محمد علی نجفی : سال95 تورم کمتر از 20 درصد می شود / همایش سه شنبه بی نظیرترین نشست اقتصاد ایران است

مشاور رئیس جمهور گفت: به صراحت عنوان می کنم که سال 95 را با تورم زیر 20 درصد آغاز خواهیم کرد.

بهاره چراغی: صبح امروز نشست خبری تشریح اهداف و جزئیات سمینار تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود در نهاد ریاست جمهوری با حضور محمدعلی نجفی، مشاور رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاین، در این نشست خبری که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری و در حضور اصحاب رسانه برگزار شد، دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی با بیان این موضوع که با عملیاتی شدن سیاست‌های بسته خروج غیر تورمی نتایج آن به تدریج ظاهر خواهد شد، گفت: اگر طبق برنامه که تدوین کرده ایم پیش برویم سال 95 به طور قطع می توانیم شاهد رونق و جهش اقتصادی در کشور باشیم.

نجفی با اشاره به نتایج بسته خروج غیر تورمی رکود که از نیمه دوم سال 93 ظاهر می‌شود، گفت: به صراحت عنوان می کنم که سال 95 را با تورم زیر 20 درصد آغاز خواهیم کرد.

مشاور رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پیش بینی ما این است که در سال 93 بین 1 تا 2 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و در ادامه افزود: امیدواریم در سال 94 رشد 3 تا 4 درصدی اقتصادی داشته باشیم، این در حالی است که اگر برنامه ها و اهداف دولت به درستی پیش رود از سال 95 رونق اقتصادی اتفاق خواهد افتاد و مطمئن باشید اگر این برنامه به درستی اجرا شود آثار آن از سال 93 به خوبی دیده خواهد شد.

نجفی با اشاره به این موضوع که اقتصاد کشور از سال 91 دچار عارضه مهلک رکود تورمی شده است، تصریح کرد: در سال‌های 91 و 92 رشد اقتصادی منفی داشتیم و تورم نیز به مرز 40 درصد رسید که البته براساس گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2013 میلادی تنها 8 کشور دنیا تورم بالای 10 درصد داشته اند که متاسفانه ما در این جدول رتبه دوم را کسب کرده ایم و این در حالی است که تنها کشوری که تورمی بالاتر از کشورمان داشت دوست و هم پیمانمان ونزوئلا بود.

وی همچنین درخصوص کاهش تورم طی برنامه 1 ساله و نیم گفت: موضوعی که بخوایهم با اطمینان درخصوص آن صحبت کنیم این است که سال 95 را با تورم زیر 20 درصد شروع خواهیم کرد و با تلاش های که از جانب دوات صورت گرفته است تا انتهای سال 94 می توانیم تورم را به حدود 15 درصد برسانیم البته به طور قطع نمی توان این موضوع را عنوان کرد بلکه باید در این مورد بررسی های نیزز صورت گیرد.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی با اشاره به کاهش نرخ تورم در شش ماهه اول کار دولت اظهار کرد: تا حدودی از دوره نگران کننده تورمی خیالمان راحت شده اما هنوز رضایت کامل به وجود نیامده است.

نجفی درخصوص نحوه تدوین بسته خروج از رکود گفت: در این مدت از کارشناسان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و همچنین فعالان بخش خصوصی مشورت های بسیاری گرفته ایم که البته از این بسته انتظار برنامه توسعه یا جامع اقتصادی را نداریم بلکه این برنامه برای سال 93 و 94 است که امیدواریم مقدمه‌ای برای برنامه ششم با رشد اقتصادی پایدار باشد.

وی همچنین درباره همایش خروج از رکود خاطر نشان کرد: این همایش روز سه شنبه بیست و یکم مرداد ماه برگزار خواهد شد . این همایش در نوع خود در تاریخ اقتصاد کشورمان به نوعی بی سابقه است و در آن هم چهار گروه از فعالان اقتصادی، اساتید و کارشناسان اقتصادی، مدیران در بخش های مختلف و صاحب نظران و اصحاب رسانه شرکت دارند. این همایش که به نوعی بزرگترین نشست اقتصادی کشور نیز محسوب می شود با سخنان رییس جمهور شروع می شود و در این مراسم 6 نفر از اعضای دولت یعنی وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت ، رئیس کل بانک مرکزی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور سخنرانی خواهند کرد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه افزود: درخصوص تدوین بسته خروج از رکود جلسات مختلفی با کارشنا سان و فعالان اقتصادی برگزار شده است. جلسه در اتاق بازرگانی تهران، جلسه در اتاق بازرگانی خراسان، جلسه‌ای با بخش عمده فعالان در زمینه صادرات و واردات، جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی با اقتصاددانان دانشگاه‌ها و جلسه معاون اول رییس جمهور با جمعی از اقتصاددانان بوده است.

نجفی در ادامه افزود: بعد از این همایش اقتصادی در بعدازظهر سه شنبه 6 میزگرد در همین زمینه‌ برگزار خواهد شد که امیدواریم بلافاصله بعد از برگزاری این همایش ها، کار عملیاتی کردن سیاست‌های بسته رکود را آغاز کنیم.

وی در ادامه این نشست افزود: هرچند بسیاری از بندهای این بسته نیاز به مصوبه مجلس دارد اما به همین دلیل دولت لایحه‌ای 32 الی 34 ماده‌ای را با قید یک فوریت در این هفته به مجلس ارائه خواهد داد.

مشاور رئیس جمهور با بیان این موضوع که بحث عمده سیاست‌ های بسته نیاز به مصوبه مجلس نداشت، گفت: اما مواردی بود که باید با مصوبه دولت و دستگاه ‌های اجرایی به منظور اجرا ابلاغ می‌شد به همین دلیل قرار است فردا بعد از جلسه هیئت وزیران هر چه سریع تر این موارد به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

نجفی با ابراز امیدواری در خصوص آینده اقتصادی کشور پاسخگویی سوالات خبرنگارانی که در این نشست حضور داشتند، شد.

وی درخصوص چگونگی تامین مالی اجرای بسته رکود که البته بخشی از آن به عهده بانک ها قرار گرفته است، گفت: بدهی دولت به بانک‌ها یکی از نقاط ضعف دولت محسوب می شود که در سال‌های گذشته خود دولت متاسفانه بانک‌ها را به عنوان بخشی از خزانه خود تلقی می کردند. که این تفکر آسیب های بسیاری نیز به اقتصاد کشورمان وارد کرد. بنابراین پیش بینی کرده ایم که تا جایی که می توانیم تا یک سال و نیم دیگر بدهی دولت به بانک‌ها را پرداخت کنیم.

مشاور رییس جمهور با اشاره به افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: چند روش برای این موضوع در نظرگرفته شده است. این در حالی است که به ازای هر یک ریال افزایش سرمایه، بانک‌ها می‌توانند 12.5 برابر تسهیلات ارائه کنند.

وی همچنین در واکنش به برخی از انتقادات مبنی بر اینکه بسته خروج از رکود بدون کاهش نرخ تورم عملی نخواهد شد، گفت: نباید باورمان این باشد که بگوییم تا تورم کاهش پیدا نکند نمی‌توانیم کار موثری در اقتصاد کشور انجام دهیم همچنین احکام بسته نیز منجر به افزایش تورم نخواهد شد بلکه در مواردی تاکید کرده‌ایم که سیاست‌ها به سمت کاهش تورم هدایت شود بنابراین با اجرای بسته هم می‌توانیم رشد اقتصادی را افزایش دهیم هم می‌توانیم نرخ تورم را نزولی کنیم.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ادامه افزود: دولت در بسته سیاست‌های خود در خصوص حمایت از صنعت خودرو و همچنین ادامه طرح مسکن مهر بندی نیاورده است چرا که قصد دارد سیاست‌ های جامع و کاملی را تدوین کند.

نجفی در ادامه افزود: احتمالا طی 2 تا 3 ماه آینده بسته تکمیلی دیگری نیز در راه است که برای خروج از رکود به همین بسته اضافه خواهد شد. ‌در این بسته بعضی از دستگاه‌های اجرایی نیز وارد این طرح خواهند شد و وظایفی را نیز بر عهده خواهند گرفت.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    56 3
    بخدا برا ماها که تو سن ازدواجیم خیلی دیره
  • محمد IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    1 1
    با روند فعلی تورم همین امسال حدود 1617 درصد خواهد شد هر چند سال آینده هم احتمالا تورم به 1314 درصد برسه اما مشکل اصلی رشد اقتصادیه که با ای 2 درصد و 4 درصد 4 سال طول میکشه یه سال 1390 برگردیم باید یه فکر اساسی کرد 10 میلیون شغل را در نظر داشته باشید
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    2 0
    اگه توافق هسته ای انجام نشه چطور ؟ فکر کنم این عامل رو فراموش کردید ، چون میتونه قیمت دلار رو دو برابر کنه
  • بی نام ES ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    55 8
    درود بر دکتر نجفی
  • حمید A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    17 2
    آقایان اساتید اندیشمندان تورم یعنی حذف بیکاری جوانان یعنی اشتغال یعنی امنیت شغلی از همه مهمتر یعنی معاش مردم یعنی دخل وخرج باهم بخواند یعنی نان داخل سفره مردم یعنی حسرت نخوردن کودکان از ابتدای ترین مایحتاج برای رفع گرسنگی بخدا قسم تورم آمار وارقام وعدد نیست واقعیت فراترازاین است تورم یعنی وام کم سودنه بالای 25 درصداگرهم نتوانی زرنگ باشی گیرت بیاد دولت ادعامی کندتورم ازسال پیش پائین ترآمده یکی بیاید محض رضای خدا فقط وفقط نام یک جنس کالا وغیره رابیاورد که ازسال 92 گران نشده هیچ ارزانتر هم شده ذکرکنید.لبنیات گوشت قرمز وسفید سیفیجات مرکبات سبزیجات میوه وغیره همه گران شده اند که ارزان نشده دروغ می گویم ؟
  • درگز A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    5 0
    به نظرشماتاسال95چیکارکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    5 0
    ما فرهنگیان جفای مجلس در رای ندادن به نجفی را فراموش نمیکنیم.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    2 0
    درود بر محمد علی نجفی
  • محمد A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    1 0
    شما که مدعی هستید در یک سال از 45 به 25 رساندین چطور بهد از سه سال میشه 20 درصد
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    3 0
    الان وام ازدواج رو ببنین اولا که خیلی کم میدن و ثانیا خیلی دیر میدن، تازه بدن هم فقط یه تلویزیونمون میشه
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    2 0
    عجب شاهکاری. زیر 20 درصد
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    3 0
    اگر تورم کاهش یافته چرا اجاره خانه ها سر به فلک کشیده است اجاره سال قبل 300 هزار تومن و امسال صاحبخانه میگوید 900 هزار تومن بده یا خالی کن معلوم نیست که در بازار مسکن چه خبره مگر حقوق ها چقدر شده چه کسی بر اجاره خانه نظارت دارد هر کسی هر چه دلش میخواهد هر قیمتی میگوید ؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    2 0
    چرا تورم در اكثر كشورهاي اروپايي و پيشرفته اينقدر پايينه جناب مشاور محترم ؟ چرا مردم ايران بايد هميشه دغدغه اقتصادي داشته باشند؟
  • علی IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    5 0
    آقای نجفی امیدوارم سال 95 که همین حرفتون رو براتون تو رسانه ها پخش کردن جواب قابل قبولی داشته باشید.. خیلی ها خیلی حرفا تو این 3 دهه زدن.امیدواریم حرفاتون به حقیقت تبدیل بشه.
  • در جواب علی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    3 0
    در جواب علی باید بگم مگه ما چه مونه که باید به تورم زیر 20 اون هم تا 2 سال دیگه دلخوش باشیم.کار شاقی نمی کنن که تا اون موقع زیر 20 برسونن. تو همین گزارش اومده 8 کشور تورمشون بالای 10 درصد بوده که ایران رتبه دوم داشته یعنی بیش از 170 کشور زیر 10 بودن تازه ما خدا خدا می کنیم تا 2 سال دیگه برسیم زیر 20 ؟ یعنی تا اون موقع از افغانستان و سومالی هم کمتریم.آیا نباید نگرش ما و تلاشمون این باشه که تا 2 سال دیگه بشیم حداقل 11 10 ؟ یعنی حق این مردم اینه ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    1 1
    یه سئوال مهم برای من لطفا هرکس میتونه جواب بده آیااز این گفته آقای نجفی که " سال 95 تورم کمتر از 20 درصد میشه " میشود این نتیجه را گرفت که حداقل تا سال 95 قیمت دلار همچنان بالای 3000 تومن میمونه ؟
  • علی IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 0
    دوست عزیزم که با نام درجواب علی مطلب گزاشته اید.ممنون از صحبتهات. منهم از ته دلم میخام که حرف شما صدق پیدا کنه اما منظورم از اون مطلب این بود که ما 20 در صد رو ببینیم تا بعد...چون تا جایی که ذهن خبری ما یاد داره مقامات زیادی راجع به چیزهای زیادی همیشه وعده و تیتر برای مردم دادن و رفتن وهیچ اتفاق و پیگیریی هم نشد که نشد.حالا منتظریم ببینیم این یکی چی میشه وگرنه من هم از خدامه که مسکن بشه متری 500 هزارتومن.
  • علیرضا IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    من که باور ندارم تورم کنترل بشه با این شرایط.....
  • محمدرضا A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    خوشم مياد هرجا داش محمود دست گذاشت روش متورم شد. بعد كشور ما دوست و همپيمانمان ونزوئلا بالاترين درصد رو داشت. خبر پخش كن تورو خدا