ناصر فکوهی معتقد است که اکثریت نخبگان ما نتوانسته‌اند مدرن شوند؛ یعنی به زندگی در زمان حال و در جهان کنونی عادت کرده و آن را تجربه کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این انسان شناس و مدیر سایت انسانشناسی و فرهنگ، در تازه ترین گفت و گوی خود با ماهنامه ادبی هنری آزما گفته: « آن‌ها بيشتر ترجيح مي‌دهند رابطه‌اي اسطوره‌اي با جهان بيروني اعم از ايراني و غيرايراني برقرار کنند که پايه‌هاي خود را در خيال، شعر، ادبيات، اسطوره‌ها، گذشته‌هاي ساختگي و آينده‌هاي مبهم و خوش‌باورانه يا بدبينانه مي‌يابد. به نوعي گريز از جهان واقعي و آن‌چه ما واقعاً هستيم براي پناه بردن به انواع و اقسام اسنوبيسم‌هاي روشنفکرانه، مثلاً سخن گفتن و استناد دائم به متفکراني که از آن‌ها فقط حرف‌هايي از اين‌جا و آن‌جا شنيده‌ايم. »

نشریه ادبی آزما که با مدیر مسئولی ندا عابد و سردبیری هوشنگ اعلم منتشر می‌شود، در شماره تازه اش(105) پرونده‌ای را به معضل همیشگی کتاب نخوانی در ایران اختصاص داده که گفت و گو با ناصر فکوهی هم بخشی از این پرونده است.

فکوهی در این مصاحبه اما تنها به نقد این معضل بسنده نکرده و روی برخی از مسائل و مشکلات دیگر هم انگشت گذاشته است. او گفته: «اکثريت نخبگان ما زبان فارسي را بسيار اندک مي‌شناسند و آن‌هايي که بسيار خود را دلبند به زبان فارسي نشان مي‌دهند، بيشتر تصورشان از زبان، نوعي ديدگاه شووينيستي سره نويسي است که يادگار دوران پهلوي اول است، يا شاهنامه‌خواني و ... که البته هر کدام ارزش خودشان را دارند، همان‌طور که شعر و ادبيات و اسطوره‌شناسي نيز بسيار با ارزش هستند اما ما آن‌ها را در کژکارکردهايشان به کار مي‌بريم.»

به اعتقاد فکوهی، اين در حالي است که زبان پيش از هر چيزي در زنده بودن معاصر و در مدرنيته‌اش، بايد تعريف شود که کم‌ترين توجه نسبت به آن وجود دارد. همين نخبگان، از زبان‌هاي پايه‌اي که بدون آن‌ها درک روشني نمي‌توانيم از خود داشته باشيم، مثلاً از زبان عربي تقريباً هيچ چيز نمي‌دانند و آن را تحقير مي‌کنند.»

او گفته : «اين امر همان اندازه ابلهانه است که مثلاً يک فرانسوي زبان يوناني يا لاتين را تحقير کند. تحقير عربي، يعني تحقير بيش از هزار سال تاريخ ايران. از زبان‌هاي قومي و محلي که بهتر است چيزي نگويم. «بزرگان» و «مرادان» و «صاحبان انديشه» ما هنوز در سطح يک دانشجوي سال اول زبان‌شناسي هم شناختي از زبان ندارند و زبان‌هاي قومي ما را که گاه ده‌ها ميليون نفر به آن‌ها تکلم مي‌کنند و در آن‌ها ميليون‌ها صفحه نوشتار و گفتار وجود دارد، «بي‌ارزش» قلمداد مي‌کنند. »

فکوهی معتقد است:«در زمينه‌هاي اجتماعي، طرز برخورد اين نخبگان به مسائل دروني و بيروني جامعه ي ما و جهان گوياي نوعي بي‌خبري کامل است. و از لحاظ قابليت‌هاي فکري، ناتواني آن‌ها از درک اهميت رسانه‌ها، شيوه‌هاي جديد توليد و توزيع دانش، ناتواني آن‌ها از سخن گفتن، نوشتن و ... همه و همه گوياي واقعي بودن احساسي است که ما داريم و از نبود «مطالعه» سخن مي‌گوييم. اين در حالي است که بخشي اساسي از اين پديده، ناتواني در خواندن يا بهتر بگويم پديده‌اي است که بايد آن را امروز بيشتر يک «بي‌سوادي رسانه‌اي» و ناتواني از مدرن شدن، ولو به صورتي حداقلي، ناميد. دلايل هم بسيار است و در اين گفت‌وگو به برخي از آن‌ها اشاره مي‌کنم، از دلايل تاريخي گرفته، تا دلايل جامعه‌شناختي و اقتصادي و سياسي و غيره. »

 

5757

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    پس زدن زبان پارسی کوچک شمردن بیش از پنج هزار سال گذشته ایران
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
      2 7
      نزدیک به یک هزاره هست که پارسی شما تبدیل به فارسی شده دوست عزیز
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    من مذهبی نیستم ولی انصافا ما و اعراب یک تمدنیم. اگر هم نبودیم الان هستیم.
    • بی نام EU ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      35 10
      حتما برو تاريخ بخون ،،بدون مطالعه جايي حرف نزن
  • بیژن IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    26 63
    از همه دوستان خواهش می کنم با دقت این مصاحبه را بخوانند در این مصاحبه به مشکلات اشاره شده و آقای فکوهی گفته که همه چیز با تحقیر زبان عربی حل نمی شه،
  • بهمن A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    55 12
    به گمانم مثال آقای فکوهی در اینجا مصداق ندارد، چون رابطه زبان فارسی و زبان عربی مثل رابطه زبان فرانسه و زبان لاتین نیست. البته با کلیت بحث ایشون که ما فقط نباد مخالفت و تحقیر کنیم موافقم.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    83 6
    همین بی تفاوتی به تمدن و ریشه بودن باعث این وضعیت شده
  • مازیار A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    6 6
    البته به این نکته هم باید توجه داشت که این بخشی از مصاحبه است و برای خواندن حرف های آقای فکوهی باید به نشریه آزما مراجعه کرد و مطلب را کامل خواند.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    61 14
    به دليل حذف تدريجي زبان فارسي، فرهنگ عرب عامل توقف و سركوب فرهنگ پارسي است.
  • بی نام FI ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    39 4
    من آینده ای رو میبینم که ملیت، نژاد، مذهب ، فرهنگ ملی ، فرهنگ مذهبی ، باستان گرائی و همه ایسم ها از بین میروند و فقط تکنولوژی هست که کشورها رو ازهم متمایز میکنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    18 2
    هويت ملي مانند هويت خانوادگي است شما به انگيزه اين كه در اين خانواده متولد شده ايد نمي‌توانيد آن خانواده ديگر را به چيزي سبك متهم كنيد كه چون از خانواده شما نيست ولي هويت خانوادگي در عين اينكه به شما اجازه هتك حرمت و سخنان پوچ نژادي نمي‌دهد ولي مهم است چون هويت شما است. ايران هم هويت ما است
  • محسن IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    27 14
    زبان پارسی....عجم زنده کردم به این پارسی
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    27 12
    ایران قدیمی تر از اعراب هست و در تاریخ این نوع تحلیل معنایی ندارد
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    8 12
    همین الان هم هیچکدوم از کاربرها حرف های ایشون رو دقیق نخوندن. نگفته که عرب ها تمدن بهتری داشتن، گفته زبان فارسی فعلی که از دوران اسلامی شروع شده، همون اندازه که لاتین در فرانسه تاثیر داشته، عربی هم در این زبان نقش داشته. اینکه حرف جدید یا بدعت نیست.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      12 7
      بخش نادرست سخن ایشان نیز همین است ,چرا که زبان فرانسه از شاخه های زبان لاتین است اما زبانهای فارسی و عربی دو زبان کاملا" جدا از هم هستند.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    22 11
    1400 ساله که تاریخ نداریم
  • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    8 5
    خدایا اینجا کجاست...تو کامنت ها به صورت ضمنی دارن میگن ناصر فکوهی بی سواده...به قول فامیل دور من دیگه حرفی ندارم
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    3 10
    زبان عربی متجاوز ترین زبان به زبانهای زدیگر است و همه زبانها را ذمسخ می کند و ضمیمه خودش می کند تلویزیون را تلفزیون می نامد چای را شای و ...... خردمندان جلوی این تجاوزات را بگیرند .