هسلر: بکن‌باوئر بهتر از ‌لو بود/تیم 90 آلمان، از تیم 2014 فعلی قوی‌تر بود/ایران قهرمان آسیا می شود

توماس هسلر؛ این نام را هیچ کدام از اهالی و علاقه مندان به فوتبال آلمان و نوستالژی های دهه 60 و 70 میلادی از یاد نمی برند.

ناصر قراگزلو : توماس هسلر يكي از ستاره‌هاي تيم‌ملي آلمان در جام‌جهاني 1990 ايتاليا كه با مربيگري بكن‌باوئر با شايستگي جام قهرماني را كسب كرد، مهمان ما بود. او حالا مربی پدیده و دستیار مرزبان روی نیمکت این تیم مشهدی است. با كاشته‌زن معروف آلماني‌ها كه اتفاقاً در فوتبال ايران هم محبوب است مصاحبه و گفت‌وگويي جالب داشتيم، گفت‌وگويي كه البته عليرضا مرزبان سرمربي پديده زحمت ترجمه آن را براي ما كشيد: 

* تيم ايران از برخي جهات مانند آلمان در اروپاست، 3 قهرماني در آسيا و موفقيت‌هاي بسيار ديگر، فكر مي‌كني اين قياس درستي باشد؟
من فكر مي‌كنم آلمان تيمي است كه قهرمان جهان شده و با ارائه فوتبالي ناب و با‌كيفيت توانست بار ديگر نظر دنياي فوتبال را به خودش جلب كند اما در مورد تيم شما، ايران مي‌توانم بگويم بازي تيم‌تان با آرژانتين را ديدم، بازي‌اي كه در آن كيفيت خوبي را از خود نشان داديد و بازيكنان تيم‌ملي ايران هم نمايش قابل قبولي ارائه دادند. به نظرم بازيكنان ايراني خلاقيت بالايي دارند و مي‌توانند در جام ملت‌هاي آسيا به موفقيت رسيده و حتي قهرمان شوند.
* اما فوتبال ما چيزي در حدود 40 سال است كه قهرمان جام ملت‌هاي آسيا نشده. به نظرتان اين طلسم در استراليا شكسته مي‌شود؟
آلمان هم چندين دوره جام‌جهاني بود كه قهرمان جهان نمي‌شد، اين بار هم نوبت ايران است كه بعد از چندين دوره قهرمان نشدن طلسم را بشكند و قهرمان جام ملت‌ها شود.
* از نگاه شما آلمان چه كاري انجام داد كه قهرمان جهان شد؟
آلمان پروسه چند ساله‌اي را براي قهرماني دنبال كرد و يك‌شبه به قهرماني نرسيد و فكر مي‌كنم بعد از سال 2000 كه من بازي مي‌كردم اين پروسه شروع شد و از همان زمان جريان جديدي آغاز شد كه نهايتاً در سال 2014 منجر به قهرماني آلمان در جام‌جهاني بعد از 24 سال شد. آلمان در شرايطي قرار داشت كه بازيكنان خوب و خلاقي در آن حضور داشتند به همين دليل كار را با بازيكناني شروع كرد كه مي‌توانستند آينده و موفقيت را براي تيم‌ملي اين كشور تأمين كنند.
* شما براي كار در ايران از كوردس، ليت بارسكي و... اطلاعاتي نگرفتيد؟

من از هيچ مربي آلماني‌اي براي حضور در ايران توصيه‌اي نگرفتم چون معتقدم هركسي بايد خودش راهش را در فوتبال برود.

توماس هسلر

 

* در مورد اولي اشتيليكه معروف آلماني كه الان سرمربي تيم‌ملي كره‌جنوبي است چه صحبتي داريد؟

من فقط مي‌خواهم يك چيز را در اينجا راجع به اولي بگويم كه كُت چهارخانه ايشان مدت‌ها يكي از سوژه‌هاي جالب فوتبال آلمان بود!

* از لحاظ فني، كار اشتيليكه را مي‌پسنديد؟

من خيلي از ايشان شناخت ندارم اما فكر مي‌كنم وقتي شخصي مربي تيمي مانند كره‌ مي‌شود حتماً توانايي داشته كه او را انتخاب كرده‌اند.

* دوست داريم از آندرياس برمه برايمان بگوييد فوتباليست استثنايي‌اي كه گفته شد، در شركت‌هاي خدماتي كار كرده و...

اول از همه مي‌خواهم بگويم خوشحالم كه تيم آلمان 1990 بازيكناني داشته كه هنوز در ذهن مردم ايران هستند، بازيكناني مانند ماتئوس، كلينزمن و... و واقعاً به اين موضوع افتخار مي‌كنم كه من هم تكه‌اي از آن تيم آلمان بزرگ بودم. مشكلي كه براي برمه به وجود آمده بود من را هم خيلي غمگين كرد اما حالا خوشحالم كه او كمك‌مربي جوانان بايرن‌مونيخ شده و واقعاً از اين موضوع خيلي خوشحال شدم. واقعاً من به احترام اين كار كلاه را از سرم برمي‌دارم.

* در مورد يواخيم‌لو و انتخابش به عنوان بهترين مربي جهان چه نظري داريد؟

من فكر مي‌كنم اين مسئله‌اي است كه به سال‌هاي قبل بازمي‌گردد. يواخيم از چند سال پيش روند مثبت و موفقي را با تيم‌ملي آلمان شروع كرد و با به دست آوردن قهرماني جام‌جهاني اين امر طبيعي بود كه «لو» بهترين مربي جهان شود و در واقع حق سرمربي آلمان بود كه به عنوان بهترين مربي انتخاب شود.

* در مورد انتخاب نوير به عنوان سومين بازيكن برتر جهان فكر نمي‌كنيد در حق او اجحاف شد؟

من فكر مي‌كنم نوير مي‌توانست بهترين باشد اما شايد از آنجا كه تا حالا دروازه‌باني به عنوان بهترين بازيكن انتخاب نشده شايد نوير انتخاب نشد، در حالي كه آرزوي قلبي‌ام اين بود كه نوير به عنوان برترين بازيكن جهان انتخاب شود.

* اما نگفتيد چه احساسي در مورد انتخاب رونالدو داريد؟

من فكر مي‌كنم وقتي يك بازيكن 26 گل مي‌زند و جدا از باشگاهش براي تيم‌ملي كشورش بازيكني تأثير‌گذار است نمي‌توان گفت كه انتخابش به عنوان برترين بازيكن جهان حقش نبوده است.

* در كاشته‌ها خودت را بهتر مي‌داني يا لوتار ماتئوس را؟

هر بازيكني كيفيت خاص خودش را دارد به همين دليل من خودم را با لوتار بزرگ يا بازيكن ديگري قياس نمي‌كنم اما مي‌خواهم بگويم كه لوتار يكي از بهترين و بزرگترين بازيكنان تاريخ فوتبال جهان و آلمان بود.

* از ديد شما محبوب‌ترين بازيكن تاريخ فوتبال آلمان از گذشته تا به حال چه شخصي است؟

سؤال خيلي خوبي پرسيديد، به نظر من فرانتس بكن‌باوئر بهترين بازيكن تاريخ آلمان است، شخصي كه چراغ‌هاي دور و برش هميشه روشن است.

* بهترين هافبك فعلي آلمان را در حال حاضر چه بازيكني مي‌دانيد؟

من فكر مي‌كنم در حال حاضر توني كروس بهترين هافبك تيم‌ملي آلمان است، كسي كه خوب به سمت جلو حركت مي‌كند.

* افسوس نخورديد در تيم فعلي آلمان كه قهرمان جام‌جهاني شد حضور نداشتيد؟

نه من دوست نداشتم در تيم‌ملي فعلي باشم و اصلاً افسوس و حسرت هم نخوردم چون فكر مي‌كنم با تيم‌ملي زمان خودم به افتخارات خوبي رسيدم كه مهمترين آنها هم قهرماني جام‌جهاني 1990 بود و افتخارات زمان خودم را بزرگ و با‌شكوه مي‌دانم به همين دليل اعتقاد دارم من زمان بازيگري خودم وظيفه‌ام را به نحو‌احسن انجام دادم و حالا نوبت بازيكناني مانند پودولسكي و گوتسه است كه افتخارات را براي آلمان رقم بزنند.

* اگر بخواهيد مقايسه كنيد تيم 1990 آلمان كه با خودتان قهرمان جام‌‌جهاني ايتاليا شد را تيم بهتري مي‌دانيد يا تيم 2014 برزيل را؟

قاطعانه به شما مي‌گويم تيم 90 آلمان از تيم 2014 بهتر بود.

* چرا؟!

ما واقعاً شخصيت‌هاي بزرگ و بي‌نظيري مانند كلينزمن، ماتئوس و بازيكنان بزرگ ديگر را داشتيم كه قدرت رهبري فوق‌العاده‌اي داشتند اما با اين وجود خودشان را در اختيار تيم قرار داده بودند و هميشه احساس قهرماني و موفقيت داشتند.
* از بازيكناني كه در بوندس‌ليگا هستند و در حال حاضر در جام ملت‌هاي آسيا بازي مي‌كنند چه شناختي داريد؟
من همه آنها را مي‌شناسم آنها بازيكنان خوبي هستند بازيكناني مثل اوزاگ كه در ماينتس بازي مي‌كند و...

* در خصوص دورتموندي كه در حال حاضر حتي خطر سقوط به دسته پايين‌تر را دارد چه صحبت خاصي داريد و فكر مي‌كنيد اين تيم بزرگ چرا به حال و روز فعلي‌اش دچار شده؟

من كه از بيرون نگاه مي‌كنم فكر مي‌كنم دورتموندي‌ها از روز اول شرايط‌شان را خيلي جدي نگرفتند. اتفاقاتي كه در بوندس‌ليگا برايشان رخ خواهد داد و شايد فكر مي‌كردند همه چيز را با كيفيت تكنيكي و تاكتيكي‌شان مي‌توانند از پيش‌رو بردارند و هميشه برنده باشند در حالي كه هميشه با بازي خوب نمي‌توان برنده بود و در واقع براي پيروز شدن علاوه بر كيفيت فني خوب بايد حس مبارزه‌طلبي و... را هم داشت كه بتوان در آن به پيروزي رسيد. جدا از تمام مسائلي كه گفتم من معتقدم تمام نيرو‌هايي كه بايد مسئوليت قبول كنند كم هستند، شايد دليل ديگرش هم وجود يورگن كلوپ باشد كه بازيكنان دورتموند مي‌خواهند خودشان را پشت‌سر كلوپ مخفي كنند.

توماس هسلر

* شما را بايد بازيكني از مكتب كلن بدانيم يا...

من مي‌خواهم بگويم همه تيم‌هايي كه انتخاب كردم تيم‌هاي خوبي بودند و من اشتباهي در انتخاب‌هايم نداشتم، من از تيم كلن و اين باشگاه خيلي تشكر مي‌كنم، روز‌هاي خوب و موفقيت‌هاي خوبي را در كلن داشتم اما احساسم اين است كه از فلسفه و مكتب فوتبال برلين هستم نه كلن.

* شما در رم و يوونتوس هم بازي كرديد، دو تيمي كه در حال حاضر در فوتبال ايتاليا، اول و دوم هستند. دوست داريد كدام يك از اين دو تيم قهرمان ايتاليا شود؟

من سه سال در رم بودم و فقط يك فصل را در يوونتوس بازي كردم به همين دليل طبيعي است كه دوست داشته باشم رم قهرمان ايتاليا شود چون سال‌هاي خوب و نسبتاً زيادي را در اين تيم خوب ايتاليايي سپري كردم.

* يووه و دورتموند در ليگ قهرمانان اروپا با هم بازي دارند، چه نظري داريد؟

سالي كه من در يووه بودم، ما هشتم شديم به همين دليل تصميم گرفتند كه خيلي‌ها از اين تيم بروند. بعد از آن هم من به دورتموند رفتم. واقعاً نمي‌دانم در اين مورد چه بگويم چون دورتموند رفتنم اشتباه بود شايد در اين بين ناراضي بودم شايد هم كمي بد‌شانس كه يك سرمربي جوان و كم‌تجربه به نام ميشائيل اسكيبه را در كنار خود داشتم. من و اندي مولر واقعاً كنار هم خوب بازي مي‌كرديم اما بعد از چندي سرمربي‌مان تصميم گرفت كه با اندي مولر كار كند و من از اين تيم جدا شوم. جدا از اين حرف‌ها من دوست دارم دورتموند برنده باشد.

* از شرايط كار مربيگري‌تان با برتي فوگتس در تيم‌ملي نيجريه بگوييد.

من فقط در تيم‌ملي نيجريه يك مربي پنج روزه بودم واقعاً نمي‌دانم چه بگويم شايد يك تجربه خنده‌دار و البته خطرناك بود اما اگر قرار باشد توضيح بدهم بايد به شما اين موضوع را تا فردا توضيح دهم. فكر مي‌كنم اين تجربه‌اي بود كه يك بارش براي هميشه كافي باشد! با اين وجود اگر من اين حرف‌ها را زدم منوط به اين نيست كه برتي فوگتس مربي بدي است. فوگتس مربي خوبي بود اما شرايط آن موقع طوري رقم خورد كه زود جدا شويم.

* واقعاً برايمان جالب است شما با‌وجود قرار داشتن در رديف بازيكنان بزرگ، حاشيه‌اي در زندگي شخصي‌تان نداشتيد.

من هميشه از حاشيه‌ها فاصله داشتم و مي‌دانم از كجا آمدم، چگونه و چطور بزرگ شدم، تربيت خوبي داشتم و ياد گرفتم كه شخصيت خوبي در بيرون و داخل محيط زندگي‌ام داشته باشم.

* دوست داريم از زبان شما بشنويم چرا گرد مولر ستاره بزرگ آلمان به آن شرايط بد و حاشيه‌هاي زياد دچار شد؟

من متأسفم كه بگويم كار گرد مولر به روز‌هاي بدي كشيد. گرد مولر يكي از بازيكنان استثنايي فوتبال آلمان بوده و هست درست مثل برمه، بكن‌باوئر، ماتئوس و... و اميدوارم كمك‌هاي جدي در حق ايشان انجام شود.

* خودتان شخصاً با گرد مولر صحبتي نداشتيد؟

من شخصاً با گرد مولر رابطه‌اي نداشتم و خيلي از ايشان شناخت ندارم.

* شما اگر بخواهيد از بين دو مربي كه آلمان را قهرمان جهان كردند، يكي را انتخاب كنيد به يواخيم لو رأي مي‌دهيد يا بكن باوئر؟

هركدام از اين مربيان در زندگي ورزشي خودشان شخصيت‌هاي به‌خصوصي داشتند اما از آنجا كه من با بكن‌باوئر كار كردم قطعاً او را انتخاب مي‌كنم. ايشان شخصيت قوي‌اي داشتند به طوري كه هرچه مي‌گفتند را ما قبول مي‌كرديم، با فرانتس ارتباطي بسيار قوي داشتيم و جالب اينكه ايشان به هر چيزي كه دست مي‌زدند نتيجه مي‌داد.

* چرا گفتيد از مكتب كلن نيستيد و به مكتب برلين تعلق داريد؟

من فوتبالم را از سن پايين از تيم «بي‌‌اف‌سي متئو صفر 6» شروع كردم، بعد از آن بازي در تيم‌هاي ديگري را تجربه كردم و نهايتاً در 17 سالگي به كلن رفتم كه فوتبالم در آنجا شكوفا شد و به قولي بيشتر به چشم آمد. در بوندس‌ليگا هم دو بار دوم شدم اما تجربه قهرماني در بوندس‌ليگا را ندارم.

*چرا هيچ وقت به بايرن مونيخ نرفتيد؟

هيچ بازيكني از بايرن و بازي در اين تيم بدش نمي‌آيد اما من به بايرن نرفتم چون پيشنهادي از اين تيم نداشتم!

* در آلمان طرفدار كدام تيم هستيد؟

من طرفدار تيم خاصي در آلمان يا در اسپانيا نيستم. در مورد كلن مي‌توانم بگويم بخشي از زندگي‌ام را مديون اين تيم مي‌دانم اما گفتم در فوتبال طرفدار هيچ تيم باشگاهي خاصي نيستم.

* صميمي‌ترين دوست فوتبالي شما كيست؟

من مي‌گويم هركسي كه نتواند خودش را با‌ اخلاق خوب من تطبيق دهد و با آن كنار بيايد تقصير خودش است. من با خيلي از فوتبالي‌هاي آلمان رابطه خوبي دارم اما در اين بين شايد با ليت بارسكي رابطه نزديك‌تري داشته باشم.

* رابطه‌تان با شوماخر چگونه است، دروازه‌باني كه براي آلماني‌ها هميشه حس يك دروازه‌بان قهرمان و استثنايي را دارد؟

مي‌توانم به شما بگويم او يك گلر بود! اما از شوخي گذشته بايد به شما بگويم زماني كه من به كلن رفتم شوماخر واقعاً به من كمك كرد. زماني كه از برلين رفته بودم كلن، او و همسرش واقعاً به من كمك كردند، حتي زماني كه گرفتاري داشتم و دندانم ساعت 2 شب هم درد مي‌گرفت وقتي زنگ خانه‌شان را مي‌زدم به من كمك مي‌كردند و بابت اين حس و كمك‌هايشان واقعاً هميشه از شوماخر و همسرش ممنون هستم و از آنها تشكر مي‌كنم.

* سؤال آخر ما شايد كمي عجيب باشد اما بايد بپرسيم شما خيلي قيافه‌تان شبيه «سمير» هنر‌پيشه كبري يازده است. واقعاً تا حالا كسي چيزي در اين خصوص به شما گفته؟!

بله، شبيه سمير هستم اما از لحاظ قد و هيكل فكر كنم از او كوچكتر باشم (خنده).

 


تيم منتخب تمام تاريخ فوتبال آلمان از نگاه توماس هسلر:

شوماخر - برمه - بكن‌باوئر - كولر - لام - ماتئوس - بوخوالد - ليت بارسكي - فولر - هسلر - گرد ‌مولر 


252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =