خضری: 130 هزار کلاس هنوز ایمن نیستند/ طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان نوسازی مدارس

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر می گوید: بعد از اتفاقی که در شین آباد افتاد، از 150 هزار کلاسی که از لحاظ گرمایشی غیرایمن بود، 130 هزار کلاس هنوز هم غیرایمن است و تنها 20 هزار کلاس را توانستند ایمن کنند. شاید 90 درصد هم به خاطر حضور خیرین بود.

طهورا شهبازی: رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر پس از ماجرای آتش سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد، بسیار از آموزش و پرورش پیگیر نوسازی مدارس و بهبود اوضاع سیستم های گرمایشی مدرسه ها بود. هرچند که کمیسیون تخصصی او، بهداشت و درمان است.

او دراین باره می گوید: با وجود اتفاقاتی که بر دختران شین آبادی به واسطه آتش سوزی و عدم ایمنی سیستم گرمایشی کلاسشان افتاد، سازمان نوسازی 13هزار از 15هزار کلاس فاقد ایمنی را هنوز به حال خود رها کرده است. به همین دلیل طرح تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی مدارس را به مجلس ارائه دهیم تا در اولین فرصت به آن رسیدگی شود.

خضری معتقد است این سازمان بعد از آتش سوزی پیرانشهر هیچ اقدامی مناسبی انجام نداده تا نگران اتفاقات بعدی مشابه پیرانشهر نباشیم.

با نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و در غرفه موسسه رسانه ای خبر گفتگو کردیم که مشروح آن را می خوانید؛


بعد از ماجرای شین آباد قرار شد اتفاقاتی بیفتد تا سیستم های گرمایشی مدرسه ها تغییر کند. دولت قبلی قول هایی داده بود، اما کاری انجام نشد وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم هم بحث کمبود بودجه را مطرح کرده است. درواقع هنوز تعداد زیادی از مدارس مشکل گرمایشی دارند.

از زمانی که حادثه شین آباد اتفاق افتاد ما خیلی روی مسایلی همچون بحث وزیر آموزش و پرورش، سازمان نوسازی، برگشت بودجه ها حساس هستیم که مورد پیرانشهر نیز به خاطر برگشت بودجه  پیش آمد و 2میلیارد برگشتی داشتند. اگر این مبلغ را در کل منطقه هزینه می کردند کل سیستم های گرمایشی درست می شدند.


حتی با مبلغ های بسیار کمتری می توان آنجا مدرسه ساخت.

متاسفانه بعد از آن اتفاقی که در شین آباد افتاد تا همین الان از 150 هزار کلاسی که از لحاظ گرمایشی غیر ایمن بودند 130 هزار کلاس هنوز هم غیر ایمن هستند و تنها 20 هزار کلاس را توانستند ایمن کنند که شاید 90 درصد هم به خاطر حضور خیرین بود. بعد از حادثه شین آباد ما 12 مدرسه را در عرض 3هفته کلا دارای سیستم حرارتی مرکزی کردیم و کلا بخاری ها را جمع کردیم.


همین بحث ها هم می تواند بهانه ای برای طرح بحث تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی باشد؟

ما این مشکل را در سطح کشور به صورت یک مشکل جدی داریم و هر لحظه امکان دارد حادثه شین آباد پیش بیاید. من یک بار در ماه در این خصوص چه شفاهی و چه کتبی تذکر می دهم. در روز 31 شهریور، اولین روز مجلس در تذکری گفتم بعد از تعطیلات 3هفته ای توقعمان این بود که وزیر آموزش و پرورش در تابستان کارهایش را انجام داده و در فصل سرما مشکل سیستم گرمایش حل شده است. بعد از یک هفته دیدیم که وزیر اعلام کرد ما پولی برای این مورد نداریم و همه چیز را به منابع ربط داد.

 

خب واقعا پول ندارد آموزش و پرورش. به تازگی اعلام کرده اند ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارند.

منبع را همیشه پول در نظر نگیریم. به نظر من نیروی انسانی بالاترین منبع و بالاترین ثروت در کشور است. مهم این است که ما امنیت در کشورمان داریم و منابع هم کم نداریم. منابع مالی مان در آموزش و پرورش در این سال ها کم نبوده است. اما اینکه اشکال چیست که با این همه منابع اقدامی انجام نمی شود و ضعف و پسرفت داشتیم تنها حوزه ای که باید به آن ورود کنیم حوزه علوم انسانی و مدیریت است. سوء مدیریت ها، ضعف مدیریت ها و ندانم کاری ها نحوه عملکرد این هزینه ها چگونه بوده است و این نیاز دارد ما بحث تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی را شروع کنیم. گلایه ای هم به آقای دکتررییسی دارم که هفته گذشته به آذربایجان غربی آمده است به مدرسه پیرانشهرو مدرسه ای که قول داده بود یک ساله بسازد که تازه 80 درصد آن تکمیل شده و دانش آموزان در نمازخانه دارند درس می خوانند سر نزده است. خب ضعف در علوم انسانی همین است.


مشکلات عمده آموزش و پرورش در حال حاضرچیست؟

آموزش و پرورش دو مشکل عمده دارد که مشکل اول آن بحث سوء مدیریت و ضعف مدیریت است و بحث دوم هم بحث منابع مالی است که چگونه هزینه شده است. مشکل گرمایشی 150 هزار کلاس را سال هاست که داریم یعنی در مدت این همه سال هنوز نتوانسته اند برای این کلاس ها سیستم حرارت مرکزی بگذارند. حال سوال ما این است که در عرض 10 سال اخیر چه کارهایی برای آموزش و پرورش شده است به خصوص در بحث نوسازی، توسعه، تجهیز مدارس، بازسازی و هوشمندسازی که در طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش این همه سر آن بحث شده بود همچنین در سیاست های کلی ابلاغی و در قانون برنامه نیز بود. یکی از مسایل مهم این است که ما در کلاسی که در حال تخریب است یا تخریب اعلام شده است کلاس برگزار می کنیم. معمول کلاس ها که باید 26 نفر باشد 34 نفر است. یکی از دروس اصلی کلاس ششم ابتدایی بحث فناوری است در حالی که کامپیوتر و سیستم هوشمند سازی در کلاس هایمان نداریم. با توجه به همه اینها تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی مدارس را مطرح می کنیم تا ببینیم به کجا ختم می شود. امیدواریم نتیجه خوبی دهد و مجلس هم همراهی کند. طرح را تحویل داده ایم و امیدواریم که هرچه زودتر درمورد آن در مجلس رای گیری شود.


طرح تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی به نظر شما به نتیجه می رسد؟

اگر نمایندگان مجلس به درستی روشنگری کنند و اطلاعات را به درستی جمع آوری کنند فکر می کنم مجلس به این طرح رای خواهد داد و من انتظار دارم دکتر روحانی در حوزه سلامت و درحوزه سلامت و آموزش و پرورش را جزو اولویت های اول خودش قرار دهد و بودجه های مورد نظر این حوزه ها اختصاص پیدا کند. ما در جلسه های مختلفی که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم از شرایط مالی راضی نبود و معتقد بود که بیشتر از 200میلیارد تومان بیشتر بودجه دراختیار ندارد و بقیه بودجه صرف حقوق کارمندان می شود. ایشان می گفت ما یک میلیون کارمند داریم که 12هزار نفر آن مازاد هستند در صورتی که الان در پیرانشهر 45 کلاس ابتداییمان بدون معلم است.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =