ایسنا نوشت:

«چگونه در جلسات استخدامی و کاری پیروز شویم؟»، «رازهای موفقیت بزرگان کسب و کار»، «فروش آپارتمان...»،«عاشقانه‌ترین‌ها برای کسی که دوستش داری»،«تناسب تضمینی اندام»، «هوشمندانه انتخاب کن: فال، بازی، جک، شعر»،«آموزش نکات حقوقی، قوانین مهریه، نفقه، طلاق، ارثیه»،«ارتودنسی...» پیامکهایی از این دست و نمونه‌های بی‌شمار دیگر موضوعی است که برای بسیاری از موبایل به دستان کشور غیرقابل تحمل شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حین رانندگی صدای پیامکی از گوشی شما بلند می‌شود و با زحمت گوشی خود را برداشته و پیامکهایتان را چک می‌کنید تا شاید خبر مهمی داشته باشید اما روی گوشی شما یک پیامک تبلیغاتی نقش بسته است. هنوز مدت زیادی نمی گذرد که پیامک دیگری نیز از همین جنس به دست شما می‌رسد و شاید در طول روز حدود 10 بار این اتفاق تکرار شود.

پیامک‌های تبلیغاتی جدا از بحث محتوایی، چالشهای متعدد دیگری نیز برای کاربران ایجاد کرده‌اند که شاید یکی از جدی ترین آنها مزاحمتی است که ایجاد می کنند.

اکنون اگرچه مدتی است بر اساس مقررات اعمال شده از ساعت 20 به بعد دیگر اپراتوری مجاز به ارسال پیامکهای تبلیغاتی نیست اما این روند در طول روز نیز عاری از مزاحمت نبوده و کاربران را به تنگ می آورد.

البته در این زمینه برخی اپراتورها کمتر ورود کرده و پیامکهای کمتری برای کاربران خود ارسال می‌کنند اما در نهایت ارسال نابجای این پیامکها به گونه‌ای شده که گاهی حتی به عنوان ضدتبلیغ عمل کرده و موجب شده است کاربران برای برخی شرکتها یا اماکنی که سفارش این آگهی‌ها را داده‌اند لطیفه‌های متعدد بسازند.

با این حال همچنان بازار ارسال پیامک تبلیغاتی گرم است و در نهایت تنها راهکاری که برای مواجهه با این موضوع اعلام شده اعلام کدهایی است که با ارسال آنها کاربران می توانند انصراف خود از دریافت این پیامکها را اعلام کنند، اگرچه این راهکار نیز کاستیهای خاص خود را دارد و در موارد متعدد کاربران اینگونه اعلام می کنند که در فاصله کمتر از یک هفته به طور مجدد ارسال این پیامکها از سر گرفته می شود.

تا چندی پیش مشکل دیگری نیز دراین زمینه وجود داشت و در صورت اعلام انصراف از دریافت پیامکهای تبلیغاتی افراد قادر به دریافت پیامکهای بانکی یا اداری خود نیز نبودند که البته اکنون مدتی است گفته می‌شود این مشکل برطرف شده و مشترکان می توانند با خیال راحت نسبت به انصراف از دریافت پیامک های تبلیغاتی اقدام کنند.

اطلاعات کاربران نزد اپراتورها در امان است؟

حتی گاهی در برخی موارد محتوای این پیامک‌ها به گونه‌ای است که احساس می‌شود پیش از ارسال پیامک مربوطه از اطلاعات شخصی افراد استفاده شده و یک پیامک برای دایره‌ای خاصی از مخاطبان ارسال شده است. به عنوان مثال در موارد متعدد افراد شاهدند که پیامک‌هایی تبلیغاتی از شرکت‌های اطراف محل سکونت آن‌ها برایشان ارسال می‌شود و این سوال پیش می‌آید که آیا اطلاعات آن‌ها نزد اپراتورها از امنیت کافی برخوردار است؟!

در این زمینه حسن رضوانی - معاون پیشین نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی - در دوره مسئولیت خود به ایسنا گفته بود: شرکت‌های مختلفی به نام شرکت‌های CP و زیرمجموعه آنها مسوولیت ارسال پیامک‌های انبوه را برعهده دارند و در این میان این شرکت‌ها می‌توانند برای ارسال برخی پیامک‌ها دایره هدف خود را از ساکنان منطقه‌ای خاص انتخاب کنند. این موضوع در دنیا هم رایج است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

رضوانی ادامه داد: البته این اطلاعات در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد و تنها شرکتی که پیامک‌های تبلیغاتی را ارسال می‌کند آنها را برای یک محدوده جغرافیایی خاص می‌فرستد.

به گفته وی در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات شکایت مکتوبی در حوزه پیامک‌های تبلیغاتی وجود نداشته‌ اما با این حال گاهی شنیده می‌شود که برخی افراد نسبت به محتوای برخی پیامک‌ها و یا این که احتمال دارد این پیامکها برای فرزندان آن‌ها که سن کمتری دارند ارسال شود، گلایه‌هایی دارند که در این زمینه نیز بررسی‌هایی صورت گرفته تا آیین نامه‌ای در وزارت ارشاد تدوین شود.

همچنین به اپراتورها تذکر داده شده که ارسال پیامک‌های خود را در ساعات روز انجام دهند و در ساعات شبانگاهی پیامکی برای مشترکان خود ارسال نکنند.

ارسال بی‌اجازه پیامک هزینه‌بر ممنوع

اما دیگر دامنه مزاحمتهای پیامکهای تبلیغاتی آنقدر گسترده شده که حتی وزیر ارتباطات هم در قبال آنها واکنش نشان داده است. محمود واعظی روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر پیامکهایی که گاهی اپراتورها ناخواسته برای مشترکان خود فرستاده و در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر می‌گیرند اظهار کرد: هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند.

به گفته او به طور معمول اپراتورها پیامکی را برای کاربران خود ارسال می کنند و در قالب آن به مشترک اطلاع می دهند که اگر مایل به استفاده از خدمات خاص در قالب پیامک است این موضوع را اطلاع دهد و این موضوع هم اعلام می‌شود که برای به ازای دریافت هر پیامک چه رقمی از حساب کاربر کسر می شود.

وی ادامه داد: تاکنون هم غیر از این موضوع نداشته‌ایم و این گونه اعلام نشده است که اپراتوری بدون اجازه مشترک نسبت به ارسال پیامک‌های دارای هزینه اقدام کند. بر همین اساس به طور کلی کاربران برای پیامک های تبلیغاتی هیچ پولی نمی پردازند.

واعظی ادامه داد: با این وجود این پیامکها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامکهای شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامکهای شخصی خود برسد.

راه های غیر فعال سازی پیامک های تبلیغی

برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، نیز همان گونه که گفته شد راهکارهایی وجود دارد که در این میان مشترکان اپراتور اول ارتباطی می توانند به یکی از روش های زیر اقدام کنند:

۱ - ارسال عدد «۱» به «۸۹۹۹»

۲ - شماره گیری کد دستوری *۸۹۹۹#

۳ - تماس با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰

سال گذشته درباره دریافت پیامکهای تبلیغاتی در ایرانسل نیز اینگونه اعلام شده بود که ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشترکان ایرانسل از سوی شرکتهای ارسال‌کننده پیامک انبوه، بدون هماهنگی با اپراتور تخلف محسوب شده و مشترکان می‌توانند شکایات خود را در این زمینه به بخش ثبت و پاسخگویی به شکایات پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعکس کنند تا نسبت به شکایات آنان رسیدگی شود.

همچنین اعلام شده بود که در حال حاضر مشترکان ایرانسل صرفاً پیام‌های اطلاع‌رسانی خدمات و سرویس‌های این اپراتور را دریافت می‌کنند که درصورت عدم‌تمایل به دریافت آن نیز می‌توانند عدد «۲» را به شماره ۵۰۰۵ ارسال کنند تا این سرویس برای آن‌ها لغو شود.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =