بعد از جنجال روغن پالم در لبنیات که توسط وزیر بهداشت رو شد و از اجحاف بیشتر به مصرف کنندگان جلوگیری کرد نوبت به سوسیس و کالباس رسیده است.

هادی معیری نژاد - حقیقت این است که بعد از افزایش افسار گسیخته قیمت مواد پروتئینی در دولت قبلی و پر کشیدن گوشت و مرغ از سفره های مردم، بسیاری از خانواده ها کمبود پروتئین در سبد مصرفی خود را از طریق سوسیس و کالباس و محصولات مشابه مثل تن ماهی و غیره تامین می کنند.

انتشار اخباری مبنی بر استفاده از خمیر مرغ که معلوم نیست بر اساس کدام استاندارد غذایی تولید و وارد صنایع سوسیس و کالباس شده باعث شده است که نگرانی جدیدی در این زمینه بروز کند.

در همین زمینه دو سه روز پیش رییس سازمان «غذا و دارو» از ممنوع شدن ورود "خمیرمرغ" به چرخه تولید سوسیس و کالباس خبر داد و گفت: این موضوع از نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تامین سلامت فرآورده‌های پروتئینی بویژه سوسیس و کالباس، گفت: در سوسیس و کالباس قدم اول حذف خمیر مرغ در تهیه این محصولات است. بخشنامه مربوطه ابلاغ شده و در شش ماه دوم امسال عملیاتی می‌شود.حذف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس قدم بسیار بزرگی است چراکه از سلامت خمیر مرغ اطمینان نداریم؛ بنابراین ورود آن به چرخه تولید سوسیس و کالباس ممنوع شده است.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: شرکت‌های تولید کننده سوسیس و کالباس از یک دوره زمانی برخوردار خواهند بود تا بتوانند خود را با ضوابط تطبیق داده و خمیر مرغ را حذف کنند.

به گفته وی، خمیر مرغ، گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، توسط دستگاهی جدا شده و به چرخه مصرف وارد می‌شود.

دیناروند همچنین گفت: نمی‌توانیم سلامت خمیر مرغ را تضمین کنیم چراکه مشخص نیست ماده اولیه آن از سلامت برخوردار است یا خیر و ممکن است از چربی زیادی برخوردار باشد.

 

خمیرمرغ چیست؟

خمیر مرغ همان گوشت مرغ است که با روش میکانیکی و به وسیله دستگاه بادر بصورت مایع استحصال می شود.

بنا بر برخی از گزارش ها خمیر مرغی که در کشور تهیه می شود مایعی است حاصل از بادر اسکلت باقیمانده از مرغ هایی است که از ران و سینه آنها جدا شده و یا از رستوران ها و مرغ فروشی های سطح شهرجمع آوری می شود. با این اوصاف دیگر نباید به آن خمیرمرغ بگوییم و بهتر است خمیر اسکلت یا ضایعات نامیده شود.

آن بخشی هم که از مرغ کامل بدست می آید، از مرغ های تخمگذاری (در صنعت به آنها مرغ هلندی یا مادر می گویند) تهیه می شود. خمیر حاصل از این مرغ ها سرشاراز باقیمانده امعاء و احشاء حفره  بطنی و صدری مرغ است.

استفاده از دستگاه بادر حلزونی حدود سال 1979 یعنی 33 سال پیش در حالی در سراسر کشورهای دنیا منسوخ شد که از 10 سال گذشته کاربرد این نوع دستگاه در ایران مجاز شناخته شد در حالی که تولید سوسیس و کالباس‌ از خمیر مرغ در اروپا فقط در محصولات خاصی مانند فرانکفورترها (هات داگ) مجاز است و قابلیت مصرف آنها به دلیل میزان بالای چربی، آهن و مس موجود در مغز استخوان مرغ محسوب می‌شود که همین آهن و مس سبب تسریع روند اکسیداسیون چربی و فعالیت میکروارگانیسم در خمیر مرغ می‌شود.

از سوی دیگر میزان فسادپذیری خمیر مرغ در دمای اتاق بعد از دو ساعت، در دمای یخچال بعد از حدود یک تا دو هفته و در حالت انجماد حدود یک تا دو ماه است اما تاریخ مصرف سوسیس و کالباس‌های تولیدشده با خمیر مرغ در ایران بدون توجه به شرایط بهینه نگهداری و سلامت مصرف کننده حداقل 40 تا 60 روزه ذکر می‌شود.


حذف خمیر مرغ ممکن نیست!

در حالی رییس سازمان غذا و دارو از ممنوع شدن ورود خمیرمرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس از نیمه دوم امسال خبر داده است که مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران این کار را غیرممکن می‌داند.

به گزارش شفا آنلاین،محمد موسوی با اشاره به اینکه امکان حذف خمیرمرغ از سوسیس و کالباس وجود ندارد، گفت: از مسئولان توقع داریم به صورت منطقی اظهارنظر کنند. در همه جای دنیا در تولید فرآورده‌های گوشتی از خمیرمرغ استفاده می‌شود و این کار استاندارد بین‌المللی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد جدی با واحدهای زیرپله‌ای و غیرقانونی تولید خمیر مرغ عنوان کرد: در حال حاضر واحد‌های تولید فرآورده‌های گوشتی، خمیر مورد نیاز خود را عمدتا خودشان در داخل کارخانه تولید می‌کنند. خمیر مرغی که از سوی کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی تولید و مصرف می‌شود، دارای مجوز سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است و مشکلی ندارد اما عمده خمیر مرغی که از خارج از واحد‌های فرآورده‌های گوشتی تامین می‌شود غیر مجاز است و استاندارد ندارد که بسیاری از واحدهای تولید این نوع خمیر مرغ نیز توسط تعاونی، استاندارد و بهداشت قلع‌ و قمع شده‌اند.

وی تاکید کرد: واحد‌های تولید فرآورده‌های گوشتی موظف هستند خمیر مرغ خود را از منابعی تامین کنند که دارای مجوز بهداشت و استاندارد هستند در غیر این صورت با تعطیلی مواجه می‌شوند.


آیا در ایران سوسیس و کالباس واقعی پیدا می شود؟

در تعریف سوسیس نوعی غذای آماده است که از گوشت چرخ‌کرده به همراه چربی حیوانی، نمک، ادویه و گاهی اوقات گیاهان معطر تهیه می‌شود. معمولاً روی سوسیس‌ها، نوعی پوشش قرار می‌گیرد. در قدیم، این پوشش را از روده حیوانات تهیه می‌کردند. امروزه جنس این رویه‌ها معمولاً از کلاژن یا سلولز و یا حتی پلاستیک، است. سوسیس‌ها به دلیل مواد نگهدارنده افزوده شده به آنها، تاریخ مصرف طولانی مدتی دارند.

با چنین تعریفی البته هنوز هستند کارخانه های معتبر و قدیمی که اصالت محصولاتشان از رنگ و بوی محصولشان پیداست اما در این میان کارخانه های جدیدتر و بی نام و نشان تر معمولا از تقاضای بالای بازار برای محصولات خود سو استفاده کرده و با قیمت پایین تر محصولات کم کیفیت مضر  را در بسته بندی های شکیل و تبلیغات چشم نواز وارد بازار می کنند.

کارخانه های قدیمی تر معمولا سوسیس و کالباس مرغوب را با قیمتی بالاتر عرضه می کنند. طبق یک ضرب المثل قدیمی که هرچه قدر پول بدهی همان قدر آش می خوری باید گفت در ایران نیز برای خرید سوسیس کالباس سالم تر باید سر کیسه را بیشتر شل کرد و درست هم قیمت یک کیلو گوشت خورشتی گوساله، برای سوسیس و کالباس پول خرج کرد، چرا که در غیر این صورت باید بیشتر نگران شایعه ها و البته اخبار حقیقی در مورد عدم سلامت خمیر مرغ در این گونه محصولات بود.

انواع جهانی سوسیس

تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا انواع سوسیس  به روش مدرن و سنتی تولید می شود از چین و کشورهای آسیایی گرفته تا نیوزلاند  و مکزیک  در تمامی این کشورها فرمول اصلی یکسان است گوشت چرخ شده به همراه افزودنی ها درون پوست روده و سلولز پیچیده می شود.

کشورهای اروپای شرقی سردمدار تولید سوسیس هستند و حتی در سالیان جنگ این صنعت نابود نشد و حتی به دلیل ماندگاری بیشتر گوشت و قیمت ارزان تر پیشرفت کرد.

هم اکنون در کشورهایی مانند لهستان و ایتالیا لذیذ ترین سوسیس ها تولید می شود اما تقریبا در هیچ جای دنیا نمی توان به این نکته برخورد که در تولید کوکتل گوشت از خمیر مرغ استفاده شود!

تقریبا همه سازندگان استاندارد سوسیس و کالباس بسته به نوع سوسیس از گوشت همان دام به صورت جرخ کرده و در خود کارخانه استفاده کرده و خرید خمیر بی کیفیت مرغ با درصد نامعلومی از نمکها و نیترات ها در هیچ کارخانهمواد غذایی مسبوق به سابقه نیست.

حال باید دید با اجرایی شدن احتمالی ممنوعیت استفاده ار خمیر مرغ کدام کارخانه جات تولید سوسیس و کالباس عطای تولید باری به هر جهت  سوسیس و کالباس را به لقای آن می بخشند و در جست و جوی سود بیشتر به بخش دیگری  مهاجرت می کنند. همچنان که باید منتظر افزایش قیمت نیز بود چرا که عدم استفاده از خمیر مرغ مساوی است با استفاده بیشتر از گوشت واقعی در فرآیند تولید این محصولات.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 96
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    548 7
    گلاب به روتون وقتی این مطلبو میخوندم مرتب داشتم هوق میزدم
    • 666 A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      414 3
      من والا موندم چی بگمخودم مدتی در یکی از کارخانه های سوسیس کالباس قم مشغول به کار بودم.....هرچی اشغال گوشت و پوست و...رو میریزن تو دستگاه و به عنوان سوسیس تحویل ملت میدن...هرکی یه بار بره از نزدیک ببینه دیگه تا عمر داره از هرچی سوسیس کالباسه بیزار میشه
    • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      تقصیر خودمونه اگه این فرهنگ بوجود بیاد که این آشغالا را به عنوان غذا حساب نکنیم هیچ مشکلی بوجود نمیاد و همه چی حل میشه
    • شهریار IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      224 1
      شما یه سر برو قصابی محل بگو آشغال مرغ میخوام میگه کیلو ۷۰۰ بعد بگو چرا اینقد گرون واست توضیح میده که کارخونه هم ۷۰۰ میخره دوست داشتی یه کیلو بگیر رسیدی خونه در نایلون رو باز کردی اون بو و قیافه آشغال مرغ رو دیدی همه سوسیس کالباسایی که خوردی تا امروز رو بالا میاری
    • ضدگلوله IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      زیاد نباید وسواسی باشیم. ساخت سوسیس و کالباس از ضایعات مرغ یا همون خمیر مثل تولید چوب از خاک اره و ضایعات چوبه که مهندس آلمانی ابداع کرد که اسمش ام.دی.اف. هست که بمراتب از چوب معمولی محکم و شیک تر و مقاوم تره. هرچند این قیاس مع الفارق هست اما خیلی وقتها اُستخون و دل وقلوه و احشاء دیگه ی مرغ شاید و ممکنه از نظر چاقی ضررش از سینه و رون کمتر باشه، مهم اینکه بهداشتی باشه. کلا معده ما آدما از موقعیکه پخته خوار شدیم خیلی ضعیف و فزرتی شده و گرنه باید میتونستیم مرغ رو با همون پرهاش خام خام بخوریم نه اینکه با ی انگل کوچولو استفراغی بشیم...
    • پوریا A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      161 2
      امیدوارم همه مردم ایران در کارخانه های تولید سوسیس و کالباس استخدام بشن.
    • استرسی ... A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      46 2
      وقتی یه پرس چلو ی معمولی بدون مخلفات 10تمن به بالاست مجبوری ساندویچ بخوری عزیزم .چرا اوق؟؟؟؟ سالهاست که در ساخت سوسیس از مرغ تخمی استفاده میکنن که معمولا همه اونا بعد از 2سال تخم گذاری بیمار هستند .از اون بدتر نیترات موجود در سوسیس است که بخاطر رنگ و طعم گوشت دادن به سوسیس می زنند که چندین برابر حد مجاز آن است نیترات هم سرطان زا است . سوسیس و کالباس مشکلی ندارند مشکل کارخانه دار هست که میخواد به هر طریقی سود کلان ببره .خدا کند که فقط گوشت گاو پیر و بیمار ومرغ تخمی گوشت جیر مانند باشد .قضیه الاغ و گربه را همه یادتان هست
    • بی نام EU ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      71 4
      ملت نخره تحریم کنه تا درست بشه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      73 3
      تازه ما اسممون مسلمون هست اينكارها ميكنند واي اگر اسممون كافر بووووووووووووووووود.
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      55 1
      جناب ضد گلوله شما با اظهار نظرت علم پزشکی رو زیر سؤال بردی
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      43 2
      ضد گلوله واقعا برات متاسفم اینقدر....
    • آقا بهزاد A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      51 2
      ماشالا ماشالا شما واقعا ضد گلوله هستی ها قدر خودتو بیشتر بدون
    • سجاد A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      35 4
      عزیزان الان در کشورهای اروپایی مخصوصا آلمان سوسیس خون میخورند و هیچ چیزشان هم نمیشود برید سرچ کنید .من بخدا اصلا سوسیس نمیخورم خوب میدانید بده خوب نخرید .الان سیگار بده خوب پس سوسیسم بده دیگه یا قلیان بده یا حشیش بده یا مشروبات الکلی . خوب استفاده نکنید .بقول سقراط حکیم میبینی بده نخور نخورید .
    • مهدی A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      36 5
      10 سال می شود که لب به سوسیس و کالباس نزده ام
    • بی نام US ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      20 7
      پیتزا میگو بخورید فقط
  • عرشیا A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    368 2
    تقریبا در هیچ جای جهان در تهیه کوکتل گوشت از خمیر مرغ استفاده نمیشود . مگه حرفی هم واسه گفتن باقی میمونه ؟؟؟ بیچاره مردم ایران .
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      263 1
      خمیر مرغی که پر از هورمونه...دقت کردین جوونا چقدر کچل شدن...
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    221 1
    واقعا این آشغالهای پر زرق و برق داخلی فقط ضرر و زیان دارند بدون هیچ گونه خاصیت غذایی
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    172 4
    متاسفم نتونستم جلوی خودم را بگیرم و نگویم هر دم از این باغ بری میرسد.
  • علی IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    181 1
    ما که سن مون گذشت به بچه هامون رحم کنید
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    222 3
    جوون های ایران یا تصادف میکنن میمیرن یا در اثر سکته قلبی یا سرطان میگیرن
  • فرزاد A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    اینجور که داره پیش میره چند وقت دیگه باید منتظر استیضاح وزیر بهداشت از طرف دلواپسان کشور بود
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    همیشه قدردان اقدام وزیر بهداشت خواهم بود
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      174 6
      ببينيد چقدر بدبخت و ذليل شديم كه به انجام وظيفه يك وزارتخانه در يك دولت قدرداني مي كنيم . تنها يك سوال خيلي ذهن منو مشغول كرده كه اون توليد كننده چه جوري سود حاصل از فروش روده مرغ و آشغال گوشت را ميبره سر سفره خانوادش و احتمالا وضع مالي فوق العاده خوبي هم داره و به خريداران اين آشغالها مي خنده و به من و شما فخر مي فروشه .نميدونم اون توليد كننده دين داره يا كأفر ؟؟ بعضي كارهاي ديگه كه بد هم هست به اين شغل شرافت داره چون ....
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      53 9
      اتفاقا منم فکر میکنم پدر وزیر بهداشت نون حلال بهش داده که بفکر سلامتی و تندرستی هموطناشه . حالا باید از پدرشم قدردانی کنم .خدا پدرشو بیامرزه. خدا پدر هر کسی رو که به این مردم خدمت میکنه بیامرزه .
    • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      15 4
      بی نام پنجشنبه 27 شهریور 1393 13:33:07 شما كم مونده بري نمازه و روزه براي امواتش بخري . من هم از وزير محترم و كابينه آقاي روحاني تشكر ميكنم اما ......اما راستي چرا بايد خيلي تشكر كنيم ؟ چون به وظايف خود عالم هستند و انجام وظيفه ميكنند ؟اگر ملتي بوديم كه الكي تعارف نميكرديم الان وضعمون اين نبود .اگر ملتي بوديم كه حقوق خود را خوب مي شناختيم الان اينجوري نميشد . ما مردماني هستيم كه حتي اغلب با خداي خودمان وارد معامله ميشيم اون هم چه معامله اي .واقعا اگر از آقاي وزير بهداشت كه مناعت طبع دارند و سعه صدر و البته انسان باشرفي هم هستند اينقدر تشكر كنيم ما ملت را توبيخ ميكند .خود ايشان هم معتقد است كه انجام وظيفه است .پس لكفا ياد بگيريم كه بي مورد از كسي تشكر نكنيم .
  • حاج حسین IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    201 4
    یاحضرت عباس دیگه چی به ماندادن که بخوریم‏ دل وروده مرغ ؟ خائنا
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    135 0
    خدا به داد این مردم برسد از دست این این سودجوهای قانون گریز.
  • بی نام NL ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    203 0
    اینکه الان ما زنده ایم. نشان میده که خیلی جون سختیم.. با وجود پرایدروغن پالمخمیر مرغآلودگی هوابرنج هندیآب های آلوده و ...
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      148 1
      میگن فیلم جان سخت رو با الهام از زندگی ایرانی ها ساخته میشه
    • مریم A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      141 1
      آدم که با این چیزا بلافاصله نمیمیره. سرطان و کلی بیماری لاعلاج دیگه میگیره و زجر کش میشه. آمار سرطان در ایران وحشتناک بالاست که ناشی از تغذیه، آب و هوای ناسالمه.
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      38 1
      پارازيتو يادت رفت بگي.خداييش تا حالام خوب مونديم
  • علي IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    دم وزير بهداشت ما گرم كه اينقدر به فكر سلامت مردمش هست به داشتن همچين وزيري افتخار ميكنم
    • حسین A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      171 5
      واقعا دمش گرم، تا الان 20 تا وزیر اومدن و رفتن همشون لاپوشونی کردن، متاسفانه وضعیت بهداشت افتضاحه
    • مجید RS ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      42 7
      احتمالا به جرم تشویش اذهان عمومی از سوی مجلس استیضاح میشه
    • ali A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      13 0
      واقعا دمش گرم....
  • نامی A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    124 1
    ای کاش گوشت مرغ بود بیشترش پوست واتواشغالای دیگه است اونوقت وقتی به کالباس و سوسیس تبدیل میشه از قیمت فیله مرغ گرونتره
  • پرویزمرادی قلعه A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    97 4
    واقعا چرا کسی بفکر سلامت مردم نیستبعد میگن سرطان زیاد شدهآقایان خبر آنلاین شما را به خدا قسم مطلبی هم درباره ی برنج های هندی بنویسیدشاید وارداتش ممنوع شهاون که دیگه اصل سرطانه
  • ياسر IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    122 0
    اين چيزايي كه تو اين مملكت به خورد مردم ميدن اگه به كرگدن ميدادن هفت نسل قبل منقرض شده بود.چه پوست كلفتي هستيم ما
  • سعید A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    69 0
    سوسیس و کالباس ذاتشون مضره، چه حالا چه قبل همیشه احساس بدی بشون داشتم، کافی بود یه نیسان ببینم که داره این ضایعات مرغ رو از در قصابیا جمع میکنه، بیشتر بیزار میشدم از این آشغالی که به خورد مردم میدن...
  • سيد رسول مصطفوي IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    در سه دهه قبل حتي قاچاقچيان مواد مخدر آنچنان وجدان كاري داشتند كه در ماده مخدر خود دخل و تصرف نمي كردند ولي اكنون در توليد حساس ترين مواد خوراكي مانند دارو، اگر نظارت سفت و سخت نباشد، توليد كننده هيچ ابايي ندارد كه براي سود بيشتر تا آنجا كه ممكن است در محصول خود دخل و تصرف كند.در اين چند دهه پيشرفت هاي زيادي داشته ايم كه البته پيشرفت بسيار درخشان كشور در وجدان كاري مشتي است نمونه از خروار بر ساير پيشرفت هايمان.واقعا متاسفم كه بايد بگويم ايران بهشت كلاشان، دلالان و.... شده، كشوري كه روزگاري به گواهي فردوسي بزرگ كنام راد مردان و نماد مردانگي بود و البته در روزگاري نه چندان دور سرزمين باكري ها و همت ها.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    206 4
    مسلمانی فقط چادر و امر به معروف نیست انصاف هم جزء مسلمانیست
    • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      97 1
      وهمینطور امر به معروف منحصر به چادر و حجاب نباید باشد. اینها با سلامت مردم بازی میکنند و باید به شدیدترین وجه تنبیه بشوند و مجوز تولیدشان باطل شود. اخه تولید و اشتغالزائی به چه قیمت؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    139 2
    دلواپسا کجایید چیزای زیادی واسه دلواپسی هست
  • سمناني A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    702 3
    باز خوبه اين دولت و وزيرش پيگير هستند تا حداقل بدونيم چي ميخوريم.هنوز خوبه......
  • حامد A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    109 5
    انصافا دم این وزیر بهداشت گرم. یکی پیدا شد سلامتی مردم براش مهم باشه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    95 0
    چقدر جالب سازمان غذا و دارو میگه باید حذف بشه به راحتی میگن نه اصلن همه چیزمون به همه چیزمون میاد
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      41 1
      خخخخخخخخ
  • مهدي يار IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    66 19
    اينم بازي جديديه واسه افزايش قيمت ها.. مگه شركتهاي استفاده كننده از روغن پالم معرفي شدن يا جريمه اي پرداخت كردن؟؟ اينجا خيلي راحت سلامتي ملت رو معامله ميكنند
  • منصوره A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    69 5
    خداروشکر توی این 26 سال عمرم هیچ وقت نخوردم و نمیخورممم حتی اگه از گشنگی بمیرم ترجیح میدم نون خالی بخورم اما ازین مضخرفات نخورم. واقعا افتضاحننننننننننننننننن همین ها هستند که باعث پولیپ روده میشن و دکتر ها واقعا مصرفشون رو منع کردند. مردم کاش مقدرای به فکر سلامتیشون بودن...
  • کاغذ باطله IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    47 0
    با این اخبار شنیده شده باید به صنایع غذائی ایران تاسف خورد که به خاطر پول مردمانشان را فدای جاه و مقام خود کرده و مردم بی گناه و بی خبر فردایشان را در بیمارستانها سپری کرده از اون روغن لعنتی پالم گرفته و این قضیه خمیر مرغ و فرداهای دیگر که شنیده شود مثلا" در فلان محصول فرآروده های شیمیائی استفاده میشود. حالا میخواهم بدانم لا اقل یک مسئول یا یک مدیر با وجدان به ما بگوید چه غذا و یا چه فرآورده ای بخوریم که دست این افراد نامسلمانقابل توجه خبرآنلاین که دوست دارم بدترین نامها را به انها بگویم ولی نظرم چاپ نمیشوددر آن بکار نرفته باشد یا شاید بگردیم دنبال مٍَََََش تقی ها که در روستا زندگی میکنند که خدا قوتشان دهد که حداقل شیر سالم و گوشت سالم میتوانیم از آنها بهره ببریم متاسفم به اقتصاد مملکتم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    67 0
    یه دوره زمانی بهشون فرصت میدید؟یعنی توو این دوره زمانی ما باید خمیر مرغ بخوریم؟
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      12 1
      اسلحه رو سرت گذاشتن؟ میگن حتما باید بوخوری؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    58 0
    فقط خدا مي دونه چه چيز هايي تو ي اين فراورده هاي گوشتي مي زنند. يكيش كه فعلاً رو شد .
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    36 1
    هر دم از این باغ بری می رسد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    48 0
    ایا اینهمه سونامی در کشورمون بطور مثال سونامی بنزین الوده هوا الوده روغن الوده اب سبزیجات برنج و........اخیرا هم سوسیس وکالباس وخمیر مرغ با اون وضع تهیه شدنش .مگه تا حالا سرکشی ونظارت نمیشدن . شایدم از کارخانه دارها میترسید که با سونامی اخراج کارگران روبرو نشید .چند سال پیش توهمین روزنامه ها یا سایتهای داخلی دیدم افغانستان محصولاتمون را بدلیل بی کیفیتی پس فرستاده بود حالا دیگه بماند عربها که چندی پیش هم یکنوع شامپوی داخلی را که اسم نمیبرم پس فرستاده بود. وقتی یکعده یکدفعه پولدار بشن مدیریتشون هم ازاین بیشتر نمیشه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    47 0
    خدا به مردم این کشور رحم کنه چون ما هیچ محصول مون درست نیست الایندگی بنزین نیترات در اب روغن پالم در لبنیات حالا خمیر مرغ تا ببینیم فردا چی اعلام میشه
  • سلمان A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    55 2
    والله وا حاضريم پول بيشتر بديم اما آشغال نخوريم
  • آآتقی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    59 1
    آقا دستشون درد نکنه این سوسیسهای جدید مرگ آور بخاظر حساسیت شدید منو تا لب مرگ برد .
  • مملکت ... A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    65 1
    از گوشت های گربه چه خبر؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    بقول آقای همسایه: من دیگه حرفی واسه گفتن ندارم
    • farzad..esf A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      53 0
      فامیل دور
  • کاظم A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    42 1
    عجیب حالت تهوع گرفتم
  • امیر IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    66 2
    بعنوان کارشناس مواد غذایی , از کارخانه های سوسیس و کالباس های زیادی بازدید کردم . این اتفاق جدیدی نیست و سالهای ساله که از خمیر مرغ در این صنعت استفاده میشه, تازه بعضی صاحبان طمعکار صنایع عمدتاً برندهای ناشناخته از صنایع بسته بندی مرغ اسکلتهای مرغ رو می خرند و خمیر کرده و در تولید استفاده می کنند
  • مردم A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    72 1
    اين ك مطلب جديدي نيست.سالهاست كه آشغال خورد مردم ميدن.ما بايد خودمون اين صنايعو تحريم كنيم.كسي دلش به حال اين مردم نميسوزه
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    30 18
    تن ماهی میدونی قیمتش چنده اینومیگی؟؟
    • فتنه هه A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      10 0
      عزیز هرچی که قیمت بالا باشه که خوب نیست... پرایدم 20 میلیونه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    65 0
    ملت تو رو خدا این آشغالهایی مثل سوسیس و کالباس و ناگت مرغ و همبر رو نخورید تحریم کنید نون خالی ادم سق بزنه صد شرف داره
  • شهروند IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    69 1
    با سلام اقا یه کجا داریم میریم گوشت ومرغ که نخورن مواد لبنی که نخورن شیرم که از سبد غذایی حذف شده چی کار کنیم پس چرا هیچ مدیری دلش برای مردم نمیسوزه فقط پول پول پول ... من واقعا متاسفم برای مدیران دولتی این مملکت که جز پر کردن جیب خودشون و اطرافیان هیچ خدمتی جهت رفاه و اسایش مردم انجام نمیدهند.
  • بی نام EU ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    61 0
    بعدا میگن چرا سرطان زیاد شده
  • محمود A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    61 0
    پس فکر کردین مرغ فروشی ها زدن تکه کردن مرغ رایگان عاشق چشم و ابروی ملت هستند
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    60 0
    از یک هفته ی قبل تصمیم گرفتم هیچ وقت سوسیس و کالباس نخورم
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    42 7
    من موندم دیگه چی بخوریم اون از قضیه خیار و گوجه اینم از این تنها چیزی که اهمیت نداره سلامت مردمه همه چیز شده سود بیشتر بعد همش راجع به توسعه پایدار صحبت میشه یکی نیست به این دوستان؟بگه پایه و اساس توسعه پایدار انسانه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      9 0
      بازم دم این دولت گرم یه گیری اخطاری چیزی میده... مثل بعضی از دولتها و قضیه وایتکس در آب ماست مالیش نمیکنه نمیگه وایتکس خاصیتش از کلر بیشتره
  • افسانه A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    4 0
    باعث تاسفه...
  • رامین IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    5 1
    همبرگر یادتون رفت
  • بابک A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    9 0
    خداییش یکی به من بگه تو این کشور چی باید بخوریم؟؟؟؟ گوشتا چه قرمز چه مرغ همش شده هورمونی سبزیجات و میوه با مواد شیمیایی و فاضلاب خانگی درست میشه شیر که روغن پالم داره برنج و گندم هم باد مواد شیمیایی مضر به بار میشینه آب خوردن و هوا نیز آلودست و باید آب معدنی بخریم و ماسک بزاریم و.... بخدا موندیم چیکار کنیم از یک طرف که سونامی سرطان و از طرف دیگه آلودگی غذاهامون؟؟؟ از ما که گذشت تکلیف نسل بعد و بچه هامون چی میشه؟؟؟؟؟؟
  • بهزاد A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 26
    دوستان اينها فقط يه مشت حرفه سياسيه
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    9 0
    برید دعا کنید که خمیرمرغ تو سوسیس کالباساتون باشه ملت....
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    6 0
    تو اين مدت خيلى از كارشناسان اعلام كردن سونامى سرطان در كشور براه مى افته.
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 0
    تمام داروها و هورمونی که برای پرورش مرغ استفاده می شه در پوست و چربی آن جمع می شود. بیخود نیست که مردم پوست مرغ را دور می ریزند. آنوقت این کارخانه ها دوباره آنرا به خورد مردم می دهند. در خارج از ایران در این حجم دارو و هورمون در پرورش مرغ استفاده نمی شود و لذا استفاده از ضایعات آن هم در سوسیس و کالباس در حد استاندارد مجاز است.
  • مهدی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    13 0
    من خودم چند هفته پیش یک تن ماهی با برند معروف که هر روز تو تلویزبون تبلیغش میکنن گرفتم ولی وقتی دربش باز کردم با کمال تعجب یه مگس داخلش دیدم که تو روغنش سرخ شده بود الان با این وضع چی بخوریم؟ واسه همینه آمار مرگ و میر و بیماری تو کشور بالا رفته و مطب دکترا پر از آدمه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    6 0
    البته پالم ممنوع شد اما از اول مهر یا پایبز اجرایی میشه...یعنی 2 ماه بعد از اینکه ممنوع شد...یعنی 2 ماه سود برای کارخانه ها و ضرر برای ما با اطلاع وزارت بهداشت...شما هم این کامنت رو شنبه که اول هفته است بگذار.در هماهنگی با وزارت بهداشت
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    15 0
    همه دوستان که این مطلب خوندن عرض می کنم بیاید از امروز از خوردن هرنوع سوسیس و کالباس خودداری کنیم .
  • سینا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    5 0
    ی پیشنهاد داشتم. برای شفاف سازی در عملکرد کارخانجات ماهانه یک روز به بازدید عموم از کارخانجات اختصاص پیدا کنه تامردم از نزدیک با مراحل تولید مواد غذایی آشنا بشن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    11 0
    "بعد از افزایش افسار گسیخته قیمت مواد پروتئینی در دولت قبلی" من که از بیست و خورده ای سال پیش یادم میاد وضعیت پروتئینمخصوصا گوشت قرمز همیشه توی مملکتم همینطور بوده. تا وقتی که ما در گفته هامون انصاف نداریم و جناح بندی رو در همه چیزمون وارد می کنیم مشکلات این مملکت حل نخواهد شد و تنها مردم ضرر خواهند کرد. مگه کسی فهمید کدوم کارخونه توی مواد لبنیش از پالم استفاده میکنه؟ همیشه فقط حرف میزنیم.
  • رضا A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    12 0
    دقیقا الان مردم چی میتونن بخورن که از ضایعات درست نشده باشه؟ دارو؟ سوسیس و کالباس و همبر و..چی ؟ لبنیات؟ برنج های هندی و پاکستانی چی؟ نوشیدنی ها چی؟ آیا گاو گوسفند ها و مرغ ها بدون هورمون بزرگ میشن؟حالا خیال کردید اینابغیر از اونایی که دیوارشون کوتاه تره جریمه میشن یا شرکتشون بسته میشه؟ شرمنده که پاسخ خیر میباشد چون شما گرفتار بیداری .... شدید .
  • میلاد A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 3
    واقعا که گاهی وقتا هم حق با مشتری نیست
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    17 0
    واااااي ميگه ٣٣ سال پيش اون دستگاه همه جاي دنيا منسوخ شده اونوقت ده ساله تو ايران عملياتي شده يعني اينقدر تفاوت؟
  • علی 1 IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    25 0
    کلا" بیاین چیزی نخوریم شاید زنده موندیم. یه کیسه دیگه بده هوق هوق
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    4 0
    نه بخرید نه بخوری خوردن نون خالی بخدا بهتره
  • مرتضی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    5 0
    خدا به داد ما دانشجوها برسه...خوب پنجشنبه ها و جمعه ها که غذا نمیدن...ترم تابستان هم که غذا نمیدن...دوستانی که همش میگید نخورین از این چیزا خوب بعد از املت نیمرو؛سوسیس کالباس یه منبع غذایی مهم واسه ما دانشجوها و البته مجردهاست...حالا چکار کنیم؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    11 0
    سوسیس و کالباس هم تحریم شد.دیگه نمیخوریم
  • حقی IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    9 0
    تا ابد گذاشتمش کنار
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    14 0
    اونوقت بگین اعدام بده
  • فرشاد FI ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    11 0
    هموطنان عزیز لطفا دقت کنید زمانی که به قصابی یا مرغ فروشی مراجعه میکنید بعد از انتخاب و توزین و مشخص شدن بها این شمایید که سفارش تکه کردن و تمیز کردن آنرا میدهید به این معنا که شما مالک تمام قسمتهای آن گوشت و اضافات هستید پس از فروشنده بخواهید آنچه که دور ریز نامیده میشود را در کیسه ایی جداگانه تحویل شما دهد و آنرا در ساعات جمع آوری زباله همراه و لابلای زباله خانگی تحویل ماموران شهرداری دهید تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.