ایسنا نوشت:

استاد دانشگاه صنعتی شریف در خصوص تفاوت‌های صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی گفت: از حدود 200 سال پیش تاکنون پنج انقلاب فناوری در دنیا رخ داد که صنعت خودروسازی چهارمین انقلاب محسوب می‌شود و ما از این پنج انقلاب، تنها توانستیم انقلاب چهارم را آن هم با تأخیر زیاد و ناقص دریافت کنیم.

ابراهیم سوزنچی با حضور در برنامه "پایش" گفت: سیاست صنعتی ما مبتنی بر خرید فناوری و نگاه به بازار داخل بود در حالی که نگاه کشور کره به توسعه فناوری و افزایش صادرات بود. نقش حاکمیت مدام در ایران مشاهده می‌شود ولی در کره دخالت نمی‌شود. نگرش مدیران چندان خوب نبود و فقط در مقطع کوتاهی کارهای مفید انجام شد.

بخشهایی از سخنان سوزنچی:
-ایران خودرو 12 هزار میلیارد تومان فروش دارد ولی هر شرکت دانش بنیان شاید یک میلیارد تومان فروش داشته باشد. باید به این صنعت بیشتر توجه کنیم. در حقیقت صنعت خودروسازی نیازمند تغییرات ساختار جدی سیاست گذاری است.

-از ابتدای انقلاب صنعتی که حدود 230 تا 240 سال پیش بود و دنیا دچار یک تحول اساسی شد یعنی در سال 1350 شمسی، دنیا شاهد پنج انقلاب فناوری بزرگ بود که هر کدام از این انقلاب‌ها چنان گستره عظیمی داشت که همه چیز را از جمله، اقتصاد، سیاست، جامعه، فرهنگ و سبک زندگی را تحت تأثیر قرار داده است. در سایه هر کدام از این انقلاب‌ها یک ماشین بوده است.

-شرکت ایران ناسیونال در سال 1341 تاسیس شد. این شرکت در ابتدای کار اتاق‌های اتوبوس را می‌ساخت ولی بعد از مدتی که کسب و کار رونق گرفت مدیر عامل تصمیم می‌گیرد تا به صنعت تولید خودرو ورود پیدا کند. بعد از بازدید از کشورهای مختلف دنیا در سال 1346 ایران ناسیونال تصمیم می‌گیرد با تولید پیکان شروع به تولید خودرو کند.

-هیوندای شرکتی بود که سال 1326 شمسی تاسیس شد ولی در این زمان در کار ساخت و ساز بود. بعد از جنگ دو کره در سال 1346 این شرکت به صنعت خودرو ورود پیدا می‌کند. در ابتدا با فورد صحبت می‌کنند تا یکی از مدل‌های فورد را مونتاژ کنند. توافق در نهایت برای ورود هیوندای به صنعت خودرو انجام شد.

-پیکان اسم ایرانی یک ماشین انگلیسی به معنای فلش است. این ماشین را شرکتی به نام تالبوت می‌ساخت و این گروه در آن زمان در حال ورشکست شدن بود. از مدیرعامل سؤال می‌شود که چرا این کار را انجام می‌دهی در پاسخ گفت خیلی چیزها در زندگی دست آدم نیست. طبق مطالعات و شواهد مشخص شد که نقش شاه خیلی پررنگ بوده و در حقیقت شاه دستور به همکاری ایران ناسیونال با شرکت تالبوت را می‌دهد. مدیر عامل با اینکه راضی نبود این کار را انجام داد.

-هیوندای و ایران خودرو شرکت‌های خصوصی بودند. هیوندای خودش تصمیم می‌گیرد که با فورد کار کند ولی ایران ناسیونال نمی‌تواند خودش تصمیم بگیرد. بنابراین تولید پیکان ثمره تصمیم شاه است. در سال 1350 هیوندای وارد صنایع سنگین می‌شود. در همان سال دولت کره یک بسته سیاستی جدی می‌دهد و می‌گوید که این مونتاژ به درد من نمی‌خورد و هر کس بتواند یک خودرو کره ای تولید کند که 90 درصد آن تولید داخلی باشد به آن وام، معافیت مالیاتی، بازار داخلی، امکان صادرات و برخی مشوق‌های دیگر را می‌دهم.

-با اتخاذ سیاست مذکور توسط دولت کره در سال 1351 با حضور شرکت هیوندای و دوو، در آن سال هیوندای پنج هزار خودرو تولید می‌کند در حالی که ایران خودرو 60 هزار تولید پیکان داشته است.

-هیوندای یک برنامه ای به دولت می‌دهد که 80 هزار خودرو را تولید کند. این شرکت با اعتماد به نفس بالا ورود پیدا می‌کنند و در کنار انعقاد قرارداد با 26 شرکت مختلف دنیا، با قطعه سازان مختلف دنیا نیز تعامل برقرار می‌کند. یعنی هر بخشی از دانش خودرو سازی را از یک کشور می‌گیرند و به کار گیری آن برای هیوندای چندین سال زمان برد. در نهایت در سال 1355 هیوندای پونی که نسل اول خودروی کره ای است ساخته می‌شود.

-در حالی که سال 1355 در سیاست کشور ما هویدا می‌گفت هر ایرانی یک پیکان و این به آن معناست که فقط خودروی پیکان تولید شود و اصلاً بحث خودروی ایرانی مطرح نبود. در همان زمان ایران خودرو می‌گوید سیاست خودکفایی قطعات پیکان را به کار بگیریم و با وجود تاسیس یک سری از شرکت‌ها با شکست مواجه می‌شوند. یعنی اصلاً به سمت خودرو داخلی حرکت نکردند و فقط خو دوری پیکان تولید می‌کردند.

-در همان سال کشور کره صادرات هیوندای را به آمریکای جنوبی شروع کرده و به ظرفیت تولید 56 هزار خودروی پونی دست پیدا کردند. به مرور زمان خودروی فورد هم کم اهمیت شد البته این خودرو همچنان در مدار تولید وجود داشت.

-صنعت خودرو بعد از انقلاب در سه سطح نگرش مدیران خودروساز، رابطه حاکمیت و صنعت خودرو و سیاست‌های کلان توسعه صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بعد از انقلاب در سال 1360 مدیرعامل ایران خودرو از کشور خارج شد. پس از خروج مدیرعامل ایران خودرو صنعت خودرو ملی شده و زیر مجموعه سازمان گسترش شد. این سازمان یک بخش دولتی است که با سیاست‌های بخش خصوصی اداره می‌شود و از کارهایی بود که شاه انجام داد.

-سازمان گسترش توسعه صنعتی کشور را رو به جلو هدایت می‌کرد. رئیس هیات عامل آن توسط وزیر صنایع تعیین می شود، به نوعی دخالت حکومت در خودروسازی را بعد از انقلاب نهادینه کردیم.

-در همین سال هیوندای نسل دوم هیوندای پونی را تولید کرد. بعد از آن بحران نفت اتفاق افتاد و بنزین گران شد. بازار آمریکا به یک بازار خوب برای ورود تبدیل شد. مدیرعامل هیوندای گفت تصمیم دارم به بازار آمریکا ورود پیدا کرده و رقابت کنم. هیوندای برای این تصمیم تکنولوژی لازم را نداشت. با کلی سعی و خطا توانستند وارد بازار آمریکا و در حقیقت وارد بازار جهانی شوند. در سال اول فروش خوبی داشتند ولی چون تکنولوژی خوب را نداشتند این فروش به مرور در حال ضعیف شدن بود و ناچار شدند برای ورود به بازار جهانی عملکرد خودشان را ارتقا دهند.

-در سال 1364 در حالیکه هیوندای مشغول ساختن یک خودروی دیگر کره ای است شرکت تالبوت در حال ورشکت بود و ایران خودرو به ظرفیت سه هزار تولید نزدیک شد. ایران خط تولید پیکان را در سال 1368 از شرکت تالبوت خرید و دوباره تولید پیکان در ایران راه اندازی شد. در همین سال نسل دوم ماشین دیگر کره تولید شد.

-در سال 1372 هیوندای تکنولوژی بدنه و طراحی را توسعه داد ولی تکنولوژی موتور را نداشت و کسی آن را به هیوندای نمیداد. اما در نهایت بعد از سعی و خطای زیاد به موتور کره ای هم دست پیدا کردند. همچنین سال 1372 در صنعت خودروسازی ایران مدیریت جدیدی وارد ایران خودرو شد که به مسئله فناوری اهمیت دادند و اعتقادشان بر توسعه شبکه قطعه سازی بود.

-در این سال ما تازه به خودروی صفر رسیدیم با این تفاوت که در کره دولت دخالت نمی کند و سیاست صنعتی خوبی داشتند ولی ایران نگاهش به فناوری فقط برای خریدن بود. در سال 1388 رویکرد فناوری هم کمرنگ شد و فقط در فکر تیراژ بالای تولید بودیم و سیاست های دخالتی حاکمیت نیز همچنان وجود داشت.

-درآمد هیوندای 86 میلیارد دلاردر حالی که درآمد ایران خودرو 4 میلیارد دلار است. سود هیوندای 8 میلیارد دلار بود ولی ایران خودرو 400 میلیون دلار ضرر کرد. کارکنان گروه صنعتی هیوندای 63 هزار نفر و ایران خودرو 51 هزار نفر است. تولید خودرو هیوندای 4 میلیون و 700 هزار و تولید خودرو ایران خودرو تنها 400 هزار است. در نهایت صادرات هیوندای سه و 4 دهم میلیون و صادرات ایران خودرو 1500 است.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 1 IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    نه دوست عزیز ایران خودرو هم سودبسیار زیادی کرد اما فرقشون تو اینه هیوندای سودشو از بازار جهانی با تولید خودرو های باکیفیت و متنوع در رقابت با امثال جنرال موتورز و پژو و .... بدست آورد اما ایران خودرو سودشو با زیده خواهی از مردم ایران بدست اورد تنها هنر دوستان در شرکت ایران خودرو برای عرضه محصولات متنوع عوض کردن طرح چراغ ماشین یا گلگیر وشاید بدنه ماشین باشه این وسط تنها چیزی که برای شرکت ایران خودرو مهم نیست سلیقه مردم و البته جونشونه و این قصه تا ابد ادامه خواهد داشت مگر.......
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      478 1
      در هیوندا رانت نیست، در کشور کره انحصار نیست و کیفیت حرف اول رو میزنه.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      آه مردم دریا رو هم خشک می کنه
    • بهمن IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      154 1
      هیوندای با خودرو سازان مطرح دنیا در کنار رقابت تعامل تکنولوژی داره در حالی که سایپا و ایران خودرو صرفا مونتاژ کار محصولات از رده خارج پژو بوده و هستن .
    • امیر IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      112 1
      چونکه اونجا چیزی به نام شورای رقابت وجود نداره... قیمتها رو بازار آزاد تعیین میکنه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      123 0
      ...مگر اینکه ایران خودرو را کسی مثل برادران خیامی مالک شود
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      64 1
      برای خدمات پس از فروش ضعیفش. دیروز از نمایندگی 1133 وقت گرفتم از طریق سایت ایرانخودرو امروز بردم ماشین رو دیدم رو در تعمیرگاه زده از7 ام تا 17 ام تعطیلن اصلن یه وضعییییی
    • پویا A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      37 13
      بی نام 13:50:58 آه مردم دریا را که نه بلکه یک بشقاب آب را هم نمیتونه خشک کنه مگر خواست خدا باشه. معمولا خواست خدا هم با سازوکار طبیعی محقق میشه و نه از طریق پارتی بازی. شاید این گونه تفکرات است که وضع ایران خودرو را به اینجا رسونده. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
    • افشین IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      50 10
      در مورد دریاچه ارومیه، آه مردم آن را خشک نکرد، حرص مردم خشکش کرد
    • علیرضا A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      7 10
      ورشکستگی دو شرکت ایران خودرو و سایپا و ورود صنایع جدید خودرو سازی نزدیک است.شاید 50 سال دیگر.
    • سید IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      29 0
      تا انحصار است وتعرفه های سنگین واردات خودرو رقابت نیست و متاسفانه این شرکتها دلیلی برای افزایش کیفیت محصول در خود نمی بینند.انها هر ارابه ای بسازند ملت مجبور به خرید ان هستن و می خرن .برای این شیوه مدیریت متاسفم
    • 9090 A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      4 2
      دوستان چند بار گفتم اگه تمام خودروسازهای ایران با هم یکی بشن میشه یه کارایی کرد.
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    169 4
    ممهترين دليل مشتري مداري و تلا ش براي عرضه محصولات بهتر به همراه خدمات پس از فروش خوب مي باشد،ايران خودرو بايد بفهمه كه اگر در اين مسير گام برداره در ميان مدت و بلند مدت به نفعشه
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    251 4
    فقط 1 دلیل داره .... اونم اقتصاد دولتیه .. اونا خصوصی هستن ایران خودرو دولتی والسلام
  • حسن A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    196 4
    مقایسه قشنگی بود، تمام عمر پیکان رو در رنگهای مختلف دیدیم عمر ما که به سوار شدن خودروهای خوب قد نداد، حالا هم که شورای رقابت و دوستان خودروسازشون اجازه سوار شدن پراید رو از ما گرفتهپراید 20 میلیون پایینترین سطح رفاه یعنی مسکن، ماشین رو نداریم و ...
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    179 0
    اين است خودروي ملي يادش بخير يه زماني شعار ايران خودرو بود
  • mohammad A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    59 96
    این آقا سر کلاسم همش بحث پیکان و هیوندا میکنن، لطفن بچاب خبرانلاین جون
  • انسان IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    127 1
    تمام نظرات دوستان متین ولی خیلی عامیانه بهتون بگم که چون پشت سر هیوندای به خاطر کیفیت خوبش 1000تاصلوات و خداپدرت رو بیامرزه هست ولی پشت سر ایران خودرو به خاطر کیفیت بدوقیمت بسیارزیادش 1000تانفرین وناله هست. عبادت به جزخدمت خلق نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    118 2
    سي سال است اينگونه حرفها را مي زنيم چه فايده اي دارد؟
    • یی EU ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      31 2
      36 ساله
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    74 1
    چرا هیوندا رو با سایپا مقایسه نکردید؟ حتما ترسیدید آخه پراید سرور تمام خودروهای دنیاست و هیوندا تو خواب هم نمیبینه که بتونه مثل اون تولید کنه
  • دانشجوی اقتصاد IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    اقتصاد ما دقیقا مثل این کامنتهاست. بی حساب و کتاب. صحبت از اینه که چرا ایران خودرو ضرر می ده و کیفیتش پایینه اونوقت کامنت اول میاد میگه "نه خیر ضرر می ده چون بی کیفیته" تفاوت آدم عادی با استاد دانشگاه همینه که اون می خواد با عدد و رقم بگه و این یکی اول که حرف اون استاد رو قبول نداره دوم اینکه معلول رو به جای علت میاره. یا اون یکی کامنتی که می گه اینا فیلمه و محصولشون رو با قیمت ده برابر سود می دن اقتصاد و فرهنگ و سیاست ما ایرانیها همینه بی حساب و کتاب. هر کس برای خودش نظر میده و کارشناسه در آخر هم همه دور هم خوشیم و بدتر از همه اینکه همینها می شن وزیر و وکیل و مدیر کل و .... و بعد اونی که باید نظر بده و درست کنه قضایا رو یا آمریکایی هست یا غربزده یا مغرض
    • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      76 2
      بالاخره یجا مشکل داره که من باید پراید رو 20 میلیون بخرم تو کشور اروپایی بهترین ماشین رو با همین پول. مثه اینکه شما هم راضی هستی به گرون خریدن در ضمن نظر آزاده شما که تحصیل کرده ی اقتصادی بیا نظر کارشناسانت رو بده
    • سیاوش A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      46 0
      دانشجوی محترم اقتصاد،این کامنتها و نظرهای مردم عادی به این دلیله که می بینن دارن برای خودروهای بی کیفیت داخلی هم سرمایه شون رو دارن میدن هم جونشون رو. برای همین میدونند که یه شخص متخصص و بادانش و دلسوزی در این مجموعه وجود نداره که نظری بده و نظرش رو عملی کنند.به همین خاطر میبینن که این وسط یه کسی با این مشخصات نیست.گرچه که در کشور ما نه به نظر مردم عادی اهمیتی میدن نه به نظر استاد و دانشجوی بادانشی مثل شما ارزش قائل هستن.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    143 3
    قول میدم هشتاد در صد مسئولان ایران خودرو کار با کامپیوتر و حتی یک جستجوی ساده با اینترنت را بلد نیستند۰۰۰۰
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    68 2
    آخه کدام آدم عاقلی میاد کاری که توش ضرر اقتصادی باشه را ادامه بده جای تعجب داره
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    115 1
    اين شركت غصب شده اند و تا زماني كه به صاحب يا صاحبان اصلي باز نگردد همين وضيعت ادمه دارد.هيچ كس دلسوز اين مجموعه نيست.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      16 0
      درود بر شما راست گفتي
  • بی نام FI ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    65 0
    استادجان یک کلام خلاصه بگو اگه این حلبی سازا تعطیل بشن ودولت شریفه واردات روآزادکنه وفقط 8درصدمالیات روبگیره 51هزارنفربیکارشده هم ازهمین درصد راحت حقوق میگیرن .ولی چکارکنیم که ماملت بااین تعرفه های گمرک فقط میتونیم حلبی دهه 60داخلی سواربشیم.
  • رضا IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    26 2
    سلام اولا سخنراني يا تحليل اقاي دكتر سوزني بسيار سطحي بود شايد مهم ترين نكته اي كه اشاره كردند دخالت دولت در خودرو سازي است ولي تفاوتهايي را فراموش كردند ١ مردم كره قريب به بيست و پنج سال است كه همه خودروي كره اي سوار ميشوند از زمان بي كيفيت ترين خودروي ايشان تا امروز از ان زماني كه با عوارض ١٠ درصد خودرو ژاپني تويوتا در كنار هيوندايي و كره قدعلم ميكرد اين حمايت مردم است نه دولت ٢ دولت و مجلس كره با تخفيف مالياتي و حمايت از نو اوري و وأم هاي بي بهره به صنايع قطعه سازي و خودرو سازي كمك كرد نه با ورود نمايندگان و أقوام دولتمردان و پارلمانيها در هرم مديريتي شركتهاي متعلق به خودرو ساز ان و قطعه ساز ان ٣ به غير از كره نمونه هاي موفقي از قطعه سازي هم وجود دارد مثل تركيه مزيت ما كجاست ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    61 0
    ایران خودرو و سابپا بزرگترین زمین داران ایران هستند اینقدر زمین هاشون بزرگه که فروش نمی ره کلی و قطعه قطعه اش می کنن بفروشن اونها به فکر صعنت بودند اینها به فکر زمین خواری یعنی باید به هیوندا حق داد بهترین باشه
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    97 4
    چون مردم کره با مردم ایران فرق دارند
    • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      42 0
      احسنت
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    43 13
    آخه اين چه مقايسه اییه هيوندای با ايران خودرو ؟
    • حامد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      34 0
      برای اینکه زمان شروع به کار دو تا شرکت یکی بوده.
  • رضا A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    52 0
    چون تو هیوندا دزدی نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    23 1
    من دلایل و استدلات رو نخوندم ولی اینو میدونم که ایران خودرو ماله درجــا زدنــــه و امیدی به پیشرفت و ترقی درش دیده نمیشه....کل تولیدات داخلی رو نه میشه بهشون گفت تولید داخل نه مونتاژهیچ نوآوری و ابتکار و سلیقه درش دیده نمیشه.فقط در طرحهای فروش و معادلات ضربه زدن به مصرف کننده قهارن.
  • معین A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    22 1
    چون هیوندای تو بازار آزاد وارد رقابت شد و جنگید ولی در ایران دو دستی کل بازار را در اختیار ایران خوردو سایپا قرار دادند، اخرش هم هر دو شون ورشکست شدن، مهمتر از این قاتل جان میلیون ها نفر شدند.
  • همایون A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    32 0
    به نظر من ایران خودرو و سایپا موفق تر عمل کردن چون تونستن بی کیفیت ترین و نا امن ترین ماشین هارو به گرون ترین قیمت بفروشن و سود کلانی کسب کنن درحالی که هیوندا مجبوره هر سال هزینه زیادی صرف طراحی جدید خودرو و امنیت خودروش بکنه و کلی خون دل بخوره سره رقابت با خودرو سازان بزرگ دنیا به نظره من ایران خودرو و سایپا باهوش ترین خودروسازان جهان هستن
  • رامین IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    51 0
    چرا راه دور میروید سراغ هیوندا وپیکان میروید همین نفت وگاز را اگر کره ایهاویا سرورشون چینیهاداشتندبه جای ماایرانیها صد تا کشور دیگر هم به پایشان از لحاظ تکنولوژی نمیرسیدند همین نفت وگاز مارو اگر المانها داشتند با ان مدیریت قوی ولی افسوس که مانفت وگاز داریم ی در اصل نداریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      16 22
      ای کاش نفت و گاز رو نداشتیم.تا اسعمارگرها با شیوه های نوین اسعمار گری دست از سرمون بر میداشتن
  • دانشجوی اقتصاد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    9 25
    دوست عزیز بی نام: اول که بنده راضی به خرید گرون نیستم. دوم این چه استدلالی هست که شما دارید: "اگر من موافق بحثهای کوچه بازاری نیستم پس حتما موافق گرون خریدن هستم". بحث من اینه که مردم ما بی جهت در همه چیز دخالت می کنن، نتیجه اش هم وضعیت امروزه و بهترین نشانه این وضعیت همین کامنهتاست. اگر همه ما از وضعیت دلخوریم دلیل نمی شه استدلالهای بی پایه بیاریم و نظر بدیم. اجازه بدیم کارشناسان اقتصادی نظر بدن. بنده هم نظر نمی دم گرچه الان دانشجوی فوق اقتصاد هستم جون همه ابعاد این ماجرا رو نمی دونم و اصلا در این جد نیستم. اگر کسی ناراحت نمی شه باید بگم روش مردم ما در تعیین فرمول حلال هر مشکلی، روش احمدی نژاده. فقط یک سویه ماجرا دیده می شه و کل نگر نیستیم. برای همین هم همیشه دور خودمون می چرخیم.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    16 1
    چه مقایسه مسخره ایی
  • شایان A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    19 1
    نکته ی اصلی که این کارشناس بهش اشاره نکرد مسأله ی انحصار در بازار خودروی ایران هست. وقتی که انحصار وجود داشته باشد خودرو ساز هیچ نوع رقابتی را احساس نمیکند،در نتیجه تلاش برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت نیز رخ نخواهد داد.
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    21 0
    شرکتهاي خودروسازي دنيا خيلي شفاف تر و خيلي مسئوليت پذير تر هستند
  • بی نام ES ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    19 16
    من خودم تو ایران خودرو کار میکنم.مهندسی مکانیک شریف هم خوندم. نیومدم فقط از ایران خودرو تعریف کنم..ولی مقایسه ایران خودرو و هیوندا کار کاملا اشتباهیه.. کره 35 سال تحریم نبوده..مهندسی ما 35 سال بروز نشده..دوستان از چی دارین صحبت میکنین آخه؟؟ تو میشیگان که زندگی نمیکنین؟؟؟ لطفا واقع بینانه به مسایل نگاه کنید..تیم مهندسی اینجا از بهترین دانشگاه های ایرانانن سطح مهندسی کشور ما همینه..هیوندا از همون اول با انگلیسی ها و ژاپنی و آمریکایی ها در تعامل و بوده و ازشون یاد میگرفتن..ما خاورمیانه هستیم متاسفانه به ما یاد نمیدن و فقط میفروشن.تازه بانک کره 25 تا 30 درصد سود نمیگیره..تو کره سیاستش تنش با کشورها نیست..تو کره سرمایگذاران خارجی نمی ترسن پول هزینه کنن..تو کره آموزش و منابع انسانی حرف اول و میزنه
    • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
      1 0
      ما در بحث موشک هم تحریم هستیم پس چرا تونستیم بهترین موشکها تا قلب تلاویب بسازیم ؟ خودرو سازی ما فقط به یه چیز فکر میکنه تا میتونه از کیفت و استحکام خودرو کم کنه و تا میتونه قیمت رو گرون بکنه بخوره.اگه ایران خودرو و سایپا عرضه داشت بجای اینکه فکر تلکه کردن مردم باشه بیاد شروع کنه صنعت خودرو سازی مارو رو به بالا ببره.حتی اگه خودرو تحریم باشه دانش خودرو رو بفروشه.فقط اینا فکر خیانت هستند و فکر شکم خودشون بقران اینهمه معلول توی تصادفات.اینهمه کشته .اینهمه عزا همش مقصر اینا هستن.اگه اندازه نوک سوزنی کسی فقط به اندازه نوک سوزن به خدا و قران اعتقاد داشته باشه همچین کاری نمیکنن.ماشین قرانی رو بنز و بی ام و میسازه نه ما که یه اشغال بسازیم توش یه قران بزاریم و مردم و گول بزنیم.
  • علیرضا A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    7 0
    راستی کره ای ها شورای رفاقت ندارن برای قیمت گذاری؟ باید فوری بهشون اطلاع بدیم تا اونا هم یه شورای رفاقت درست کنن تا هوای مصرف کننده هاشون رو داشته باشه
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    4 0
    وقتی بازار انحصاری می شه دیگه خودروساز تمایلی به افزودن کیفیت نداره و ترجیح می ده که جیب خودش رو پر کنه. در کشورهای دیگه رقابت حرف اول را می زنه و اگر ایده نداشته باشی از بازار حذف می شوی.
  • احمد A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    6 0
    چه مقایسه مسخره ای ما چی چی مون شبیه کره ست که حالا خودروسازی مون باشه دلتون خوشه...
  • مهدی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    16 0
    خدا خیامی رو حفظ کنه که این ایران خودرو رو برای اینا گذاشت و رفت مگر نه... جالبه این آقای کارشناس چقدر دروغ تحویل میداد راجع به خیامی بزرگ از اینکه پیکان رو از یه شرکت ورشکسته تالبوت خریده و...یکی نیست بگه اگه تالبوت سال 1346 ورشکسته بود چطور 22 سال بعد یعنی سال 1368 ورشکسته شد؟ خیامی علم غیب داشته ببینه 22 سال بعد چه اتفاقی میفته؟ بعدشم اون اگه سر کار بود که ما الان خودمون یه خودرو ساز جهانی بودیم .کره ای ها 45 سال پیش از امکانات ایران خودرو تعجب کرده بودند و باورشون نمیشد ایران یه همچین امکاناتی داشته باشه....
  • علی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    15 0
    در وصف مدیریت خیامی بزرگمالک ایران خودرو قبل از انقلاب همین بس که : در حالی که بهترین ماشینهای روز دنیا به ایران وارد میشد مثل شورولت و کادیلاک و بنز و...ولی باز هم با مدیریت درستش پیکان بازار خودش رو داشت بدون اینکه پیکان رو به مردم چند برابر قیمت بفروشه و از دولت بخواد این ماشینهای وارداتی رو قیمتش رو چند برابر کنه... کاری که الان انجام میدن هم ماشینهای بی کیفیت داخلی رو چند برابر قیمت به مردم میدن و هم مردم باید ماشینهای وارداتی رو حداقل 2 برابر قیمت پول بدن تا شاید ایران خودرو و سایپا ورشکست نشن...این فرق یه مدیر بزرگ و قوی با کسایی که فقط بلدن پول مردم رو بخورند بود...هر جا هست تنش سلامت باشه...
  • احسان A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    یه مسئله ای هم که هست،مردم ایران در انتخاب خودرو،موارد انتخابیشون محدوده
  • ش A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    2 0
    هیوندا ماشین پونی را با موتور لانسر میتسوبیشی شروع کرد . هنوز هم چند عدد از آن در ایران هست.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    2 1
    كافي هستش ايرانخودرو يك اخم به پژوي فرانسه بكنه
  • پیرانی A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    7 0
    هیوندای بدون مطالعه و با دستور دولت نرفت تو سوریه و عراق و ونزولا کارخانه تولید خودرو تاسیس کنه ولی ایرانخودرو .....
  • فرزاد US ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    9 0
    51000 نیرو 400000 تا تولید به ازائ هر 8 تا خودرو 1 نفر کارگر واقعا خسته نباشن با این راندمان کاری بایدم ضرر بدن یعنی راندمان 9 کارگر ایرانی معدل 1 کارگر کره ای واقعا عالیه
  • مهدی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    10 0
    نقل قول از یک نماینده مجلس : "به ازای هر 2 نفر کارگر یک نیروی ستادی در ایران خودرو کار می کند." این یعنی خلاف جهت شنا کردن در راستای کاهش بهره وری؟؟؟ و افزایش هزینه های تولید؟؟؟
  • کارمند EU ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    21 1
    به نظر شما عزیزان می تواند از معاونان ارشد هیوندا دیپلم یا زیر دیپلم باشد؟ به نظر شما عزیزان می شود که مدیران هیوندا کارانه های میلیاردی بگیرند؟ به نظر شما عزیزان در کشور کره جنوبی شورای رقابت انحصار وجود دارد؟ و به نظر شما دولت کره جنوبی در گمرکات رو به روی خود رو های خارجی می بندد و میلیارد میلیارد و مفت مفت به خود رو سازش کمک می کند؟
  • مهدی IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    5 0
    در آنجا رقابت هست..
  • مصطفی A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    4 0
    سلام، من موندم شما چرا دارید ایران خودرو رو با هیوندا مقایسه میکنید؟؟ باید برید ایران خودرو رو با سایپا مقایسه کنید که جفتشون یه ریال نمی ارزه و هیوندا رو با تویوتا مقایسه کنید...
  • جلال IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    دوست عزیزکه گفت به ماتوتحریمیم و به ما فناوری نمیدن وفقط میفروشن. ببینم اطلاعات ماهواره هوا کردنو مگه دادن.یا هسته ای که میگن بومی شده را مگه دادن.عزیز من تا زمانی که این ملت بلانسبت الاغ یه کمپین نخریدن خودرو را هم میشکنن باید کولی بدیم .اره داداش تا زمانی که بخریم باید سواری بدیم نه سوار بشیم.هم باید چندبرابر پول ماشین بدیم و هم حالا حالاها سواری بدیم
  • امیر DE ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
    1 0
    اقا ما اگه ماشین ایرانی نخوایم سوار شیم باید کیو ببینیم چهار ساله یه پژو خریدیم نه موتورش درس کار میکنه نه چراغش خوب عمل میکنه هیچی.همه خوب میدونن ایران محاله یه خودروساز در حد کره یا ژاپن بشه فکرشو بکنید کره و ژاپن دارن ماشینای اخرین سیستم جهانی و با کیفیت تولید میکنن و ما هنوز داریم پراید تولید میکنیم و الان تازه به این رسیدیم که اقدامات ما کلا اشتباه بود و دولت همواره داره دخالت میکنه به نفع خودش قیمت ماشینا یهو دوبرار میشه بدون اینکه کیفیت و افناوری جدید داشته باشن چه خبره اینجا.خدا امواتتونو ببخشه شما بیاین تعرفه واردات رو کنین 5 درصد خودمون میدونیم چه ماشینی بخریم تازه درامد دولت با این تعرفه بیشتر هم میشه چون خودروسازان داخلی علیرغم افزایش قیمت مدام ضرر میدن مارو هم علاف خود نکنین