نامه سرگشاده صادق زیبا کلام به آقای روحانی در مورد حق آزادی بیان

جناب آقای دکتر حسن روحانی


ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران خلدالله ملکه


با سلام و تحیات از برخی بیانات جنابعالی در جمع سفرا کشور خطاب به مخالفین مذاکرات هسته ایی هم شگفت زده شدم و هم متاسف.عبارات و کلماتی بکار بردید که واقعا بدور از انتظار از شما بود و بیشتر یاد آور لحن یکی از روسای جمهور سابق مان. من بنا ندارم در خصوص بکار گیری آن سخنان چیزی بنویسم.تصور می کنم قبح آن اظهرمن الشمس است.بعلاوه مطمئن هستم نزدیکان باندازه کافی به حضرتعالی در خلوت انتقاد کرده باشند.ای بسا خودتان هم اکنون ترجیح می دادید آن ادبیات را بکار نمی بردید. بنده البته درد شما را درک می کنم. عده ایی نگران هستند که اگر توافق هسته ایی با آمریکا صورت بگیرد،تکیف علم و کتل آمریکا ستیزی و بساط "مرگ بر آمریکا" چه خواهد شد؟ اما باز هم نمی توانم با ادبیات شما همراهی کنم.بهاء ابراز آن ادبیات را شما نمی پردازید بلکه هزینه آنرا نویسندگان مستقل می پردازند.شما بنزین بر روی آتش خشونت گرایی تندروها می پاشید و شعله های بر خاسته از آن دامان اهل قلم آزاد اندیش کشور را می گیرد.
نکته دیگری که مجبورم کرد مصدع اوقات شوم، اتکاء و استناد جنابعالی به پشتیبانی ۹۰ درصدی مردم از مذاکرات و تلویحا توافق هسته ایی با آمریکا است. و اینکه وقتی ۹۰در صد مردم از وفاق هسته ایی پشتیبانی می کنند جایی برای ابراز مخالفت آن ده درصد باقی نمی ماند.جنب آقای رئیس جمهور،۹۰ در صد که جای خود دارد،حتی اگر ۹۹.۹۹درصد مردم از توافق هسته ایی دولت شما طرفداری می کردند، شما باز هم نمی توانستید جلوی اظهار نظر آن یکنفر را بگیرید. متاسفانه بسیاری از صاحبنظران حکومتی در ایران "لیبرالیزم" را تقلیل داده اند به همجنس بازی و آزادی های جنسی. اساس و بنیان لیبرالیزم بر روی این اصل بنا شده که اگر همه ۷۵ میلیون جمعیت ایران موافق مذاکرات هسته ایی و رسیدن توافق با آمریکا باشند اما صرفا یکنفر مخالف باشد، آن ۷۵ میلیون نمی توانند مانع از اظهار نظر آن یکنفر شوند.همه لیبرالیزم یعنی اینکه آقای روحانی و ۹۰ درصد طرفدارانش نمی توانند جلوی اظهار نظر آن ۱۰ در صد را بگیرند.همه لیبرالیزم یعنی اینکه آقای روحانی نمی توانند باستناد پشتیبانی اکثریت یا بخطرافتادن امنیت ملی، مصالح ملی، منافع ملی، تضعیف روحیه مردم،تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام،تضعیف نظام و......جلوی ابراز عقیده مخالف را بگیرند. کم نبوده اند موارد تاریخی که اکثریت بنحوهراس انگیزی در اشتباه بوده. و لیبرالیزم همواره نگران درستی عقیده صرفا به اعتبار پشتیبانی اکثریت از آن بوده.


ایام بکام باد
صادق زیباکلام
بیستم مردادماه یکهزاروسیصدونودوسه

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    غرب زده.
    • بی نام GB ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      21 2
      مگر از محصولات غربی استفاده نمی کنی، از دارو و ماشین و هواپیما گرفته تا حتی مدل حکومتی، بانک، سرمایه ای و غیره. اگر غرب بده همه اینها بدند و نباید استفاده بشوند.
    • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      12 7
      عرب زده
    • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      12 0
      از شرق زدگی که بهتره
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      12 0
      حیف که اینجا نمیشه وگرنه پاسخت رو میدادم. فقط می تونم کوتاه بگم که همین "غرب" تا بحال بطور کلی موفق تر از دیگران بویژه مخالفانش بوده
    • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      2 0
      در ابنکه غرب بده شکی نیست , اما ضدیت با غرب زدگی هم شده منبع درامد بعضیها
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    بسیار عالی
  • اسی A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    خیلی خوب گفتید آقای زیباکلام
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    درود دکتر زیبا کلام
  • بی نام EU ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    8 4
    هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید. آقای دکتر زیباکلام راست می گن. در شان جناب رییس جمهور نیست که اینگونه صحبت کنند. حیف شخصیت ایشان هست. ایشان نباید خویشتن داریشون را از دست بدهند.
  • سعید IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    9 3
    حرف زدن راحته.این آقا به همه چی گیر میده چون مسئولیتی نداره.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 3
    کلامت زیباست دکتر.
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    6 1
    تا وقتی افراط و تفریط وجود داره ما هم هیچ وقت پیشرفت نخواهیم کرد
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 0
    واسه اولين باره كه با هر دو طرف موافقم
  • ناشناس A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 1
    برای چی صادق ، غربزده باشد؟ چکار کرده ؟
  • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 2
    این دفاع از حق ملت بود یا سینه چاکی برای لیبرالیزم؟
  • محمدرضا A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    8 0
    آقای روحانی حتما در مورد چیزی که گفت قبلا خوب فکر کرده بود.من فکر نمی کتم این طوری که گفتید الان پشیمون باشه.روحانی یه دیپلماته حتما می دونه چی باید بگه چی نباید.البته حق شما هم برای انتقاد محفوظه
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 0
    استاد
  • آراز A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    4 3
    لیبرالیزم اینقدرها هم که دکتر میگن به آزادی بیان ارزش قائل نیست تحمل بالایی در شنیدن انتقادات و آن 10 درصد دارد ولی بعد از مدتی منتقد را سرکوب می کند نمونه آن جنبش وال استریت است که دکتر میتونن مقاله دیوید هاروی رو در این مورد مطالعه کنند... یه مقدار دکتر زیباکلام با تعصب در مورد لیبرالیزم حرف میزنند
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    9 0
    آزادی بیان ما چی می شه آقای زیباکلام. 5 ساله که دست گذاشته اند بیخ حلقمون و فتنه فتنه می کنن. کی از آزادی های ما قراره دفاع کنه؟
  • نوایی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    11 0
    رئیس جمهور حق آزادی بیان ندارد؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    7 0
    با هر کس باید مثه خودش حرف زد. من از لحن رئیس جمهور حمایت می‌کنم.
  • مصطفی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    9 0
    اقای دکتر حالا میگذا شتی چند سا عت بگذرد بعد انتقاد و نصیحت بنظر من اینها خون به دل مردم که رای دادند ورئیس جمهور که سخت مشغول کار میباشد کرده اند وحق با اقای روحانی میباشد بالاخره جواب چندتاهای یک هوی میباشد
  • بی نام RO ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 5
    کسانیکه الان برای زیباکلام درود می فرستند تا صبح که از سخنان روحانی حمایت می کردید؟ اینقدر دو رو هستید؟ یا حافظه تاریخی ندارید؟
  • دوستار زيبا كلام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 1
    زيبا كلام حرف بي حساب كتاب نمي زنه افرين
  • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 2
    زیباکلام، هزار برابر صادقتر از مطهری است
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 2
    حرف درستی میزنند اما به این سرعت نامه سرگشاده نوشتن لازم بود؟
  • على A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 4
    انتقاد بجايًى بود
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    7 0
    قشنگ حرف می زنید ولی بعضی وقتا لازم است با بعضی ها مثل خودشان صحبت شود. دقت کنید بعضی وقتها. کاری که خاتمی در هشت سال ریاست جمهوریش نکرد و خیلیها افسوس خوردند چرا ساکت بود. آقای روحانی به نظرم بسیار خردمند است. حرفهای خیلی ایده آلی به درد شرایط این کشور نمیخورد. وقتی هم حرف از قدرت هست یک درصد و نود و نه درصد معنی ندارد. یک وقتی میبنید همان یک درصد امکانات 99 درصد مردم را برای تبلیغات در دست دارند.
  • روشنک IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    4 8
    این آقا کارو زندگی نداره شبو روز واسه اینو اون نامه میده؟
  • ارسلانی A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 3
    جناب آقای دکتر زیبا کلام بر همین اساس و اصل لیبرالیسم بنده معتقدم که شما نقش یک سوپاپ را بازی می کنید اینقدر باهوش هستید که منظورم را متوجه شوید خبر آنلاین لطفا چاپ کنید خود دکتر هم مجوز داده اند
  • داریوش A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    8 1
    باسلام جناب آقای زیبا کلام صحبتهای شما بسیار آرمانی است ومن هم آرزوی رسیدن به این بلوغ فکری وسیاسی رادارم ولی اگر جناب رییس جمهور بعنوان نماینده اکثریت بعضی مواقع به این انحصار طلبان اقلیت گوشمالی ندهد انموقع این جماعت متوهم همه چیز را به نفع خود مصادره میکنند وبلای زمان خاتمی به سرمان می آید با تشکر از رییس جمهور شجاعمان
  • ایرانی A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    8 2
    آقای زیبا کلام . آقای روحانی تا حالا با سعه صدر و صبوری بسیار با اونایی که ظاهری دلسوز و در باطن اهداف دیگری رو داشته و دارن مدارا کرده .اما تا کی این روش موثره ؟ خوابیده رو میشه بیدار کرد اما کسی که خودشو به خواب زده هرگز . نکته دیگر کلوخ انداز را پاداش سنگ است پاسخ بعضی ها همین لحن و سخن است
  • بي نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 1
    درود برشما واقعا زيباكلام هستيدحق با اكثريت
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    7 1
    بعضی وقتها لازمه با موضوع جدی برخورد کرد تا استواری و استحکام کار خودش را نشان دهد. با طرز صحبت رئیس جمهور موافقم.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 4
    بله لحنشون درست نبود. ما از رئیس جمهورمون بیشتر توقع داریم
  • منصف A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 0
    چناب زیبا کلام من همیشه از مطالعه نظرات شما لذت می برم ولی ذکر یک نکته را جسارتا لازم میذانم به قول شما اقلیت حتی یک نفر حق اظهار نظر دارد و این جان مایه لیبرالیزم است ولی ایا این اقلیت اجازه ادامه حاکمیت و تمشیت امور را دارد در صورت عذم انصراف این اقلیت باید چه کرد؟
  • سعید A1 ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 2
    واقعیت اینه که آقای روحانی صرف امور تبلیغی؛خودشون را چیزی نشان دادند که حداقل تا حالا نبودند. یک آزاداندیش مصلح
  • بی نام IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 0
    بنده فارسی زبان هستم و عربی ام ضعیف است خلد الله ملکه یعنی چه ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 0
    فرق کشور و فرهنگ ما با کشورها و مردمان متمدن همین است
  • علی A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 5
    حرف دل مردم را زدید
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 1
    سنت نوشتن نامه منتقدانه به مسئولان کشور بسیار سنت خوبیست و در راستا اهداف روشنفکرانه صحیح....با تشکر از دکتر زیبا کلام
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 4
    در این مواقع است که انسانهای آزاداندیش مشخص می شوند. آفرین بر جناب زیباکلام که سعی می کند در همه حال بدون در نظر گرفتن مصلحت و منفعت خود، سخن حق را بگوید.
  • مش ممدلی IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 5
    به دکترصادق زیباکلام باید بگوئیم دکتر زیبا صادق کلام
  • محمد IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 4
    ادبیات و لحن پرخاشگر آقای روحانی من را خیلی شگفت زده و نگران کرد که مبادا در پس آن چهره رویی هست که ما ندیدیم و دارد نمایان می شود. خیلی بد بود خیلی
  • محمد رضا IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    5 1
    زنده باد روحانی، آقای روحانی از سخنان دیروزت به شخصه حمایت می کنم ، آنهایی که دیروز مخاطب تو بودند و به درستی خطابشان کردی و به جهنم فرستادیشان همانهایی هستند که 8 سال منافع مردم ایران را نابود کردند، به اندازه تمام تاریخ ایران نفت فروختند و تنها یک تورم 43 درصدی از خود به جا گذاشتند، خود میلیاردر شدند و مردم را به خاک سیاه نشاندند، آقای روحانی خواهشا در برابر مخالفانت قاطع باش و بدان که مخالفانت دشمن مردم هستند، از تساهل و تسامح نادرست خاتمی درس بگیر و با جماعتی که ایران را ارث پدریشان می دانند قاطعانه برخورد کن
  • فاطمه تبريزي A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 0
    "حتی اگر ۹۹.۹۹درصد مردم از توافق هسته ایی دولت شما طرفداری می کردند، شما باز هم نمی توانستید جلوی اظهار نظر آن یکنفر را بگیرید." " اما صرفا یکنفر مخالف باشد، آن ۷۵ میلیون نمی توانند مانع از اظهار نظر آن یکنفر شوند" چه ميكنه زيبا كلام با قلم زيباش از كجا ميگه و چه جور ميگه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 5
    باریکلا دکتر..... نشون میده هنوز زیباکلامی..... داشتم نگرانت میشدم
  • وحید A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    5 0
    سلام حرف آقای روحانی به هیچوجه توهین آمیز و تکفیری نبود. هشداری و انتقادی بود به منتقدانی که از سر ترس و بدون منطق مخالف مذاکرات هستند.
  • شمیم IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 0
    پر واضح است که جناب آقای زیبا کلام کاملا" منطقی و انسانی صحبت کرده اند و این منطق جامعه روشنفکری دنیا ست هرچند شاید منهم جای آقای روحانی بودم مثل ایشان برخورد میکردم ولی اگر منهم اینکار را بکنم از بی منطقی بودن آن کاسته نمی شود
  • aa IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 3
    آقاي ليبراليزم 99.99 از افراد اگه كم بشه 0.01 باقي ميمونه كه ضربدر 75000000 نفر ميشه 7500 نفر نه 1 نفر خسته نباشيد
  • عبدالله IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 0
    رییس جمهور حرف بدی نزدند. جملات با لحن عتاب و خطاب در ادبیات و فرهنگ و دین ما به وفور پیدا میشود مثل : آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند از امام راحل آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر از شهید بهشتی من توی دهن این دولت میزنم از امام خمینی و دهها مثال دیگر که حتی در قران هم از کلام خداوند بیان شده است به جهنم که حرف حساب است اصلا به جهنم که یه عده آدم بی جنبه از این حرف آقای روحانی ناراحت شدند
  • داريوش A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 0
    آقاي زيبا كلام حرف هاي شما اساسا درست است اما آنچه گفتيد از التزام به دموكراسي در كشورهائي امكانپذير است كه همه گروههاي سياسي قواعد بازي را بدانند و خود را ملتزم به رعايت آن قوانين. اما در كشور ما اينچنين نيست. باور كنيد كه اگر التزام بيش از حد آقاي خاتمي به رعايت دموكراسي نبود آن بلاي هشت ساله بر سر اين ملت نازل نمي شد. كشور ما در يك دوران گذار است و نمي توان همه چيز آن را با كشورهاي آزاد مقايسه كرد. گاهي چنين درشت خوئي هايي لازم است.
  • ali IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 2
    آفرین آقای زیبا کلام
  • مهدی A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    7 2
    زیباکلام حرفای خوبی میزنه ولی اگه خودشم رئیس جمهور بود نمیتونست اونا رو عملی کنه
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    16 4
    حرف بدی نمی زنه ولی خوب اگه آقای روحانی اینطوری با مخالفین صحبت نکنه که بلای آقای خاتمی سرش میاد
  • مهدی.ق A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    8 1
    این بار هم مثل همیشه مطالعه استدلال های منطقی دکتر برای من شیرین بود ، اما نکته ای که به نظر من نباید ازش غافل شد اینه که این نظر شخص رییس جمهور عزیز هست در مقابل مقاومت های افراد به ظاهر ارزشی ، نه یک آیین نامه یا دستور به وزارت خانه ها برای برخورد با این افراد . پس اصل آزادی نقض نشده و این افراد و یا منقدان راستین هنوز هم امکان بیان رو دارن . اما در دفاع از این عمل ، ریاست جمهوری یک مدیر اجرایی هست ، نمیشه هم حفظ جایگاه و پرستیژ رو داشت و هم به اهدافی که با سنگ اندازی مخالفان رو به رو میشه دست پیدا کرد ، وقتی وارد این دریا میشی ، نباید نگران خیس شدن پارچه شلوارت بشی
  • حسین A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 6
    کلام زیبا از زیبا کلام
  • رضا A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 2
    این حرف شهرت لیبرالیزمه، ولی شما اگه یکم دقت کنین میبینین خود اسلامه همونجور که حضرت علی علیه السلام فرمودند "نگاه نکن که میگوید، نگاه کن چه میگوید"
    • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      0 2
      آره تو که راست میگی معلومه یک بار هم قرآن رو نخوندی
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    4 2
    حرف های آقای زیبا کلام درست است ولی به نظرم چیزی که جای بحث دارد این است که اگر اقلیت مورد بحث به جای ابراز نظراتشان بخواهند عقایدشان را تحمیل کنند و متاسفانه زورشان گاهی بیشتر از اکثریت جامعه باشد، آنگاه باید چکار کرد.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    8 2
    آقای زیبا کلام،شما فقط یک هفته جای آقای روحانی رئیس جمهور باشید ، ببینیم می تونید جلوی این افراد با همان ادبیاتی که ادعا کردید بایستید، بنده ی خدا سید محمد خاتمی هر چه با ادبیات دانشگاهی و آکادمیک با آنها سخن می گفت، مخالفینش در کوبیدن این سید بزرگوار جری تر و مصمم تر می شدند .
  • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    6 5
    ایشون کار دیگه ای به جز نانه سرگشاده باسه این و ن اون نوشتن ندارن
  • plnd IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    1 2
    آقای زیبا کلام از این شاخه به ا.ن شاخه چرا؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 1
    سلام اقای کلام زیبا,شما دوگانه حرف میزنید و این از زرنگی شماست که از بشقاب بخورین وهم از دیگ,اولا به زبان بیگانه کلام نوشتن کلاس نیست ,که این قد شمس و القوع میگید,دوما کجای عقل و انسانیت و شرع گفته بخاطر چند درصد که از این تحریمها و دشمنی سود میلیاردی نسیبشان شده ,تمام ملت دیده نشن و در رنج و بدبختی باشن
  • علی A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    راستی چرا نامه های آقای صادق زیـ..............ـبا کلام همه شون سرشون گشاده ؟؟؟