علیرضا تابش با کدام سابقه فرهنگی مدیرعامل بنیاد فارابی می‌شود؟

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر انتصاب قریب الوقوع علیرضا تابش به عنوان مدیرعامل بنیاد فارابی به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان این سئوال از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است که آیا این‌بار هم قرار است مدیری سیاسی و ناآشنا به حوزه فرهنگ سکان یکی از مهم‌ترین نهادهای سینمایی کشور را بر عهده بگیرد؟

هرچند با کمی جستجو در اینترنت می‌توان به سوابق مدیریتی او دست یافت که اتفاقا فقط محدود به حوزه فرهنگ است، اما بازخوانی سوابق او در آستانه به دست گرفتن سکان بنیاد فارابی خالی از لطف نیست.

تابش سال 1352 در یزد به دنیا آمده است. او ششمین فرزند خانواده است.فرزند ارشد این خانواده، محمدرضا تابش نماینده چهار دوره مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس است. علیرضا از دوران مدرسه به دنبال حوزه مورد علاقه خود یعنی فرهنگ و هنر رفت. او که شعر می سرود، در آغاز راه به سمت  فعالیت ادبی کشیده شد.عضویت در انجمن ادبی «شفق» و تلمذ در محضر مرحوم آیت الله بهجتی (شفق) در همان دوران (1370 تا 1374) رقم خورد.

تابش در کنار شعر از همان دوران نوجوانی به فیلم‌سازی علاقه داشت و خیلی زود به عضویت انجمن سینمای جوان در آمد. دوره آموزشی عکاسی و فیلمسازی را در این انجمن پشت سر گذاشت و دو فیلم کوتاه مستند به نام‌های «شهر من شهر آفتاب» و «سایه‌ها» را در سال‌های 74 و 75 ساخت. او از سال 80 تا 82 نیز عضو هیئت امناء انجمن سینمای جوانان ایران شد که چند سالی در آن آموزش دیده بود و کارکرده بود. او که کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد مدیریت رسانه را در کارنامه تحصیلی خود دارد، در سال 92 کنفرانس علمی با عنوان «مدیریت سینمای ایران» در دانشگاه تهران با امتیاز (A) را ارائه داد که این کنفرانس مورد توجه برخی از نخبگان سینما قرار گرفت.

اما این تنها فعالیت فرهنگی او نیست، تابش در دوران وزارت مهندس مصطفی میرسلیم به عنوان کارشناس شورای فرهنگ عمومی یزد وارد این وزارت‌خانه شد و از سال 72 تا 76 رئیس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بود. از سال 76 تا 84 دبیری شورای معاونان وزارت ارشاد را بر عهده داشت، او همچنین از سال 78 تا 84 سرپرست دفتر وزارتی ارشاد بود و در همین زمان مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت ارشاد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت.

تابش در دوران حضورش در وزارت ارشاد از سال 79 تا 84 عضو ستاد اقامه نماز وزارت ارشاد و عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر این وزارتخانه هم بود.

او علاوه بر آن که هشت دوره عضو ستاد جشنواره شهید رجایی وزارت ارشاد بود، هفت دوره عضو و مشاور ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و چهار دوره مشاور ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را هم در کارنامه اش دارد. برگزاری پنج دوره نمایشگاه دفاع مقدس به مناسبت هفته دفاع مقدس و برنامه‌ریزی و اجرای مراسم رونمایی از چهار مصحف قرآن نفیس در کارنامه او دیده می شود.

علیرضا تابش در دولت نهم و در دوران ریاست علی اکبر اشعری بر کتابخانه ملی به این نهاد فرهنگ رفت، او از سال 84 تا 86 معاون مدیریت خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود و بعد از آن تا سال 92 به عنوان مدیر دفتر هماهنگی امور یادمان‌های رؤسای جمهوری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مشغول به خدمت بود.

 بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، تابش که در سال‌های فعالیت خود در حوزه فرهنگ و هنر همواره به اعتدال شهره بوده و با هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنری از طیف‌های مختلف همکاری داشته و در سال‌های 78 تا 84 عضو هیئت نظارت بر انجمن دوستداران میراث فرهنگی بود، به دعوت محمدعلی نجفی به عنوان مدیرکل حوزه ریاست و مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به این سازمان رفت.

تابش که علاوه بر این موارد، بین سال‌های 85 تا 89 مشاور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران 1385، عضو دبیر شورای فرهنگ و هنر سازمان زیباسازی شهرداری تهران 1387 تا 1389، رئیس هیئت مدیره انجمن فعالان و نخبگان روابط عمومی از سال 85 تاکنون و عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه اخلاق و نیایش در آینه هنر و پژوهش از سال 84 تاکنون بوده است، در فاصله سال‌های 76 تا 84 علاوه بر عضویت در هیات امنای نهادهای سینمایی، دبیری شوراهای متعدد تصمیم گیری را در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری و از جمله سینما برعهده داشته است.

حضور هشت ساله او در نزدیک‌ترین سمت به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور در شوراهای برنامه ریزی، معاونان وزارتخانه و..... باعث شده است که او به همه حوزه‌های فرهنگ و هنر و از جمله سینما تسلط نسبی داشته باشد که همین آشنایی و تسلط او به بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند به مدیریت بنیاد فارابی کمک کند.

علیرضا تابش که در دوران هشت سال مدیریت روابط عمومی و مدیرکلی حوزه وزارتی تعامل و ارتباط صمیمی با سینماگران داشته و پس از آن نیز با برخی از کارگردانان در حوزه سینما همکاری داش،ته است اینک در آستانه یک آزمون جدی و جدید قرار گرفته است، هرچند که برخی از تهیه‌کنندگان و سینماگران از انتصاب تابش استقبال کرده‌اند اما باید دید که حضور وی به عنوان یک مدیر باسابقه، میان‌سال و کلان نگر فرهنگی می‌تواند جایگاه بنیاد فارابی را در سینمای کشور ارتقا دهد؟

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • در حسرت محمود A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    67 82
    بازم بگو این مملکت دست فک و فامیل های خاتمی و رفسنجانی و روحانی نیست. معلوم نیست چرا این ها هیچوقت بیکار نمیشن مث بقیه مردم. تا از یه جا میرن سر از یه جای دیگه در میارن. همیشه تو آب نمک خوابانده هستند تا دوباره سر کار بزارنشون. میشه لطف کنید و یه لیستی از از فک و فامیل های درجه اول و دوم و سوم و چهارم این سه نفر رو منتشر کنید که ما بفهمیم مسئولان آینده مملکتمان کی ها هستند.
    • رضا A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
      78 5
      اصلاح طلب و اصول گرا و چپ و راست و محمود و حسن نداره ، تو ایران پارتی بازی و روابط حرف اول رو میزنه . البته مردم مشخصه که بدشون نمیاد .
  • بی نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    19 3
    به نظر می آد مطلب سفارشی است آقا یعنی په اینهمه آدم حرفه ای تر توی این مملکت چرا برادر آفای تابش ؟
  • پيكاسو IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    5 22
    من مدتها پيش در كتابخانه ملي با ايشان آشنا شدم و ايشان را فردي با ذكاوت و آشنا به هنر ديدم كه البته مدير با درايتي هم بود و با همه از مدير تا كارمندان روابط خوبي داشت به نظرم انتخاب شايسته اي براي آن سازمان خواهد بود
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    3 4
    اتفاقاً این اقا تماماً سوابقش در فرهنگ و هنر بوده. تا کور شود هرآنکه نتواند دید.