این یک گزارش خواندنی است از بازیکنانی که به شوت های پر قدرت خود معروف بوده اند.از سید علی افتخاری گرفته تا فنونی زاده،کریم باقری،محمود فکری و خیلی از بازیکنان دیگر.

علی بنی شیخ الاسلامی:وقتی واژه ترکیبی «شوت از راه دور» را می‌شنویم، بی‌اختیار یاد شوت‌های سرکش مهدی فنونی‌زاده می‌افتیم که تیر و تور را می‌لرزاند و مرد می‌خواست که جلوی ضربه‌اش را بگیرد... یاد محمود فکری می‌افتیم که تقریباً از میدان آزادی به پرسپولیس گل زد (!) یا کریم باقری که از همان حوالی دروازه استقلال را باز کرد... همچنین با شنیدن «شوت از راه دور» نام‌هایی مثل علیرضا منصوریان، سیروس دین‌محمدی، زنده‌یاد سیروس قایقران، نادر دست‌نشان، سیدعلی افتخاری و... در ذهن‌مان زنده می‌شود. در این یادآوری‌های کوتاه و گذرا با ما همراه باشید.

سیدعلی افتخاری؛ افتخار گیلان
شوت‌های سید تحت تأثیر شوت‌های زنده‌یاد سیروس قایقران زیاد به چشم نیامد اما الان که به گذشته نگاه می‌کنیم، جای شک و تردید وجود ندارد که افتخاری شوت‌های دقیقی می‌زد. البته حامد کاویانپور، علیرضا منصوریان، هوشنگ تورانی، احد شیخ‌لاری، فرزاد آهک‌پور، ابراهیم قاسمپور و... هم هر یک حداقل چند شوت دیدنی در کارنامه‌شان دارند اما افتخاری را به افتخار فوتبال گیلان در این فهرست گنجاندیم.

محمد اعظم؛ شوتزن اعظم
زنده‌یاد محمد اعظم که مربی ستاره‌هایی نظیر خداداد عزیزی، علی نیکبخت، مجید نوروزی و... بود، زمان اوج فوتبال خود که در لیگ قدس پیراهن تیم منتخب خراسان را می‌پوشید، چند گل دیدنی به تیم‌های منتخب اصفهان و تهران الف زد. محمد اعظم، هم شوت‌های از راه دور در جریان بازی خوب می‌زد و هم ضربه‌های ایستگاهی‌اش حرف نداشت. فوتبال‌دوستان مشهدی خاطرات زیادی از شوت‌های این خدابیامرز در دهه 60 دارند.

محمد صادقی و تورنمنت رئال
در تورنمنت 75 سالگی رئال مادرید که بازی‌هایش در مادرید برگزار شد، بازی ایران و آرژانتین با نتیجه یک - یک به پایان رسید و تنها گل ایران را محمد صادقی با یک شوت از راه دور و از پشت محوطه جریمه زد. محمد صادقی که با تیم ملی حضور در جام جهانی 1978 آرژانتین را تجربه کرد، متخصص شوت‌های ناگهانی بود و در جریان بازی چه روی توپ‌های برگشتی و چه در حال حرکت به عرض و عمق، خیلی عالی و سنگین شوت می‌زد.

ابراهیم میرزاپور؛ غیرقابل باور
باور کردنی نیست اما حقیقت دارد، ابراهیم میرزاپور که بلد نبود شوت کنار دروازه بزند، در جریان بازی از جلوی دروازه فولاد با یک شوت سنگین دروازه آرمناک پطروسیان و سپاهان را باز کرد. قبل از او احمدرضا عابدزاده هم چنین گلی به استقلال اهواز زده بود که داور نپذیرفت. عابدزاده چند بار هم با ضربه‌‌های بلند از دم دروازه خودی به بازیکنان هم‌تیمی خود پاس گل داد. در جمع دروازه‌بانان ایرانی کمتر کسی مثل عابدزاده شوت می‌زد، البته ضربات دست او هم حرف نداشت.

منوچهري شوتزن و خوش‌شانس 
امين منوچهري، مهاجم بلندقامتي است اما مي‌تواند به خوبي مثل يك هافبك قدرتمند، شوتزني كند. منوچهري در اين سال‌ها، زياد تيم عوض كرده ولي اين فصل در راه‌آهن است و اميدوار به اينكه بتواند درخشش زمان بازي در سايپا را داشته باشد. در بازي زيباي راه‌آهن- نفت، همه اتفاقات در همان 15 دقيقه پاياني رخ داد، راه‌آهن دقيقه 79 گل زد، نفت بازي را به تساوي كشاند و در آخرين ثانيه‌ها، نوبت به امين منوچهري رسيد كه با آن شوت ديدني، سرنوشت‌ساز شود. امين، توانايي‌هاي فني زيادي دارد كه اين بار در قالب يك شوت با چاشني شانس به نمايش گذاشت. حميد استيلي مي‌داند قدرت شوتزني منوچهري چقدر به كار تيمش مي‌‌آيد البته اگر مثل اين مرتبه، هميشه شانس هم به كمك امين بيايد و شوت‌هايش وارد دروازه شود.

فکری: شوت که حتماً نباید سرعت نور را داشته باشد!
محمود فکری سابقه گلزنی در دربی با شوت را دارد اما خودش معتقد است زیباترین شوت او که منجر به گل شد را سال 1379 در جدال استقلال تهران با استقلال رشت به ثمر رسانده است. کاپیتان اسبق استقلال در مورد تاکتیک شوتزنی می‌گوید: باید در تمرینات چه بر روی شوت و چه بر روی ضربات ایستگاهی به صورت ویژه کار شود اما در عین حال بازیکنان هم باید جرأت شوتزنی پیدا کنند و از خراب شدن آن نترسند. اصلاً به فکر آن نباشند که به قول معروف توپ آنها به ساعت ورزشگاه بخورد و... فراموش نکنیم شوت حتی اگر گل نشود بازهم روحیه تیم حریف را خراب کرده و در دل بازیکنان آن تیم، ترس می‌اندازد. این فاکتور خوبی است که نباید آن را از کف داد. شوتزن‌ها باید به این نکته هم توجه کنند که ضربات‌شان نباید حتماً بسیار قدرتی بوده و یا سرعت نور را داشته باشد! شاید یک شوت به بدن مدافعان بخورد و کمانه کند و داخل گل برود. مهم این است که شوت زدن در تاکتیک تیم‌ها نهادینه شود و بازیکنان مستعد در این زمینه از شوتزنی ترسی به دل راه ندهند.

صادقي : مربيان به قدرت شوتزني بازيكنان اعتماد ندارند
‌ فوتبال​دوستان موسپيد هنوز گل زيبايي كه محمد صادقي در اوايل دهه پنجاه از وسط زمين وارد دروازه پرسپوليس كرد را فراموش نكرده‌اند. ملي‌پوش شوتزن كشورمان در دهه پنجاه در پاسخ به سؤالات ما مي‌گويد: اينكه شوتزني جزو تاكتيك يك تيم قرار بگيرد يا نه، بستگي به تشخيص مربيان دارد. البته متأسفانه به خاطر اينكه در فوتبال ما عمر كار كردن مربيان با بازيكنان از يك سال فراتر نمي‌رود، معمولاً يك مربي نمي‌تواند به طور كامل نسبت به توانايي‌ها و ويژگي‌هاي شخصي شاگردانش اشراف كامل پيدا كند اما در اروپا به خوبي از اين مزيت استفاده مي‌شود. شما رئال‌‌مادريد و پاري‌سن‌ژرمن را ببينيد؛ شوتزني كريستن رونالدو و زلاتان ایبراهيموويچ يكي از تاكتيك‌هاي جدي و اصولي اين دو تيم براي گلزني محسوب مي‌شود و امتيازات زيادي هم برايشان به ارمغان آورده است اما در فوتبال ما اغلب مربيان به قدرت شوتزني بازيكنان اعتماد ندارند و به همين خاطر بازيكن هم مي‌ترسد شوت بزند و توپ خراب شود آنگاه مورد انتقاد قرار بگيرد بنابراين قيد شوتزني را مي‌زند.

دين‌محمدي: وقتي همه خسته‌اند، بايد شوت زد
‌ اگرچه سيروس دين‌محمدي با شوت‌هاي سنگين خودش به اغلب تيم‌ها گل زده اما هنوز هم معتقد است گلي كه به جوبيلوايواتا ژاپن در فينال جام قهرماني باشگاه‌هاي آسيا به ثمر رساند، زيباترين گلي بوده كه با شوت زده است. سيروس در مورد زمان‌گذاشتن به صورت جداگانه براي تمرين شوتزني مي‌گويد: «بعضي از مربيان به تمرين اختصاصي شوتزني اعتقادي ندارند اما من كاملاً به اين سبك تمرين معتقدم. شايد فشار تمرين، بازيكنان را خسته كند اما در همان زمان كه همه خسته‌اند بايد با استفاده از شوت، گلزني كرد. هيچ‌ وقت فراموش نمي‌كنم قبل از جام‌جهاني 1998 فرانسه، عضو تيم شهرداري تبريز بودم و بعد از پايان تمرين نيم‌ ساعت با جلال بشرزاد تمرين شوتزني مي‌كردم.» عضو تيم‌ملي در جام‌جهاني فرانسه، شوتزني در جريان بازي را به مراتب سخت‌تر از نواختن ضربات كاشته تلقي كرده و اضافه مي‌كند: «شوت زدن در حركت خيلي دشوارتر از ضربات كاشته است. در ضربات ايستگاهي شما متمركز مي‌شويد اما در جريان بازي، كاملاً تحت فشار هستيد. شما ديويد بكام را ببينيد كه چطور در جريان حركت، سانتر مي‌كرد. يك شوتزن هم بايد بتواند در خلال بازي تمركز كرده و شوت بزند.»

فنونی‌زاده: از ترس مربیان و سکوها شوت نمی‌زنند
اغلب فوتبال‌دوستان معتقدند گل‌هایش به عربستان زیباترین گل‌هايی بوده که با شوت به ثمر رسانده اما خود مهدی فنونی‌زاده بر این باور است گلی که سال 1370 با شوت وارد دروازه سپاهان کرد، زیباترین شوت او بوده که به گل بدل شده است. همان‌ شوتی که فردای روز بازی، یک هفته‌نامه تیتر زد: «گل فنونی‌زاده، زیباتر از گل ماتئوس به یوگسلاوی». هافبک اسبق استقلال و تیم ملی در رابطه با اینکه شوتزنی را می‌توان در قالب تاکتیک‌های تهاجمی گنجاند یا نه، می‌گوید: «در یک تیم 10 نفر باید بجنگند و زحمت بکشند تا یک نفر در موقعیت شوتزنی پشت محوطه جریمه قرار بگیرد اما متأسفانه این تاکتیک حالا دیگر در فوتبال ما بسیار کم‌رنگ شده است. برای مثال شما ملوان و تراکتورسازی را مد نظر قرار دهید. این دو تیم از دهه پنجاه شوتزن‌های خوبی داشته‌اند اما الان اگر بازی کنند، شما حتی دو شوت پشت محوطه جریمه هم از آنها نمی‌بینید. دلیلش هم این است که شوتزن‌‌‌ها می‌ترسند توپ را خراب کنند و مربی سرشان داد بزند یا سکوها اعتراض کنند. فراموش نکنید از هر 10 شوت، حداکثر 2 یا 3 ضربه می‌تواند در چهارچوب باشد و نباید کسی را به خاطر اینکه شوت را داخل چهارچوب نزده، مؤاخذه کرد. شوتزنی یک تخصص است همان‌طور که پاس دادن، عوض کردن منطقه زمین، سرزنی، دروازه‌بانی و... هم در نوع خود یک تخصص به حساب می‌آید.»

قاسمپور: بعضي بازيكنان از هر جاي زمين مي‌خواهند شوت بزنند
ابراهيم قاسمپور كه در جام جهاني 1978 يكي از جوان‌ترين نفرات تيم ملي بود، هنوز از گلي كه همراه با تيم شهباز در اواسط دهه پنجاه با ضربه پاي چپ وارد دروازه ذوب‌آهن كرد، به عنوان بهترين گل خود با شوت ياد مي‌كند.او در رابطه با اتخاذ تمرينات ويژه براي شوتزني بر اين باور است كه بايد كار را در مقاطعي به صورت اختصاصي دنبال كرد: «ببينيد همان‌طور كه براي مهاجمان تمرين اختصاصي مي‌گذارند، بايد براي شوتزني هم به طور ويژه تمرين گذاشت. مثلاً 2 روز در هفته تمرين اختصاصي شوت زدن براي هافبك‌ها، عناصر تهاجمي و به طور كلي نفراتي كه در امر شوتزني استعداد دارند. البته ميل به شوتزني يك امر ذاتي است. يادم مي‌آيد آرارات يك بازيكن لاغراندام داشت كه واقعاً شوتزن قهاري بود و ضربات خيلي دقيقي داشت. شوت زدن يك مزيت است كه نبايد آن را نفي كرد. معمولاً مربيان از شوت نزدن بازيكنان استقبال نمي‌كنند. بعضي بازيكنان هم هستند كه اين اعتماد به نفس را دارند از هر جا كه صاحب توپ مي‌شوند، شوت بزنند. آنها خودشان براي خودشان موقعيت ضربه زدن ايجاد مي‌كنند.»

شوت‌های ماندگار!
سیروس‌آبای یادت به‌خیر
خدابیامرزد سیروس قایقران را که در سال‌های اوج ملوان، سالی یکی، دو کاشته برای استقلال و پرسپولیس کنار می‌گذاشت... مرد دوست‌داشتنی بندرانزلی یک بار در جام حذفی مقابل پرسپولیس 2 گل شبیه هم به وحید قلیچ زد. درست از یک نقطه از زمین و درست به یک نقطه از دروازه... گل سیروس‌آبای به دینامودرسدن هم فراموش‌نشدنی است. در انزلی مازیار زارع، پژمان نوری، نادر عزت‌اللهی و حمید محمدیان هم شوتزن‌های بدی نبودند اما سیروس نشدند.

نادر دست‌نشان؛ غول مازندران
متخصص شوت‌های از راه دور، یک‌بار از فاصله 50 متری و از پشت دایره وسط زمین، دروازه تراکتور را باز کرد تا واسیلی گوجا در بازگشت به رومانی، به روزنامه چاپ کشورش بگوید در فوتبال ایران یک غول وجود دارد که از جلوی دروازه تیم خودی به تیم حریف گل می‌زند. یک بار که جوانشیر آقارضایی، دروازه‌بان نفت قائمشهر جرأت کرد و شوت از راه دور نادر را گرفت، پوست دستش کنده شد! باور کنید هیچ اغراقی در کار نیست. کاپیتان سابق نساجی شوت‌های وحشتناکی می‌زد.

مهدی فنونی‌زاده؛ خطرناک
فقط مهدی فنونی‌زاده می‌توانست توپ را از راه دور به تیر دروازه بکوبد و توپ در برگشت، نزدیکی‌های نقطه وسط زمین فرود بیاید. او هم مثل دست‌نشان شوت‌های سنگین و سهمگین می‌زد که مهارش برای دروازه‌بان حریف خطر مرگ یا نقص عضو داشت. صحت و سقم این ادعا را از دروازه‌بان تیم‌های ملی عربستان و کره‌ شمالی در اوایل دهه 90 بپرسید. البته فنونی‌زاده گل باشگاهی خودش به سپاهان را از این گل‌ها خاطره‌انگیزتر می‌داند.

کریم باقری؛ شوتزن دقیق
ویژگی شوت‌های کریم باقری این بود که دقیق به توپ ضربه می‌زد. اگر فکر می‌کنید ما دروغ می‌گوییم، از دروازه‌بان و مدافعان استقلال در دربی سال 88 بپرسید که روی شوت از راه دور کریم باقری غافلگیر شدند و بازی را به پرسپولیس و دایی باختند. آقاکریم از این شوت‌های دقیق در آسیا و حتی اروپا هم کم نزد. گلزن‌ترین هافبک فوتبال ایران شوت فراموش‌نشدنی زیاد دارد. آقاکریم همین حالا می‌تواند مثل آب خوردن ضربات ایستگاهی را به گل تبدیل کند.

محمود فکری و خاطره میدان آزادی
وقتی محمود فکری با یک شوت از راه دور دروازه ساشا ایلیچ را باز کرد تا یکی از زیباترین گل‌های تاریخ دربی را به نام خود بنویسد، یکی از کارشناسان که اول اسمش هوشنگ نصیرزاده است، به شوخی گفت فکری از حوالی میدان آزادی، نرسیده به ورودی شهرک اکباتان به پرسپولیس گل زد. «فکری آرپی‌جی‌زن» لقبی است که هواداران استقلال به فکری دادند. البته فکری وقتی در نساجی هم بازی می‌کرد، همین لقب را از هواداران این تیم گرفته بود.

سیروس دین‌محمدی؛ فلفل‌نبین...

فلفل نبین چه ریزه... در مورد سیروس دین‌محمدی مصداق پیدا می‌کند. دین‌محمدی با وجود قد و قواره و جثه ریزش، بدجوری شوت می‌زد. او یک‌بار در بازی‌های سالنی چنان ضربه‌ای زد که مچ بازیکن تیم حریف شکست. خود سیروس می‌گوید گلی که به جوبیلو ایواتا در فینال جام باشگاه‌های آسیا زد، معروف‌ترین گلش است اما ما با توجه به سابقه رقابت فوتبال ایران و عربستان، گل سیروس به سعودی‌ها را بیشتر از آن دوست داریم.

بهروز پرورش‌خواه؛ شوت‌ بزن و توپ لو نده
«شوت بزن و توپ لو نده» این درس اول بازی بهروز پرورش‌خواه بود که امکان نداشت کسی بتواند در حالت عادی از او توپ بگیرد. پرورش‌خواه در سال‌های اوج فوتبالش خیلی خوب و راحت شوت می‌زد، حیف که اغلب شوت‌هایی که او می‌زد، داخل چهارچوب نبود اما آن دسته از شوت‌هایی که به داخل چهارچوب می‌زد، مهارکردنی نبود! پرورش‌خواه و منصوریان یک دوره کنار هم عالی شوت می‌زدند و خط هافبک استقلال برای خودش توپخانه‌ای شده بود.

علیرضا منصوریان
در این لیست 11 نفره جای خیلی‌ها خالی است و از جمع آنهایی که از قلم افتاده‌اند، باید اشاره ویژه‌ای داشته باشیم به علی‌منصور که او را باید شوتزن قدر نادیده فوتبال ایران نامید. یک شوتزن استثنایی که هم فنی و دقیق شوت می‌زد و هم ضرباتش سنگین بود.

شوت نمي‌زنيم چون براي شوت بازي نمي‌كنيم!
شــوت، تكنيك يا تاكتيك؟
در فوتبال حرفه‌اي نزديك به يك سوم گل‌ها از روي شوت به ‌ثمر مي‌رسد. البته اين معدل تقريبي است. شوت از راه دور به اين دليل يكي از بهترين راهكارها براي رسيدن به گل است كه با سرعت بسيار بالايي نواخته مي‌شود كه همين، كنترل آن را براي دروازه‌بان سخت مي‌كند و از همه مهمتر تعدد نفرات در منطقه يك سوم دفاعي با شوت از راه دور شكسته مي‌شود. در برابر تيم‌هايي كه در منطقه يك سوم دفاعي متراكم بازي مي‌كنند شوت يكي از معدود راه‌هاي خوب براي رسيدن به گل است. شوت از همه عبور مي‌كند و فقط دروازه‌بان است كه مي‌تواند مانع راهيابي توپ به دروازه شود. توپ كه محكم نواخته مي‌شود و در زاويه باشد دروازه‌بان هر قدر ششدانگ باشد، نمي‌تواند آن را مهـــار كند چـــون همان‌طور كه گفته شد سرعت شوت بالاست و واكنش دروازه‌بان در برابر اين سرعت ناچيز است. يكي از شوتزن‌ترين بازيكنان، كريس رونالدو است كه در برخي موارد شوت‌هاي او به سرعت بالاتر از 100 و نزديك به 150 نزديك شده است. سرعت شوت را هم اين‌گونه محاسبه مي‌كنند: تقسيم متر بر ثانيه. در فوتبال ايران هم شوتزن‌هاي خوبي داشتيم و داريم اما تعداد گل‌هايي كه از روي شوت از راه دور به‌ثمر مي‌رسد، اندك است. در برخي از بازي‌ها هم به اندازه كافي شوت زده مي‌شود اما شوت در چهارچوب نيست. اين دليل دارد. به نظر مي‌رسد شوت در تمرين تيم‌ها جايگاهي ندارد و اگر هم تمرين مي‌شود در چارچوب شرايط بازي نيست. اينكه به بازيكن پاس مي‌دهند و مي‌گويند شوت بزن. در حالي كه تمرين بايد در شرايط مسابقه باشد. شوت آنقدر ارزش دارد كه كادرفني براي آن تمرين اختصاصي بگذارد. تيم به دو گروه تقسيم شوند و رودرروي هم قرار بگيرند و نيت‌شان از مسابقه دستگرمي، شوت از راه دور باشد و اعلام شود هر كه بيشتر شوت بزند، برنده از ميدان خارج خواهد شد. معمولاً وقتي بازيكنان شوتزن، شوت مي‌زنند و توپ‌شان به بيرون مي‌رود، هم​تيمي‌ها غر مي‌زنند. اين خود يك عامل بازدارنده است و براي شوت نزدن كافي است. از سويي بايد براي شوت بازي كرد. به واقع موقعيت شوتزني همين‌طوري فراهم نمي‌شود. اين يك تاكتيك است كه بايد براي آن بازي كرد. در فوتبال ايران توپي كه به كناره‌ها مي‌رود بيشتر سانتر مي‌شود در حالي كه مي‌توان آن را با پاس به بيرون به موقعيت شوت تبديل كرد. در شوت معمولاً يكي از دو هافبك تدافعي بهترين موقعيت را پيدا مي‌كنند. به اين دليل كه از عقب به داخل مي‌زنند و بازيكنان قدرتي هستند و شوتشان محكم است. شوت يك قدرت تكنيكي است اما بهتر است از آن به عنوان يك تاكتيك در برخي از دقايق بازي و در برابر تيم‌هايي كه در منطقه يك سوم دفاعي متراكم هستند، استفاده كرد و زماني شوتزن مي‌شويم كه تمرين كنيم.

رونالد كومان (1992)
بازيكن هلندي بارسلونا در فينال جام باشگاه‌هاي اروپا مقابل سمپدوريا در دقيقه 115 با شوتي استثنايي دروازه جان لوكا پاليوكا گلر سمپدوريا را باز كرد تا شوت به يادماندني او با گذشت بيش از دو دهه همچنان در ياد و خاطره كاتالان‌ها و طرفداران بارسا باقي بماند. اين شوت اولين قهرماني بارسايي‌ها در جام باشگاه‌هاي اروپا را رقم زد.

روبرتو كارلوس (1997)
مدافع برزيل با ضربات پاي چپ مهلك خود بارها گل‌هاي فوق‌‌العاده‌اي به‌ثمر رساند اما يكي از زيباترين گل‌هاي روبرتو در تورنمنت جام كنفدراسيون‌ها به‌ثمر رسيد آن هم در ديدار برابر فرانسه ميزبان. كارلوس از فاصله 40 متري چنان ضربه‌اي زد كه توپ قوس برداشت و به تور دروازه بارتز چسبيد.

مهدي مهدوي‌كيا (1997)
جوان سرعتي و پديده آن روزهاي فوتبال ايران در مقدماتي جام‌جهاني‌ 98 فرانسه مقابل چين در شهر داليان با شوتي استثنايي دروازه اين تيم را از فاصله 40 متري باز كرد تا گل او به عنوان مادر گل‌هاي آسيا لقب گرفته و شهره عام و خاص شود. چيني‌ها هنوز از آن ضربه مهدي به عنوان تلخ‌ترين اتفاق ممكن نام مي‌برند.

سينيشا ميهايلوويچ (1998)
كاپيتان تيم‌ملي يوگسلاوي در جام‌جهاني‌ 98 فرانسه و در اولين بازي مقابل ايران با ضربه ايستگاهي خود خاطره‌اي تلخ براي طرفداران فوتبال كشورمان رقم زد. ميهايلوويچ كه به استاد ضربات ايستگاهي در كشورش لقب گرفته بود، با ضربه دقيق خود توپ را درون دروازه ايران قرار داد؛ گرچه اشتباه نكيسا هم در ثبت اين گل بي‌تأثير نبود.

ديويد بكام (1999)
ديويد بكام در روزهايي كه اختلافات سياسي ميان دو كشور انگليس و آرژانتين به اوج خود رسيده بود در ديدار دوستانه و تداركاتي سه شيرها مقابل آلبي‌سلسته از روي يك ضربه ايستگاهي دروازه آرژانتين را باز كرد كه گل او جزو بهترين گل‌هاي اين بازيكن سرشناس فوتبال دنيا قلمداد مي‌شود و همواره در تيتراژ شبكه‌هاي ورزشي جزيره پخش مي‌شود.

كريم باقري (2000)
كريم در جام ملت‌هاي لبنان در جدال سنتي فوتبال قاره‌كهن از فاصله 45 متري دروازه كره‌جنوبي را باز كرد تا ايران در يك قدمي صعود به نيمه‌نهايي قرار بگيرد؛ گرچه ملي‌پوشان كشورمان قدر اين گل باقري را ندانستند و در دقايق پاياني و وقت‌هاي اضافه دو بار گل خوردند تا ايران با شايستگي از دور رقابت‌ها كنار برود.

رونالدينيو (2002)
برزيل براي اينكه در جام‌جهاني‌ 2002 بتواند خود را به مراحل نهايي برساند، بايد از سد انگليس عبور مي‌كرد از همين‌رو ضربه ايستگاهي رونالدينيو به داد آنها رسيد تا با اشتباه ديويد سيمن، سلسائو به مراحل نهايي صعود كرده و آخرين قهرماني‌‌اش در بزرگ‌ترين تورنمنت فوتبال جهان را تجربه كند. رونالدينيو در آن روزها ستاره برزيل محسوب مي‌شد.

خوزه لوئيز چيلاورت (2005)
در فوتبال روز دنيا معدود دروازه‌باناني پيدا مي‌شوند كه در امر گلزني از راه ضربات ايستگاهي نامي براي خودشان دست و پا كرده‌اند كه از آن دست مي‌توان به خوزه لوئيز چيلاورت گلر تيم‌ملي پاراگوئه اشاره كرد آن هم با گل استثنايي كه وارد دروازه برزيل كرد تا تيمش جواز صعود به جام‌جهاني‌ را به‌دست بياورد.

آندرانيك تيموريان (2013)
بازيكن ارامنه فوتبال ايران در ادامه گل‌هاي زيبايي كه از راه شوتزني به‌ثمر رساند، اين بار مهارت‌هايش را در مقابل چشمان تايلندي‌ها به رخ كشيد تا شوت مهلك او دروازه بوريرام را باز كرده و زمينه صعود استقلال به نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان آسيا را فراهم كند. گل آندو كانديدای بهترين گل سال آسيا هم شد چون واقعاً ديدني و غيرمنتظره بود.

كريستيانو رونالدو (2014)
در نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان اروپا ستاره پرتغالي رئال‌مادريد در جدال با بايرن‌مونيخ موفق شد از روي يك ضربه ايستگاهي دروازه مانوئل نوير را باز كند تا با همين گل استارت برتري قاطعانه مادريدي‌ها مقابل مدافع عنوان قهرماني اروپا بخورد. البته از رونالدو گل‌هاي زيبا آن هم روي ضربات ايستگاهي كم نديده بوديم كه اين گل هم به آن اضافه شد.

جيمز رودريگز (2014)
زننده بهترين گل جام‌جهاني‌ 2014 شناخته شد آن هم به خاطر گلي كه به زيبايي هرچه تمام‌تر از پشت محوطه جريمه وارد دروازه اروگوئه كرد تا يك‌شبه ره صدساله شهرت را پيموده و راهي رئال‌مادريد شود تا در جمع ستاره‌هاي گران‌قيمت كهكشاني‌ها قرار بگيرد. مدت‌ها بود فوتبال دنيا مثل گل رودريگز را نديده بود.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =