مدیر کل دفتر سواحل و تالاب ها در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات در مورد آلودگی های سواحل و سرازیر شدن آلودگی آنها به دریاها توضیح داد.

طهورا شهبازی: فریبرز جمال زاد مدیر کل دفتر سواحل و تالاب ها هدف گذاری محیط زیست ، چه در شمال و چه در جنوب را در شهرهای ساحلی می داند.


در مورد آلودگی هایی که از طریق دریاچه ها و تالاب ها به دریاها به خصوص دریای خزر سرازیر می شود چه تمهیداتی اندیشیده شده است تا از سرازیر شدن آنها به دریاها جلوگیری کنیم؟

اسناد بالادستی در برنامه چهارم و پنجم در مورد شهرهای شمالی بالای 200هزار نفر جمعیت برنامه ای داشت که در طول برنامه و پایان برنامه پنجم مقدار این زباله ها به صفر برسد. سیاستگذاری زباله در کشور فعلا در اختیار وزارت کشور و تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست است. من این خبر نوید بخش را می توانم بدهم که فعالیت های کنترل پسماندها به خصوص پسماندهای خانگی در شهرهای شمالی ما به سمت زباله سوزها می رود یعنی در دولت قبلی مقدمات کار را فراهم کردند و شرکت هایی که پیمانکار زباله سوزها هستند به خصوص در کلانشهر ها وارد مذاکرات نهایی و مناقصه ها شدند.

در چه شهرهایی اجرایی شده است؟

در استان گیلان و مازندران من مطمئن هستم که کمیته مشورتی که کار را می خواهند شروع کنند انجام شده. پیمانکار خاص مشخص شده است و آنطور که ماحصل کار نشان می دهد یک چیزی حدود 2تا 3سال را طلب می کند که برنامه مدیریت پسماندهای شهرهای ساحلی را بر اساس ماده ای که در برنامه چهارم داشتیم به سرانجام برسانیم. اما به هر حال آنچه که واقعیت امر است اینکه کمبود زمین در مناطق ساحلی و دسترسی به زمین های مناسب برای دفن زباله که در فرآیندهای قبلی بود ناچارا مناطق را بین بد و بدتر انتخاب می کنند یعنی نمی شد فضایی را که بر اساس استاندارد های وزارت کشور ارائه شده و به تایید سازمان حفاظت از محیط زیست رسیده است بیایند در بحث حذف پسماندها به خصوص پسماندهای خانگی بخواهیم پیدا کنیم ماحصل این قضیه این می شد که ما حتی دفن را هم در شهرهای شمالی نداشتیم.

پس راه حلی که شما برای سرازیر نشدن زباله ها به دریاها و یا محیط زیست ارائه می دهید این است که زباله ها را بسوزانیم؟

سیاستگذاری سازمان محیط زیست از دولت قبلی به این صورت شکل گرفته است. شاید قصور از برنامه چهارم که روی کمپوست ها یا کمپوست های خانگی بوده است که قرار بود ضعف کمبود کربن خاک را با این بحث درمان کنند و بیاید مختص کشاورزی شود معطل بودن این قضیه باعث شده دولت وقت به طرف زباله سوزها برود آن چیزی که حساسیت کار را انجام می داد که به دوستان ما در حوزه مدیریت پسماند و دفتر آب و خاک سازمان مربوط می شود حساسیت هایی هست که روی نوع این زباله سوزها و راندمان آن و مشکلات ثانویه ای که می تواند به وجود بیاورد بیشتر روی آن مانور می دهد ولی من انتظارم این است که اگر فرایند این زباله سوزها و کمپوست های خانگی بخواهد بر اساس اسناد بالادستی پیش برود و سازمان هم نقش نظارتی خود را تعیین کند می توانیم مشکلات شهرهای ساحلی را حل کنیم. هدف گذاری مناسبی هم از دولت و برنامه گذاران شکل گرفته و هدف گذاری هم چه در شمال و چه در جنوب شهرهای ساحلی است.

در حال حاضر  آلودگی دریای خزر به چه صورت است؟

در بحث آلودگی ها ما یک توصیه خبرنگاری داریم. با دام خبرنگاری مواجه هستیم که بدون آمار و ارقام مطالبی را منتشر می کنند. من منکر آلودگی ها نیستم ولی پخش شدن بعضی از آلودگی ها که نیاز به مطالعات دقیق تری دارد می تواند مشکل ساز شود. مثلا خیلی ساده در بحث های هسته ای وارد می شویم و آن را به آلودگی آبها ربط می دهیم اما بعضی چیزها مانند شیرابه ها واقعا وجود دارد و نمی توانیم منکر آن شویم در جایی که زباله ها را دفن مناسب نمی کنیم و در حاشیه یک تالاب یا دریا در منطقه حدود 2هزار میلیمتر هم در طول سال بارندگی دارند که مطمئنا انتقال شیرابه را هم دارند ولی من درخواستم این است که این وسواس آلودگی ها را یک مقدار با وسواس نگاه کنیم. به تبع وقتی دفع پسماند مناسب وجود نداشته باشد و مدیریت زباله های بیمارستانی مناسب نباشد آلودگی ها را برای محیط های آبی دارد.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    3 3
    هوا آلوده ميشه
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
      2 0
      زباله سوزها باعث انواع سرطان میشن. کاش به بازیافت بیشتر اهمیت می دادیم. و البته به کود کردن زباله های تر. البته وقتی دغدغه اصلی مسئولین استان ویلا سازی و آپارتمان سازیه انتظار زیادی نمیشه ازشون داشت.
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    با سپاس. جا داشت راجع به آزادسازی سواحل هم بپرسید. در ضمن در جمله پایانی "بالطبع" درست است نه "به تبع".
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    1 0
    امروزه زباله منبع ارزان برای استفاده مجدد و ساخت بسیاری از فراورده هاست و سوزاندن آنها اشتباه بزرگی است. حالا که می سوزانید پس چرا اطراف شهرهای شمالی همیشه بوی تعفن و فاضلاب و زباله میدهد؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    2 0
    سالهاس که مسئله ی بازیافت مطرح شده و همینطور تولید الکتریسیته از زباله یا کاربردهای دیگه. اصن بهش میگن طلای کثیف. او.نوقت ما هنوز نتونستیم کاری کنیم و مرتب دچار مشکل میشیم
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    1 0
    بالاخره که باید یک فکر اساسی کشیده بشه، واقعاً حیف این طبیعت زیبا مونه که بخواد با بی توجهی ما از بین بره، باید به فکر آیندگان هم بود،همه دست به دست هم برای ایرانی زیباتر وآباد تر
  • ناشناس A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    2 0
    همیشه این سوال تو ذهنم هست که چرا طرح تفکیک زباله از مبدا تو ایران هنوز اجرا نمیشه یا فقط توشهرهای بزرگ مثل اصفهان اجرا میشه این فرهنگ سازی را باید از مدارس ابتدایی شروع کرد.امروزه تو کشورهای پیشرفته از زباله به عنوان طلای کثیف یاد میشه واستفاده بهینه ای ازش میشه ولی متاسفانه تو ایران این طلای کثیف شده بلای جان محیط زیست.تو اتحادیه اروپا آلمان و سوسیس تنها کشورهایی هستند که هیچ زباله ای دفن نمی شود.