کارشناس میراث فرهنگی : بازگرداندن اشیاء تاریخی خوروین، نشان تلاش به حفظ میراث فرهنگی است

مهدی معمارزاده تهران با بازگشت 349 شیء تاریخی کشور گفت: بازگرداندن اشیاء تاریخی این سرزمین به جایگاه اصلی خود، بیانگر توجه و اهتمام مسئولان به میراث فرهنگی و تاریخ و تمدن کشور است.

کارشناس میراث فرهنگی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: تمدن کهن یک سرزمین می تواند گردشگران بسیاری را همراه با کسب درآمد بالا موجب شود و خوب است رئیس جمهور، توسعه صنعت توریسم و ایجاد درآمد مستقل از نفت را ملاک تقویت میراث فرهنگی قرار دهد. 

او با اشاره به بازگشت آثار تاریخی کشورمان از بلژیک اظهار کرد: این اقدام با ارتقاء اعتماد به نفس ملی در سطح منطقه و جهان، مبین این مهم است که ملت ایران به ارزش های تاریخی و فرهنگی خود پایبند است.

او با اشاره به جایگاه فرهنگ و تمدن کهن کشورمان در سطح داخلی و ملی عنوان کرد: تاریخ و فرهنگ گذشته کشور برای تک تک ایرانیان مهم و بازگرداندن اشیاء تاریخی این سرزمین به جایگاه اصلی خود بیانگر توجه و اهتمام مسئولان به میراث فرهنگی و تاریخ و تمدن کشور است.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی گفت: بازتاب بازگشت اشیاء تاریخی موجب تقویت بدنه علمی و کارشناسی حوزه میراث فرهنگی کشور شده و همچنین در سطوح مختلف کشور اثر گذاشت.

معمارزاده تهران ادامه داد: ارتباط مدیران اجرایی با بدنه تاریخی و پیگیری مستمر آنها در بازگشت این اشیاء ارزشمند ملی می تواند در آینده هم منجر به بازگشت داشته های سرزمینمان شود، همانطور که با پیگیری های مکرر در طول سالیان گذشته موفق به بازگشت 349 شیء تاریخی به کشور شدند.

پایبندی به تاریخ و ارزش ها


او با ذکر این موضوع که هم اکنون بسیاری از گِل نوشته های تخت جمشید در سطح قابل توجهی به نوعی مورد سرقت قرار گرفته و به آمریکا منتقل شده است، گفت: بازگشت اشیاء تاریخی نشان می دهد که ما ملتی هستیم پایبند به ارزش های ملی و تاریخی خود.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: آثار دستاورد مهم دولت در بازگشت اشیاء تاریخی در جای جای بدنه فرهنگی و پژوهشی کشور ملموس است و امیدواریم تداوم اقدامات مشابه را شاهد باشیم و بیش از گذشته این مهم مورد توجه قرار گیرد.
معمارزاده تهران که اقدام انقباضی دولت در اثر کاهش قیمت نفت را عامل وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی دانست، گفت: با تقویت میراث فرهنگی می توان صنعت گردشگری کشور را هم تقویت کرد و خوب است رئیس جمهور محترم این موضوع را ملاک توجه بیشتری به حوزه میراث فرهنگی قرار دهند.

او تقویت زیرساخت های حوزه گردشگری را موجب ارتقاء صنعت توریسم و در نهایت درآمدزایی برای کشور عنوان کرد و گفت: با توسعه این صنعت عملا می توان درآمدهای کشور را ارتقاء داد و زمینه کاهش وابستگی به نفت را ایجاد کرد.


آثار تاریخی، سرمایه صنعت توریسم هر کشور است


این کارشناس میراث فرهنگی با ذکر مثالی از گردشگری موفق اعلام کرد: کشور ترکیه در همسایگی ایران صنعت توریسم موفقی دارد و از این حوزه، درآمد قابل توجهی را کسب می کند به نحوی که بیشترین درآمد خود را از این صنعت دارد.

معمارزاده تهران با توضیح این موضوع که هم اکنون جایگاه گردشگری در دنیا ویژه و خاص است، گفت: صنعت توریسم، سرمایه هر کشوری است که آثار تاریخی دارد و تاکنون در کشور ما مورد غفلت واقع شده است.

او تأکید کرد: معتقدم هر میزان به میراث فرهنگی و طبیعی کشور اهمیت دهیم، کمک بیشتری برای ایجاد اقتصادی مولد در کشور صورت گرفته است که علاوه بر آبادانی، امنیت و اشتغال مواهب دیگری را نیز به همراه خواهد داشت.
46232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =