میزان نوشت:

رییس کل دادگستری کرمان با تشریح جزییات پرونده فساد 12 هزار میلیاردی در کرمان عنوان کرد: این پرونده مربوط به یکی از شعب بانک تجارت است که به عنوان فساد بانکی 12 هزار میلیاردی مطرح شده است.

یدالله موحد با تشریح جزئیات پرونده فساد 12 هزار میلیاردی گفت: با احتساب صدور ضمانت نامه های بانکی بدون پشتوانه به مبلغ 571 میلیارد تومان و همچنین صدور چکهایی بدون پشتوانه به مبلغ 12 هزار و 700 میلیارد تومان فساد مالی بانک تجارت شعبه تختی کرمان، مبلغ کلی این فساد به 12 هزار و 271 میلیارد تومان رسید.
او گفت: اوایل دی ماه سال 92 گزارشی دریافت شد که تعدادی ضمانت نامه های بانکی بدون پشتوانه و خارج از ضوابط بانکی در شعبه تختی بانک تجارت کرمان واصل و این پرونده در شعبه اول دادسرای انقلاب تشکیل و پیگیری شد.

موحد گفت: با پیشرفت تحقیقات متوجه شدیم بحث بیش از چند ضمانت نامه بانکی است لذا تیم اقتصادی متشکل از کارشناسان اداره کل اطلاعات و بازپرس ویژه بررسی موضوع را به عهده گرفتند.

این مسئول عالی قضایی ادامه داد: در روند تحقیقات مشخص شد تعداد زیادی ضمانت نامه های بانکی ظرف مدت پنج سال در این شعبه خارج از موازین، ضوابط و مجوزهایی که باید اخذ می شد، صادر شده و مبلغ ضمانت نامه ها به 571 میلیارد تومان رسیده است.

موحد با بیان اینکه 12 نفر متهم در این رابطه دستگیر و 8 نفر روانه زندان شده اند، گفت: اغلب این ضمانت نامه ها به بانک برگشت داده شده بود و فقط چهار فقره از آنها هنوز به بانک مسترد نشده و بازپرس در حال پیگیری است.

او گفت: در اثنای رسیدگی به این ضمانت نامه ها به موضوع دیگری برخورد کردیم که تعداد زیادی چک های بین بانکی بدون پشتوانه صادر شده و مبلغ آن به 12 هزار و 700 میلیارد تومان رسید.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: کار به این روال بوده که بانک یا صندوقی به مبلغی پول نیاز داشته و از بانک تجارت درخواست می کرده و آن مبلغ از طریق چک بین بانکی واریز و بعد از چند روز برگشت داده می شده است.

او گفت: گردش مالی 670 فقره چک به این شکل صادر و جمع مبالغ 12 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

موحد بیان کرد: خساراتی که از ناحیه این سوء جریان به بانک وارد شده، مبلغی معادل 230 میلیارد تومان بوده و در حال حاضر اصل وجه برگشت داده و خسارت وارده به بانک نیز به موجب توافق نامه به بانک پرداخت و آخرین قسط خسارت ها دی ماه سال جاری باید به بانک برگشت داده شود.

رییس دستگاه قضا در استان کرمان گفت: دو نفر از متهمان پرونده فساد بانکی 12 هزار میلیاردی، مسوول شعبه بوده، بخشی از کارکنان شعب بانک ها و مشتریانی که این ضمانت نامه ها را دریافت کرده اند نیز در این پرونده متهم هستند.

موحد گفت: چهار نفر از متهمان با قرارهای تامین آزاد شده اند و پرونده تکمیل و مراحل نهایی را طی می کند و به زودی دادگاه برگزار خواهد شد.

رییس کل دادگسری استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه کارنامه دستگاه قضایی و اطلاعاتی استان و کشور در مبارزه با فساد های اقتصادی روشن است، گفت: این فساد، توده بدخیمی بود که پنج سال در زمینه های مختلف ریشه کرده و کندن و خشکاندن ریشه های آن کار سختی بود که با هماهنگی اداره اطلاعات و دستگاه قضایی این مبارزه سخت شکل گرفت.

 

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    55 3
    دم خسروی گرم که لااقل سه هزار تا خورد اونهم بنده خدا نخورد همه اش را زده بود به تولید و کارخانه مسئولان لطفا کلاهتان را بالاتر بگذارید
  • مهرداد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    69 1
    طبق معمول خبر آنلاین نظر ما رو که درج نمیکنه ولی دلم نیومد بگم این دلواپسان و آمران امر به معروف و نماینده های پاک و با ایمان واقعا براشون مهم هست این اتفاقات البته اینها مسائل ناچیزی هست مهم نوع پوشش مردم هست
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    54 0
    دلواپس ها کجان
  • ناسناس A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    17 0
    میشه لگین چرا یه ذره یه ذره میگین، اگه امنیتیه چرا میگین اگه نه که خوب همه رو به یک باره بگین مردم هم بدونن.