشور خود و بعد كه ارتش كشور انتقام مي گيرد مظلوم نمايي و مرثيه سرائي
  • بی نام NL ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    20 2
    افزایش اختلافات قومی و مذهبی در منطقه از هر چیز دیگری خطرناکتر است...
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    20 4
    فعلا که نقشه عراق و اوکراین داره عوض میشه و شما هم با این حرفها نمی تونی جلوش رو بگیری. یکی بر اثر فساد دولت های وابسته به غرب و روسیه و دیگری بر اثر وجود یک حکومت دیکتاتوری در سال های گذشته و جنگ های فرقه ای بعد از آن
    • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      4 1
      ایرانم درخطره حواستون باشه.................بیایید همدل باشیم
  • فرهاد RO ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    66 10
    آقای نوروزپور واقعا تحلیل تون جالب نبود. برادرهای کرد عراقی در هشت سال جنگ در کنار ما بودن، و اگه نبودن اینها که از سرزمین خودشون دفاع کنن، ما باید در کردستان و آذربایجان غربی هم با صدام میجنگیدیم، درحالی که صدام هیچوقت به این مناطق حتی نزدیک هم نشد. من نفهمیدم، بالاخره منظور شما چیه. یعنی شما میگید که کردها از مناطقی که جز مرزهای اقلیم نیست دفاع کنن؟ درحالیکه دولت مرکزی حتی حقوق شون رو هم نمیده؟ چرا باید تاوان بی عرضگی دولت رو کردها بدن؟ که البته در سد و فرودگاه موصل و کرکوک این کار رو کردن، درحالیکه سربازهای ارتش با دشداشه فرار میکردن و کردها هم هیچ تعهدی در قبال این مناطق ندارن. اگه کردها اقدامی نکنن، میگید که اینها با داعش همدست هستن، اگرهم کاری کنن، میگید که میخوان سرزمینشون رو ...
  • فرهاد 2 RO ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    10 2
    توسعه بدن. بالاخره تکلیف چیه؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    16 32
    ما اجازه نداریم در مسیر تجزیه یک کشور حرکت کنیم. عراق یک کشور واحد و بزرگ و قوی است. تجزیه عراق به چند کشور کوچک و ضعیف خواست اسرائیل است و هر کسی در این مسیر گام بردارد خواسته و ناخواسته در مسیر مطلوب اسرائیل حرکت کرده است.
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    5 21
    خیلی بیطرفانه نوشتید
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    32 9
    جناب اقای به اصطلاح نویسنده شخص جنابعالی خوب بیان کردی که: به دنبال سهم خودشان هستند مسلما اگر حکومتی حق قومی را ندهد دنیا تا اخر به کام او نخواهد بود و روزی خواهد شد که ان قوم نیز به وقتش یقه ان حکومت را بگیرد کردها چندین سال است در انجا حق و حقوقشان باطل شده اما دیگر وقت تسویه حساب است در ضمن برای شما نیز متاسفم که اینچنین با کینه می نویسی
  • ایرانی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    61 8
    وقتی دولت مرکزی بعد از 10 سال و با اون همه درآمد نفتی هنوز نمیتونه جلوی 5 هزار نفر ارازل و اوباش داعشی رو بگیره اما کردها در شهرهای تحت کنترل خودشون مثل اربیل و سلیمانیه تونستن امنیت و رفاه و پیشرفت خیلی زیادی رو تو این سالها ایجاد کنند همون بهتر که هرچه بیشتر شهرهای دیگر رو در دست بگیرند .
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    48 11
    تیترتان به شدت سوگیری داشت، کردها در کنار داعش هیچ وقت قرار نمیگیرند داعش و کردها هر دو خواهان تسلط بر کرکوک هستند، مطئمن باشید کردها این خونخوارهای داعش رو امان نمیدهند
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    نمیدونم چرا ما سنگ اعراب را به سینه میزنیم؟ مگر همین مردم عراق نبودن هشت سال روی سر مال بمب و موشک ریختن؟ جالب اینجاست در اون هشت سال کردها با ایران بودند چون اصالت انها به ایران برمیگردد و هیچوقت از اعراب خیری ندیدند.
    • انصاری A1 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      22 20
      ملت عراق بمب رو سر ما نریختن. اقلیت بعثی که از میان اقلیت عرب سنی بودن این کار رو انجام دادن. خب حالا هم میبینید دارن تقاص پس میدن. برای ما هم که خوب شده میریم عراق جولان میدیم. صادرات داریم .صنعت توریسم داریم. با یه دوست عرب در بصره صحبت میکردم. میگفت خدا خیر بده ایران رو. اینها برادران ما هستند. حساب صدام از اینها جدا بود.
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    12 6
    عاقبت حکومتهای ضعیف وبله قربان گوهمین میشود
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    14 3
    اولا شما اين نكته رو فراموش كردين كه جلال طالباني خودش كرد هست و پيش مرگهاي كرد فقط جهت دفاع از وحدت عراق و جلوگيري از حركت داعش دست به اشغال خودسرانه كركوك زده است، چون از نظر استراتژيك شرايط دفاع از دو طرف برايشان پيش خواهد امد چون تجزيه عراق به نفع اونها نخواهد بود
  • بی نام RO ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    39 4
    با احترام، در حرفهای شما یک تناقض جدی وجود داره. یک جا گفتید که "می توان کردهای اقلیم و پیش مرگ ها را متهم به نوعی سوء استفاده از وضعیت پدید آمده در عراق کرد". یعنی کردها با پیشروی در کرکوک و مناطقی از موصل که جز مرزهای رسمی اقلیم نیست، ولی مورد ادعاشون هست، دارن سو استفاده میکنن. درحالی که ارتش اون مناطق رو تخلیه کرده و اگه پیشمرگها هم برن، خلا امنیتی بوجود میاد. یک جای دیگه گفتید که "کردها قطعا در این مبارزه فراتر از مرزهای مورد نظر خود به کمک بغداد نخواهند رفت". خوب بالاخره باید برن یا نرن؟ هرچند که همین حالا هم از مرزهشون خارج شدن و در مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی مستقر هستن، ولی پیشروی در مرزهای عراق نیاز به درخواست یا اجازه رسمی بغداد داره، چیزی که تا حالا اتفاق نیفتاده.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    32 4
    تحلیل یک طرفه و احساسی بود.سیاست فرقه گرایی و حذفی نوری المالکی و سرخوردگی اقلیت ها و عدم توجه به اجرای اصول قانون اساسی خصوصا حقوق اقلیت ها از جمله کرد ها عامل اصلی وضع موجود است و اگر در سیاست هایشان تجدید نظر نکنند و عراق را مال همه مردم عراق بدون توجه به دین،مذهب و گروه و حزب ندانند متاسفانه تجزیه عراق نیز محتمل میشود
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    52 10
    آقای نوروز پور به عنوان یک کرد مقیم مرکز می نویسم که نگاه شما جانبدارانه و به شدت متعصبانه است شما می توانستی به چندین سال مبارزه و خدمت کردهای کردستان به حکومت های مرکزی خصوصا تشکیل و پا گیری حکومت مرکزی عراق اشاره کنی و در کنار آن واقع بینانه نه جانبدارانه به مسئله کردها در کنار حکومت مرکزی بپردازی متاسفانه با همه امیدی که کردها به حکومت شیعی عراق داشتند و با همه همکاری ها و حسن نیتی که به ایران به عنوان یک حامی داشتند بعد از پیروزی حکومت های مرکزی راه دیگری رفتند و طی این چندین سال دنبال تثبیت توان و اراده خود بودند تا نگاه به حامیان شان شما اگر در مورد مناطق مورد مناقشه حکومت کردی و حکومت مرکزی توجه کرده باشی به خوبی سهم خواهی شیعی حکومت مرکزی بدون در نظر گرفتن خواست ملی و مصلحت کلی کشور
    • بی نام A1 ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      21 29
      دوست عزیز. کردهای عراق چند درصد هستن؟ 13 الی 14 درصد جمعیت هستن درسته؟ من ماگزیمم رو گفتم. 14 درصد یعنی کل ملت؟ مشکل دوستان کرد این هست که همیشه قومیت بر ملیت براشون تقدم داره.
    • بی نام RO ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      26 17
      17 درصد هستن جناب بینام دوم. اما مهم اینه که اندازه 99 درصد عرضه دارن.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      12 20
      17 رو از کجا آوردی قربون؟ بنده بر اساس آمار بانک جهانی گفتم. برآورد عرضه هم باشه برای بعد.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    18 1
    ادامه از قبل بدون در نظر گرفتن مصلحت کشور را می بینی متاسفانه مست قدرت شدن در ذات حاکمیت هاست آن زمانی که حکومت می کنند یادشان می رود که حکومت بر مردم می کنند و همین مردم اگر از آن ها پیروی نکنند دیگر حاکمیت شان معنی نداره دقیقا این مسئله کردستان ها با حکومت هاست وقتی که در اوج قدرت حاکمیتی هستند یادشان می رود سرزمینی مثل کردستان پر از استعداهای خدا دادی از زمین و هوا و نیروی انسانی است وقتی حاکمیت شان به لرزه می افتد تازه یاد وطن دوستی می افتند اشکال این جاست نه در شرایط بحران در این شرایط کردستان بتواند مرزهای سرزمینی اش را از این افراط و تفریط هم برهاند کمکی به نجات عراق کرده است ای کاش اعراب هم همین قدر عرق ملی داشتند در آن صورت اجازه اشغال کشورشان را نمی دادند
  • یاسر A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    46 9
    دوست عزیزی که دست به قلم شده ای و شمشیرت را برای رویارویی کرذها از رو بسته ای خیلی داری تند میروی ، حکومت مرکزی عراق بودجه در نظر گرفته شده منطقه کردستان عر اق را نداده است و این در حالی است که بزرگترین چاه های نفت عراق در مناطق کرد نشین هستند، دیگر اینکه این مطالبی که ایراد فرمودید نوعی عقده گشایی و تحریک کردهای کشور است که من کرد دیگر بازی نمیخورم . عرض کنم به ملیتم و شرایط روز کشورم کاملا آگاه و وفادار هستم، 2 دیگر اینکه کردهای عراق دیگر فقط کرد نیستند هویت آنها به واسطه حکومت مرکزی، رسانه ها ، آموزش و پرورش و خدمت وظیفه عمومی جعل شده است که همین موضوع فرضیه ذهن شما را رذ میکند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    89 17
    كدام كشور؟ كردها را با عربها چه كار؟ كردها ايراني اند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    45 9
    وقتی دولت مرکزی توانایی حفاظت از جان شهروندانش رو نداره باید از کردها ممنون بود که با رشادت از فاجعه جلوگیری کردند. به هر حال این هم غنیمت رشادت هایشان هست
  • مهيار IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    10 22
    دوستانى که مثبت دادن با هر نظر و عقيده اى محترمى که داريد، اگر مشابه اين اتفاق در کشور خودمون رخ ميداد آ يا حاضر بوديد کشور تجزيه بشه ؟ ذره اى ميهن پرستى ناهى اين امر هست.
  • ایرانی IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    14 2
    اول منافع کشور مهم است...البته اگر حکومت منافع ملت را قبلا رعایت کرده باشد نه ان زمانی که در معرض خطر قرار گرفت یادش بیفته که ملتی هم هست البته باز هم برای بقای حکومت خود از ملت سو استفاده کنند...
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    32 4
    تو اون مناطق همه پرسی برگزار بشه تا تکلیفشون مشخص بشه، مثل همون کاری که تو کریمه و یا خیلی جاهای دیگه رخ داد
  • کومار A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    60 37
    ... کدوم کشور؟؟ کشوری که 80 ساله بدترین جنایات رو در حقشون مرتکب شده؟؟ مالکی فرقی با صدام نداره. لشکر دجله رو درست کرد واسه سرکوب کردا که شکر خدا تقش در اومد نتونست نیم ساعت جلو داعش وایسه. کار کردا کاملا درسته
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    25 6
    پس چطور از موصل دارند دفاع می کنند ؟ تحلیل شما صحیح نیست. از طرفی موقعی که دولت نوری المالکی عرب های سنی یا به زعم خودش بعثی ها رو از ارتش انداختن بیرون باید فکر الان رو هم می کردند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    کردها از ما هستند، زنده باد آریایی زنده باد کردستان
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    36 6
    البته فراموش نکنید که کرکوک اصولا استانی کردنشین بوده ولی در زمان صدام به خاطر نفت آن منطقه کردهای زیادی را یا کشت انفال و یا مجبور به ترک آنجا کرد و عربها را از نقاط مختلف به انجا آورد. در ضمن کسانی هم که به مساله مذهبی نگاه می کنن بدانند که کردهای خانقین شیعه مذهب هستند ولی نگاه دولت کردستان اصلا مذهبی نیست و برای آنها شیعه و سنی فرقی ندارد.
  • احمدی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    8 17
    مثل اینکه دوستان واقعیت هارادرنظرنمی گیرند این خواست کشور های سلطه گراست که باتجزیه کشورهای بی برنامه وخودکامه چندکشورکوچک بوجوداورده وجای پایی برای خود ومقاصد شومشان فراهم کنند اکنون جادارد مردم غیور واریایی نزادکردبفکرتمامیت ارضی کشورشان باشندودرشریط ارامش وبامذاکره حق وحقوق خودرادریافت نمایند
    • انصاری A1 ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      8 7
      اتفاقا واقعیت رو دارم میگم. هر چه همسایگان کوچکتر باشن. ایران راحت تر میتونه بهشون مسلط باشه. اینم در نظر بگیر. شما فقط داری یه طرف رو میبینی دوست عزیز. کشورهای سلطه گر تقصیری ندارند. وقتی فرهنگ ملی در میان مردم یه کشور نیست و بجای ملی فکر کردن قبیله ای فکر میکنن بذار تجزیه بشه. مشکلات ما هم کمتر میشه. به نظرم آب کرد و عرب در یک جوی نخواهد رفت
  • مجتبی باجلانی کامیارانی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    23 13
    سلام برکاربران محترم من یک کرد ایرانی هستم واین مطلب را بدون تعصب می نویسم ودر رد آرای نویسنده می خواهم بگویم 1کردها در طول تاریخ خائن به آب وخاک خود نبوده اند ونخواهند بود وبرای اثبات این موضوع هزارویک دلیل موجود است نمونه آن زمانی که درجنگ ایرانوعراق کردها از ما حمایت کردند زمانی که یک شهرکردنشین عراق به تصرف قوای ایرانی درمی آمد کردها هیچ گاه به دنبال آزار واذیت حتی کردهای طرفدار صدام نبودند وغارت وچپاول نکردند البته باید بگویم کردها قبل از هرچیز خود را ایرانی می دانند. 2در همین حملا اخیر تعداد زیادی از کردها ی پیشمرگه درکنار سربازان عراقی به شهادت رسیده اند که می توانید سند آن را درکامیاران نیوز ببینید. 3 درجنگ سوریه اگر کردها خائن بودند سریعا پشت بشار اسد را خالی می کردند و.....
    • انصاری A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      7 5
      با اینکه بنده کرد نیستم. اما با نظر این دوستمون موافقم. اکراد را به طور کلی آدمهای با معرفتی دیدم. یه خصوصیت خوب هم که دارن اینه که خشک مقدس هم نیستن. اما خب یه کمی نگران کومله و پژاک و غیره هستم که گرفتاری درست کنن.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      3 7
      حق با شماست دوست عزیز. من خودم منتقد سیاست های مالکی هستم ولی در ضمن نگران سوء استفاده ترکیه و البته دولت های حامی داعش در آینده هستم. اگر الان داعش به کردها پیغام میده که دخالت نکنن و با اونا کاری نداره به خاطر این نیست که واقعا باهاشون کاری نداره بلکه به این خاطره که الان نمی تونه توی چند جبهه بجنگه. وقتی کارش با دولت مالکی تموم بشه میاد سراغ کردها. مخصوصا اگر مناطق نفت خیز هم دست کردها باشه. این عزیزان اگر کمی استراتژیک فکر کنن باید از وجود یک دولت یکپارچه به نام عراق در جنوبشون استقبال کنن.
  • سنندجی A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    8 33
    متنی بسیار عالی و نوشته ای درست و حسابی اما تا مافیای بارزانی برقرار باشد این فتنه ها باقی است زنده باد
    • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      15 2
      مطمئنم شما سنندجی نیستی
    • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
      0 1
      تردیدندارم کرد نیستی
  • دوست دار ایران و ایرانیان IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    12 25
    کرکوک در اولویت اول خاک ترکمن هاترک های عراقیاست البته با احترام فراوان به اقلیت ها ی کرکوک و هم چنین کرکوک جزو لاینفک عراق است.
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ و کیسه A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      16 38
      کرکوک برای ملت ترک هست. به یاد توران قدیم
    • مهدی US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      7 13
      ترکمنها اقلیت دوم در کرکوک هستند پس از کردها و عربها و هیچ ادعایی هم در مورد کرکوک ندارند، البته حساب ترکمنهای عزیز با ترکها جداست
  • تهران IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    38 10
    زنده باد کردهای با غیرت.اگر آنها کرکوک را تصرف نمیکردن به علت فرار نیروهای ارتش بی ارضه نوری مالکی،الان دست گروه داعش بود
  • رضا ایرانی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    13 25
    ایران سرزمین انصاف و عدالت است و ایرانیان پرچم دار آن، دوستان،ما ایرانیان هیچ گاه نباید با تعصب،تجزیه و تحلیل کنیم،بهتر است تمامی ابعاد قضیه و منطقه را در نظر بگیریم،اکثریت مردم کرکوک طبق سرشماری رسمی سال 1957 ترکمن بودند و امروزه نیز این شهر علی رغم سیاست های عربی سازی صدام و بعد ها کردسازی اقلیم کردستان، هنوز شواهد بسیاری دال بر ترکمنی بودن این شهر دارند و متاسفانه ترک های عراقی در کرکوک از همه بیشتر تحت فشارند و چند وقت پیش طرح ایجاد استان ترکمنی در شهر دوزخورماتو با مخالفت کردها صورت نگرفت.پس بهتر است کمی بی طرفانه به قضیه بنگریم.{از خبر آنلاین تقاضا دارم دیدگاه بنده را منتشر نماید}
  • اشکان IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    17 5
    کرد یک نژاد ایرانی و با عرب نمیسازه، باید تا دوباره کردها رو به مسلخ نبردن از این کشور جدا بشن. موندم شما مثلا هم نژاد کردایید چرا سنگ عرب رو به سینه میزنید
  • فقط ايران IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    17 21
    تاريخ نشان داده كه كرد ها از پشت خنجر ميزنن و دوران صدام به ايران خنجر زدن مسعود بارزاني نمك ايران رو خورده ونمك دون شكسته.ولي جلال طالباني قابل ملاحضه تره.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      11 5
      تاریخ؟ مثل اینکه داری برعکس میخونی؟؟؟کجای تاریخ
  • کرد شیعه A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    13 0
    ای کاش ما به جای مذهب و زبان که در ان متفاوتیمتمام سعی مان را در اتحاد و سر بلندی جهان اسلام که حد و مرز آن فرا تر از کرد و عرب بلوچ و ترک وشیعه و سنی و..... می کردیم و انقدر قدرت داشتیم تا تمام گروههای منحرف فکری و متعصب مذهبی قبیله ای که بر پیکره این جهان زیبا ضربه وارد میکردند را در نطفه خفه کنیم . بدبینی عاملی تفرقه انگیز و دلسرد کننده است چرا خبری را که سه روز قبل از حمله سراسری داعش، بارزانی به دولت مرکزی عراق برای کمک اعلام آمادگی کرده بود را این تحلیلگر محترم در نظر نگرفته، که متاسفانه توسط دولت مرکزی عراق با غرور و البته بی فکری رد شد و نتیجه اش را الان می بینیم. این نیروهای افراطی فقط در سایه اختلاف و آشوب نمود و بروز پیدا می کنند و مالکی با بی تدبیری این شرایط را فراهم کرد.
  • بوکانی A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    16 10
    کردها مردمان وطن پرستی هستند. این را هزاران بار به اثبات رسانده اند، اما نویسنده می خواهد کردها به خاطر یه مشت عرب بجنگند که خون هزاران کرد را تا امروز در کاسه کرده. واقعا متاسفم برای تحلیلگران رسانه های ایران آفتابگردان های ایرانی که هر چه می گویند را خودشان هم باور ندارند این تحلیل به نوعی تحریک احساسات مذهبی است و پایه و اساس علمی ندارد. کرکوک جزو لاینفک کردستان است مسی توانید اسناد آن را در مناقشه بزرگ کرکوک که مالکی یکی از حاضرین جلسه بود بیابید. صدام حسین آنجا را تعریب کرد من خود به چشم خویش می دیدم که کردهای کرکوک دهه 60 و 70 آواراه ایران می شدند. دوستان واقعیات را با تعصبات آلوده نکنید. کردها ایرانیان با شرفی هستند و خوشبختانه دیپلماسی موفق کردها در این سالها مایه خوشحالی است.
    • انصاری A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      5 8
      داداش جون چرا ناراحت شدی؟برو کرکوک رو هم بگیر مشکلی نیست. شمال عراق مال شما. جنوبش هم مال شیعه ها. نوش جون جفتتون. ما با عرب سنی مشکل داریم. با کرد هیچ مشکلی نداریم. ضمنا یه خواهشی دارم. از این ترکهای عثمانی فاصله بگیرین. این حزب عدالت ترکیه از اون هفت خطهای نامرده. اگر دوست داشتین تالوگ مرزی کردستان و عراق رو هم براتون ترسیم میکنم. نینوا مال شما و صلاح الدین هم مال ما اوکی؟؟؟؟؟نوروز پور عزیز نظر من را افشا کن.
  • منوچهر IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    7 2
    با سلام خدمت شما دوستان عزیز دوستان کم لطفی نکنید تا چند وقت پیش هم بنا به مشکلات قبلی پیش امده از نظر برخی از دوستان کردستان ایران هم جای امنی نبود تا اینکه خود رهبر انقلاب به این دیار تشریف اوردن و دیدن که واقعا اینطور که گفته بودن نبود برادران کرد ما اول شرافت وانسانیت رو در نظر دارن براشون سنی یا شیعه فرقی نداره محافظ جان ومال مردن هستن پس خواهشن بدون اطلاع حرفی گفته نشود که کسی دلخور بشه
  • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    12 8
    ترکیه کرد ها رابازی می دهد وچندی پیش زبان کردی را به رسمیت شناخت .کرد های عزیز گول ترکیه را نخورید باعث جنگ وخون ریزی میشه بعد کردستان را با نفت وگازش از دست شما در می اورد
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    9 4
    کرد ها گول ترکیه را می خورن .ترکیه به نفت عراق چشم داره .واین بازیه که افراد ترکیه را گروگان گرفتند .ما در ایران می دونیم چه خبره .ترکیه منافع خودش براش مهمتره تا اسلام وکردها ومنطقه ایران همیشه در منطقه گرفتار همسایه های دودوزه افتاده
  • انصاری A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    9 5
    این موضوع تجزیه عراق به کردستان و عراق شیعه و سنی را که در این مقاله به آن اشاره شده من ماهها پیش در همین خبرآنلاین نوشتم و خیلیها هم به من گفتن داری طرح استعماری میدی. به نظرم داشتن یه کشور مستقل برای اکراد همیشه یک آرزو بوده و در صورت نبود یک دیکتاتوری در عراق به آن علاقمند بودن. بد هم نیست اگه این اتفاق بیفته. کردستان جدا بشه از عراق. در اینصورت اکثریت قاطع با شیعیان میشه و اعراب سنی هم مجبور به تبعیت خواهند شد. طرح چند ماه پیشم را تغییر جزیی میدم قسمت سنی عراق را حذف میکنم. تجزیه عراق به دو قسمت کردستان و عراق.با روحیه ای که اکراد دارن همیشه قومیت بر ملیت براشون تقدم داشته. حالا چون وضعیت مناسب نبوده بروز نمیدادن.آقای نوروزپور من به طرح تجزیه به دو قسمت و نه سه قسمت رای دادم. حق نگهدار.
  • ایرانی IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    5 0
    وقتی با یک نوشته این همه اختلاف بروز میکنه دیگر جایی برای منطق می ماند همه دیدیم که از این نظر چقدر اسیب پذیریم اون وری ها هم این ضعف ما شرقی ها راخوب متوجه شدند که الان ایجاهستند واز این ضعف به خوبی بهره می برند از همه تون می پرسم ایا خودتان انتخاب کردید که کرد لر عرب بودایی و...بشید این همه مشترکات داریم چرا همدیگر را تحمل نمی کنید فقط فکر کنید چه را میخواهید عوض کنید .
  • ایرانی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    12 1
    درود بر اتحاد وهمدلی...لعنت بر جهل و تعصب بیجا و افراط...
  • ارتشی که سال ها تجربه پشت سرگذاشته RO ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    3 3
    اینارتش صدام است نه داعش که البته نوری مالکی نوکرا که به پشت گرمی امریکا فقط این چندسال جولان میداد وقانون را زیر پا میگذاشت حالا دست انتقام طبیعت اورابزبالدان تاریخ بجای نوریسعید خواهد انداخت. سزایکسانیکه حق همه هموطنانشرا ندهد همیناست وقت خود را تلف نکنید بیچاره خوانواده اش
  • ... A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    12 3
    آقای نوروز پور فکر میکنم با این همه انتقاد از نوشته شما جای عذرخواهی یا نه ، توضیح و جانبداری از خودتون خالی باشه . من کرد نیستم . اما نیازی نیست حتما کرد باشی و از این نوشته ناراحت بشی . کرد نشینان عراق هنوز هم خون ایرانی دارند و این واقعن بی انصافیه محضه که انقدر یک طرفه در موردشون صحبت بشه .
    • نوروزپور IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      8 10
      دوست عزیز که نامتان را ننوشته اید. هدف از این نوشتار توهین به هموطنان کرد و سایر اکراد ساکن سوریه، ترکیه و عراق نبوده و نیست. در هیچ قسمتی از این متن نیز توهینی به هیچ قوم و نژادی نشده است که همه بندگان خداوند پاک هستند و به فرموده قرآن هیچکس بر کس دیگری رحجان ندارد الا به تقوای الهی و ان اکرمکم عند الله اتقکم. این وجزیه این سوال را مطرح کرده بود که آیا در شرایط کنونی کردهای اقلیم در کنار مالکی و سایر ملت عراق قرار می گیرند یا اینکه صرفا به دنبال منافع خود از جمله تصرف مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی بر می آیندو آنگاه ادعا شد که براساس شواهد موجود فرض دوم صحیح است. این یک تحلیل سیاسی است می تواند غلط یا درست باشد. شما هم نطرات خود را مطرح کنید ولو برخلاف نظر من می بینید که عمده انها درج شده
  • دکتر ریحانی از خوزستان IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    4 4
    با سلام و احترام جناب نویسنده ی مقاله لطفاً در خطاب به دشمنان جانب بی طرفی و احتیاط را پیشه کنید. شما از ابتدای گفتارتان با خطاب لشکر مورچگان و موجودات، بی طرفی خود را نقض کرده اید. وقتی اینگونه شروع می کنید، لاجرم به قضاوت یک طرفانه و دلپسندانه ی خود می رسید. گام اولتان اشتباه است و هر چه ادامه می دهید به دنبال همان جانب می روید. بنده از داعش متنفرم و اصلًا حمایتی نمی کنم ولی شما در بحثتان، جانبدارانه عمل کرده اید و به نتیجه دلخواهتان رسیده اید. در موضوع کردان عراق نیز چون از دور دستی بر آتش دارید و تحولات را فقط بر اساس رسانه ها پی می گیرید و حوادث چنان در عراق سریع و غیر پیشبینانه است که می تواند نتیجه ی شما را زیر سوال ببرید. هر چند احتمالات نیز بسیار است
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    8 1
    با سلام خدمت هموطنان عزیز این نقشه تقسیم اراضی متعلق به ساستمداران امریکا و انگلیس هست و مدتها پیش نقشه تقسیم این اراضی روی سایتها منتشر شده بود ولی وقتی ساستمدارن منطقه بوی از دمکراسی و آزادی نبرده اند همون بهتر که هر قومی برای آزادیش تلاش کنه و منافع آینده اش در نظر بگیره
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    11 4
    كركوك و خانقين و ..و شهرهاي كردنشين هستند كه بدليل وجود نفت از بقيه ي كردستان جدا شده اند و طبق قانون اساسي عراق بايد در آنجا رفراندومي براي بررسي وضعيت الحاق به كردستان انجام مي شد كه بدليل كارشكني هايي كه در دولت مركزي عراق صورت گرفته تا كنون محقق نشده ضمنا تمامي شهرخانقين كه در چند كيلومتري شهر كردنشين قصر شيرين ايران هست كرد هستند و اين شامل بيشتر جمعيت كركوك هم مي شه به هر حال ملت كرد در عراق بدليل جناياتي و نسل كشي هايي در طول يك قرن گذشته عليه اونها اتفاق افتاده حق دارند نگران و محتاط باشند كردها در عراق هيچ گاه دوستي نداشته اند كه بخواهند با اون اعتلافي انجام بدهند . به هر حال تا جايي كه واقعيت ها و نه خواسته هاي نويسنده ي مقاله نشان مي دهند همه ي ساكنان شهر ها ي گفته شده راضي هستن
  • آریان IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    12 6
    به نظرم منافع ملی ایران اقتضاء میکند حتی در کنار کردها که بارها برادریشان ثابت کردند باشندکردها از نظر فرهنگ بسیار به ایران نزدیک ترن تا نوری مالکی و می توانند یار قابل اعتمادی برای ایران باشند.
  • جاویدان A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    14 14
    اینده عراق از ان کردها است چه بخواهید و چه نخواهید. شماها که مشکلی با این حرف ندارین، دارین؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
      5 2
      اینده عراق برای مردم عراق است .کرد کرد نکن .تعصب نداشته باش تعصب بد .شما هم مانند دیگر عراقی ها
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    2 8
    ممکنه اعضای یه خانواده با هم اختلاف نظرایی داشته باشن و ممکنه گاهی به عمد یا غیر عمد بعضیها کمتر مورد توجه بوده باشن ولی وقتی پای یک نفر غریبه در میون باشه همه با هم متحد خواهند بود در مورد عکس العمل کردای عراق یا به عبارت بهتر، رهبرانشون، باید منتظر زمان بود. اینکه در عراق چند ایالت مستقل با یک سری مشترکات باشه چه اشکال داره؟ مستقل در عین حال تحت یک نام و یک پرچم
  • علیزاده IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    11 7
    1کردها اصیل ترین قوم ایرانه 2 کردها با اعراب هرگز آبشون تو یه جو نمیره مثل تمام ایرانیها 3 تسخیر کرکوک ابتدا به خاطر حفظ جان کردها در برابر داعش است مسائل نفتی و غیره در اولیت دوم هستش 4 حد اقل 200 الی 300 هزار نفر فارس و ترک و لر همینک در کردستان عراق مشغول به کار هستنند بدون هیچ مشکلی و هیچ تبعیضی و دربین کسانیکه از کشورهای دیگه اونجا کار میکنند احترام بیشتری هم دارند 5 نوری مالکی از سهم فروش نفت باید 17 درصد به کردستان اختصاص میداد که 6 ماه است یه دلار هم به کردستان بر خلاف قانون پرداخت نکرده است فروش نفت بصورت مستقل از سوی کردها به دلیل نداشتن پول برای پرداخت حقوق کارمندان و مسائل امنینی و غیره بوده است چون دیگر پولی نداشتن باز هم میگم کردها ایران تبار هستنند ...
  • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    8 7
    درود بر کردها دوستان تا از چیزی خبر ندارید حرف نزنید کردها سپر پایتخت نشینان و شهرهای دیگر شده اند ولی هیچوقت خیانت نکرده اند و همیشه بهشون ظلم شده خانمی که ادعا میکنی برو فارسی یا ادبیات یاد بگبر من زبانم کردی هست و به اجبار من باید فارسی بگویم همانطور که تو به اجبار اعراب حتی خطت و الفبایت عوض کردی پس الکی حرف نزن من حق دارم اصالتم را نگهدارم من حق دارم بلد باشم به زبان مادری ام بنویسم و حرف بزنم ولی متاسفانه اجبار هست با این اوضاع فرزند شهید هستم و دوتن از عموهایم و غریب به 18 نفر از نزدیکانم را برای خاک ایران داده ایم ان هم در خط مقدم دیگر بمباران بماند که خانوتده ام را نابود کرد وطن فروش نبوده ایم ولی بد جوابمون رو دادن چون کرد هستیم برید تحقیق کنید به مناطق کرد نشین بیا ببین خودت
  • زالی EU ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    13 4
    کردها هیچ مسولیتی در قبال نوری مالکی ندارند وقتی ارتش عراق بی عرضه است کردها چکار کنند زنده باد کردستان
  • کندال A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    5 3
    وهم اکنون ثابت گردید که کردها با داعش سخت در حال جنگ ومبارزست.وتابحال چندین شهید داده ومطمئنم تا یک نفر در اقلیم کردستان باقی بماند تا اخرین قطره خون از خاکش دفاع خواهد کرد و کردهای اریایی هیچوقت ابشون با عربا توی یک جو نمیره...وبخاطر حفظ جان کردهای کرکوک در انجا مستقر هستن با انکه کرکوک شهری کردستانیست وکردستانی خواهد بود...
    • محسن IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      0 0
      از وقتی داعش ظهور کرد کردهای منطقه با دروغ و بهانه مبارزه با داعش هم کلی اسلحه از روسیه و امریکا گرفتن و هم سرزمینهایی که متعلق به ملتهای مختلف و غیر کرد بود رو تصرف کردن اگر همین کردها با داعش همکاری کنن جای تعجب نداره.بالاخره همین وجود داعش کلی برای کردهای منطقه منفعت داشته و در پشت پرده بده بستانهای زیادی باهم دارن.
  • احمد US ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    4 8
    به نظرم خیلی یک طرفه کردها رو کوبیدین..اول از همه نقاطی که راجب بهش حرف زدید کردی بودن و اسناد تاریخی داره..سالهاست طبق قانون اساسی عراق ماده 140 قرار بوده در این نقاطکرکوک و خانقین و ..همه پرسی برگذار بشه که ساکنان این منطقه خودشان تعیین کنند با منطقه خود مختار کردستان باشند یا با دولت مرکزی که نوری المالکی با خیانت به کردها و قانون اساسی از اجرایی شدن آن و اجرای همه پرسی جلوگیری کرده است..خوب با خیانتهای نوری مالکی چرا کردها هنوز با عراق و عربها بمانند؟؟؟؟با عرب هایی که به گفته خود شما در طول تاریخ در توافقات صرفا به دنبال منافع خود بوده اند و بعد از آن با شدیدترین وضع با کردها برخورد کرده اند..کردها بعد از صدام به شیعه های عرب اعتماد کردند ولی جواب اعتمادشان چه بوده؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    5 3
    جنایت بعثی ها در بمباران شیمایی حلبچه کردستان گویای این است که اعراب دل خوشی از کردها ندارند وما ایرانی ها افتخار می کنم که کنارکردها مثل برادر زندگی می کنیم خدایی وقتی من از شمال به کردستان می روم خیلی بهم خوش میگذره مثل تومحله خودم هستم چون واقعا مهممان نواز ومهربان هستند .ضمنا وقتی در زمان جنگ مردم کردستان اواره شدند در اثر ان حمله بیرجمانه حلبچه مردم برای دلداری واسکان انان سنگ تمام گذاشتند .
  • کردکر A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    1 2
    درود بر اتحاد
  • کورد IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    8 8
    درود بر کورد درود بر کردستان چندین ساله که دارن در حق ملت مظلوم کورد ظلم می کنند و لی نتونسته اند هیچ غلطی بکنن
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    7 3
    عزیزان من دولت کردستان به مرکزیت کردستان عراق به زودی تشکیل خواهد شد و ایران تنها مخالف این قضیه س
  • کلهر کرماشان IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    2 3
    سلام به همه دوستان عزیزم نمی دانم چرا بعضیا عربها را در اولویت قرار می دن مگه همین اعراب نبودن جان و ناموسمان را به تاراج بردن بیائید وجدانتان را قاضی کنین کدم کشور عرب ایرانی ها را قبول داره همین کشور های حاشیه خلیج فارس خودمون یعنی اگه موقعیتش را داشتن خون مان را تو شیشه می کردن اونا ما را عجم خطاب می کنن مریم خانوم اقا سینا کوردها ایرانین تعصب ایرانی دارند مگه ملا مصطفی بارزانی نبود گفت هر جا یک کورد باشه اونجا ایرانه اگه کوردها نبودن الان یه برادر و خواهر عرب داشتین اولاً ایانین دوم کورد سوم مسلمانن چهارم خدامان یکیه پیامبرمان یکیه کتابمون قران کریمه همیشه برادریشان را ثابت کرده اند پس مشکلتان چیه تعصب عربی بذارین کنار اعراب دشن اصلی مان نه برادرانمان که همیشه چوب ایرانی بودنشان را میخ