عکاسی دقیق از ارتفاع 470 کیلومتری زمین با لنزهای ساخت ایران/ جزئیات فنی دیگری از ماهواره فجر

ایرنا نوشت:

مدیر پروژه های فضایی صنایع الکترونیک ایران (صایران) اعلام کرد ، ماهواره فجر که امروز به مدار کره زمین پرتاب شد ، امکان عکسبرداری دقیق از زمین را در اختیار ایران قرار می دهد.


ماهواره فجر به عنوان چهارمین ماهواره ایران صبح امروز توسط ماهواره بر سفیر در فاصله 240 کیلومتری در مدار زمین قرار گرفت.

ساخت و پرتاب این ماهواره توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران از شرکت های زیر مجموعه وزارت دفاع ساخته شده است.

مهدی سروی مدیر پروژه های فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران گفت: ماهواره فجر در ارتفاع 240 کیلومتری از سطح زمین در مدار قرار گرفت و تا فاصله 470 کیلومتری از سطح زمین اوج می گیرد.

او ضمن اعلان اینکه ماهواره فجر سه محموله را با خود حمل می کند، توضیح داد: یکی از این محموله مربوط به تصویر برداری است که قابلیت تصویر برداری دقیق را به ایران می دهد اما دو محموله بعدی پس از تایید نهایی اعلام خواهند شد.

او ضمن تبریک پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره گفت: فجر ماهواره ای کاملا بومی است و توسط ایستگاه های بومی زمینی و مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی هدایت و کنترل می شود.

مدیر پروژه های فضایی صایران شرح داد: ماهواره فجر 52 کیلوگرم وزن و ساختاری 6 وجهی دارد که انرژی آن با استفاده از سلول های خورشیدی تامین می شود.

سروی ادامه داد: در داخل ماهواره باتری هایی قابل شارژ تعبیه شده است که در زمان قرار گرفتن در برابر نور خورشید شارژ خواهند شد.

او اعلام کرد که ماهواره فجر اولین ماهواره سنجش از راه دور با قابلیت تفکیک پذیر 50 متر است.

مدیر پروژه های فضایی صایران توضیح داد: ماهواره فجر می تواند تصاویری با دقت 50 متر از سطح زمین بگیرد و آن ها را به کشور ارسال کند.

ایران هشتمین کشور پس از روسیه، آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا و هند است که به صورت مستقل موفق به پرتاب ماهواره می شود.

پیشتر نیز سه ماهواره از سوی ایران به مدار زمین پرتاب شده بود.

مدیر پروژه های فضایی صایران عنوان کرد: علاوه بر این سه مرحله کلیه زیر سیستم های ماهواره به صورت صددرصدبومی با همکاری مراکز دولتی، خصوصی و دانشگاهی ساخته شده است.

سروی گفت: مراکز دانش بنیان و دانشگاه های ما از توانایی بسیار خوبی به منظور پیشرفت در عرصه های علمی برخوردار هستند.

او اعلام کرد که صایران در حال انجام پروژه های فضایی دیگری نیز هست که می تواند قابلیت هایی بهتر از ماهواره فجر داشته باشد و پس از اتمام به اطلاع مردم خواهد رسید.

ماهواره فجر پس ماهواره های 'امید' ، 'رصد' و 'نوید' چهارمین ماهواره ایرانی در مدار زمین محسوب می شود که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران ساخته شده است و

مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر است.

ماهواره بر سفیر فجر که نماد قدرت جمهوری اسلامی ایران در ساخت ماهواره برها است انتقال ماهواره فجر به مدار زمین را بر عهده داشت.

فجر که امروز در مدار زمین قرار گرفت ماهواره ای 52 کیلویی با شکل هندسی 6 ضلعی با ارتفاع 49 سانتیمتر و عرض 35 سانتیمتر است.

این ماهواره از دوربینی پیشرفته بهره می برد که با استفاده از آن می تواند تصاویری با کیفیت بالا را به زمین ارسال کند.

انتقال مداری، عکسبرداری برای نقشه برداری و هواشناسی و برخی محموله های تحقیقاتی از جمله ماموریت های این ماهواره است.

فناوری های جدید این ماهواره شامل فناوری انتقال مداری به کمک رانشگر گاز سرد، فناوری تعیین کنترل وضعیت ماهواره از طریق پایداری چرخان فعال، فناوری تصویربرداری فضایی و فناوری تعیین و توزیع توان الکتریکی است.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 119
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    میشه یکی از این تصـــــاویر رااز طریق همین سایت به مردم نشون بدید؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      معمولا اینجور تصاویر بعد از 48 ساعت و یا بعد از پایان ماموریت ماهواره پخش می شن . و یا اگه ماموریت خاصی داشته باشه کلا پخش نمی شن
    • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      میشه حالا که اینقدر پیشرفت کردیم یه تغییری هم تو طراحی های ماشین های سواری زمینی مون بدهیم
    • محمد A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      950 7
      ما مهندسی معکوس داریم و پهباد امریکایی رو میسازیم، این خیلی خوبه ماهواره میسازیم که تکنولوژی پیچیده ای داره، و این هم عالیه تکنولوژی ساحت هواپیمای جنگنده رو هم داریم، این دیگه معرکه هستش اما خداوکیلی چرا با این مهندسی معکوس و تکنولوژی های پیشرفته هنوز باید پراید سوار شیم خداوکیلی یکی جواب بده، چرا؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      میشه بفرمایید ما تا حالا چندتا دوربین عکاسی معمولی ساختیم، که حالا ادعای ساخت چنین دوربینهای با فناوری بالایی رو می کنیم؟
    • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      دیدن مشکلات روزمره مردم لنز خیلی قوی اونم از فاصله 470 کیلومتری نمیخواد.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      تکنولوژی و تجارت دو مقوله جدا هستند . ممکنه شما دانش ساخت چیزی رو داشته باشید ولی توان تجاری سازی اون رو نداشته باشید . میشه شما دانش ساخت جنگنده رو داشته باشید ولی نتونید ماشین خوبی رو با قیمت مناسب وارد بازار کنید . شما ممکنه سازنده اسلحه باشید ولی نتونید وارد بازار اسلحه بشید این به این معنی نیست که شما سازنده خوبی نیستید .
    • بابک SE ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      ...واجب تر اینکه بیاییم اول بنزینی تولید کنیم که مردم سرطان نگیرند...
    • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      ما داریم همون را روسیه را می رویم که با این پیشرفت فضایی هنوز یه ماشین ندارند
    • dada A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      بی نام 22:07 ما امکانات محدودی داریم نمی تونیم رو ساخت چیزهایی که در دسترس هست وقت و انرژی بذاریم چیزایی رو که بهشون امکان دسترسی نداریم می سازیم موتور اتومبیل در مقایسه با موتور ماهواره بر اسباب بازی هست موتور اتومبیل هر چند تا بخوای میتونی وارد کنی موتور ماهواره بر چی؟ این لنز دوربین رو عمرا اگه کسی بهمون بفروشه دوربین معمولی می خوای چین نوکرته داداش چه کاریه بشینیم اسباب بازی بسازیم
    • بی نام IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      باید توجه داشت که شوروی هم از ساخت کمپرسور یخچال عاجز بود ولی فضاپیماهایی می ساخت که آمریکایی ها حسرتش را می خوردند حالا جریان ما هم همین است یعنی توسعه نامتوازن
    • اتابك EU ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      كره شمالى هم ماهواره كه هيچ،،، بمب اتم داره ولى مردمش نون ندارن بخورن،، اونم با افتخار به مردمش پز ميده به نظرم اگه تو جامعه ى ما بخواهيم اولويت بندى كنيم ماهواره در الويتهاى اخره
    • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      درود بر متخصصان توانمند..... ساخت ماهواره فناوری بالایی میخواد و کشور ما از سال 87 ماهواره میسازه در صورتیکه کره جنوبی از سال 2013 ماهواره دار شد میبینید که در این زمینه از کره هم جلوتریم.
    • امین A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      من ساخت ماهواره شریف رو از نزدیک دیدم مطمئن هستم که هیچ عکسی از این ماهواره ها به زمین نمی رسه و اگه برسه اینقدر بد کیفیته که قابلیت پخش نداره و حتی تنظیم برای عکس گرفتن از یه نقطه رو هم نمی تونن انجام بدن. البته معلومه سازمانی که روساش بویی از فن آوری فضایی نبردن فقط دنبال سروصدای تبلیغاتین تا توی پستشون بمونن. به عنوان یه چالش اگر راست میگید یه عکس از جزیره ابوموسی بگیرید و پخش کنید اگر نمی تونید مرد باشد و استعفا بدید
    • محمد RO ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      16 65
      با خوندن بعضی نظرات واقعا مایوس و متاسف شدم اینکه باید مشکلات مالی مون حل بشه و از نظر اقتصادی پیشرفت داشته باشیم درست اما این بدین معناست که نباید از نظر علمی پیشرفت داشته باشیم چرا بعضی ها اینقدر کوته بین هستن و سطح فکرشون اینقدر پایینه؟؟؟ شاید ما بهای یکی از بزرگترین پیشرفتهای علمی مون رو که فناوری هسته ای هستش داریم میدیم اما نه به خاطر اینکه این دو مقوله متضاد هم هستن بلکه به خاطر عوامل انسانی یعنی تحریمهای ناعادلانه و ظالمانه علیه ماست که میخواد ما پیشرفت علمی نداشته باشیم چرا؟؟؟ خودتون دلیلش رو بهتر میدونید
    • مبين A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      23 24
      هروقت خبري از پيشرفت ميشه يه عده حمله ميكنن و منفي ميدن جالبه هيچ تحليل به درد بخور و قانع كننده اي هم ندارن،حالا كه مشكلات اقتصادي زياده بايد دست رو دست گذاشت و نشست؟همت كن برادرم همت كن خواهرم،70 سال پيش آمريكا بزرگترين شهرها و در اصل بزرگترين مراكز اقتصادي ژاپن رو باخاك يكسان كرد،مردمش شبانه روز با دست خالي براي سازندگي كشورشون تلاش كردن الان ببينيد به كجا رسيدن
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      15 2
      تا وقتی ما در حوزه استراتژی توسعه به مزیت های رقابتی پایدارمون توجه نکنیم همین آش و همین کاسس.. کشوری مثل آلمان در کمتر از ۱۰ صنعت که مزیت رقابتی داره وارد شده و روز بروز رشد میکنه.. بعد ما دچار توهم توسعه شدیم .. ادعا میکنیم میخواهیم در تمامی حوزه ها مستقل و پیشرو باشیم.. وصف ما همان ضرب المثل همه کاره و هیچ کاره هست.. ای کاش روی مزیت های رقابتیمون سرمایه گذاری میکردیم..
  • سینا A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    عمرش چند ماهه؟ مثل همون اولیه بعد از 3 ماه تموم می‌شه؟
    • بی نام US ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      دقت پنجاه متر؟ خب تصاوير گوگل که دقتشون زير يک متره پس تصاوير اين ماهواره به چه دردي ميخوره؟
    • امیرحسین A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      شمایی که میگه چند ماهه عمرش. اولا خدمتت عارضم این ماهواره توی مدار پایین low orbitزمین کار میکنه که اصطکاک ذرات و جاذبه ایجاب میکنه از پیشران یا موتورهای قوی استفاده کنن که پس از یه مدت منابع تامین انرژی موتور از کار می افته و چون هنوز جاذبه وجود داره سقوط میکنه. اما اگه منظورت چی پی اس یا گلوناس هستش اونا توی فاصله چند هزار کیلومتری سطح زمین هستن که روی مدار معلق هستن با تناوب دور زمین میچرخن و نیروی جاذبه بی اثره. پس برای این پرتاب بلند نیاز به یه لانچر قوی داریم که چند میلیارد دلار واسه هر پرتاب ناسا خرجشه. ما هم به عنوان یه ایرانی که تازه وارد این حوزه شده، کم کم پیش میریم. توقعی هم نیست که مثل امریکا باشیم
    • بی نام A1 ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      25 6
      احتمالا بیشتر باشه چون این یکی مجهز به فناوری انتقال مداری است و میتونه ارتفاعش رو حفظ کنه.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      17 6
      خوب یه جاهایی رو دیگه گوگل هم بهت از 1000 متری رو هم نشون نمیده . خوبه که اونجا ها رو میتونیم از 50 متری ببینیم نه؟
  • omid A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    324 9
    اون سه تا ماهواره چه کاری انجام میدن؟
    • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      میچرخن دور زمین یه حال و احوالی از فضا میگیرن و کرات دیگه رو واسه عید دعوت میکنن ایران.کارشون اینه
    • رحيم IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      75 9
      دنبال خاوري و امثال اون ميگردند
    • جوک ندیده RO ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      6 49
      هر هر، خندیدیم. شما که اطلاعاتت بیست است بی زحمت لب تر کن و درباره کار ماهواره های بقیه آن صدو چند کشور که یا خودشان یا کشورهای دیگر از طرفشان ماهواره می فرستند هم اطلاع رسانی بنما تا مستفیض شویم . خیلی نیاز است جناب.
  • محسن A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    360 8
    الان چند سالی هست که به عنوان یکی از ویژگیهای ماهواره های ارسالی وطنی قابلیت عکس برداری خوبشون مطرح میشه. اما تا بحال هیچ عکسی از عکسهای گرفته شده با این ماهواره ها منتشر نشده.حداقل من هر جا سرچ کردم ندیدم. امیدوارم عکس های این یکی رو بزودی بذارن
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    اخرش نفهمیدم کار این ماهواره چیه؟ اگه می خواد عکاسی کنه که همه عکس ها تو گوگل ارث هست....
    • محسن IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      گوگل ارث اون چیزی رو که میخواد تو ببینی برات میذاره مثلا تو شرایط جنگی شما تصویر محل نبرد رو به روز نمیتونی از گوگل بگیری
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      51 21
      بعضی عکسا از بعضی جاها نیست ;
    • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      21 15
      محسن کمتر فیلم نگا کن
    • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      14 7
      محسن داره راست ميگه، چيزيو نميدونين الكي نظر ندين
  • بی نام A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    222 9
    من هر چقدر این مطلب رو می خونم هیچ جزئیاتی توش نمی بینم
  • شهروند ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    اي كاش مقدار كمي از اين سرمايه گذاري روي صنعت خودرو انجام مي گرفت تا مردم ماشين هاي با كيفيت تري خريد مي كردند
    • سجادمحمدی A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      79 2
      بابا بی انصاف کدوم سرمایه رو گذاشتنسرمایه تو فوتبال حیف و میل میشه،فک کردی خودرو سازا کم از جیب منو تو خوردن
    • پوریا IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      10 0
      بانظرت کاملا موافقم و اون کسی که از تاریخ آمریکا چیزی نمیدونه و حرف بی خود میزنه باید اول تحقیق کرد بعد حرف زد . بعد میگین ماشین درست نداریم آقا نخرین اعتراض کنید تا اونا مجور بشن بخاطر سود خودشون تغییرات در ماشین ها ایجاد کنند نه این که هی بری پراید 1000 سال پیش بخری بگه بد خوب نخر . یکم هم از مردم ژاپن یاد بگیرید که بعد از جنگ و ویرانی ماهانه چند ساعت کار مجانی برای کشورشون میکردن تا به اینجا رسید البته باید حکومت در خیلی مسائل بازنگری کنه. بعد ایرانی ها با حداکثر 2 ساعت کار مفید انتظار دارن همچیز براشون مهیا بشه و بدون زحمت و تلاش هم پولدار باشن و امکانات رفاهی بالایی داشته باشن و همه هم به خودشون اجازه میدن در تخصصی ترین مسائل نظر نسنجیده بدن
  • محمديان زنجان IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    خسته نباشيداي دلير. شجاع .تيزهوش.باغيرت .متخصص.خارچشم حسودان.بزانو دراورنده دشمنان خدا پشت پناه شما
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    میخوام بدونم وقتی آمرییکاییها هم اینکارو کردن مردم آمریکا این کامنت هارو گذاشتن ؟؟؟؟ واسه مردم مملکتم با این فرهنگ پایین متاسفم و به دانشمندانمون افتخار میکنن.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      اون زمان که آمریکاییها اینکارو کردن، فقر و فساد در کشورشون بیداد نمیکرد عزیز دلم
    • بی نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      من هم با شما هم نظرم. برخی از هموطنان، بی شرمی رو از حد گذرانده اند
    • تح A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      98 17
      شما تصویری دیدید؟
    • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      شما ناراحت نشو عزیز.اینها همونهایی هستن که اون گندهشون هم میگه انرژی هسته ای به چه دردی میخوره.
    • پویان IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      یعنی دانشمندان وطنی هر کاری کردند ما فقط ازشون تعریف و تمجید کنیم؟ حتی نپرسیم این کاری که کردند چه سود و منفعتی رو بوجود میاره؟
    • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      وقتی امریکایی ها ماهواره و انسان می فرستادن فضا مردمشون تو رفاه و آسایش و ثروت بودن، سوار هواپیماها و ماشین های ایمن میشدن. اونها اولویت ها و نیازهای اولیه مردمشون رو تامین کردن بعد به فکر فرستادن ماهواره و چیزهای دیگه به فضا افتادن. امیدوارم خبرآنلاین پاسخم رو بزاره.
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      حناب فرهنگ بالا برا خودت متاسف باش تا اموراتت بگذره
    • بی نام DE ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      90 6
      بله که میگن .. تو هند هم مردم همینو می گن واسه برنامه فضایی شون . تا حدودی هام حق دارند باید جواب داد .
    • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      123 9
      فعلا این دلواپسان اینقدر از این و آن پول می گیرند که خووووب اموراتشان می گذرد، بیچاره ما که اقتصاد مقاومتی سهم ما مردم درجه دو هست.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      51 3
      این همه خواهش کردم گفتن پاسخم رو بزار خیلی خیلی خیلی نامردی.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      57 6
      جناب با فرهنگ جوابت رو دادم اما طبق معمول خبرانلاین درجش نکرد
    • بی نام RO ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      76 4
      اینجا ایرانه فرق میکنه با بلاد کفر....این که دیگه حرف خودتونه
    • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      15 69
      همین الان هم در آمریکا کارتن خواب و فقیر هست. تامین اجتماعی طبقه کارگریشون از ایران ضعیفتره. اما این دلیل نمیشه که از بودجه تحقیقات فضاییشون کم کنند
    • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      40 3
      دوست عزیز اون موقع که آمریکاییها این کارو کردن مردمشون از شدت فقر و بدبختی در حال زوال نبودن
    • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      81 5
      نظراتی که بیشترین مثبت رو داشتن حرف دل مردم هستن...مردم اول رفاه و اسایش می خوان بعد ماهواره...ای کاش این موضوع کمی درک بشه....خبر انلاین لطفا منتشر کن
    • بی نام A1 ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      4 22
      واقعا من هم با شما موافقم. و به دانشمندانمون افتخار میکنم.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      49 2
      مردم گشنه اند.گشنه..میفهمی یعنی چی؟؟؟؟یعنی حقوق میگیره 600 تومن و باید 4 میلیون هزینه کنه هر ماه
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    شماها حتی خیلی بهتر از بنی اسرائیل ایراد بنی اسراییلی میگیرین.
    • بی نام RO ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      15 41
      بنی اسراییل باید بیاید پیش این ها کارآموزی.
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    140 9
    من هم تو خونه اورانیوم غنی می کنم. البته در چارچوب ام پی تی.
    • اورانیوم RO ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      10 48
      تو یکی حتما از آن هایی هستی که مواد محترقه چهارشنبه سوری را در چهارچوب "نارنجک دستی زیر پله ای" می سازند. مواظب باش موقع غنی سازی بمب چهارشنبه سوزی، چهارچوب خانه و زندگی مردم را روی سرشان پایین نیاوری، نمک دان.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    مردم امریکا از این کامنتا نمزاشتن چون هم چیزشون به هم می اومد . ما نمیتونیم ببینیم معلممون داره از گشنگی کرایه کشی میکنه بعد ماهواره پرتاب میکنیم و پراید هم که نوبرشه
    • دانیال A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      36 18
      داداش مثال از معلم بهترم خیلی زیاده ها نمیدونم چرا این جو راه افتاده که معلما جزو قشر ضعیفن والله 30درصد فامیلامون معلمن وضعشون یکی از یکی بهتر و سرحال
    • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      16 6
      احسنت...بهترین نظری که خوندم همین بود
    • بی نام RO ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      18 19
      سال ها پیش که ماهواره نداشتیم هم همین بود. باید تا ابد ماهواره نداشته باشیم به خاطر این چیزها؟
  • حمید IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    واقعا اونایی که منفی میدن باور ندارند که ایرانی می تواند بابا دم همتون گرم اونور آبی ها تحسین می کنند اما شما ها ... خسته نباشی می گم به هرچی دانشمند ایرانیه باغیرت وطن پرست
    • من A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      30 10
      شما بجاى اينكه دنبال تشويق اونور آبى ها باشى، به فكر رفاه اينور آبى ها و وضع زندگى مردم خودت باش داداش
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    واقعا کار متخصصین داخلیه؟؟؟ میشه صنعت داخلی و تمامی تولیدات ساده حتی همین پراید هم بومیه کامل نیست ولی یهو ماهواره 100 درصد بومی ساخته میشه؟ واقعا دوس دارم باور کنما ولی ..... مطابق معمولم نظرم چاپ نمیشه دیگه
    • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      94 7
      من سه سال تو فیزیک و نجوم مطالعه کرده بودم برای المپیاد باید اینو بگم برای ساخت لنز پیشرفته شما باید دستگاهی داشته باشید که سطح لنز باید در حدود چندین نانومتر تصحیح کنه ...
    • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      16 5
      اینکه ما چنین دستگاهی نداریم کجاش سانسور لازم داشت نکنه فکر کردید تصحیح لنز کار دسته ؟
  • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    80 4
    چون در صنایع مخصوصا خودرو سازی دانشمند کار نمیکنه ۰۰۰۰ فقط دلال ها و آدم های تولید کننده پیکان هنوز در مسند هستند و کنار هم نمیروند
    • بی نام RO ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      16 3
      مثبت. بزن دست قشنگه رو ...
  • فرید IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    58 44
    جناب بی نام فکر می کنی زمانی که اونوری ها حتی دارو رو برای ما تحریم کردن می ایند توی این صنعت نظامی ما رو کمک کنند لااقل یه خورده خون وغیرت ایرانی از کوروش کبیر تا همت عزیز و... تو رگامون باشه
  • محسن RO ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    70 3
    قدرت تفکیک 50 متر خیلی کم هست . بیشتر به درد تفکیک مزارع کشاورزی می خوره تفکیک رنگ ها از هم
    • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      5 29
      اصلا میدونی قدرت تفکیک 50 متر اون هم از فاصله 470 کیلومتری یعنی چی؟ یعنی مثلا در تبریز وایسی و با دوربین کسی رو که 50 متری فلان نونوایی در تهران هست از هم تشخیص بدی. خوش باش که شماها هم عالمی دارین عمو جان هههههههه
    • بی نام RO ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      3 12
      یک شبه می خواهی ره صد ساله روی. یک بچه که از روز اولش آن چیزی که در بزرگ سالی اش می شود، به دنیا نیامده. گام به گام.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    51 5
    "رانشگر گاز سرد، تعیین کنترل وضعیت ماهواره از طریق پایداری چرخان فعال و فناوری تعیین و توزیع توان الکتریکی". باز افتخارآفرینی فرهنگستان زبان در معادل یابی کلمات گل کرده و واژه هایی بس واضح و پرمعنی اکتشاف بنموده اند. ای آهنگر دادرس برس به داد ما. بی تو روزگار هیچ است. دی:
    • بی نام RO ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      9 20
      کجایش ایراد دارد؟ عادت کرده ای یک مشت کلمه انگیسی را توی جمله های فارسی بگویید. نه فارسی تان خوب است نه دو جمله درست و بی اشکال انگلیسی می توانید صحبت کنید یا بنویسید. بعد به این چیزها ایراد می گیرید. جمع کنید خودتان را بابا.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      4 4
      بیسواد اونا که چار کلاس سواد هوافضا و سیالات دارن معنی "رانشگر" رو میفهمن. تو بیسوادی فکر نکن همه مقل خودت نمیفهمن این واژه ها رو. داستان اون یارو شده که جون نمیفهمید "فرگشت" یعنی جی مسخره میکرد.
  • سعید A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    28 18
    خب داداشای من خودتون یا علی بگین وبخشهای دیگه مملکت رو درست کنید. با دید منفی دارید نگاه میکنید بعد خودتون شاید بعدا بیاین بگین که ما ایرانی ها منفی نگر هستیم انتقاد سازنده خیلی خوبهمن هم انتقاد دارم.اما خب تا کی حرف بزنم؟پس کی قراره مرد عمل بشم؟ بروبچ موشک و ماهواره ساختندمشون گرم وخداقوت.پرایدش،تورمش،ترافیکش،فرهنگش،تولید داخلی و...روبسپارن به مااینطور بهتر نیست؟؟؟؟
  • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    12 72
    عزیز پیامبر گفته اگر علم در اسمان ها باشد عجم به ان دست پیدا میکند و بر هیج جای جهان این پوشیده نیست.کامنتای دوستان ناراحتی از سیستم دولتی ایران و بها ندادن به دانشمندان و دانش پژوهان است کاری که در خارج برای دانشمندان ایرانی انجام میدهند..بر هیچ کس پوشیده نیست پزشکان مهندسان صنایع مختلف به خصوص هوا فضا ناساایرانی هستند .حتی میبینیم در المپیادهای علوم مختلف ایرانیها اکثرا اول هستند
    • امین EU ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      30 1
      عجم ؟ یهو میگفتی گنگ و گیج دیگه وقتی خودمون به خودمون بگیم عجم وای به حال دیگران
  • بهمن A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    19 17
    سه تا محموله وزن همشون رو هم 52 کیلو اندازشون هم نیم متر در سی و پنج سانت خوب خودتون از این اندازه و وزن حداقل 8 کیلوشو بزارید به حساب بدنه سه کیلو باطری و اگه صفحه خورشیدی براش در نظر گرفته باشن 3 کیلو دیگه . احتمالا 3 تا راکت برای هدایت پذیری و تصحیح جهت میشه و تجهیزات مخابراتی کلا وزن زیادی باقی نمیمونه که بخواد دوربین قوی روش نصب کنن
  • بی نام ES ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    29 51
    کشور امریکا واروپاییها اغلب درزمان مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ جهانی فعالیت خودشون رو در علوم پشرفته مثل فضا و انرژی هسته ای اغاز کردند.حرکت علمی باید تو تمام زندگی ما جریان پیدا کنه وباید برای حل مشکلات مختلف علاقه مند به حل علمی مشکلات بشیم نه حرکت با نظرات عجیب و غیر علمی که شاید بشتر معضلات امروز ما به خاطر فرهنگ علمی ضعیف چه در سطح مدیران وچه درسطح مردم هست.همین حرکتها رو باید به فال نیک گرفت وامید وار به گسترش فکر علمی در جامعه بود.
    • بچه مشد IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      23 4
      برادر من اونا اون زمان مجبور بودن که این راه رو برن چون مسیری بود که کسی نرفته بود و برای رفع نیاز یک نفر باید دست بکار میشد. در زمان کنونی که نیازهای فضایی با پرداخت مبالغ حداقلی رفع میشه و وقتی با تعامل سازنده با دنیا میشه از امکاناتشون استفاده حداکثری کرد چرا با بیگانه کردن خودمون با دنیای اطراف خودمون رو مجبور کنیم که با هزینه های گزاف تمام مایحتاجمون رو خودمون تهیه کنیم؟ اگر این کار منفعت داشت مطمئن باش کشورهای عربی همسایه و منفعت طلب ما زودتر از ما این کار رو میکردن، ولی اونها بجای صرف هزینه های بالا ماهواره های خارجی رو برای مصارف داخلی کرایه میکنند.
    • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      3 16
      جناب "بچه مشهد" به راحتی فاکتور ژئوپلتیک رو نادیده گرفتند.
  • اکبر A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    28 1
    عجب عکس‌های توپی لطفا ملت رو سرکار نذارید، من این صفحه رو فقط برای دیدن عکس‌ها باز کردم.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    26 3
    دانشمند ؟ این روزها به هر کسی که یه خورده کارش فنی هم باشه میگن دانشمند، مثل مدرک اینم دارن بی ارزش می کنن، دانشمند تا اونجایی که ما مفهومش رو درک کردیم یعنی کاشف، مبدع ، مخترع و نوآور این روزا تو مملکت ما هر کسی هم که کار فنی انجام میده به جای اینکه بهش بگن مهندس میگن دانشمند ، عزیزان چیزایی که ساخته شده، استفاده شده ، تعدیل شده و از کار در اومده دیگه خلق نیست؛ فنش بوده ، طرحش بوده ، فرآیند ساختش بوده فقط اجرا شده؛ شدیم آلمان نازی مفاهیم رو عوض میکنیم البته با این تفاوت که اونا واقعا این دانشمنده رو دیگه داشتن، خوبشم داشتن .... والسلام
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    32 2
    باهاش میشه اختلاس ها رو هم از اون بالا رصد کرد؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    20 4
    ای دوستی که دائم می گی هنوز نمی تونیم یک اتومبیل بومی کیفیت بالا و استاندارد سوار شیم و به پراید ایراد میگیری. هر چند ممکنه خودتم پراید داشته باشی. ولی تنها راه بالا بردن کیفیت ماشینها نخریدنه...... آقا نخر.... سه ماه پراید نخرین ببینین چه جوری به دست و پامون می افتن. همدل و یکصدا نیستیم... از ماست که بر ماست....
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    15 2
    اثر این چیز هایی که اینقدر روش مانور می دید هیچ وقت توی زندگی مردم نبوده فقط اثر هزینه هاش رو روی تورم و ... دیدیم والسلام
  • پوریا کوچه باغی کارشناس سازمان فضایی IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    27 1
    اگر شما هم در سازمان فضایی بودید متوجه می شدید در مقایسه با حیف و میل هایی که در حوزه فضا انجام میشه دستاورد خاصی حاصل نشده است فقط جمعی از مدیران وام های 50 و 100 میلیونی از حوزه فضا برای خود مهیا می کنند و ... .
  • رضا IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    21 4
    من موندم ما كه كارشناسان ما اين قدر تواناي دارند كه ماهواره بفرستند فضا يا از روي هواپيما بدون سرنشين پيشرفته آمريكا در مدت كوتاهي رمز گشايي نموده و از روش بسازن كه حتي مورد تعجب آنها واقع شده وهنوز آمريكا تو شوكه .چرا مهندسان ما هنوز نمي تونن بعد بيش از صد سال از صنعت خودرو سازي در ايران يه خودرو با كيفيت و بدون دخالت كشورهاي ديگه بسازن به نظر شما اين يه مقدار مشكوك نيست........
  • مرتضی A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    37 4
    من فوق لیسانس الکترونیک از دانشگاه امیر کبیر هستم و حدود 14 ساله کارم طراحی سیستمهای نگهداری انرژیه ... سوال من اینه : شما یه ماهواره ساختید با وزن 52 کیلو گرم میشه بپرسم از چه نوع باتری استفاده کردید که انقدر وزن ماهواره سبکه ... میشه بفرمایید از چه سلولی استفاده کردید که انقدر سبکه ... میشه بفرمایید از چه سیستم فرستنده و گیرنده ای مکروویوی استفاده کردید که با اون باتری و با اون دقت لنز و با اون سلول خورشیدی شده 52 کیلو ...با برآورد بنده یا ماهواره قابلیت این چیز هایی که میگید رو نداره یعنی فقط یک جعبست با چند تا سلول خورشیدی یا اگه این قابلیتها رو داره حداقل وزنش بین 170 تا 220 کیلو باید باشه ....
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    25 3
    پیشرفت های علمی ما بیشتر در جهت نظامی و امنیتیه. در جهت رفاهی و اجتماعی بسیار ضعیف جلو میریم. متاسفانه این مسئله کاملا اولویت های مسوولین رو نشون میده
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      7 2
      احسنت...واقعا راست گفتی
  • بی نام EU ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    5 19
    انکه مواقه عیب هارا نمیبینه وانکه مخالفه حسن هارا متاسفانه نضر بی طرفانه خیلی کمه چیزی که مسلم است یک شی پنجاه کیلو گرمی در مدار 470 کیلومتری زمین قرار گرفته واگر نبود کشورهای دیگر فاش می کردند واین پیشرفت کمی نیست ازنضر الویت هم اگرقراربود کشورهایی که مشکلات اقتصادی دارند فعالیت های فضایی را تعطیل کنند هند با داشتن میلیون ها بی خانمان اصلا نباید دست به فعالیت های فضایی میزد بهرام
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    2 12
    دوستان چون اطلاع از نحوه ساخت ان ندارید اضهار نظر نکنید و فعلا در مرحله ابتدایی هست و قابل رهگیری و کنترل توسط دیگران هست چون ارتفاع 240 تا 400 مورد هدف و کنترل ایستگاههای زمینی مهاجم با هرگونه الگوریتم قرار خواهد گرفتو...........
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    8 35
    تکنولوژی ساخت خودرو بر میگرده به سالهای دور و چون ما تکنولوژی پایشو نداریم شاید نمیتونیم .ولی بیوتکنولوژی و همین هوا فضا جزء علوم جدیدن که نباید عقب بیوفتیم چون نسل های آینده از ما نمیگذرن.در مورد لنز دوربین دوستان گفتن تا حالا چرا یه دوربین ساده نساختیم ؟الان گوشی ساخت داخل هست کیفیتشم خوبه قیمتشم خوبه انصافا چند نفر شما گوشی ایرانی حاضر میشید بخرید؟ضمنا من خودم گوشیم ایرانیه و کاملا راضی هستم .
    • حمید A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      21 1
      موبایل ساخت داخل منتاژه و قطعات تماما ساخت چین هست
    • مهندس الکترونیک A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      12 0
      عزیزم گوشی ساخت داخل مونتاژه، ما صنعت الکترونیک و تولید چیپ نداریم که بخوایم ماهواره بومی تولید کنیم
    • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      1 9
      اصلا اینطور نیست 70قطعات مال ایرانه وگرنه اصلا تولید به صرفه نیست و توجیه اقتصادی نداره .چه کاریه قطعات ریزو بیارن اینجا سر هم کنن قیمت کمتر نمونه چینی بشه¿¡
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    7 18
    هر چیری جای خودش رو داره...ماهواره یه پروتوتایپه نه تولید انبوه پس با خودرو قابل مقایسه نیست. واقعا یه عده همون پراید هم از سرشون زیاده. چرا اینقدر طلبکارین؟ وقتی پول می دی اون ماشین بی کیفیت رو می خری چون می خوای فقط بگی ماشین دارم دیگه اعتراض نباید بکنی......آره می دونم الان به عده میگن گزینه دیگه ای نیستو این حرفا....چرا هست...هیچ تولید بی کیفیتی دوام نمیاره اگر خریدار نداشته باشه . پس نخرید آقا نخرید از بی ماشینی کسی نمرده ولی با داشتن این ماشین های بی کیفیت چرا زیاد مردن اگر ما الان خودروسازیمون در حد کره جنوبی هم بود باز یه عده می گفتن چرا ماشین های ما اله بله...چرا ما نمی تونیم مثل ژاپن و آلمان ماشین تولید کنیمبس متوقعیم به جای نق زدن هر کسی شغل خودشو درست انجام بده.همین
  • حمید A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    37 4
    دو روز گذشته ما هنوز فیلم پرتاب ماهواره رو ندیدیم یه کارتون رو مدام دارن نشون میدن.امریکا چند ماه پیش فضا پیما فرستاد فضا همون اول کار هم منفجر شد به صورت زنده و مستقیم نشون داد خیلی هم راحت امدند گفتند که پروژه شکست خورده کلی هم ضرر مالی کردند ولی اینجا میگن ماهواره فرستادیم فضا هیچی به مردم نشون نمیدهند.بابا عوام فریبی بسه لطفا
    • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      6 5
      اگر شكسب بخورد در ماهواره اعلام ميشود و همه با خبر خواهند شد اگر شما ماهواره نداريد مشكل شماست
  • یوسف IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    26 3
    وقتی میشه گفت تماما بومی که تمام قطعاتش تو ایران ساخته شده. حالا یه سوال کدوم شرکتی تو ایران میتونه ic بزنه؟ نمیتونن بزنن چرا؟ چون واسه تولید یه ای سی زیر ساخت میخواد مثلا یه شرکتی مثل سامسونگ برای تولید ای سی، واسه کارخانه 1 میلیارد دلار هزینه میکنه بر فرض که ایران هم کرده ماده اولیه ای سی که سیلیکون با درصد خلوص 99/999999999999 درصده از کجا میاره. تولید کننده سیلیکون با این خلوص فقط امریکاست. دوستان گفتن ما تکنولوژی ساخت جنگنده هم داریم. کدوم شرکتی موتوره این جنگنده ها رو تولید میکنه؟ هیچ
  • محمد A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    3 9
    پيشرفت در هر زمينه اي مايه افتخار است .
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    18 4
    من گوگل ارت را ترجیح میدم
  • ali A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    5 24
    ارزوی بنده این هست که انقدر در این زمینه پیشرفت کنیم که چشم امریکا و دوستان داخلیش در بیا
  • رامتين IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    9 2
    خبر آنلاين فقط ميام بهت سر مي زنم تا كامنتهاي خواننده هاتو بخونم خيلي باحاله اگه خواننده هات با نام هاي منحصر به فرد نظر مي دادن مثل اون برادر ضد لنگ و كيسه مي بيني در مورد همه چيز اظهاز نظر مي شه همه چيز فناورزي اقتصاد ورزش و.... بعضي مواقع قكر مي كنم خوانندهات تو ايران زندگي نمي كنن چون به جاي اين همه حرف عمل مي كرديم الان وضعمون اين نبود با عرض پوزش اگر به كسي بر خورد
    • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      3 1
      خوب گفتی. معلومه بعضیها سر ساعت کاری هم نظر می دهند و این نشان از پر کاری و همت بالای ما داره
  • hasan A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    16 4
    ایکاش بجای این کارا اول یکاری میکردن باهوشترین بچه های این مملکت اینجا میموندن اون وقت تو همه چیز پیشرفت هم میکردیم
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    4 1
    میشه جای تولید ماهواره، پراید تولید نشه؟ بخدا همین خودش یه جهش بلند روو به جلو هست
  • دانشجو IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    4 17
    ندیدم مردم هیچ کشوری اینقدر بزنند تو سر خودشون. همین هند رو ببینید، مردمش هنوز بیشترشون تو زاغه و حلبی آباد زندگی می کنند ولی اینقدر تو سر دانشمندهاشون نمی زنند چون همبستگی ملی شون بالاست. الان دانشمندهای ایرانی هر کاری کنند، همین مردم توی سرشون می زدند. زمان شاه هم وقتی متخصصین ایرانی می خواستند وسایل نظامی رو تعمیر کنند حتی ساده ترین چیز رو، شاه نمی گذاشت می گفت از آمریکا مهندس بیارید. الان هر پیشرفتی کنیم، می گن برو خاوری رو بگیر. این ها کشکه. بعد می گن چرا کشور پیشرفت نمی کنه.
  • بهمن A1 ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    10 3
    مبارک باشه. ولی با مقداری تامل و منطق میشه به این نتیجه رسید که اگر مقداری از وقت و هزینه و انرژی که صرف پرتاب ماهواره و....کردیم، اقتصاد کشورمون رو سروسامان میدادیم بهتر نبود؟
    • دکتر نصیر A1 ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
      2 8
      پرتاب های ایران جز پرتاب های میکرو ستلایت ها یا میکرو ماهواره ها توسط میکرو ماهواره برها هست یعنی هم ماهواره بر سفیر یک ماهواره بر فوق سبک هست هم ماهواره فجر یک ماهواره فوق کوچک این پرتاب نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا چند میلیون دلار بیشتر هزینه ندارن یعنی حتی کمتر از اون 40 میلیارد تومنی که فقط به جناب کیروش میدن یا بودجه یک باشگاه فوتبال لیگ برتری دوست عزیز احتمالا شما برنامه های فضایی ایران رو داری با ارسال انسان به ماه توسط امریکایها یا پروژه های چند صد میلیون دلاری یا چند میلیارد دلاری ناسا و اروپا مقایسه می کنی یکی از دلایلی که برنامه فضایی ایران هم بسیار کند پیش میره و خبری از پرتابگر سیمرغ یا پرتاب گر قام نیست همین بودجه های بسیار بسیار کم هست حتی نسبت به همسایاگان
  • دکتر نصیر A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    2 2
    مگه اون زمانی که ایران صنایع فضایی یا دفاعی و..نداشت خودروسازی و اقتصاد خوبی داشت؟50 سال بعد از مونتاژ پیکان و بعد پژو سرگم مونتاژ خودروهای چینی هستیم با حداقل ارزش افزوده ممکن بعد شما انتظار تولید لایسنس و پنتنت در قالب یه محصول روز از این مونتاژکاران رو داری؟شما باید ببینید مدیریت بخش هایی در ایران که موفق هستن چگونه از نخبه ها حداکثر بهره رو می ببرن با ااعتماد کردن به آنها چه تفاوتی با مدیریت مثلا صنعت نفت ایران داره که بعد از 108 سال از کشف نفت در ایران و در نیمه دوم عمر چاهای نفتی ایران هنوز در ساخت ابتدایی ترین قطعات بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز مانده جوری که تمام کشورهای همسایه در میادین مشترک از اون چند برابر برداشت می کنن و نخبه ایرانی رو پایین تر از کارگرچین
  • فروشنده پوشاک A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    1 5
    ایران یک کشور خشک در خاورمیانه هست نه یک کشور سرسبز مثل آلمان سوئد سوئیس فلاند و...در قاره سبز حتی ترکیه 80 درصد اون مثل شمال و شمال غرب ایران هست چرا سعی می کنیم به مردم دروغ بگیم و بگیم صنایع هایتک فضایی الکترونیک و..برای ایران خوب نیست چون مزیت اقتصادی نداره ولی کشاورزی و دامداری و گردشگری در این کشور خشک و نیمه خشک که وقتی عکس های ماهواره ای اون رو نگاه می کنی 80 درصد اون کاملا خشک هست با دریاچه های خشک شده مزیت داره؟ چرا در صنعت پوشاک به ترکیه باختیم؟چون ماده اولیه اون پشم والیافته وقتی دامداری و کشاورزی ما به خاطر خشک بودن کشور نسبت به ترکیه ضعیف هست همینه چرا در گردشگری به پای ترکیه نمی رسیم؟ ایران ماسه حاوی سیلیکون تنی صادر می کنه پنل مانیتور گرمی از کره وارد می کنه با قیمت 10
  • عباس ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    2 7
    اميدوارم ايران درزمينه هاى علم و تكنولوژى واقتصاد به كشورهاى بزرگ دنيا بپيونده
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    4 4
    جالبه جایی که ملت باید افتخار کنن و از خوشحالیشون بگن شروع کردن به ایراد گرفتن عجیب مردمی هستیم ما.
  • محمد ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    2 0
    سلولهاي خورشيدي يا همون باطريهاي خورشيدي خيلي سنگيه عجيبه يه ماهواره شش وجهي تمام جهاتش با سلول خورشيدي پوشيده بشه و ٥٢ كيلو وزنش باشه.... توضيحات دقيق تر بديد لطفا