آقای ضرغامی ،تو را به خدا بروید زندگی 4 تا آخوند را ببینید

اول از همه می خواهم یک توضیحی درباره این تیتری که انتخاب کرده ام، بدهم. توضیحی که شاید از اصل یادداشت مهمتر باشد.

اگر اين روزها به ميان مردم برويد برخي گمان مي کنند که اگر به روحانيون بگويند آخوند لفظي تحقير آميز استفاده کرده اند. اين باوري کاملا غلط است. پيش از اين ها مرسوم نبود که براي عالمان ديني از لفظ «روحاني» يا «حجت الاسلام» استفاده شود. بلکه معمولا از لفظ «ملا» استفاده مي کردند که از کلمه «مولي» در عربي گرفته شده و به معني استاد و معلم است. (رجوع کنيد به لغتنامه دهخدا). «آخوند» تنها براي برخي از چهره هاي برجسته روحانيت استفاده مي شده است. مانند آخوند خراساني  مرجع تقليد بزرگ شيعيان در عصر مشروطه که حامي مشروطه بود. بنابر اين اگر من از لفظ « آخوند» استفاده مي کنم منظورم معني اصيل آن است.

برنامه تلويزيوني « زنده باد زندگي» برنامه اي است از گروه اجتماعي شبکه دو که موضوع خيلي از قسمت هايش سبک زندگي است . سعي مي کند الگوي ايراني و اسلامي را ترويج بدهد. چند شب پيش اين برنامه تلويزيوني يک خانواده روحاني را دعوت کرده بود. پوشش همسر و دختر اين روحاني باعث تعجب همه شده بود. اين پوشش به گونه اي بود که همه صورت حتي چشم ها هم زير پارچه اي مشکي پوشيده شده بود. دختر اين خانواده هم در 12 سالگي عقد،14 سالگي ازدواج و در 16 سالگي صاحب فرزند شده بود.

زنده باد زندگی

من از آقاي ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما که از نظر من بزرگترين نهاد تاثير گذار فرهنگي در کشور است سوالي دارم و آن اينکه واقعا جامعه آرماني شما اين است که همه زنان تمام قد مشکي پوش بشوند و در 12 سالگي ازدواج کنند؟ يعني شما فرزندان خودتان را هم به همين شکل تربيت کرده ايد؟

سوال ديگر من هم از آقاي ضرغامي است و هم از همه توليد کنندگان سينمايي که در آثارشان شخصيت معمم ( کسي که عمامه به سر دارد) وجود دارد. چند نفر از شما تا کنون زندگي 4 تا آخوند را ديده ايد؟ منظور من از آخوند همان است که در مقدمه گفتم نه هر عمامه به سري.

من در يک خانواده روحاني متولد شده ام. برادران، پدر، جد پدري و مادري و بسياري از ساير بستگان من معمم هستند. هرکس قم رفته باشد خانواده روحاني را مي شناسد. از خانواده هاي اصيل قمي و از بيوت مراجع است. من که از کودکي در بيوتات مراجع بوده ام و در ميان روحانيون بزرگ شده ام مي فهمم که اين چهره اي که تلويزيون و سينما از روحاني نشان مي دهند غلط اندر غلط است.

از يک طرف چهره اي غير منطقي از زن روحاني را با برقع و پوشيه نشان مي دهند و از طرف ديگر روحاني را شخصيت طنز يک سريال سبک مي کنند. بسياري از توليدکنندگان فيلم و سريال در ايران اين زحمت را به خودشان نمي دهند که بروند 4 تا آخوند را ببينند. آنوقت با درک محدود خودشان تصويري که خودشان از يک آخوند دوست دارند را به نام آخوند نشان مردم مي دهند. اين با واقعيت هاي جامعه کاملا در تضاد است. به اين عکس حامد بهداد در فيلم کيميا و خاک نگاه کنيد که بازيگر عمامه را بر عکس بر سرش گذاشته است:

حامد بهداد در فیلم کیمیا و خاک

پوشش زنان روحانيون تفاوت چنداني با ساير زنان مذهبي دور و بر خودمان ندارد. البته هستند معدود خانواده هايي که يکي يا دو تن از اعضايشان برقع هم مي پوشند اما اين خيلي استثناست. برقع اساسا لباس ايراني ها نيست. مخصوصا برقع کاملا مشکي که تلويزيون چند شب پيش نشان داد. برقع لباس مردمان افغانستان، پاکستان ،بخش هايي از جنوب ايران و اعراب است. برقع در جنوب ايران مشکي نيست. البته سال ها پيش زمان پدربزرگ و ها ومادربزرگ هاي ما برخي زنان محجبه پوشيه مي زدند اما امروز کمتر کسي اين کار را مي کند. همان پوشيه هم چشم ها را نشان مي داد. اما امروز زنان روحاني هم پوشيه نمي زنند. حکم شريعت هم اين است که صورت زنان و دست هايشان نيازي به حجاب ندارد. اينکه بعضي بخواهند خودشان را بيش از حد شرعي بپوشانند بسته به خودشان دارد اما کساني که مي خواهد زندگي ايراني و اسلامي را ترويج کنند نمي توانند اين را به نام شريعت به خورد مخاطب دهند. آيا زن و فرزند مجري برنامه زنده باد زندگي همينگونه لباس مي پوشد؟ آيا توليد کنندگان زنده باد زندگي به خانواده خود توصيه مي کنند اينگونه لباس بپوشند؟

واقعا اين موضوع خيلي سخت است که قبل از توليد يک اثر هنري درباره آخوندها يا توليد يک برنامه تلويزيوني که مي خواهد سبک زندگي آخوندها را نشان دهد، توليد کنندگان بروند 4 تا آخوند را ببينند. به نظر من کساني که مي خواهند سبک زندگي روحانيت را ترويج کنند بزرگترين توهين کنندگان به اين لباس نيز هستند. نه سبک زندگي آخوندها را مي شناسند و نه حتي مي دانند که يک روحاني چگونه لباس مي پوشد.

براي نگارش اين يادداشت جستجويي در فيلم ها و سريال هايي که در آن نقش روحاني وجود داشت کردم. نکته اي که به صورت بسيار بارزي به چشم مي آيد اين است که خيلي از اين فيلم ها کمدي هستند. خيلي ازآن هايي که کمدي نيستند يک بازيگر کمدي نقش روحاني را بازي مي کند و در خيلي از آن ها نقش روحاني يک ته مايه طنز دارد. به اين ليست نگاه کنيد:

 

نام فيلم يا سريال

نام بازيگري که نقش روحاني بازي مي کند

کمدي يا غير کمدي بودن

فرشته ها با هم می آیند

جواد عزتی

غير کمدي

مارمولک

پرویز پرستویی

کمدي

چارچنگولی

مهران رجبی

کمدي

لطفا مزاحم نشويد

هدايت هاشمي

غيرکمدي

خیلی دور خیلی نزدیک

افشین هاشمی

غيرکمدي

توفیق اجباری

محمدرضا گلزار

کمدي

کیف انگلیسی

رضا کیانیان

غير کمدي

پنجشنبه آخر ماه

محمود پاک نیت

کمدی

سقوط یک فرشته

داریوش کاردان

غير کمدي

کیمیا و خاک

حامد بهداد

غيرکمدی

یه حبه قند

فرهاد اصلانی

غير کمدي

طلا و مس

بهروز شعیبی

غير کمدي

فرزند صبح( اکران نشده)

عبدالرضا اکبری

غير کمدي

فرزند صبح( اکران نشده)

محمدرضا شریفی نیا

غير کمدي

اخراجي هاي يک و دو و سه

فخرالدین صدیق شریف

کمدی

وقت چیدن گردوها (اکران نشده)

پارسا پیروزفر

غير کمدي

روز ملاقات( اکران نشده)

پژمان بازغی

غير کمدي

آفتاب، مهتاب، زمین(اکران نشده

علی قوی تن

غير کمدي

رسوایی

اکبر عبدی

غير کمدي

اگر از آن دسته روزنامه نگاراني بودم که به دنبال ربط دادن هر مسئله به توطئه استکبار جهاني هستند و در هر قضيه اي  دست هاي پنهان پشت ماجرا را جستجو مي کنند، حتما اين ماجرا را نيز به جرج سوروس ربط مي دادم. واقعا روحانيت اين همه مايه ي طنز دارد؟

البته اين موضوع آن قدرها مهم نيست. روحانيون هم بخشي از اين جامعه هستند که به هر دليلي در سال هاي اخير مورد توجه کارگردان هاي سينما و تلويزيون قرار گرفته اند. حرف اصلي من اين است که اگر مي خواهيد تصوير يک روحاني را ترسيم کنيد لا اقل برويد يک بار در حوزه علميه ظاهر آن ها را نگاه کنيد. اگر مي خواهيد روابط خانوادگي يک روحاني را به تصوير بکشيد برويد تحقيق بکنيد که واقعا رفتار يک روحاني با خانواده اش چگونه است و خانواده يک روحاني چه پوشش و ظاهري دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 107
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    بهترین فیلمی که در مورد روحانی ها دیدم زیر نور ماه بود که شما قید نکردید.
    • سرو SE ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      واقعا روحانیون قشری مظلوم هستند جز در صد اندکی بقیه فقط بد نام شده اند درج هم نخواهد شد طبیعتا
    • سامان IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
      6 2
      طلا و مس بود که فرشته ها..... خرابش کرد.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    چند سالی در قم بودم و همسایه دیوار به دیوار ما یه خانواده روحانی بودند . یعنی خدا شاهده به غیر از محبت از اینا چیزی ندیدم . تنها همسایه ای بودند که یک بار هم صداشون بلند نشد . بسیار متواضع و مهربان خانواده و دخترانشون هم اصلا شبیه این چیزی که تلویزیون نشون می ده نبودند . دخترای ایشون خودوشن پوشش مورد نظرشون رو انتخاب کرده بودند . نه خانواد هی خشک و عصا قورت داده بودند نه بی بند و بار . کاملا نرمال و طبیعی
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      یعنی 182 نفر هم همسایه شما هستند که مثبت زدند؟
    • بی نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      حالا تو ار کجا می دونی این خانواده که به این برنامه اومدن آدمهای بی محبتی اند؟محبت توی بزک دوزک کردنه؟از کجا میدونی حجابشون رو اجباری انتخاب کردن؟ای کاش اون روحانی که همسایه دیوار به دیوارت بوده بهت می گفت انقدر راحت در مورد آدمها قضاوت نکنی
  • کاروشنلی A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    اینها کاسه از آش داغترند و از همین تفکرات است که القاعده ها و طالبان ها و داعش ها و... بوجود می آیند...
    • شناس A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
      18 17
      دقیقا حق با شماست مثل خوارج ولی کمی بی خطر
    • ملي IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
      12 47
      بلههههه؟ پوشيه حجاب حضرت زهرا س هست و مستحب نه تفكرات القاعدة و طالبان و داعشلابد لياقت شون از تو بيشتر بوده كه به مستحبات عمل مي كردن
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    خدا خیرت بده
  • کاظم موسوی پور IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    138 5
    آقای صادق روحانی با عرض ارادت خدمت شما دو بیت شعر را فقط جهت یادآدوری ذکر میکنم خوش بود گر محک تجربه آید به میان ........تا سیه روی شود هر که در او غش باشد و گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست.....آنچه البته بجایی نرسد فریاد است متاسفانه بر این نظرم که مخاطبان شما به این مطالب بیشتر از من و شما واقفند و صد البته میدانید که خفته را بیدارکردن شاید اما بیداری که خود را به خواب زده ....چه عرض کنم؟
  • بنده خدا A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    جناب صادق روحانی. اینکه تهیه کنندگان و مجریان رسانه که البته خود جزیی از مردم هستند و کلا مردم, چنین تصوری از روحانیون در ذهنشان دارند, دلیلی دارد و آن دلیل این است که متاسفانه در طول سالیان دراز همیشه روحانیون تلاش کرده اند که بطور پیوسته از مردم انتقاد کنند و به اصطلاح آنها را ارشاد نمایند. این خود در ذهن مردم تصویری ساخته است که انگار روحانیون جور دیگری زندگی میکنند. مشکل اینجاست که روحانیون خودشان را از سایر مردم متمایز میبینند و یا حداقل بگوییم که اینگونه نشان میدهند که با سایرین فرق میکنند و قصه از همین جا شروع میشود. لازم است که در رفتار خود بازنگری کنیم. عزیز جان. قدیمی ها میگفتند: یک سوزن به خودت بزن, یک جوالدوز به دیگران.
    • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      86 7
      با قسمتی از نظرات بنده خدا موافقم. پسرخاله من تازه معممه یا به قول شما روحانیست. در هر مجلسی اعم از عزا و عروسی میخواد سایرین رو ارشاد کنه بخصوص جوونا را. با اینکه سواد کافی نداره ولی در مورد هر چیزی میخواد نظر کارشناسی بده از انرژی هسته ای بگیر تا کامپیوتر و فشار شب اول قبر. از نرخ ارز و دلار تا انتخابات مجلس لیتوانی. به همین دلیل همه ازش فراری اند مخصوصا جوونا. خدا نکنه یه نفر یه بفرما بزنه. تا هفت شب جمعه اگر پاشنه در خونه طرف را از جا نکنه دست بردار نیست. متاسفانه به دلیل همین رفتارش تو فامیل اسم بدی روش گذاشتن که چون منشوریه از گفتنش معذورم.
    • بی نام IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      8 61
      متاصفانه همانطور که اقای دکتر گفتند کاملا درست است. چرا ما روحانیون را از خود متمایز بدانیم؟ قطعا مسئولین محترم نظام مان نیز اعتدال را بهتر از افراط گرایی میپسندند/ ایرانی اسلامی و مورد قبول مردم داخل و خارج. قطعا هیچ کس از روحانیت بدشان نمی اید بلکه از قدیم روحانیت مورد توجه و تقدس بوده و هست. اقای ضرغامی عزیز بهتر است در بسیاری از موارد حساستر عمل کند. راستی صدا سیما کانال جدیدی در دست افتتاح ندارد؟ من دوست دارم کانالهای تصویری دیجیتالی کشور به صد برسد.ممنونم
  • سينا A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    83 4
    سلام به نوشته هاي اين مقاله نويس عزيز صحبت هاي همين معمم برنامه رو در رابطه با نگاه مردان و پيري زود رس اضافه ميكنم عقايد ايشون براي ما محترم است اما لطفا در مورد علمي بودن اين صحبت ها تجديد نظر كنن
  • بهمن IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    106 3
    کاملا منطقی نوشته بود
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    141 2
    واقعا برو ببين جناب ضرغامي
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    دقیقا درست می فرمایید. تلویزیون متاسفانه با این رفتارش فقط به دین گریزی دامن میزند و لاغیر
  • علیرضا A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    31 71
    مرد حسابی کجای فیلم کیمیا و خاک کمدیه؟ نقش حامد بهداد هم در فیلم کمدی نبود ...
    • صادق روحاني IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      75 4
      حق با شما بود اصلاح شد. با تشکر از دقت نظرتان
    • صادق روحاني IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      39 6
      حق با شما بود اصلاح شد. با تشکر از دقت نظرتان
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    با سلام با نظر نویسنده موافقم البته چه قدر خوبه که ایشان وقتی از همین صدا وسیما خانم های بزک کرده و بد حجاب رو نشون میده همینطور واکنش نشان بدن.
    • مسعود A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      0 0
      این واکنش نگارنده و نظزات کاربران نسبت به تحریف حقایقه نه نشان دادن آخوند از رسانه میلی. برعکس فرمایشتان اگر قرار باشد واقعیات جامعه ی موجود رو درباره حجاب و آرایش بانوان نمایش دهند بمراتب صحنه های بیشتری رو ملاحظه میفرمایید. پاک کردن صورت مسئله دردی از ما درمان نمیکند.
  • یاسر A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    54 10
    بسمه تعالی وافعا مطالب خوب و کارشناسی شده بود. با تشکر
  • فرهادي DE ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    53 6
    با تشكر از شما ، كاملا با نظر شما موافقم
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    54 5
    حرف حقی زدی
    • بی نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      5 14
      اره بابا اقای صادق جان حرفاش حقه.از قبل هم حرفای خوب خوب میزدندولی این واخر کم حرف شدند ولی حرفی هم به زبان بیاورند مورد قبول اکثریت مخاطبین قرار میگرد.دمش خیلی گرم باد.
  • سید سجاد حسینی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    من با نظر شما موافقم من هم در یک خانواده مععم بزرگ شده ام وارتباطات ما با خانواده های سایر روحانیون شهر نیز بسیار گسترده میباشد ولی تا حالا خیلی کم به اینگونه افراطی گری ها برخورد کرده ام خواهران من هم مثل سایر مردم پوشش عادی دارند وتحصیلات خود در مقاطع مختلف دانشگاهی را با مانتو ادامه میدهند چون الگوی ما در این زمینه خانواده های روحانیون بزرگی چون امام خمینی وسایر مراجع بزرگوار هستند که معمولا خانواده هایشان را از هرگونه افراطی گری بر حذر میدارند
    • محمد قاسمی A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
      3 1
      آقای حسینی عزیز،بادرود نکته ای متذکرمیشوم،هرکس درجامعه الگویی داردونوعی پوشش وسبک درزندگی را انتخاب میکند که محترم است تازمانی که درجامعه اختلال ایجادنکند وشخصی باشد.آن دنیا هم باخودشان.این خانم هم پوششی انتخاب کرده اند که برای او درست است،همانطور که خانم های با مانتو کوتاه و موهای بیرون و... برایشان کار درست آن است.به نظر بنده،باید برای نظر هردو اگر به جامعه آسیب نرسد ا حترام قائل بود اما هیچ یک نباید خود را الگوی اجباری جامعه متصورشوند.گرچه خود بنده اعتقادبه حجاب دارم البته آنچه خداامر واجب کرده و مستحباتپوشیهبرای دوستان از مابهتر وبا بدحجابی ناموس مخالفم،اما برخی صحبت های مطرح شده در برنامه مذکور توسط خانم محجبه،باعث تشویش اذهان شد وایشان نباید خود را الگوی همه جامعه بدانند باتشکر
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    73 7
    بالاخره یکی پیدا شد یه حرف حساب بزنه . واقعا درست و تامل برانگیز بود
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    83 7
    بهرحال روحانيون بزرگوار در حال حاضر بخشي از جامعه هستند كه قدرت و نفوذ بسيار بالاتري از ساير اقشار مردم دارند بنابراين لازم است زندگي واقعي اين قشر منتقدانه تر مورد بررسي قرار بگيره چرا كه هيچ انساني عاري از خطا و معصوم نيست
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    25 56
    حرفتان كاملا صحيح است، متأسفانه جامعه ما به علل مختلف از جمله همين علت ديد اشتباهى نسبت به روحانيت پيدا كرده
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    45 6
    این برنامه را هیچ وقت نداده ام اما استدلال نویسنده کاملا منطقی است بویژه آنکه خود روحانی زاده است. وقتی مرور می کنم که پوشش همسر و دختران امام خمینی که هم مرجع بودند و هم رهبر بودند چگونه بوده است یا همسران و دختران بسیاری دیگر از روحانیون که اتفاقا همچنان در حوزه فعال هستند تا سیاست، حد حجاب را چگونه رعایت می کنند بدیهی است که نمونه هایی از این دست که نویسنده به آنها اشاره کرده است را معیار پوشش یا سن ازدواج نمی دانم.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
      2 1
      تا حالا شنیدی میگن فلانی چپ کرد؟ این دلیل نمیشه کار خوب یکی رو به خاطر عده ای دیگر نفی کنی
  • مهدی A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    50 7
    با سلام از نقد بجا واصولی شما متشکرم واقعا تلویزیون جمهوری اسلامی ایران داره به کجا میره خدا عاقبت همه رو بخیر کنه.
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    الآن اگه یک خانم بد حجاب را به این برنامه می آوردند، آقایان روشنفکر میگفتند اعتقاداتش این طوری است. اما برای خانم های محجبه چنین نظراتی داده نمیشود.
  • صادق IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    سلام، پدر بنده هم روحانی هستند و از این لحاظ کلیه اظهارات نویسنده را تایید میکنم.. دل ما خون است.. آن از مردم کوچه و بازار که هر مشکلی در جامعه دارند گرانی و ازدواج و...از چشم ما میبینند .. این هم از صدا و سیمای ما..... البته میدانم که اگر نظرم چاپ شود منفی زیادی میخورد چراکه همچنان مردم خودکار همه چیز را از چشم ما میبینند..ولی به خدا قسم که خیلی از روحانیون زندگی شان از خیلی از مردم ساده تر و درآمدشان پایینتر است خواهشا با یک دید به همه ننگرید...
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
      7 8
      چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است با چشمای خودمون چه چیزها که ندیدیم ...........
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    67 10
    احستن،اخه كجا اعضاي خانواده روحانيان همچين پوششي دارند،اره درسته ب چادر دارند ولي هيچوقت اينگونه چادر سرشان نميكنند
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
      10 2
      اتفاقا من از نزدیک دیدم خانواده های روحانی که چنین پوششی دارند و دیگران را هم به این نوع پوشش و چیزهای دیگری از این دست افراط ترغیب و سفارش می کنن......
    • ملي IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
      7 11
      پوشيه مستحبه و انجام مستحبات لياقت ميخواد…در ضمن پوشيه مستحبه نه افراطي گري…
  • علي IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    39 10
    بسيار عالي بود
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    اساسا جوک به این میگن: برقع اساسا لباس ايراني ها نيست. مخصوصا برقع کاملا مشکي که تلويزيون چند شب پيش نشان داد. برقع لباس مردمان افغانستان، پاکستان ،بخش هايي از جنوب ايران و اعراب است.
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    174 8
    حرفهای جالبی هم زده شد مثلا گفتن که از چشمان نامحرم اشعه ای پخش میشه که برای بانوان ضرر داره.. البته پخش این قبیل برنامه ها خیلی هم بد نیست چون باعث مزاح خوبی برای خیلی هاست.. خخخخخخخخخ
    • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      32 8
      کجاش خنده داره؟ بیشتر باید گریه کنیم...
  • محمد IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    61 7
    قربان قلمت برم که خوب انتقاد کردی . بسیا ربجا بود و خوب هم سند دادی که سبک زندگی با این شیوه اسلامی نمی شود و مدیران رسانه دارند به اشتباه می روند . من خودم در رسانه هستم و کاملا فرمایشات شما را قبول دارم . با این شیوه دارند به همه توهین می کنند و آقای ضرغامی بیش از همه مقصر است که سیستم را در 10 سال گذشته درست نکرد و فقط آمد به صورت کمی شبکه اضافه کرد و نخواست که مدیریت آن ، آموزش کارکنان ، کیفیت زندگی کارکنان و فرهنگ سازمانی ارتقاء یابد . خدا کند که بعدی حداقل از بدنه کارشناسی خویش کمک بگیرد.
  • ایرانی IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    50 19
    رحمت به شیر مادرت پسرت حرف دل همه مردم ایران رو زدی
    • بی نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      17 6
      همه ی مردم؟تکذیب می کنم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    32 3
    معراجي ها برزو ارجمند از قلم افتاده
  • محسن A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    31 19
    احسنت واقعا نگاه جامع و دلسوزانه ای به این موضوع داشتید
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    40 16
    سخن این گفتار کاملا درست است. صداو سیما هیچ آشنایی با شخصیت طلاب و روحانیون ندارد و در تمام فیلمها و سریالها شخصیتی سخیف، زننده و سبک از روحانیون را نمایش میدهند. خودشان هم گمان میکنند دارند خدمت میکنند. که برعکس چهره ی روحانیت اصیل را خدشه دار میکنند. البته جای گلایه وشکایت نیست چون عیار برنامه های صدا وسیما در همه ی حوزه ها در همین سطح نازل قرار دارد.
  • مرتضی A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    40 3
    واقعا گل گفتی...من برنامه رو ندیدم ولی الان که تصویرشو دیدم توی شوکم کاش تولید کنندگان برنامه این مطلب به جا رو بخونن...
  • مازیار A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    43 5
    افرین خوب گفتی امان از افراطی ها
  • پیراسته فر IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    این اقای نویسنده مقاله چرااینقدرعصبانی شده آیااین آقا ازدیدن زنان بدحجاب وهتاک هم به همین اندازه"حداقل به همین اندازه"عصبانی میشود وتحریک شودکه قلمی بزند؟ هرکس ازماجراخبرنداشته باشد ویا تصاویررا ندیده باشد،خیال میکندکه چه معصیت بزرگ"ذنب لایغفر"ی درتلویزیون "شبکه2"اتفاق افتاده که این آقا که وابسته به بیوت علماست اینطورب براشفته شده
    • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      65 11
      شما بهتره یه بار دیگه متن رو بخونی.مسیله ایشون فقط حجاب این خانم ها نیست بلکه اقلیتیست که به نمایندگی از اکثریت به این برنامه دعوت شده اند وبه عنوان نمونه ی یک خانواده اسلامی ایرانی به مردم معرفی میشن
  • کلافه A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    36 5
    محمرضا فروتن با چشمان رنگین در طبقه حساس را هم اضافه کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    80 2
    آقای ضرغامی که رفتنی است به نفر بعدی بگید شاید گوش شنوایی داشته باشه....
  • مجتبی A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    46 3
    متن بسیار مستند و جالب و ارزشمند بود. ممنون
  • رضا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    30 5
    با سلام خدمت شما وبلاگ نویس محترم لااقل شما آمار میگرفتی که چند درصد مردم این برنامه را دیده اند و آنها که دیده اند چقدر به سخره گرفته اند در خاتمه می پرسم که آیا دختر 12 ساله تکلیف شده البته نه از نظر مذهبی بلکه از نظر جسمی
  • احمد NL ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    23 3
    واقعیت تلخ است شما هنوز نمی دونید کجا دارید زندگی میکنید
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    17 5
    بهترین فیلم در مورد روحانیون فیلم زیر نور ماه ساخته آقای کریمیه که در این لیست اصلا بهش اشاره نشده
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    16 0
    اگر می خواهید دلیل نگاه منفی مردم نسبت به برخی روحانیون را بدانید سری به نامه آخوند خراسانی به میرزای نایینی بزنید، که ایشان به درستی تمام این مسایل را تحلیل و پیشبینی کرده اند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    24 6
    بیچاره مجری هنگ کرده بود
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    85 5
    من این برنامه برنامه رو دیدم. داشتم شاخ در می اوردم. همسر ایشون گفت که از چشم های مرد اشعه تولید میشه که پوست زن چروک میشه
  • بی نام US ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    53 4
    بیکارید میشینید تلویزیون میلی را نگاه میکنید. اصلا براتون مهمه این چیزا ؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
      2 4
      نه میشینیم برنامه های ماهواره ای رانگاه میکنیم وازانطرف خیانت کاروهمه کاره میشیم یااین که زنان مابی حجاب بشن...این هم بدون برامون خیلی خیلی مهمه چون حقیقت رامیگه ماهواره یا...جزءدروغ چیزی به آدم نمیگنبعدا هم زندگی اسلامی ودینمون پذیرای این گناه هانیستماازدینمون پیروی میکنیمواقعیت اینه که تومیگی داخل انگیلیسی وباز گفتن این حرفات چیه...
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    20 4
    بازی جواد عزتی تو سریال دودکش خیلی خوب بود.. یه جورایی سنت شکنی بود
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    56 11
    با سلام .ممنون از مطلب زیبایتان .من یک زن محجبه هستم چادری .چند روز پیش برای خرید لوازم خانگی به فروشگاهی رفتم ، اتفاقا در آنجا خانمی هم بود که حجابش دقیقا مثل این خانمها بود . عجیب اینجا بود که این خانم روی صندلی با پاهایی باز نشسته بود وبا یک صدای آهنگین لفظ قلم خاص و همراه با کمی عشوه درخواست لوازم میداد .باور کنید اگه فقط صدای ایشون رو میشنیدی در ذهنتون یک خانم بی حجاب آنچنانی تصور میکردید. منکه یک زن بودم در تمام این مدت که اونجا بودم نمی توانستم چشم از او بردارم .حالا فکر کنید جنس مخالف ........
    • ملي IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
      18 1
      بنده هم پوشيه اي هستم و اين سطحي بيني شمارو نشون ميده كه گناه يكي رو پاي همه بنويسيد متاسفم
  • حمید A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    70 4
    مرد حسابی لباسشون بیخیال. خانومه گفت که از لحاظ علمی ثابت شده که چشم های مرد اشعه ای تولید میکنه که به خانم ها آسیب میرسونه و باعث پیری میشه و یکی از مزایای روبند در امان موندن از اشعه حاصل از چشم مردها است و بعد مجری پرسید آیا برای این سند علمی هم وجود داره و خانومه گفت بله ثابت شده. باور کنید این جملات رو خودم دیدم و شنیدم لطفا به مساله ترویج خرافات و سندیت بخشیدن به این چنین توهماتی و توهین به مردان و حوس باز نشان دادن همه مردان هم توجه کنید. دقیقآ گفت چشم مردها اشعه ای داره که باعث پیری در خانم ها میشه از لحاظ علمی هم ثابت شده واقعآ این بدترین نوع توهین به همه مردان اون هم از رسانه ملی بود. لطفآ چاپ کنید.
  • محمدرضا A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    3 2
    فرقی نداره چی صداش کنيد. فقط توهين توش نباشه.
  • محمد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    81 3
    فقط رضا مارمولک
  • علی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    52 2
    تازه یک راز بزرگم رو نمایی شد و آن اشعه چشم مردان است که باعث خراب شدن پوست میشه
  • مهدی A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    6 1
    نقش جواد عزتی در فرشته ها با هم می آیند کمدی نیست؟؟؟؟؟ عجب ظاهرا نویسنده محترم تفاوت کمدی و مسخرگی را نمی دونن نقش اول اون فیلم اتفاقا کمدیه و کمدی زیرپوستی و فاخری هم هست.
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    47 11
    من هم از خانواده ای هستم که تا چندین نسل روحانی هستیم هم از طرف پدر هم از طرف مادر و هم همه خانواده های منسوب. ولی هیچ کس در خانواده های ما این پوشش رو نداره .این طور ازدواج نمی کنه و اصولا اینطور زندگی نمی کنه . این افراطها مردم رو به اسلام بد بین می کنه و اینها بایدبرای این بد جلوه دادن اسلام روز قیامت پاسخ گو باشند.یک تبلیغ نادرست عین ضد تبلیغ است
    • ملي IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
      13 4
      تويي كه ادعا مي كني پيش روحانيون بودي حتي نميدوني پوشيه مستحبه نه افراطي گري
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    چه حرفیه چون در خونواده ایشون نبوده ینی کار غلطیه چون برقع حجاب ایرانی نیست غلطه؟ اینا چه استدلالاییه بالاخره این نوع حجاب در ایران و حتی کشورهای اروپایی هست و تعجب میکنم نویسنده چقد سخته بهشون دیدن چنین تصویری از حجاب از همه جالبتر جمله ی امروز زنان روحانی پوشیه نمی زنند کاملا مشخصه نویسنده بدون اطلاع و تحت تاثیر جو زود گذر مطلبی رو نوشته و الا بسیار بسیار خاندان های روحانی حتی بازاری میشناسم که دخترانشان با پوشیه و نقاب رفت و امد دارند اتفاقا تعدادی از مراجع پوشش صورت رو هم لازم میدونن اینکه چن نفر عمل میکنن یا نه دلیل بر درستی یا اشتباهیه یک حرکت و تفکر نیست اتفاقا رخداد خیلی خوبی بود این همه بی حجاب یدونم حجاب صحیح 
    • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
      3 4
      بعنوان کسی که 25 سال در حوزه علمیه درس خوانده ام قضیه بر عکس است خانواده روحانیان همان چادر است و کسی از پوشیه استفاده نمی کند مگر عرب باشد یا تحت تاثیر ایشان
    • ملي IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
      6 2
      شخص بي نام پوشيه در اسلام مستحبه لابد لياقت اعراب متاسفانه از ما بيشتر بوده كه به مستحبات عمل مي كنند در ضمن من خودم كللللللييييييي بانوي پوشيه اي مي شناسم كه بعضي هاشون طلبه هم هستن حيف كه نمي تونم ادرس وب شون رو بنويسم
    • مریم A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
      6 3
      بی نام از خودت آمار الکی نده شاید شما 25 سال تو حوزه های دیگه مشغول بودید نه حوزه علمیه چون خیلی از خانواده های حوزویان حجابشون اینگونه است یا کمی کمتر در ضمن پوشیه با چادر هیچ تناقضی نداره چون پوشیه پارچه ایه که روی صورت میکشن و بعد چادر سر میکنن.و همچنین همه زندگی ما مسلمانها تحت تاثیر زندگی پیامبر و ایمه اطهار بوده و هست و احتمالا میدونید که پیامبر از اعراب بودن پس پوشیه زدنی که تحت تاثیر اعراب باشه بد نیست.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
      2 0
      اگه دوستان، كتاب فلسفه حجاب استاد مطهري رو مطالعه كرده باشند، ايشون در بخشهاي زيادي از كتاب، با استفاده از روايات و مستندات ثابت كرده اند كه حضرت زهرا در عين رعايت حجاب صورت خودشون رو نمي پوشاندند و اصحاب پيامبر مانند سلمان فارسي ميتونستند صورت ايشون رو هم ببينند. پس اينكه پوشيه رو به صدر اسلام و خاندان پيامبر نسبت بديم و اون رو عملي مستحب يعني انجام دادنش ثواب داره نسبت بديم اشتباهه
  • ممم IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    19 11
    آفرین به نویسنده.
  • ادیان A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    69 5
    گرچه با کلیت مطلب شما موافقم ..اما اگر ماجرا از این قرار باشه که لباس خودِ به قول شما آخوندا هم در اصل ایرانی نیست و عربیه برقعه هم نه لباس منطقه افغانستان، که باز هم همونطور که گفتین عربیه.
  • اسما A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    5 1
    واقعا درسته...
  • بی نام IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    30 36
    جالب اینجاست آدمهایی که از بدحجابی دفاع می کنن و میگن حجاب هرکس به خودش مربوطه اینجا دقیقا دارن توی پوشش این خانم دخالت می کنن و یکی نیست بهشون بگه ایشون دلش می خواد اینطور زندگی کنه.مگه حجاب هر کس به خودش مربوط نیست؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      22 14
      کی به حجاب این خانوم گیر داده اینشتاین؟ بحث سر رفتار نادرست تلویزیونه
    • فاطمه IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      32 8
      بله حجاب هر فرد به خودش مربوطه اما به این شرط که به عنوان نمونه نیارنش جلوی مردم بشونن و به جای الگوی اسلامی ایرانی جاش بزنن. وقتی به خودش مربوطه که نیاد تو رسانه. رسانه، حوزه ی عمومی محسوب می شه و هر شهروند حق داره که نظر بده در مورد چیزی که تو حوزه ی عمومی طرح می شه...
    • بی نام IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
      14 15
      کدوم رفتاد نادرست پرفسور.اون هم به عنوان به عضو از این جامعه اومده تلوزیون.اگه یه زن بدحجاب بود که کلی به به و چه چه راه می انداختید.خانم فاطمه.وقتی یک خانم میاد تلوزیون حجابش از حالت شخصی بودن خارج نمیشه و شما نمی تونید بگید چون اومده تلوزیون باید یه حجاب دیگه داشته باشه.
  • بی نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    37 2
    جالبیش اینجاست همه کاربرای خبرآنلاین یهو روحانی شناس شدن یا باباشون یا داداششون روحانی از آب در اومدا
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    11 9
    آفرین آقا صادق .بسیا عالی بود.چون بنده خودم روحانی هستم وواقعا اونطوری که سیما نشان میده حقیقت نداره.
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    17 3
    مارمولک
  • مریم بانو A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    12 42
    از روحانیونی که نظر موافق مطلب گذاشتن تعجب میکنم آیا شما ها هم نمیدونید که این حجابی امثال من و دیگر خانومای محجبه داریم که گردی صورت و دستها تا مچ پیداست این حداقل حجابه؟ چرا اسم این حجاب رو افراطی گری میگذارید؟ به نظر من این روحانی که دعوت شدن به برنامه نماینده همه روحانیون نیستند که انقدر در مقابلشون موضع گرفتید بلکه سبک زندگی خودشون رو در تی وی ارایه دادن .گرچه کم هم نیستن خانواده های روحانیونی که اینگونه لباس میپوشند حتی خانواده های غیر از روحانیون هم در تهران میشناسم که حجابشون اینگونه است. و این سبک نه تنها بد نیست بلکه شاید حجاب خانوم حضرت زهرا هم این گونه بوده
  • مریم بانو A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    19 43
    چرا اسمش رو افراط میذارید بهتره بدونید حجابی که مراجع گفتن به خاطر راحت بودن خانمهاست و اینکه خانمها از حجاب زده نشن اما وقتی کسی حد مطلوب حجاب رو انتخاب کرده چرا باهاش مقابله میکنید مثلا تو جامعه اسلامی داریم زندگی میکنیما جناب نویسنده ملاک ما خانواده های دیگر روحانیون نیستن که برای ما مثال میزنید ملاک ما شریعت و منابع دینی ماست خانواده های روحانی میشناسم که خرید لباسهای ملیونی و دیگر اجناسشون سر به فلک کشیده آیا در این مورد هم نسخه میدهید که از اونها تقلید کنیم؟ ببخشید از این مثالی که زدم بالاخره از این موارد هم در خانواده های روحانیون پیدا میشه البته معمولا کم و استثنا هستن.
  • مریم بانو A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    20 35
    البته منم با روحانیونی که توی بعضی از فیلمها به نمایش میذارن اصلا موافق نیستم مثلا همین آخوند سریال معراجی ها این چیه آخه خدایا بیشتر شبیه دلقکا میمونه البته با عرض پوزش از همه روحانیون:
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    14 17
    اين حجاب در اکثر نواحي سني نشين مخصوصا بلوچستان ايران وجود داره چه اشکالي داره ادم هر لباسي دلش بخواد بپوشه
  • محسن اکبری A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    8 5
    "پ،ح.ب" مثل "پوشیه، حجاب برتر" به قلم محسن اکبری چندی پیش در برنامه "زنده باد زندگی" گروه اجتماعی شبکه دو، مدعوین، خانواده ای از جنس روحانیت بودند که یک روحانی، همسر و دخترش در برنامه حضور داشتند. همسر و دختر این روحانی که با پوشیه در استودیو حضور یافته بودند، با متانت و استواری کلام، به پرسش های مجری برنامه پاسخ می دادند و از اخلاق و همزیستی مسالمت آمیز خانواده در کنار هم بر پایه آموزه های تعالی بخش اسلام می گفتند. دختر خانواده از این می گفت که چقدر خوشحال و با نشاط و موفّق است از اینکه طبق آموزه های سعادت بخش دین، در 12 سالگي عقد و 14 سالگي ازدواج و در 16 سالگي صاحب فرزند شده بود.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    3 0
    برای دشمنی با امر ی الزما نباید سخت حمله کرد شاید با بد دفاع کردن نتیجه بهتری حاصل شود
  • لیلی مدرس A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    9 4
    جناب آقای صادق روحانی من استئفا کردم از ... عینا فرمودن که پوشیه زدن در این زمان حجاب کاملی است وکسانیکه در برابر نگاه های هرزه صورتشان را میپوشانند،باید با افتخار سرشونو بالا بگیرن.ل
    • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
      2 1
      منظورتان استفتا است حتماً
  • صادق IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    5 2
    اقا چرا اینقدر گندش میکنید من تو خیابون تا دلتون بخواد از این نوع پوشش دیدم قرار نیست طرف بیاد جلو دوربین یکیو ارایش داشته باشه یا برای خودنمایی بیاد
  • علی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    5 2
    با سلام واحترام به کلیه نظر دهندگان ،من بانظریه خام مریم بانو کاملا موافقم
  • بی نام AE ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    3 0
    واقعا مزخرفه
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    2 5
    حالا چرا اینها خودشان را از جامعه جدا میدانند مگر تقوا به لباس است یا عمل
  • هاجر A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    6 2
    دایرة المعارف لاروس چنین می نویسد که زنان یونانی در دوره های گذشته، صورت واندامشان را تا روی پا می پوشاندند. این نوع حجاب برای پوشاندن صورت که بسیار زیبا بود در جزیره ی کرس یا اِمرجوس و دیگر جزایر ساخته می شد. نویسنده کتاب "حقوق زن در اسلام و اروپا" در مقدمه چنین می نویسد: در متن کتاب می بینید که حجاب چهره ی زن، جزء سنت های ملّی بوده است و در ایران قبل از اسلام که امتیاز طبقاتی پایه تشکیل جامعه بود، زنان محتشم ایرانی برای حفظ حرمت و حشمت، پرده ی نازکی بر صورتشان می پوشاندند. در کیش آریایی، زنان محترم، محجوب بودند. زنان محترم ایرانی برای حفظ حیثیت طبقه ی ممتاز و ایجاد حدودی که آنها را از زنان عادی و طبقه ی چهارم امتیاز دهد صورت خود را می پوشاندند وگیسوان خود را پنهان نگه می داشتند.
  • فدایی رهبر IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    4 6
    مثل اینکه شمادر جامعه حضور ندارید وعده کثیری از زنان محجبه مخصوصا خانواده های روحانی که لباس عفت،پوشیه را انتخاب کرده اند ببینید،در ضمن کسانی که پوشیه را انتخاب کرده اند الگویشان حضرت زهرا سلام الله علیها است وچه چیزی بهتر از الگو قراردادن حضرت زهراسلام الله علیها در زندگی؟پوشیه افراط نیست آیا شما به کسی که علاوه بر پنج نماز واجب شبانه روز نماز مستحبی مثل نماز های نافله را میخواند میگویید افراطیپس نمیشود گفت هرکاری که بیشتر از مقدار واجبی باشد که خداوند متعال تعیین کرده و فرد رعایت کند اسم افراطی را بر روی او بگذاریم، و در آخراگر شما خیلی دلسوز دین هستید بروید از زن های بی حجاب صحبت کنید.
  • علوی A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    بله طلا و مس عالی بود.
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    برادر محترم الان جناب ضرغامی ریاست صدا و سیما رو ندارن.رییس صدا و سیما عوض شده.دقت کن