پرویز مظلومی می گوید تیم ملی ایران می تواند قهرمان جام ملت های آسیا شود.

میثم بهرامی / تیم ملی در جام ملت های آسیا زیبا بازی نکرده، اما خیلی ها به آن امیدوار هستند. مدل بازی تیم ملی طوری است که کارشناسان فوتبال ایران به جز زیبا بازی نکردن آن، انتقاد دیگری ندارند. یکی از افرادی که به تیم ملی امید زیادی دارد، پرویز مظلومی است. او که مدت ها قبل در چند مورد خاص از کروش انتقاد کرده بود، حالا معتقد است ایران با سرمربیگری کارلوس کروش می تواند به قهرمانی جام ملت های آسیا برسد. گفت و گوی خبرآنلاین با پرویز مظلومی را می خوانید.

*ایران با سه پیروزی به مرحله یک چهارم نهایی رسیده. فکر می کنید تیم ملی در جام ملت ها چه نتیجه ای می گیرد؟

تیم ملی ما قصد داشت به عنوان سرگروه به جمع 8 تیم برسد که به هدفش دست پیدا کرد. ما در سه بازی، سه تیم عربی را شکست دادیم که این موضوع جای تبریک هم دارد. در تورنمنت هایی مثل جام ملت ها در مرحله مقدماتی مهم این است که تیم با حداکثر امتیاز به مرحله بعد صعود کند که ایران به این موضوع دست یافته.

*اما بعضی از کارشناسان نسبت به زیبا بازی نکردن تیم ملی اعتراض دارند.

انتقادهایی در مورد زیبا بازی نکردن تیم ملی می شود. من اعتقادم این است که فوتبال ایران به دنبال نتیجه گرایی است. کروش مربی باهوش و زرنگی است و به این نتیجه رسیده که در فوتبال ایران فقط باید برنده باشد. او حالا به خواسته اش رسیده و اگر هم تیمش زیبا بازی نکرده، نتیجه گرفته و مردم همین نتیجه گرفتن را دوست دارند. نکته مثبت در مورد تیم ملی این است که کروش می داند باید چه کار کند. او در این تورنمنت فشرده به بازیکنان جوان هم میدان می دهد. کروش فشار تیم ملی را روی عده ای خاص نمی گذارد تا فرسوده شوند و آسیب ببینند.

*به نظر می رسد کروش جرات زیادی هم برای بازی دادن به بازیکنان جوان دارد.

او دو سه تغییر در هر بازی داشت. اوج آن ها بازی با امارات بود که به چند جوان فرصت داد و نیروهای باتجربه را زمانی که نیاز بود به کار گرفت و اتفاقا جواب هم داد. گل دیرهنگام رضا قوچان نژاد در اثر همین تغییرات بود. تیم ملی پتانسیل خوبی دارد. کروش جوانان و با تجربه های خوبی در تیمش دارد که به نحو مطلوب هم از آن ها استفاده می کند. با این روشی که کروش در پیش گرفته ما می توانیم پس از سال ها به فینال جام ملت های آسیا برسیم و حتی قهرمانی هم دور از دسترس نیست.

*بازی با عراق چطور خواهد بود؟

عراق یکی از حریفان همیشگی ماست که می توانیم آن ها را شکست دهیم. به این شرط که بچه ها راحت بازی کنند و از نظر روحی و روانی شرایط خوبی داشته باشند. ما با ذخیره هایمان هم عراق را در بازی دوستانه شکست داده ایم اما نباید بازی دوستانه را ملاک قرار دهیم. عراق هم قطعا مثل آن مسابقه ظاهر نخواهد شد. مقابل عراق بازی ساده ای نداریم. عراق تیم مرموزی است و در بازی با آن ها نباید اسیر جنگ روانی و حاشیه ها بشویم. اگر راحت فوتبال بازی کنیم این تیم را شکست می دهیم.

*با تاکتیکی که در مرحله مقدماتی بازی کردیم می توانیم عراق را ببریم؟

در سه بازی گذشته روشی که به کار گرفته شده این بوده که اول گل نخوریم که خوشبختانه دروازه تیم ملی باز نشده. مرحله بعد هم این است که از ضد حملات استفاده کنیم. اگر دقت کنید در سه مسابقه گذشته اکثر گل هایمان را از روی ضربات ایستگاهی زده ایم که گل های خوبی هم بوده. ما از کوچک ترین اشتباهات حریف استفاده کرده ایم. اعتقادم این است که تیم ما باید نتیجه بگیرد. الان هم تا به این لحظه نتیجه گرفته و هر انتقادی که هست باید گذاشته شود برای آینده. فوتبال ما سالیان سال است که در جام ملت های آسیا مقام نیاورده و در این دوره می توانیم با شیوه ای که تیم ملی در پیش گرفته، به نتیجه برسیم و مقام بیاوریم. قهرمانی در آسیا و حتی فینالیست شدن تیم ملی می تواند فوتبال ایران را از این شرایط خارج کند. قهرمانی یا نایب قهرمانی در جام ملت ها می تواند مردم را با فوتبال آشتی دهد.

*اگر عراق را ببریم احتمالا در مرحله نیمه نهایی به کره جنوبی می خوریم. می توانیم این تیم را شکست دهیم؟

کره را در این چند سال راحت شکست داده ایم. هرچند تیم سرسختی دارد و در مسابقات انتخابی جام جهانی هم ما را اذیت کرد، اما به هر حال آن را شکست داده ایم و کره هم مقابل ایارن از نظر روحی و روانی به مشکل می خورد. کره را هم می بریم و راهمان برای قهرمانی هموار می شود.

*اگر ازبکستان کره را ببرد و حریف ما در نیمه نهایی شود چطور؟

ازبکستان تیم قدرتی است. بازی کردن مقابل آن ها آسان نیست. ازبکستان در این جام نشان داده که تیم قابل قبولی دارد. به نظرم تمام تیم هایی که به جمع 8 تیم برتر رسیده اند لیاقت صعود داشته اند.

*خط دفاع ایران عملکرد بسیار خوبی داشته و در سه مسابقه جام ملت ها دروازه ایران باز نشده است.

دفاع ما ممکن است ضعف هایی داشته باشد. اما کروش الان بازیکن جوانی را به فوتبال آسیا معرفی کرده که شاید مربیان دیگر حاضر نمی شدند این ریسک را بکنند. کروش از پورعلی گنجی در کنار جلال حسینی استفاده می کند و طبیعی است که او برای هماهنگ شدن با خط دفاع به زمان نیاز داشته باشد. پورعلی گنجی در مسابقات مرحله گروهی خیلی خوب بوده. اما نکته مهم اینجاست که تیم ملی ایران از نظر دفاع تیمی خوب کار می کند. از خط حمله گرفته تا مدافعان، همه در دفاع شرکت می کنند. ایران با انجام بازی بسته، فرصت کمی به حریفان خود می دهد. کروش دفاع تیمی ایران را تقویت کرده است. تیم ملی ایران لایه های دفاعی را به خوبی می بندد. در بازی با امارات هم می دیدیم که اماراتی ها تا پشت محوطه جریمه ما خوب می آمدند اما از آنجا به بعد دیگر نمی توانستند موقعیتی بسازند.

*تیم ملی برخلاف اینکه در دفاع عالی کار می کند، اما در حمله عملکرد چندان درخشانی نداشته.

این به دلیل شیوه بازی تیم ملی است. با این روشی که تیم ملی بازی می کند، توپ های کمی به فرواردها می رسد. معمولا تیم ملی در ضد حملات به سمت دروازه حریف می رود. البته در بازی با قطر می توانستیم گل های بیشتری بزنیم. آن هم به این شرط که آن جلو، خودخواهی ها کم می شد. الان تیم ملی کار دفاعی انجام می دهد و برنامه تیم، رسیدن به گل در ضد حملات است. ما در انتقال توپ از دفاع به حمله سرعت پایینی داریم. اکثر گل هایمان هم در ضربات ایستگاهی بوده. یعنی در مواقعی گل زده ایم که در 18 قدم حریف نفرات بیشتری داشته ایم. این نشان می دهد مهاجمان ما کمتر تغذیه شده اند. ولی موقعیت هایی هم داشته اند که دقت نکرده اند، مثل تک به تک دژاگه که گل نزد. اتفاقا در خط حمله به نظرم بازیکنان خوبی داریم. قوچان نژاد که در یکی دو سال گذشته ناجی تیم ملی ایران بوده، جایش را به سردار آزمون داده. انصاری فرد را هم داریم.پس دست کروش در خط حمله پر است. تیم ملی می خواهد از اشتباهات حریف استفاده کند. کروش دنبال نتیجه است و با روشی بازی می کند که نمی توانیم از آن خرده بگیریم. او می خواهد نتیجه بگیرد و می داند که در فوتبال ایران مربی را با نتیجه محک می زنند.

*شما فکر می کنید کروش با این شیوه بازی به هدفش می رسد؟

دارد می رسد. یعنی فکر کنم برسد. کروش دنبال قهرمانی است و اسبش را زین کرده که تیم ملی را قهرمان کند. به نظرم به هدفش هم می رسد چون تیم ملی توانایی قهرمانی در آسیا را دارد.

43 43

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    به آقاي مظلومي تا ديروز كه كيروش خوب نبود
  • محسن A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    67 9
    مثل اینکه یکی یکی زبونتون داره باز میشه ، خجالت نکشید ... بگید ... بگید ....