انتظامی:رسانه‌ها باید هوشمند باشند تا پازل دشمن را تکمیل نکنند

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات موظف شده تا بررسی جامعی از عملکرد رسانه‌ها در مورد نحوه انتشار اخبار اسیدپاشی داشته باشد تا اگر خطایی صورت گرفته تذکر داده شود.

به گزارش خبرآنلاین, حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد که به صورت تلفنی مهمان برنامه دیروز امروز فردا بود در پاسخ به این سوال که آیا شما نگران این موضوع هستید که در خانواده مطبوعات گاهی پازل دشمن تکمیل می‌شود گفت: رسانه‌ها باید هوشمند باشند تا پازل دشمن را تکمیل نکنند، دستگاه‌های نظارتی هم باید به این ماجرا توجه داشته باشند که البته این توجه را دارند و باید تقویت بشود.

وی در رابطه با موضوع اسیدپاشی و این که آیا به برخی از رسانه‌ها در رابطه با عملکردشان در این رابطه تذکراتی داده شده است یا خیر بیان داشت: در آخرین جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات این موضوع مطرح شد که قرار شد دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات موظف شود تا یک بررسی جامع بر عملکرد رسانه‌ها در آن ایام داشته باشد تا اگر خطایی صورت گرفته تذکر داده شود.
وی گفت: در جلسه دوشنبه هیئت نظارت بر مطبوعات دبیرخانه گزارشی را مطرح می کند.
انتظامی در رابطه با نمایشگاه مطبوعات امسال و برگزار نشدن این نمایشگاه در سال گذشته نیز اظهار داشت: سال گذشته به دلیل این که این نمایشگاه نیازمند یک سری تغییرات جدی هم به لحاظ رویکردی و هم به لحاظ برنامه‌ها بود برگزار نشد.
انتظامی تصریح کرد: امسال برخی بخش ها از جمله کسب و کار مربوط به مطبوعات، کود ک و نوجوان، دین و اندیشه، رسانه‌های غیرفارسی زبان اضافه شده است. تقسیم بندی‌ها بیشتر بر اساس موضوعات است و یک رویکرد این بود که ما به عنوان فعالیت تصدی گرایانه فاصله گرفته و برگزاری نمایشگاه را به خود صنوف بسپاریم امسال مقدمات این موضوع فراهم شده تا در سال آینده برگزار کننده نمایشگاه خود صنوف شورای هماهنگی که بین خودشان دارند باشند.
وی ادامه داد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 در تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، این قانون درخشانی است که دولت را به انتشار اطلاعاتی مکلف می کند که برای آحاد مردم ایجاد حق یا تکلیف می کند و لذا به شکایت و پاسخگویی بیشتر کمک می کند و حتی کمکی است برای رسانه‌ها برای این که نقش نظارتی خود را بهتر انجام دهند.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تأکید کرد: این موضوع متأسفانه متوقف شده بود که در دولت آقای روحانی‌عملیاتی شد و در کمیسیون ماده 18 این قانون، که متشکل از چند وزیر و رئیس دیوان عالی کشور و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است حدود یک ماه و نیم پیش تشکیل شد و دبیرخانه‌ای تأسیس شد و بنده هم دبیر این کمیسیون شدم.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی اش الان در دولت در حال نوشته شدن است, گفت: این قانون به جهت اهمیتش دارای سه آیین نامه است. یکی آیین نامه اجرایی کل قانون، آیین نامه ماده 18 و آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون بنابراین برای این که ما معطل آیین نامه کل قانون نشویم شاکله اصلی را شروع کرده‌ایم. اما مسلما برای عملیاتی شدن دقیق قانون بایدآیین نامه اجرایی تصویب شده و بعد مصوبات مجلس هم بر آن صحه بگذارد تا مغایر با قانون مادر نباشد.
انتظامی در رابطه با لایحه قانون جامع رسانه‌های همگانی تأکید کرد: این لایحه نیز در برنامه چهارم و پنجم توسعه به دولت تکلیف شده بود که این را تهیه کند. هدف هم این بود که با توجه به رسانه‌های نوپدید ما بیاییم در عرصه حقوق و مسئولیت‌ها و با رعایت اقتضای زمانه یک قانون جامع داشته باشیم تا با توجه به تفاوت‌هایی که رسانه‌ها دارند بر همه این ها یک وحدت رویه حاکم باشد.
وی افزود: این موضوع الان دوباره در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح است و با رایزنی‌هایی که با اعضا محترم کمیسیون فرهنگی مجلس انجام داده‌ایم قرار بر این شد که ما این را به عنوان لایحه تقدیم کنیم منتهی رویکرد ما این بود که نظر ذی‌نفعان مشترک به ویژه خود مطبوعاتی‌ها نیز در این رابطه در نظر گرفته شود.
انتظامی ادامه داد: یک پیش نویس تهیه شد به عنوان نظام صنفی رسانه، که این به غیر از آن لایحه جامع رسانه‌های همگانی است این پیش نویس که تهیه شد انتقاداتی به آن وارد شد لذا ما اعلام کردیم که در این رابطه و تا به دست آوردن یک اجماع هیچ عجله‌ای برای ارسال به مجلس نداریم.

17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =