نتیجه نهایی بررسی بورسیه‌های غیرقانونی؛ لغو ۸۴۰ بورسیه/بی‌توجهی وزیر اسبق علوم به انتقادها/پیگیری قضایی مسئولان متخلف

روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه ای نتیجه بررسی وضعیت بورسیه های بدون آزمون را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ چند روز پیش، رییس جمهور اعلام کرد که سرپرست وزارت علوم به زودی نتیجه بررسی بورسیه های غیرقانونی را اعلام می کند. امروز اما روابط عمومی وزارت علوم در اطلاعیه نتیجه بررسی بورسیه های غیرقانونی را اعلام کرد.

وزارت علوم در این اطلاعیه از لغو بورس ۸۴۰ نفر، بی توجهی وزیر اسبق علوم (کامران دانشجو) به اعتراض ها درباره روند انتخاب بورسیه ها، احتمال لغو بورس ۱۲۴۱ نفر و پیگیری قضایی مسئولان متخلف خبر داده است.

در این اطلاعیه که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم منتشر شده،‌ چنین آمده است؛

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براساس وظايف قانوني و برنامه هاي اعلام شده در دولت تدبير و اميد در يک سال گذشته کوشيده است که در جهت صيانت از "کيفيت و اعتبار علمي دانشگاه ها"،"رعايت ديسيپلين علمي و قانون"و"مبارزه با فساد اداري و علمي"، گام هاي عملي بردارد.

بر همين اساس و بنا به گزارش ها و پيگيري هاي نهادهاي نظارتي از جمله ديوان محاسبات کشور و سازمان بازرسي کل کشور، این وزارت، چگونگي اعطاي بورسيه هاي تحصيلي بدون آزمون را مورد بررسي قرار داد. اکنون پس از طي مراحل مختلف بررسي پرونده ها در اداره کل بورس و اعزام دانشجويان خارج و برگزاري جلسات متعدد براي پاسخگويي به سؤالات مطرح شده از سوي اعضاي محترم کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و نهايتاً تشکيل کميته ويژه از سوي سرپرست اين وزارت، گزارش نهايي موضوع و تصميمات اخذ شده در جهت حل و فصل واقع بينانه و منصفانه مسئله را به اطلاع مردم عزيز و افراد ذي نفع مي رساند. در اين تصميم به پذيرفته شدگان بدون آزمون به صورت يک کل يکپارچه نگاه نشده و سعي بر آن بوده است با تفکيک بخش هاي مختلف حداکثر اغماض نسبت به مجموع آنان در نظر گرفته شود.

 

بخش اول
دستور العمل هاي صادره براي پذيرش بورسيه هاي بدون آزمون

براي اعطای بورس و يا ادامه تحصيل چهار روش به کار گرفته شده بود: اعزام به خارج از کشور، تبديل بورس خارج به داخل، ادامه تحصيل مربيان دانشگاه ها، ادامه تحصيل ايثارگران شاغل در وزارت و دانشگاهها.

1- اعزام به خارج از کشور

پذيرش دانشجوي بورسيه براي اعزام به خارج از کشور در دولت هاي نهم و دهم، برخلاف قانون اعزام دانشجو مصوب سال 1364 مجلس شوراي اسلامي، از طريق آزمون سراسري انجام نگرفته و به جاي آن از مسير "فراخوان" بر اساس دستورالعمل هاي خاص صورت پذيرفته است. دستورالعمل سال 1385 ناظر به جذب رتبه هاي ممتاز دانشگاهي و برگزيدگان المپيادي بوده و به تصويب وزير وقت مي رسد؛ اما در سال هاي بعد با افزودن يک بند، شامل افراد "داراي خدمات و سوابق برجسته در زمينه هاي فرهنگي" نيز گرديده است. در اين دستورالعمل ها شرايط داشتن حداقل معدل در دوره کارشناسي 14 و در دوره کارشناسي ارشد 16 در کنار شرط سني براي متقاضيان در نظر گرفته شده بود. اين تغييرات توسط "شوراي مرکزي بورس" که طبق آئين نامه اجرايي قانون اعزام تنها نقش پيشنهاد دهنده ضوابط و نه تصويب آئین نامه را دارد، اعمال شده است. براساس اين دستورالعمل ها شرکت کنندگان در فراخوان بايد از سوي يکي از دانشگاه ها، وزارت علوم يا ساير دستگاه ها (عملاً رؤساي دانشگاه ها، معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، مدير کل بورس و اعزام و يک تشکل دانشجويي) براي ورود به چرخه بورس معرفي شوند و افراد فاقد اين معرفي نامه ها حتي در صورت دارا بودن صلاحيت علمي و اخلاقي فوق العاده، از دريافت بورس محروم بوده اند. علاوه براين، در بعضي سال ها، براي پذيرش متقاضيان با معدل هاي کمتر، فرمول هاي داخلي بدون اعلام در فراخوان ها اعمال شده است.

موارد خلاف و توجيه ناپذير در اين مسير عبارتند از:

- عدم رعايت قانون اعزام دانشجو و آئين نامه اجرايي آن

- تصويب ضوابط فراتر از اختيارات شوراي مرکزي بورس

- پيش بيني معيارهاي پایين علمي براي پذيرش داوطلبان (در حالي که متوسط معدل هاي دوره هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد پذيرفته شدگان دکترا از طريق آزمون در سال هاي 1392 و 1393 به ترتيب قريب به 16 و بيش از 17 بوده است،پذيرش برخي افراد با معدل هاي به مراتب پایين تر و اعطاي امتياز استخدام به عنوان هيئت علمي به آنها مسلماً تأثیرات ناگواری بر آموزش عالی و جریان تولیدعلم در آینده خواهد داشت).

-عدم کنترل شرايط حداقلي (معدل و سن) تعیین شده براي تعدادي از پذيرفته شدگان

- غير قابل توجيه بودن انجام هزينه هاي گزاف اعزام به خارج براي آنان

- اعزام برخی افراد برای تحصیل در رشته های غیر مورد نیاز کشور (از قبیل دادن بورسیه برای تحصیل در کشور استرالیا در رشته مطالعات اندونزی!)

2- تبديل بورس خارج به داخل

علاوه بر منشأ صدور دستور العمل ها و نحوه تغيير "آزمون سراسري" به "فراخوان" و اعمال سليقه ها در جریان انتخاب افراد، روند "تبديل بورس خارج به داخل" نيز حائز اهميت است. اين برنامه ابتدائاً با توجيه جلوگيري از صرف منابع ارزي کشور در موارد خاص و پس از مدتي به عنوان يک رويه عمومي در وزارت مورد عمل قرار گرفته است. به گونه اي که ازسال 1386 به بعد و عمدتاً در فاصله سال های 1388 تا 1392، عملاً تعداد قابل توجهي براي اعزام به خارج کشور از طريق فراخوان پذيرش شده و بلافاصله بدون هرگونه اقدامي در جهت دريافت پذيرش علمي از دانشگاه هاي معتبر خارجي، بورس آنها به بورس تحصيلي داخل بدون شرکت در آزمون دکتري تبديل مي شده است. به اين ترتيب عده اي از متقاضيان در اين مدت با معرفي به دانشگاه هاي داخل و با پرداخت شهريه از سوي وزارت، در دوره هاي دکترا مشغول به تحصيل شده اند. مصاحبه هاي انجام شده براي پذيرش متقاضيان، در قالب فرم هايي صورت گرفته که با نحوه توزيع امتيازات علمي و عمومي در آنها، امکان قبولي با حداقل امتياز علمي نيز وجود داشته است و فراتر از آن، مصاحبه در مواردي توسط اشخاصی غير متخصص در رشته داوطلب انجام گرفته است.

در اين روش نيز موارد خلاف و غير قابل قبول عبارتند از:

- نادیده گرفتن شرايط حداقلي پيش بيني شده در دستورالعمل ها شامل معدل هاي دوره هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد و شرط سني در موارد متعدد

- عدم رعايت ظرفيت پذيرش توسط دانشگاه ها در موارد متعدد (ظرفيت جذب دانشگاه ها از اين طريق حداکثر 15 درصد ظرفيت رسمي تعیین شده بود) و عدم کنترل آن توسط وزارت.

- عدم اخذ نظر مثبت گزينش يا هيئت جذب براي اعلام قبولي به طوري که حدود نيمي از بورسیه ها علي رغم سپري شدن بخش قابل توجهي از تحصيل شان هنوز فاقد نظر هيئت جذب هستند.

- عدم کنترل اصل مدارک تحصيلي شامل معدل مقاطع قبل و اکتفا به خود اظهاري به گونه اي که مواردي مشاهده شده است که پس از وصول گواهي فارغ التحصيلي از دانشگاه، بين معدل اظهار شده (که مبناي مصوبه شوراي بورس بوده) و معدل واقعي اختلاف فاحش وجود دارد که نتيجه بررسي و تصميم گيري در اين خصوص نيز در انتهاي اين اطلاعيه آمده است. به عنوان مثال معدل کارشناسي 10/8 در فرم ها 14/5 اعلام شده و يا به جاي 12/57 ، 14/57 ذکر شده است.

به طور کلي اشکال اين روش زماني بيشتر مشخص مي شود که بدانيم در حالي که براي هر صندلي دکتراي داخل 20 نفر رقابت مي کنند، عده اي خارج از مسير آزمون و رقابت عادلانه، امکان ورود به دانشگاه هاي داخل را در مقطع دکتري آن هم با هزینه دولت يافته اند. ادعا در انجام صرفه جویي ارزي از طريق تبديل بورس خارج به داخل زماني قابل توجيه است که متقاضيان واقعاً در چارچوب بودجه مصوب براي اعزام به خارج پذيرفته شوند و سپس به جاي اعزام، به دانشگاه هاي داخل معرفي شوند. علاوه بر آن، پذيرش دانشجو براي اعزام به خارج در رشته هايي همچون زبان و ادبيات فارسي، تاريخ انقلاب اسلامي ايران، فقه و حديث، مدرسي انقلاب اسلامي، نهج البلاغه، معارف اسلامي و رشته هاي مشابه که در اين سال ها صورت پذيرفته اصولاً بلا موضوع بوده و به نظر می رسد که کلاً هدف دورزدن آزمون دکتری و معرفی عده ای به دانشگاه هاي داخل بوده است. همچنين ترکيب گروه هاي تحصيلي پذيرفته شدگان که تقريباً60% آن در گروه علوم انساني قرار دارند، نيز مغاير اهداف و نحوه اجراي قانون اعزام و آئين نامه هاي مصوب آن است؛ زيرا پيش از اين اعزام در اين گروه هميشه حداقلي بوده و ظرفيت مناسبي هم در داخل (35% دوره هاي دکترا) براي متقاضيان اين گروه وجود داشته است. به اين ترتيب روشن مي شود که اصولاً در روند پذيرش اين دوران قصد اعزام به خارج کمتر مطرح بوده و از ابتدا بنا بر عبور از رقابت طبيعي براي ورود به دوره دکترا بوده است.

بايد توجه داشت که اين مسير درانتخاب بورسيه در دوره گذشته مـورد انتقاد و اعتراض برخي دست اندرکاران وقت نيز بوده ولي راه به جايي نبرده است. به عنوان مثال، رئيس وقت سازمان امور دانشجويان که مسئول رسمي اعطای بورس هاست در نامه شماره 215389/4 مورخ 90/10/20خطاب به وزير وقت مي نويسد:

"اخيراً از طرف کميسيون آموزش عالي مجلس، ديوان محاسبات و اعضای محترم شورا (شوراي مرکزي بورس) بيان مي شود که طبق قانون اعزام مصوب 1364 بايد با آزمون، دانشجوي بورسيه به خارج اعزام شود و شيوه انتخاب بورسيه ها در حال حاضر منطبق با قانون نيست و اصطلاح بورس تبديل به داخل حقيقتي ندارد".

و به اين سبب پيشنهاد مي نمايد:

"اکنون که امتحان نيمه متمرکز دکتري در کشور جاري است و در متن قانون مصوب 1364 هم آمده است که با آزمون، دانشجوي بورسيه به خارج اعزام شود لذا کليه داوطلبان بورس خارج از کشور در امتحان نيمه متمرکز دکتري شرکت کنند".

اما موضوع از طرف وزير وقت، مورد توجه قرار نگرفته و در جلسه شوراي مرکزي بورس مورخ 91/5/3 که در دفتر ايشان برگزار شده اعلام مي شود: "روش پذيرش از طريق تبديل به داخل، نه تنها تبعيض آميز نيست بلکه عين عدالت است. افرادي که وفاداري خود را در برهه هاي حساس و صحنه هاي مختلف انقلاب نشان داده اند بايستي در اولويت باشند. تفاوت بر اساس عملکرد افراد است. اگر تفاوت قائل نشويم، تبعيض و ظلم آشکار است".

مسلماً اتخاذ اين نوع روش ها در قبال نيروهاي اصيل انقلابي که با کيفيت بالاي علمي در کشور نشان داده اند نيازي به اعمال چنين تفاوت ها و تبعيض هايي ندارند، جفا به آنان و همه استعدادهاي کشور است.

متأسفانه برهم زدن فرآيندهاي علمي در اين نحوه انتخاب بورسيه عملا" به از ميان بردن عدالت آموزشي و محروم کردن جامعه در استفاده ازاستعدادهاي برتر و فراهم کردن امکان برخوردهاي سليقه اي و اعمال نظر و نفوذهاي شخصي در انتخاب افراد و در نتيجه بروز فساد و رشد ويژه خواري منجر مي شود.

براي مثال نتيجه اين روش آن شده است که براي فرد يا افرادي خاص در مسئوليت هاي اداري موقعيتي را به وجود آورده است که مسئولي در وزارت علوم بتواند خارج از اختيارات مرسوم و قانوني اقدام به معرفي بيش از 750 نفر براساس روابط فردي يا سليقه اي کند.

در جايي ديگر، برهم خوردن اين فرآيندهاي تجربه شده موجب شده است که مديري از مجموعه آموزش عالي عملاً مشکلات خانوادگي خود را از طريق اعطاي بورس به بدترين شيوه حل و فصل کرده و دامنه اين بي نظمي اداري به بورسيه شدن چند نفر در يک خانواده تسرّي يابد.

3- ادامه تحصيل مربيان دانشگاه ها

ادامه تحصيل مربيان دانشگاه ها تا قبل از سال 1389 بر اساس آئين نامه مصوب با احراز شرايط علمي يعني برخورداري از 60 درصد امتيازات ارتقاي اعضای هيئت علمي،داشتن وضعيت استخدامي رسمي آزمايشي يا قطعي باحداقل 3 سال سابقه کار و شرط سني امکان پذير بوده است. ولی دستورالعمل ادامه تحصيل مربيان دانشگاه ها در سال 89 با حذف شرايط علمي فقط داشتن شرط سني و يک سال سابقه کار، حتي مربيان پيماني و طرح سربازي را هم در برگرفته است. نتيجه آنکه مربي تنها با کمتر از 6 ماه حضور به صورت پيماني در دانشگاه براي استفاده از بورس معرفي شده و ظرف چند ماه در دوره دکتري دانشگاه های بزرگ مشغول به تحصيل گرديده است. در سال هاي 89 تا 92 نزديک به نيمي از مربيان معرفي شده و شاغل به تحصيل از اين طريق، داراي حکم استخدام پيماني بوده اند که عملاً صدور حکم مأموريت تحصيلي آنان طبق قانون فقط با تأئيد هيئت امناي دانشگاه محل خدمت امکان پذير است. متأسفانه اين روند قانوني در اکثر موارد طي نشده است؛ لذا به دليل فقدان تأئيديه هيئت امنا در اشتغال به تحصيل، پرداخت شهريه و ادامه تحصيل کنوني آنها مغايرت قانوني دارد.

4- ادامه تحصيل ايثارگران دانشگاه ها و وزارت

در فاصله زماني سال هاي 1389 تا 1392 دسته اي از متقاضيان بدون آزمون از ميان ايثارگران با داشتن حداقل معدل 13 در دوره کارشناسي و 15 در دوره کارشناسي ارشد و شرط سني، براي ادامه تحصيل در دوره دکتري معرفي شده اند. اصل دستورالعمل و ادامه پرداخت شهريه در وضعيت موجود مورد سؤال ديوان محاسبات کشور قرار گرفته است.

 

بخش دوم
ورود نهادهاي نظارتي به روند انتخاب بورسيه هاي بدون آزمون

پيش از استقرار دولت کنوني ديوان محاسبات کشور با ورود به مسئله بورسيه هاي بدون آزمون به بررسي جزئيات آن در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پرداخته است. اولين گزارش اين نهاد در تاريخ 92/9/20با اعلام بعضي اسامي روند قانوني پذيرش بورسيه ها را مورد سؤال قرار داده است. علاوه بر نهادهاي نظارتي، وزارت نيز خود به حسب وظيفه از آغاز دوره جديد دولت به بررسي مسئله پرداخته است. باورود سازمان بازرسي کل کشور از اواخر سال 92 و بررسي صدها پرونده، بخشي از مسئوليت هاي وزارت در يک ساله گذشته مصروف پاسخگويي مکرر به استعلام ها و سؤالات و پيگيري هاي اين دو نهاد گرديده است.در اين مدت تأکيد ديوان محاسبات مبني بر غيرقانوني بودن ادامه پرداخت براي افرادي که خارج از ضـوابـط بورسيه شده اند، وزارت را ملزم به يافتن موارد مشخص و مصاديق تخلف کرد.

ديوان محاسبات طي نامه شماره 84/41200 به تاريخ 93/6/15 در 15 بند با ذکر موارد قانوني، تصميمات پيشين براي "کليه پذيرفته شدگان" را مورد سؤال قرار داده و در نامه اي ديگر به درستي، اشتغال همزمان با تحصيل را براي بورسيه ها مغاير قانون اعلام کرده است. اين نهاد در نامه ديگری ماهيت بخشنامه ادامه تحصيل ايثارگران دانشگاه ها و پرداخت هزينه بابت آن راخلاف قانون دانسته است.

بر اساس اطلاعات واصله جمع بندي هاي ديوان محاسبات و سازمان بازرسي کل کشور در حال نهایي شدن است که مي تواند مستند تصميم گيري هاي بعدي در مراجع ذي صلاح قرار گيرد.

 

بخش سوم
سياست ها و اقدامات وزارت

از آن جا که وزارت علوم طبق قانون و برنامه هاي مصوب، موظف به اعمال روش هاي علمي و شفاف در جهت پيشبردعدالت آموزشي، رقابت پذير کردن ورود داوطلبان به دانشگاه در سطوح مختلف ودر نتيجه پذيرش برجسته ترين فرزندان علمي و اخلاقي کشور در مدارج مختلف علمي است؛ لذا فارغ از هر ملاحظه اي بايد به بررسي مسئله پذيرفته شدگان بورسيه هاي بدون آزمون مي پرداخت. اين بررسي از همان آغاز موارد ذيل را در برمي گرفت :

الف- شرايط علمي لازم براي استفاده از بورس

ب- روند پذيرش متقاضيان بدون آزمون

ج- چگونگي تأمين قانوني هزينه هاي تحصيل پذيرفته شدگان

د- معيارها و رويه هاي انتخاب نهايي افراد براي تصدي مسئوليت خطير عضويت در هيئت علمي دانشگاه ها .

آنچه در اين بررسي ها از همان آغاز مدّ نظر وزارت بود، جلوگيري از تضييع حقوق فردي پذيرفته شدگان و تبديل مسئله به مشکلي لاينحل در فضاي اجرايي کشور بود، از اين رو طي اين مدت تلاش شد که موضوع و محتواي دستورالعمل ها و روش هاي اعطای بورس از مصاديق، يعني افرادي که بورسيه شناخته شده اند، تفکيک شود. در اين مسير به رغم عدم رعايت مراحل قانوني در صدور بخشنامه ها ، آئين نامه ها و دستورالعمل هاي ذي ربط و مغايرت بسياري از تصميمات اجرايي با موازين قانوني که در گزارش ها و پيگيري هاي ديوان محاسبات کشور نيز آمده است، به دلايل مختلف اجتماعي و انساني ، وزارت، مصوبات و دستورالمل های پيشين را، صرف نظر از اشکالات مختلف، مبنا قرار داده به بررسي پرونده کليه بورسيه ها بر اساس اين اصل که آيا شرايط و ضوابط مربوط به دستورالعمل هاي زمان تصميم گيري را داشته اند يا خير، پرداخت.

بر اساس اصل ياد شده درفوق، صرف نظر از معيارهاي اعطاي بورس، تنها مواردي که براساس بخشنامه هاي وقت فاقد شرايط احراز بودند تفکيک و متناسب با ويژگي هاي مختلف دسته بندي شدند. به دنبال آن، براي کمک به يافتن راه حل نهايي مسئله که هم متضمن رعايت معيارهاي حداقل علمي و قانوني باشد و هم حقوق ذي نفعان را در نظر بگيرد کميته 5 نفره اي از سوي سرپرست وزارت براي تشخيص مصاديق و تفکيک موارد فاقد شرايط مصوب در ارتباط با گروه دوم بورسیه ها تشکيل شد. اين کميته در طي 42 جلسه مستمر و فشرده، تصميم لازم را در هر مورد اتخاذ و جمع بندي مربوطه را ارائه کردند.

اينک با تقدير از دغدغه ها و حساسيت هاي دلسوزانه دانشگاهيان و اصحاب انديشه و مطبوعات و رسانه ها و نهادهاي مدني و پيگيري نهادهاي نظارتي، جمع بندي اين وزارت، جهت آگاهي عموم اعلام

مي شود. بديهي است آرای مربوط به مصاديق مستقيماً به دانشگاه هاي محل تحصيل براي اجرا ابلاغ خواهد شد.

 

بخش چهارم
نتايج بررسي وضعيت بورسيه هاي بدون آزمون

چنان که پيش از اين نيز اعلام شده است، پذيرفته شدگان بدون آزمون طي سالهاي 1388 تا 1392 در مجموع 3772 نفر بوده اند که به تفکيک در چهار گروه زیر قابل دسته بندی هستند:

- پذيرفته شده ها تحت عنوان "تبديل به داخل" 1867نفر

- پذيرفته شده هاي مربيان دانشگاه ها 1011 نفر

- پذيرفته شده ها طبق بخشنامه ايثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر

- اعزام به خارج 729 نفر

تصميمات اتخاذ شده براي هر گروه به تناسب وضعيت کنوني آنها به شرح ذيل است:

1- تبديل به داخل

با اعمال شرط حداقل معدل براي دوره هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد (به ترتيب 14 و 16) و حداکثر شرط سني مذکور در دستورالعمل هاي هر سال و با لحاظ فرمول هاي داخلي ارفاقي (مورد عمل در بعضي سال ها بر پايه مصوبات وقت) و نيز ارفاق 2 سال براي انجام خدمت نظام وظيفه، براي 840 تن ازاين گروه به شرح زير تصميم گيري شد:

1-1 تعداد 508 نفر از اين گروه فاقد يک يا چند شرط از معدل کارشناسي، کارشناسي ارشد يا سن بوده اند، لذا رأي صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصيل با هزينه شخصي و بازگرداندن هزينه هاي پرداختي وزارت است.

1-2- تعداد 36 نفر ديگر از اين گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذيرش (از قبيل اعلام معدل بيش از معدل واقعي) مشمول لغو بورس، قطع تحصيل و بازگرداندن هزينه هاي پرداختي وزارت مي گردند.

1-3- 500 نفر از اين گروه تاکنون شاغل همراه با تحصيل شناخته شده اند که 230 نفر از آن ها مشمول یکی از بندهای ا-ا و 1-2 نیز می باشند و 270 نفر علاوه بر مشمولان بندهای 1-1 و 1-2 این مشکل را داشته اند.

رأي صادره در مورد کل اين گروه لغو بورس، ادامه تحصيل با هزينه شخصي و بازگرداندن هزينه هاي پرداختي وزارت مي باشد.

1-4- پرونده 26 نفر نيز به علل مختلف ازجمله عدم شروع تحصيل ،انصراف و ... مختومه گرديد.

بنابراین جمعاً تعداد 840 مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود.

تبصره: در اين ميان 1241 نفر نيز تاکنون نتوانسته اند اعلام نياز از دانشگاه ها اخذ کنند که در صورت عدم توفيق تا 15 بهمن ماه 93، وضعيت ادامه تحصيل آنان تبديل به هزينه شخصي خواهد شد. البته تعدادی از این افراد با کسانی که وضعیتشان، در بندهای 1-1 تا 4-1 بیان شد، همپوشانی دارد.

2- مربيان دانشگاه ها

448 تن از مربيان شاغل به تحصيل، در وضعیت استخدامی "پيماني" هستند که بدون تصويب هيئت امناي دانشگاه ها پذيرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانوني امکان استفاده از بورس بـراي ادامه تحصيل را نداشته اند، لذا اسامي اين افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولين جلسه هيئت امنا براي آنان تصميم گيري شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.

3- بخشنامه ايثارگران

تعداد 23 نفر فاقد شرايط بخشنامه ذيربط مي باشند لذا مشمول ادامه تحصيل با هزينه شخصي مي شوند. مشکل قانوني براي پرداخت هزينه هاي تحصيلي همه آنان از سوي ديوان محاسبات کشور مطرح می باشد ولي وزارت در حال پيگيري مسئله است.

4- اعزام به خارج

گرچه تعدادی از بورسيه هاي اعزامي به خارج فاقد شرط معدل يا سن مي باشند امّا با توجه به اين که دوره بورس بيش از نيمي از آنها به اتمام رسيده و در مورد مابقي هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعي و سياسي نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کيفيت تحصيل و سازوکارهاي قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه يابد. بديهي است در موارد معدودي که مشخص شود فرد بورسيه با دادن اطلاعات نادرست موجب گمراهي تصميم گيران شده و يا مقيم يک کشور خارجي است برخورد قانوني لازم براي قطع بورس و انجام اقدامات بعدي صورت خواهد گرفت.

در پايان اعلام مي دارد همان گونه که بر پايه سياست هاي کلي علم و فناوري کشور ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، فراهم آوردن اقتضائات و الزامات توسعه علمي و ارتقاي کيفيت و توليد علم در دانشگاه ها ضروري است، اين وزارت،دفاع از کيان و شأن علمي دانشگاه و دانشگاهيان در همه جا و بازگشت به قانون، کيفيت و سلامت را به طور ويژه در برنامه ريزي براي پذيرش دانشجويان در دوره دکترا و جذب هيئت علمي وظيفه خود مي داند.

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با پرهيز از ورود به هر حاشيه اي، از همه دستگاه ها و نهادهاي اجرايي، تقنيني، حقوقي و مدني مي خواهد که با توجه عملي به دانشگاه به منزله "جامعه دانش و دانشمندان" در دور کردن هرگونه فساد و بي مبالاتي از ساحت علم و آموزش عالي کشور به اين دستگاه یاری رسانند.

همچنین متذکر می شود که در مورد مدیران و مسئولانی که با سوء مدیریت خویش در تنظیم و تصویب دستورالعمل های سابق الذکر و بی مبالاتی در بررسی پرونده ها موجب بروز خسارت های حیثیتی و مالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی داوطلبان استفاده از بورس تحصیلی شده اند، از طریق مراجع ذی صلاح قانونی پیگیری لازم انجام خواهد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 109
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    دکتر فرجی دانا را بخاطر این افشای این رسوایی قربانی کردند .نمیدانم رویشان میشود که دیگر حرفی بزنند و سخنی ایراد کنند ؟؟؟
    • داود A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      یادش بخیر. قبلاً یه احمدی نژادی بود که میگفت " دولت پاکان".این بود دولت پاکان آقای احمدی نژاد؟
    • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      فرزند یک استاد دانشگاه شیراز دوره لیسانس پذیرفته دانشگاه زاهدان بوده که به خاطر پدر به دانشگاه شیراز بخش تحت ریاست پدرش منتقل شده است.در لیسانس با بده بستان اساتید بخش رتبه دوم شد و بدون آزمون وارد مقطع ارشد آنجا شد در دوره ارشد نیز با بده بستان مجددپذیرش همسر استاد دیگر در مقطع ارشد واحد بین الملل شیراز بدون آزمون و نمره دهی و استعداد درخشانی و پذیرش در مقطع دکتری بین الملل بدون آزمون، پذیرش دختر استاد دیگر در مقطع ارشد بین الملل رشته مشابه و کمک به ارتقا سایر اساتید و..رتبه اول شدو از طریق بورس تبدیل خارج به داخل وارد مقطع دکتری و بورسیه دانشگاه شیراز شد.فردی که در هیچ مقطعی با آزمون وارد نشده است، صرف معدل بده بستانی باید بورسیه شود؟درصورت برجستگی علمی چرا در آزمون ورودی موفق نشد ه اند؟
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      دکتر احمدی نژاد با افشا گری هاش تو مناظرات 88 یادت رفت چه برخوردی باهاش شد...؟
    • بی نام RO ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      فرجی دانا به خاطر اینکه ویر علوم نبود برگنار شد وی توسط دو فتنه گر یعنی توفیقی و میلی کنترل میشد
    • مریم IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      408 7
      همسر یکی از مدیران ارشد دانشگاه زابل، لیسانس و فوق لیسانس خود را از طریق رانت در دانشگاه سیستان و بلوچستان گرفته است که پرونده آن همچنان در معاونت آموزشی دانشگاه س و ب مشهور است که تلاش شده خنبه باشد. با فوق لیسانس هیات علمی دانشگاه زابل می شود. در مدتی کوتاه بورس دکتری می گیرد در حالی که چون پیمانی بوده خلاف قانون بوده است. بر خلاف قانون ضمن تحصیل از پیمانی به رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت می شود. البته در زمان تحصیل استاد نمونه هم می شود.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      215 5
      چطوره همه بیان دانشگاه با هزینه شخصی درس بخونن؟دیگه بساط کنکور هم جمع میشه. واقعا بعد از این همه مدت عملا فقط هزینه ازشون گرفته شده اونم نه همه از یک عده شون. بقیه هم که دو روز دیگه میرن سر کلاس و استاد هستن.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      318 3
      رسوایی ها فقط اینا نبود اینا سعی میکردن استادان با سابقه و مجرب را از دانشگاهها حذف کنند و به اجبار بازنشستشان میکردند در دانشگاه شریف یکی از استادهای قدیمی و معتبر به ما میگفت اینها قصد دارند نخبه کشی بکنند قصد دارند دانشگاههای معتبر را تنزل دهند و در این هدفشان بسیار جدی بودند تا حدودی هم این کار انجام دادند شبیه همان برنامه ای که در سطح دانش آموزی برای مدارس تیزهوشان و نخبه پرور دیگر انجام دادند
    • بی نام US ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      باید اسامی رو اعلام کنن. بدون اعلام اسامی فایده ای نداره و صرفا حداقل وظیفه سلزمانی شون رو انجام دادن.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      323 5
      کجای این کار درست است که این افراد بتوانند با هزینه شخصی ادامه تحصیل دهند؟؟؟؟ این افراد باید از تحصیل محروم شوند، واقعا متاسفمممممم
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      177 4
      کجای این کار درست است که این افراد بتوانند با هزینه شخصی ادامه تحصیل دهند؟؟؟؟ این افراد باید از تحصیل محروم شوند، واقعا متاسفمممممم
    • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      294 8
      این برای پاسخ آقای امیر تبریز.. است که درمورد افشاگری احمدی نژاد صحبت کردند ....در مناظره 88 ، فقط ثابت شد که خانم رهنورد دو تا فوق لیسانس را همزمان خوانده بودند که هر دو دانشگاه بیانیه دادند و ماده قانونی آوردند که کار غیر قانونی صورت نگرفته
    • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      تیتر درست رو فارس زده 36 اخراجی و 508 لغو بورسیه اما ادامه تحصیل با هزینه شخصی. واقعا و عملا یعنی هیچ کاری صورت نگرفت. تو این مملکت هر کس دزدی و حق و ناحق کرد هیچ وقت پس نمی دهد
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      بی نام آخری. ماجرای 2تا لیسانس همزمان ه فرقی با همین بورسیه داره..؟ در ضمن چه زود یادت رفت قضیه شهرام جزایری و 300میلیون و.....
    • دانشجو A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      89 4
      هر روز ماشالله یه پاکی جدید از اون دولت خیلی پاک رو میشه.ماشالله محمود جان..
    • مهدی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      61 3
      امیدوارم ردمورد استخدام های بی ضابطه هم رسیدگی بشود
    • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      85 7
      تبریز اوغلی کلا نظرات همیشه کلی منفی میگیره، انتقاد پذیر باش، بیشتر فکر کن، از تعداد منفیات باید متوجه بشی این نظر توئه که اشتباست، این روحیه و اصرارکه همه غلطن جز من، آدمو یاد احمدی نژاد میندازه.خبر دیگه نمیدونم چقدر مودبانه بنویسم که چاپ کنی
    • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      1 0
      قابل توجه همه دانشمندان آزمون دکتری سراسری تازه از سال 8990 انجام شده حالا دانشجویان ورودی قبل تر کجا باید آزمون می دادند؟؟؟ مثلا ورودی 88 تازه در سال 9091 بورس می شد چرا که داشتن امتحان جامع شرط پذیرش بورس بود.
  • کوروش IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    الله اکبر، الله اکبر
    • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      محمد علی نجفی عاقبت به خیر شد
    • بی نام EU ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      133 2
      تازه نصفشون رو هم گفتن با اینکه یک یا چندتا شرط رو نداشتن صرفا با هزینه شخصی دکترا بخونن. یعنی مدرک دکتراشون پابرجاست
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    اسامي رو اعلام كنيد اين گزارش به چه دردي ميخوره بدون اعلان اسامي متخلفين
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      نیاز به اعلام اسامی نیست. بدتر حشایه میسازه. همون لغو بورس کافیه.
    • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      پس 3000 نفر دروغ بوده
  • فرهاد A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    434 8
    آقایون مسؤول در وزارت علوم قبلی. آقای وزیر علوم سابق واقعا شب سرتونو راحت میگذارید و میخوابید؟ واقعا چه کار دیگه میتونستید بکنید که نکردید؟ دادن بورسیه برای تحصیل در کشور استرالیا در رشته مطالعات اندونزی؟ واقعا متاسفم
  • داود IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    همچین تو بوق و کرنا کرده بودن که ما رو جو گرفت گفتیم میخوان عدالت رو اعمال کنن اما وقتی اطلاعیه رو خوندم به ساده لوحی خودم خندیدم خلاصه اش این بود که همچنان به مثلا تحصیلسون ادامه بدن هر چند نفهمیدیم اینها کنکور ارشد داده بودن یا نه اما از همه فاجعه تر بخش 4 مربوط به اعزام به خارج بود که چون اخر عزیز کردهها هستن گفتن به خاطر تبعات داخلی و خارجی هیچ کاری با اونها ندارن خدایا بخندیم یا گریه کنیم .
  • امیر A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    پس این همه اعتراض و جنجال و غوغا فقط برای 840 نفر از 3772 نفر بوده آنهم تنها 36 نفرشان لغو تحصیل شده اند و بقیه می توانند با هزینه شخصی ادامه دهند؟ پس تکلیف حدود 2900 نفر دیگر چه می شود؟
  • سام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    فقط 36 نفر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.. شد ماجرای کارت جعلی فوتبالیست ها...عدالت در این کشور به گوش هیچکس نخورده؟؟؟؟؟
    • محسن IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      اول بخون بعد پیام بزار
  • عبد NL ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    216 3
    وزارت علوم باید به دنبال حقوق کسانی که صلاحیت حضور در دوره‌های دکترا را داشته‌اند اما افرادی نا لایق جایگزین آنها شدند باشد. سالهایی که از دست رفت، برنامه‌ریزی‌هایی که از بین رفت...
  • علی A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    روحانی مچکریم ....
  • بابک A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    108 2
    براي فرد يا افرادي خاص در مسئوليت هاي اداري موقعيتي را به وجود آورده است که مسئولي در وزارت علوم بتواند خارج از اختيارات مرسوم و قانوني اقدام به معرفي بيش از 750 نفر براساس روابط فردي يا سليقه اي کند. من با معدل 18/5 دو سال کنکور دادم تا قبول شدم. به شخصه هرگز ازتون نمیگذرم
  • محمود IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    209 3
    درود خدا بر شما، خبر مهمی بود امیدواریم این پیشنهاد ها اجرایی گردد. ذکر دو نکته ضروری است: اول اینکه مدیران دولت دهمی دانشگاهها، نمی توانند مجری مناسبی برای تصمیاتی باشند که به دانشگاهها مربوط است دوم اینکه اعضای هیات علمی هایی که خصوصا در دولت دهم جذب دانشگاهها شده اند هم باید بررسی شوند. در دانشگاه زابل: هیات علمی بالای 50 سال جذب شده است تعداد زیادی فوق لیسانس هیات علمی شده اند نزدیک 200 نفر که اگر بررسی شود کاملا غیر منطقی جذب شده اند. دانشگاههای دیگر هم ممکن است چنین مسایلی داشته اند.
    • علی A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      121 2
      هیئت علمی ها هم باید بررسی بشوند.
    • احمد IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      83 1
      چرا روسای دانشگاهها در این تخلفات شریک شدند؟ تقاضا داریم با مدیران متخلف هم برخورد شود
    • مریم IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      64 1
      لازم است روسا و مدیران متخلف در داگاهی صالح، پاسخگوی خیانت به پیشرفت علم کشور باشند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    66 4
    احسنت
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    درود به روحانی، فرجی و نجفی که این موضوع رو به یه جایی رسوندن. مرسی
  • a IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    66 3
    افرین .باید همیشه حق به حق دار برسه .اگر می خواهیم مردم با دولت همراهی کنند باید عدالت بر اساس قانون رعایت شود .دلبخواهی که نمی شود هر کس هر جور دلش خواست ببرد و بدوزد
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    103 3
    عملا کاری نکردید فقط دارید پول هایی که خرج شده اون هم نه همه رو جمع می کنید. چرا اینها باید اجازه داشته باشن بدون آزمون و با پارتی و زد و بند دکتری بگیرن؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    169 1
    ادامه تحصیل با هزینه ی شخصی یه ظلم بزرگه. این افراد نباید حق داشته باشن که حتی با هزینه ی شخصی از دانشگاه های معتبر کشور مدرک بگیرن
    • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      54 4
      اصلا میخوام بپرسم هزینه شخصی یعنی چی؟ مگه دانشگاه دولتی هم هزینه داره؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    50 3
    هر دم از این باغ بری می رسد...
  • محمد A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    106 2
    خوب اینها که اکثرشون میتونن ادامه تحصیل بدن با هزینه شخصی. براشون چیزی نیست. پولشم که دارند. چرا قطع تحصیل نشدند؟
    • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      23 0
      تازه اگه بخوان پس بگيرن هزينه ها رو كلي ارفاق مي كنن و با قسط بندي مي گيرن ازشون مثلا برجي ٤٥٠٠٠ تومن
  • وروجک IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    19 2
    حالا اون صحنه هست که کارگردان میگه: صدا، نور، حرکت و یکی یه چیز قیچی مانندی رو باز و بسته میکنه ها. اون لحظه شروع شد و باید هنر بازیگران رو ببینیم ...
  • محمدرضا A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    51 4
    واقعا خوشحالم که میبینم بالاخره یه کار درست داره تو این مملکت انجام میشه. کاش مدیران ک مسیولینی که عامل این تخلفات بودن هم بازخواست بشن.
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    93 2
    چرا انها را به تخلفات اداری نمی فرستید تا انها را هر چه سریعتر از وزرات علوم اخراج کنند
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      48 2
      متخلفین مسئولین سابق وزارت علوم بودند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    77 2
    با اینکه دولت اغماض کرده باز خدا را شکر که یکبار در این مملکت یک گزارش شفاف از تخلفات بیان شد. واقعا باید از وزارت علوم تشکر کرد که با وجود استیضاح دکتر فرجی دانا باز هم پیگیر بود
    • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      5 1
      شفاف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    58 3
    نجفی با این کارش عاقبت به خیر شد
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    60 1
    لیست پدرانشون؟
  • بی نام RO ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    64 1
    ببین در مملکت ما چه وضعیه که بعضیا میان میگن فقط همین تعداد بوده ؟ حتی اگه یک نفر هم مشکل داشته باشه فاجعه ست. من عمرم رو گذاشتم واسه درسم ولی بدون پارتی تو مصاحبه ردم کردن هم چند مقاله تو ای اس ای داشتم هم رتبم خوب بود هم معدلم. اخرش هم نفهمیدیم کی قبول شد
  • سیامک IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    یعنی فقط تو زمان احمدی نژاد این اتفاق افتاده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همین اقایون اصلاح طلب و ......... همراه با بچه هاشون هم که حتمأ نبوغ ذاتی داشتن
    • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      پیشنهاد میکنم کمتر بیست وسی ببین . برای روحیت ضرر داره
    • حمید A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      27 5
      مثلا پسر خاتمی از کسانی است که من به شخصه می شناسمش. بسیار فرد باهوش و باذکاونی است و در مسابقات علمی با نبوغ خود، مقام و رتبه کسب کرده است. به قول دوستمون کمتر بیست و سی نگاه کن. اینکه مشکلات و خیانت های یکی را به بقیه، بدون مطالعه و علم، تسری بدهیم، خود یک خیانت دیگر است. لطفا همیشه مستدل صحبت کنید.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    56 5
    با ز هم مماشات . باز هم یکی به میخ و یکی به نعل زدن .چه خوبه این وزیرت را هم رد صلاحیت کنن روحانی . ایا این حکم به غیر از بخشش این افراد است . این افراد اصلا شایستگی ورود به دانشگاه را نداشته اند.فقط زورشان به اون 36 نفره بند 12 رسیده که احتمالا انها هم مردم بوده اند و گرنه خودشان جزو همون دسته های قبلی بوده اند
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    43 1
    کجای کاردی، اونایی که کارشون خرابتر از بقیه بوده، با استفاده از همون ارتباطات جایابی هم شدند، حکمشون هم خورده، یعنی کار از کار گذشته. عملاً هیئت علمی شدن رفته پی کارش. دو سال دیگه میاد سر کلاس از دوران شاگرد ممتازیش سر کلاس های درس می گه و این که چقدر کاردرست بوده که بهش بورس دادن
  • سهراب IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    41 4
    فوتبالیست هارا تقسیم کردند به مشهور وغیر مشهور وعدالت را قربانی کردند اینها را هم تقسیم کردند به دولت دهم ویازدهم .اگه راست مگید وملت را محرم خود میدانیداسامی کلیه افرادرادردولتهای سابق وهمین دولت اعلام کنید
  • میلاد IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    89 5
    ««گرچه تعدادی از بورسيه هاي اعزامي به خارج فاقد شرط معدل يا سن مي باشند امّا با توجه به اين که دوره بورس بيش از نيمي از آنها به اتمام رسيده و در مورد مابقي هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعي و سياسي نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کيفيت تحصيل و سازوکارهاي قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه يابد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟»» چرا؟ چه تبعات سیاسی نامطلوبی؟
  • بی نام DE ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    73 1
    از دولت هیچ چیزی نمیخواهیم فقط تمام اختلاسها سهمیه ها و هزاران موارد غیر قانونی دیگر پیگیری کند و به عموم اعلام نماید اگر قصد اعلام نکردن داره پیگیری نکته بهتره
  • عدالت A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    38 1
    باید محرومیت از ادامه تحصیل براشون در نظر گرفته میشد. با این شرایط اون آقازاده هایی که از بورسیه غیر قانونی استفاده کردن هزینه تحصیل که براشون چیزی نیست میتونن بعد از اینکه دکترا رو گرفتن، از نفوذشون استفاده کنن و استاد بشن
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    32 2
    از اهتمام دولت واقعا سپاسگزارم. چند روز پیش نماینده مجلس می گفت تا جائی که من اطلاع دارم مشکلی حادی نیست. اگه تلاش دولت نبود همین تخلف گسترده به سادگی بقیه بخش ها گذشت می کردند. واقعا دست مریزاد به این دولت که حداقل تو این بخش به وعده شون عمل کرد.
  • ماهان A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    95 3
    من چندتاشو میشناسم.یارو کارمند دانشگاه بود تو بوعلی .از بورس استفاده کرد رفت دکترا.باور کنید ضرب ماتریس هارو بلد نبود.الانم چند تاشونو میشناسم.خدا لعنتشون کنه...اونایی که حق ماهارو خوردن.
    • یاسر IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      44 3
      اقا ماهان شما یک مورد رو میگی من دهها مورد سراغ دارم که از بخش فرهنگی دانشگاه رفتند دکترا و به ریش امثال ما خندیدند...
  • پارسا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    41 1
    ینی من که تو کارشناسی هستم دلم خنک و روانم راحت شد چه برسه به اون بنده خداهایی که هم مقطع اینا بودن و حقشون رو خوردن
  • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    68 4
    به عنوان یک دانشجوی دکتری با آزمون با بهترین معدل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد هر دو از بهترین دانشگاههای دولتی ، می گویم این رای به مسلخ بردن حقیقت و ماست مالی کردن قضیه بود. بیش از 3700 نفر بدون این که استحقاقش را داشته باشند بر جایگاهی نشته اند بدون این که ذره ای استحقاقش را داشته باشند. حالا می گن با پرداخت پول ادامه تحصیل شان مشکل نداره . آقایان مسئول مصلحت اندیشی هم حدی دارد. این بود عدالت در باره چنین افرادی؟ دلمون خوش بود که این ها را همان طور که فله ای آمده بودند را فله ای با فرغون بیرون می ریزند. افسوس و صد افسوس .به راستی اگر نخبگان واقعی این کشور این رای را قبول نداشته باشند و خواستار برخورد قاطع تری با این افراد شوند به کی و کجا باید شکایت ببرند؟
  • میلاد A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    40 1
    چقد از کلمه ’اغماض’ متنفرم
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    57 9
    دولت احمدی نژاد اگر درست بررسی شود از روز اول انتخابش حتی قبل از آن در شهرداری همیشه همرا با تخلف بوده است.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    39 1
    یعنی چی ملاحظات یارو اومده گول زده رفته خارج بلانسبت دکتر شده حالا هیچ اتفاقا باید با اینها برحورد شدیدتری بشه اگه مردن با اینها برحورد کنند که معلومه دونه درشتهاش هیمناها هستند اومدن چنتا آفتابه دزدو اخراج کردن
  • سارا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    21 51
    3000 تا شد 800 تا؟
    • علی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      28 3
      اول خوب بخوان .
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    67 1
    اینها که همه ادامه تحصیل می دهند وقتی طرف لیاقتش را نداره برای چی باید دکترا بگیره؟ بورس خارجی ها رو هم که قطع نکردند.
  • وحید IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    54 1
    متاسفانه دولت تصمیمات مناسبی در قبال افراد متخلف نگرفته. کسی که باعث شده افراد مستحق دور از تحصیل بمونن حتی اگه دو سالم از تحصیلش میگذره باید اخراج بشه تا حال محروم مونده ها رو بهتر درک کنه. عدالت یعنی این. متاسفانه بازم مماشات می کنن
  • علی A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    32 3
    این دولت احمدی نژاد وافعا آخر عدالت بود احتمالا استخدامی های هم که داره خاک می خوره همین قضیه رو دارن. ایشان می خواستن تمام اداره ها رو از نیروهای خودش برا دور بعد پر کنه که به دردش بخورن
  • احسان A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    48 1
    الان تکلیف یکی مثله من چیه؟ 4 سال تو ایران دکتری خوندم و هر مصاحبه ای برای بورس رفتم بالاترین امتیاز رو داشتم طبق شهادت گروه های مصاحبه کننده و هیچوقت اسمم به وزارت اعلام نشد حتی تو دانشگاه غیر انتفاعی نهایتا هم هرجور وصله ای رو خواستن به من بچسبونن که دیگه حتی نتونم دعوت به مصاحبه شم الان بیش از دوسال خارج از ایران دوباره دارم دکتری میخونم چیزی که یکبار کاملا تمام شده بود الان تکلیف ماها چیه دانشجوهای ارشد خودم الان بورس هیت علمی شدن کسانی که فقط همون بند کارهای فرهنگی مد نظر مثل داستان ساختن برای بقیه غیبت تهمت شامل حالشون بود تکلیف ماااااا چیه؟
  • پژمان A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    27 1
    همه چیز این گزارش خوبه جز نوع برخورد با بورسيه هاي اعزامي به خارج . آخه این یعنی چی؟ "کنترل کيفيت تحصيل و سازوکارهاي قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها" چرا با اینها برخورد نشه که به ناحق چندصد میلیون و شاید چند میلیارد تومان هزینه تحصیل و زندگی راحتشون در خارج از کشور شده؟ بعد بر می گردند و میشن هیات علمی و اونی که با تلاشش دکترا گرفته باید بیگار بگرده یا استخدام پیمانی بشه
  • محمد A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    46 1
    لطف کنید هیئت علمی ها رو نیز بررسی کنید. من خودم به شخصه مورد اورژانسی سراغ دارم. کسی که لیسانس دانشگاه علم و صنعت بوده، فوق لیسانس دانشگاه امام حسین، صرف اینکه با کامران دانشجو همکاری داشته در واپسین روزهای دولت مهرورز عضو هیئت علمی میشه در دانشگاه سراسریبدون داشتم مقاله معتبر خارجی لطف کنید به داد آموزش عالی برسید. داریم به ناکجا میریم بخدا
    • علی IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      38 1
      در دانشگاه زابل جذب هیات علمی خصوصا کارمندان در حد فاجعه اتفاق افتاد
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    53 1
    باید قاطع تر از اینا برخورد می کردند تا حساب کار دستشون بیاد الان فارس تیتر زده که دانشحویان بورسیه می خوان شکایت کنن
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    28 1
    ضرری که گزینش های سفارشی به پیکره مملکت میزنه با هیچ چیزی قابل قیاس نیست. حتی دشمنان قسم خورده هم نمیتونن چنین ضربه ای وارد کنن.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    17 33
    ای کاش همینقدر در کار دولتهای قبل هم دقت میشد تا میدیدیم ریشه فساد از کجا وچگونه شکل گرفت . حالا جالبه که تمام سیاه کاریهای این چندین سال سر احمدی نژاد خراب میشه . البته همیشه در جنگ ضعیف و غنی ظاهرا اغنیا پیروزند ولی خدایی هم هست ..حذف نکن خبر
  • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    24 1
    اتفاقا همون که رفته استرالیا برای مطالعات اندونزی به درسش ادامه میده و پولشو به دلار میگیره
  • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    33 1
    حالا اینا می خوان با سرمایه شخصی دکترا بخونن به ما مربوط نیست اما وزارت علوم نباید مدارک اینها را تایید کنه و اینها نباید به عنوان استاد در هیچ دانشگاهی و دولت به کار گرفته شوند. حالا دوست دارن فک و فامیل بهشون بگن دکتر برای ما مهم نیست.
  • صمد IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    20 1
    واقعا دستشون درد نکنه. کار خیلی خوبی کردید
  • رضا A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    45 1
    آقا تو رو خدا وضعیت کسانی که بدون داشتن شزایط حداقلی و فقط به خاطر داشتن روابط وارد دانشگاه ها شده اند هم بررسی شود. بنده رتبه اول دانشگاه تهرانم ولی الان 2ساله هرجا اقدام می کنم به جایی نمی رسم و در بعضی از دانشگاه ها برخی از همین افراد پرونده بنده را رد کرده اند. واقعا متاسفم برای دکتر دانشجو و زاهدی
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    20 0
    ای بابا هنوز همین بورس های خارج تبدیل به داخل دارند می ایند و درخواست می دند من خودم این نمونه های جدید را دارم می بینم پس اینا همش شعاره اگر راست می گید اصلا این بورس ها رو بردارید کامل
  • صنعتی شریف A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    3 1
    این که فقط بورسیه های اعزام به خارج بود پس بورسیه های هیئت علمی چی شد؟ آقا من خودم شخصا ۴ نفر دانشجوی دکترای شریف رو میشناسم که به محض قبول شدن توی آزمون دکتری بدون حتی داشتن ۱ مقاله علمی جذب داشنگاه شدن و الان هم راست راست دارن میگردن و کسی بورسشونو لغو نکرده ۳ تا دانشکده مکانیک شریف و یکی دیگه دانشکده عمران. آقای نجفی جلوی این نور چشمی ها رو هم بگیر لطفا. اساتید دانشگاه شریف که عافیت طلب تر از این هستن که اعتراضی بکنن لطفا شما رسیدگی کنید.
  • بهنام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    15 1
    فکر میکنم حداکثر اغماض را در این زمینه دیدیم شاید اگر قرار بود عدالت برقرار شود همه اینها باید بورسشون قطع می شد.
  • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    1 0
    خوب شد حالا بورسیه الکی ها یا باید با گردن کج برگردن یا از جیب مبارک خرج کنن
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    17 1
    خسته نباشه اگه راست میگه اسماشونو معرفی کنه و بگه تحت حمایت کی این بورسیه ها رو گرفتن تا ببینیم اونا در جواب میتونن بیگناهی خودشون رو اثبات کنن یا اینکه چند تا بورسیه تقلبی مربوط به مسیولین خود دولت یا بورسیه های دولت های قبلی رو افشا کنن یا نه
  • هادي CZ ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    40 0
    من خودم دانشگاه قم گروه كامپيوتر مصاحبه رفتم بنا به دلايلي كه به همه مصاحبه شونده ها بر ميگشت من رو نگرفتن برادر رئيس گروه هم تو گروه مصاحبه شونده ها بود الانم داره جذب ميشه ايشان تازه قبول شده بود مقاله هم نداشت كلا بنده خدا رزومه اي نداشت به نظر من لغو بورسيه ها اگر قراره واقعي باشه هم موارد سياسي بايد باشه هم مواردي مشابه اين موارد انصافا خدا رو در نظر بگيريد تا كي دعواي سياسي مردم الان دارن نون همديگه رو ميبرن
  • مریم IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    22 1
    ای بابا دلتون خوشه.. همین الان مربی از دانشگاه چابهار داره بورس دکترا میشه که یکسال بیشتر نیست جذب شده 2 واحدم بیشتر تدریس نکرده و 4 امتیازم بیشتر نداشته. .اماااااا بند پ قوی داره.....حالا چطور جذب شده بماند
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    22 1
    اسامی را اعلام کنید
  • aref IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    21 1
    چرا اخبار تلوزیون اینطور سر بسته گفت دیگه این قضیه که مشخصه شده. تلوزیون گفته تنها 36 مورد مشکل داشته است. چهارصد و خورده ای نفر رو هم گفته باید با هزینه شخصی ادامه بدن.. اصلا قضیه رو خیلی پیچوند و زیر پوستی رد کرد. یعنی اینطور آبروی مجلس فعلی ما و دولت سابق ما بر میگرده ؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    30 1
    خود وزير علوم دولت پاكدستان هم همينطورى خارج رفته بود كه درى به تخته خورد و ....
  • فریدون IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    27 3
    به اونایی که به این روش درس خوندند و دکتر شدند پستهای بسیار حساس دولتی بدهید مخصوصا در وزارت خارجه یا وزارت نفت
  • بهارا A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    13 62
    پس به حق بود که فرجی دانا برکنار شد حالا کی جواب این همه تهمت به دانشجویان رو میده
  • بی نام US ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    16 1
    لغو بورسیه و تحصیل با هزینه شخصی خیلی مسخره استانگار به یه دزد بگی اموالی که دزدیدی رو پس بده برو دنبال زندگیتچجوری یه افتابه دزد بدبختو رسوای جماعت میکنین اونوقت نوبت به افشای اسامی اینا که میرسه اسمش میشه ملاحظات اجتماعی وسیاسیاولا اینا وضعشون خوبه با هزینه شخصی به تحصیلشون ادامه خواهند داد ثانیا نکته غم انگیزنر اونه که با همون مدارک برمیگردن اینجا و میشن وزیر و وکیل مملکت
  • بی نام CN ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 1
    بورسیه دانشجوی لیسانس ادیان و همسرش برای فوق لیسانس و دکترای زبان چینیاعطای بورسیه به همسر رایزن بازرگانی اعطای هیئت علمی گروه زبان چینی به دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی و حضور پر تعداد دانشجویان بورسیه که اتفاقا فرزندان نمایندگان مجلس و مقامات نیز میباشند....عدم جذب نخبگان علمی کشور و بی توجهی از نکات برجسته وزارت علوم دولت گذشته بود. تاجایی که من خبر دارم.
  • مهدی A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    5 2
    درودبر روحانی فرجی دانا ونجفی مچکریممممممممم
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    13 1
    یکی از دوستان من در رشته مهندسی برق از طرف دانشگاه با گذراندن مراحل قانونی بورس شده بود بدبخت رو دو سال دووندن از شیر مرغ تا جون آدمیزاد ازش مدرک خواستن آورد بعد از دو سال گفتن ارز نداریم بفرستیم فرستادنش دانشگاه تهران دکترا بخونه بعد اینهمه آدم رو بدون اینکه شایستگی داشته باشن فله ای با ارز دولت فرستادن خارج حالا میفهمم به اون دوست ما که گفتن ارز نداریم ارزش رو کجا مصرف میکردن
  • ایرانپرست TR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    15 1
    تقریبا دو سال پیش با معدل ۱۹.۵۶ لیسانس و ۱۹.۸۰ فوق لیسانس و ۷ مقاله ی آی اس آی برای بورس خارچ از کشور ثبت نام کردم اما خبری نشد حتی تعقیبش کردم اما تو دانشگاه تبریز معاون آموزش من و مسخره کرد ۲۰۰۰۰ تومن هزینه ثبت نام هم رفت. به هر دری زدم یک سال بیکار موندم حتی مریض شدم اما بی ثمر. آخرش از یه دانشگاه آمریکایی بورس گرفتم و الان اینجام. خوش به حال شما با اون بورس و بورسیه هاتون که با معدل ۱۰ بورس گرفتن و تو ایران هم صاحب چندین شغلن
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    12 2
    اگر این حرفها درسته باید اسامی اعلام بشه تا مردم متقلبان رو بشناسن ، اگر اغماض صورت بگیره و لاپوشانی بشه این کارها سودی نداره
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    1 2
    اعمالکم، عمّالکم.
  • حقگوتو A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    3 1
    تو این کشور ما امربه معروف نهیاز منکر باید از سطوح بالای کشوری آغاز شود.خدایا ناظری،،،،
  • یک جانباز دفاع مقدس IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    1 1
    اقای احمدی نژاد دولت پاک.یعنی دولت نهم ودهم چقدر پاک بودن؟ واقعا که پاک پاک بودن
  • یه کارمند IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 1
    هرکسی تو هر حزب و منصبی هست باید این افراد رو سریعا از گروهش خارج کنه والا هیچ فرقی با اون شخص نداره، ضمنا نمایندگان پاک و آزاده، دولت دلسوز و مردمی، مجموعه دادگستری و دادستان کل کشور برای احقاق حق مردم و بخاطر آینده کشور نباید به حکم یه وزارتخونه درمورد کارمنداش اکتفا کنن. وظیفه شرعی و قانونی همه اینه که جداگانه پیگیر بشن و اولا سمتشون رو که غیر قانونی غصب کردن پس بگیرن. دوما مدرک غیر قانونی رو باطل کنن و از هر گونه فعالیت دولتی محروم کنن. سوما تمام هزینه بیت المال رو پس بگیرن ولو اینکه مهریه زنانشون کرده باشن. اگرم علارغم تلاششون نتونستن حق بیت المال رو برگردونن لا اقل اسامی همشون رو بدون مماشات به مردم اعلام کنن تا مردم اونهارو بشناسن و دیگه بهشون رای ندن.