۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

وزیر علوم جناب آقای دکتر فرهادی پس از سی سال مجددا در کسوت وزارت علوم تحقیقات و فناوری سکان اداره این مجموعه عظیم را بر عهده گرفته است و البته کمیت و کیفیت این وزارتخانه با آن زمان قابل قیاس نیست.


 همزمان تجربه مدیریت و شیوه های علمی نو، داشته های دکتر فرهادی را به سیاست های جدید سوق داده است از جمله لزوم توجه اساسی به سازمان های "دانش بنیان" که سیاست کاربرد عملی - علمی می طلبد. ایشان به صراحت خطاب به دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه گفتند که منتظر اشتغال در دستگاه های دولتی نباشند و بکوشند مهارت های مدیریتی را خوب یاد بگیرند تا خود کار آفرین شوند. این نکته بسیار مهم است. پیش تر در فرهنگ عامیانه خانواده ها هدف از درس خواندن شغل یابی و کار در ادارات دولتی تلقی می شد غافل از آنکه تحصیل دانش، ایجاد کار و فرصت های شغلی هم برای خود و هم برای دیگران است تا در مسابقه علمی جامعه بپوید و بپاید. از طرفی جایگزینی رشته های کاربردی با رشته های محض تئوری که در سخنان وزیر محترم آمده بود نیز در صورتی مفیده فایده خواهد بود که شیوه های جذب استادانی که از این ویژگی برخوردار باشند نیز فراهم شود. در غیر این صورت با آئین نامه ها و شیوه های فعلی وزارت خانه که ملاک فقط "مدرک" استادان است نمی توان به چنین موقعیتی دست یافت. اکنون جای خرسندی است که بالاترین مقام علمی کشور سیاست اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بیان می کند تا بعنوان خط مشی اساسی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی مورد تاکید و عمل قرار گیرد. لکن ساز و کار قبلی، که دهه های متمادی اجرا می شده است محتاج تغییر و تحول بنیادی است به نظر می رسد نخست باید از دانشگاه های علوم انسانی و دانشکده های مدیریت این امر آغاز شود و آن توام شدن دانش و مهارت به طور هم زمان در آموزش و پژوهش است. نکته ای که مورد پذیرش برخی استادان نیست و آنها بر آنند که "علم" نباید با امور روزمره و کاربردی فرو کاسته شود و مهارت و تجربه در فضایی غیر از دانشگاه ها باید پی گرفته شود گرچه این امر تا حدی صحیح و لازم است اما تجربه قریب هشتاد سال آموزش دانشگاهی نشان می دهد که هرجا دانش با کمک تجربه سنجیده شده است موفقیت در امور نیز همراه بوده است. دانشکده های پزشکی و مهندسی البته در این راه موفق بوده اند اما در رشته های علوم انسانی بخصوص مدیریت نمی توان با قاطعیت از موفقیت همه رشته ها و گرایش ها سخن گفت، به عنوان مثال اکنون حدود 10 سال است رشته "مدیریت رسانه" در دانشگاه ها در در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشجو و فارغ التحصیل دارد اما از وجوه عملی این رشته هیچ سخنی در میان نیست در حالی که رشته مدیریت رسانه در اغلب دانشگاه های جهان کاربردی است و دانشجو باید همزمان و توامان در یکی از گرایش های رسانه تجربه داشته باشد تا کارا و اثر گذار باشد. شوربختانه در سرفصل دروس، گزینش دانشجویان و حتی شیوه های تدریس هنوز "تئوری" اصل است. انشاالله رویکرد جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در راس آن یک "چهره ماندگار" است با تجربه و دانش 30 ساله قبلی بتواند سرمنشاء تحولات بنیادی در دانشگاه ها شود.

کد خبر 399633

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    8 0
    برأي كارافريني دانشجويان بايد نظام اموزشي دانشگاها تغيير كند