سخنگوی قوه قضاییه در جلسه امروز خود، درباره آخرین وضعیت پرونده های قضایی از جمله بازداشت محمدرضا رحیمی، پرونده بابک زنجانی، سخنان اسحاق جهانگیری درباره فساد در دولت دهم و ... را توضیح داد.

امید سلیمی بنی: غلامحسین محسنی اژه ای که در ابتدای سخنان خود از آمریکا به عنوان "شیطان بزرگ و دشمنان اسلام" نام برده بود، از مردم تشکر کرد که در راهپیمایی 22 بهمن حضور داشتند. او که به مدت یک ساعت، در ابتدای این نشست درباره وضعیت پرونده محمدرضا رحیمی و بابک زنجانی سخن گفت، وقت چندانی برای پاسخ به سئوالات خبرنگاران نگذاشت.

او در ابتدای سخنانش همچنین به عزم جزم قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی، جرایم ضداجتماعی و ضد فرهنگی یاد کرد و گفت توفیقات خوبی داشته ایم و امیدواریم با کمک مردم و تلاش کارکنان این قوه بتوانیم توفیق بیشتری داشته باشیم. مبارزه با جریانهای باندی و شبکه ای، هزینه دارد و قوه قضاییه هزینه آن را پذیرفته و اگر مجرمان و مفسدان و تبه کاران جوسازی کردند و فشار آوردند، تحت تاثیر این جوسازی ها قرار نمی گیریم و از خدا مدد می خواهیم که با عدل و انصاف کار را دنبال کنیم.

معاون اول دستگاه قضایی درباره دو پرونده مهم مفاسد اقتصادی گفت: "پرونده آقای محمدرضا رحیمی معاون اول سابق ریاست جمهوری بود که به اجرای حکم رسید. پس از اینکه پرونده بیمه مطرح شد، برخی متهمان درباره آقای رحیمی مطالبی را مطرح کردند. ابتدا باورش ثقیل بود. دستور داده شد در اظهارات متهمان دقت کنید که خلاف نگویند. لذا با دقت و وسواس تمام آنچه گفته بودند دنبال شد و اسناد و مدارک موید اظهارات به دست آمد و برخی حسابها مورد بازرسی قرار گرفت. ردیابی پولها انجام شد و مجموعه اظهارات متهمان و اسناد و مدارک باعث ورود اتهام به ایشان شد. به تبع به لحاظ جایگاه و موقعیت ایشان، این موضوع در هیات سه نفره در قوه قضاییه مطرح و مسایل مرور شد و هیات سه نفره که بنده، دادستان کل محترم فعلی و ریاست حوزه قوه قضاییه بودیم، توجه اتهام به متهم، مشخص شد. خدمت ریاست جمهور وقت رسیدیم هر سه نفر و آنچه را از اسناد و مدارک و اظهارات متهمان داشتیم خدمت ایشان به تفصیل و برخی به خلاصه بیان کردیم و گفتیم ما و قاضی پرونده این اتهام را متوجه می دانیم و باید تحقیق شود . ایشان قبول نمی کرد و باور نمی کرد و طبیعتا با احضار ایشان موافق نبودند. اما این موضوع قابل مغفول بودن و کنار گذاشتن نبود. چون اسناد و مدارک به گونه ای بود که اتهام متوجه بود. با پافشاری و صحبتها، قرار شد ایشان بیاید و رسما تحقیق شود.

او ادامه داد: بازپرس پرونده که باسابقه و خوشنام است و موضوعات حاشیه ای هم ندارد، تحقیقات را از آقای رحیمی و دو متهم دیگر که در این باره از جمله آقای داوود سرخوش و جابرعبدالی شروع کردند و از خود آقای محمدرضا رحیمی 11 جلسه چندساعته که حداقل 3 تا 5 ساعت بود، تحقیق شود و وکیل نیز در تمام جلسات حضور داشت و تفهیم اتهامات و سئوال و جواب را وکیل می شنید و متهم دفاع می کرد و هر سند و مدرک که لازم در دفاع داشتند ارائه می کردند. پس از اتمام تحقیقات و اخذ آخرین دفاع پرونده در آخر سال 92 با صدورکیفرخواست برای این سه متهم در این پرونده یعنی آقایان رحیمی، سرخوش و عبدالی، در 10 اسفندماه 92 پرونده به دادگاه رفت.

اژه ای گفت: این قرار به تایید دادستان رسیده بود و 4 اتهام برای آقای رحیمی برای دادستان احراز شده بود. یک: اخذ روش به مبلغ 1 میلیارد و 500 میلیون تومان از آقای سرخوش، 2: پولشویی، 3: تحصیل مال نامشروع که از آقای عبدالی گرفته بود، 4: شرکت در باند و شبکه اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری موضوع ماده 4 قانون مربوطه. این 4 اتهام را کیفرخواست صادر کردند و به دادگاه فرستادند.

او گفت: پرونده به دادگاه رفت و در شعبه 76 دادگاه کیفری استان که شناخته شده است و این شعبه به لحاظ نوع اتهام با 5 قاضی تشکیل شد. قضات وارد مطالعه پرونده شدند. مستندات و اسناد و اوراق پرونده را مطالعه کردند و از اوایل سال 93 مطالعه شروع شد و در خردادماه تعیین وقت رسیدگی دادند و به متهمان ابلاغ شد.

معاون اول دستگاه قضا گفت: جلسات رسیدگی در این دادگاه کیفری استان که 5 قاضی دارد اقدام به رسیدگی با حضور متهمان و وکلای آنها کرد. آقای رحیمی دو وکیل داشتند و در 3 جلسه نسبتا طولانی چند ساعته دادگاه با حضور وکلا و متهمان به پرونده رسیدگی شد. دادگاه در 17 خرداد امسال ختم رسیدگی اعلام شد ولی لوایح بعدی را ارائه دادند و با ملاحظه دلایل مشروح در کیفرخواست، اتهام پولشویی آقای رحیمی در شعبه 76دادگاه تایید نشد و ایشان تبرئه شد. درباره اخذ رشوه از آقای سرخوش و موضوع ماده 4 قانون مربوطه و تحصیل مال نامشروع، دادگاه گفت این فعل واحدی است که عناوین متعدد دارد، مجموع اینها را در ماده 4 قانون فوق تجمیع کرد و به عنوان موضوع ماده 4 که اگر چنانچه کسی به صورت شبکه ای و باندی اقدام به ارتشا و تحصیل مال نامشروع کند، به 15 سال حبس و ردمال محکوم کرد. پرونده به دیوانعالی کشور رفت. قضات دیوان عالی رسیدگی کردند و گفتند اخذ رشوه از آقای سرخوش در کیفرخواست آمده است 1میلیارد و 500 میلیون تومان. اخذ رشوه به مبلغ 1 میلیارد تومان محرز است و تحصیل مال نامشروع نیز محرز است. در اینکه آقای رحیمی سرشبکه باشد یا عضو موثر یا تشکیل دهنده باند باشد، دیوان عالی محرز ندانست. لذا بر اساس همان اتهام اخذ رشوه، ایشان را به 5 سال حبس، جریمه و رد مال داد و برای تحصیل مال نامشروع نیز قطعی شد و حکم صادر شد.

محسنی اژه ای گفت: دیوان حکم را به دادگاه صادرکننده رای اولیه دادو این روال عادی است. حکم ابلاغ به مجکوم و متهمان شد و جهت اجرای حکم احضاریه فرستادند. محکوم در وقت مقرر حاضر نشد و دلیلی برای عذر موجه ارائه نکرد. متعاقب آن، حکم جلب صادر و اجرا شد و دیروز حکم اجرا شد.

او توضیح داد: از لحاظ ماهیت پرونده نیز آقای داوود سرخوش شهری، مشکلی داشته، برای رفع مشکل خود متوسل و حاضر می شود به پرداخت وجه. از او 1 میلیارد و 500 میلیون تومان طلب می شود. ایشان را پیش آقای رحیمی می برند و ایشان 1 میلیارد تومان را در دو نوبت به حساب شخصی آقای رحیمی دربانک ملی در دو قسط 450 میلیون تومان و 500 میلیون تومان واریز می کند و 500 میلیون هم به آقای جابر عبدالی داد که متهم می گوید دادم که بدهد به آقای رحیمی. در دادگاه کیفری استان، این مبلغ 1میلیارد و 500 میلیون تومان محرز شده بود. ایشان مبلغ مستقیم واریز شده به حساب خود را برداشت کرده بودند و احراز شد که متهم این مبلغ را رشوه گرفته است. در حکم قرار شد یک میلیارد را برگرداند و یک میلیارد هم جریمه بدهد.

محسنی اژه ای با اشاره به نامه رحیمی به احمدی نژاد گفت: یک نامه را هم آقای رحیمی به آقای احمدی نژاد نوشتند و گفتند من 1 میلیارد و 200 میلیون تومان را که گرفتم به نمایندگان مجلس دادم. این پول را برای خود نگرفتم، برای نمایندگان گرفتم. مجددا قاضی پرونده و بازپرس را خواستم و گفتم مطالب دقیق چه بود؟ 170 اسم را ایشان در پرونده داده که به این آقایان در این تاریخ، مبلغ داده ام. این تعداد عده ای شان نه نامزد بودند و نه نماینده مجلس. برخی نیز بله، دوره قبل نامزد یا نماینده بودند، ولی برخی اصلا ربطی به مجلس نداشتند. وجهی که ایشان مدعی است به این افراد داده، همه کسانی که نامزد انتخاب در مجلس، یا نماینده بودند یا ربطی هم به مجلس نداشتند، همه آنها با عدد و رقمی که عنوان شده، اختلاف فاحش زیادی دارد و مبلغ و لیستی که ارائه داده، بسیار پایین تر است و برخی از این افراد نیز نه نامزد بودند نه نماینده.

او گفت: اساسا محکومیت آقای رحیمی به خاطر گرفتن پولی که از آقای عبدالی گرفته و مدعی است به دیگران داده، ربطی ندارد. چون ایشان 450 میلیون و 500 میلیون، آقای سرخوش مستقیما به حساب او ریخته است. به همین علت به اتهام رشوه محکوم شده برای اینکه 60 میلیارد تومان معوقه بانکی آقای سرخوش را درست و کارسازی کند.

معاون اول دستگاه قضا گفت: بعد از مدتی، آقای رحیمی می آید چک می کشد به مبلغ 500 میلیون تومان از حساب شخصی خود و به آقای عبدالی می دهد. می گوید این پول اشتباهی به حساب من رفته. متهم می گفت آقای رحیمی گفت به لحاظ اشتباهی که شده،چک را نقد کن. وقتی نقد کردم آقای رحیمی گفت این را تبدیل به تراول کن و به من برگردان. آقای عبدالی می گوید چک را تبدیل به تراول کردم و به او (رحیمی) دادم. این وجوه ردیابی شده که این چک کجا نقد شد و تراول ها کجا رفت. اساسا پولی که می گوید 1 میلیارد و 200 میلیون تومان گرفتم، این نیست. مبلغ و اسامی که ارائه کرده بسیار پایین تر است. برخی از این افراد نیز ارتباطی با انتخابات مجلس نداشتند. اتهام اصلی ایشان در این باره نیز اخذ رشوه بوده، نه اینکه پول رشوه را به چه کسی داده.

او گفت: ما در خصوص موضوع هر نوع انتخاباتی، انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شورای شهری، دنبال می کنیم چگونه نامزدها هزینه انتخابات خود را تحصیل می کنند. این بحثی است که می تواند منشا فساد باشد. متاسفانه می بینیم در طول سالیان گذشته، هزینه های تبلیغاتی افراد بیشتر شده و اینکه پولشان را کجا می آورند. این در مجمع تشخیص مصلحت که سیاستهای کلی درباره انتخابات مطرح است، دنبال می شود. این بحث جدایی است. این را می خواستند در پرونده آقای رحیمی خلط کنند که نباید بشود. این بحث ارتباطی با محکومیت او ندارد.

سرنوشت پرونده مهدی هاشمی و بابک زنجانی

غلامحسین محسنی اژه ای درباره دو پرونده مهم دیگر نیز بدون ذکر نام سخن گفت، هر چند وقتی یکی از خبرنگاران پرسید پرونده آقازاده مشهور چه شد، با ایما و اشاره فهماند که درباره مهدی هاشمی حرف می زند، ولی طبق قانون، حق نام بردن از متهمان را نداد. او گفت: پرونده دیگری نیز در دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است و هنوز حکم صادر نشده، و هنوز رای صادر نشده. دادگاه را شنیدم که جلسات تمام شده، لکن تقاضای ارائه لایحه تکمیلی کرده اند و به نظر می رسد در روزهای آینده نه چندان دور، حکم صادر می شود.

او گفت: کسانی بیانیه می دهند و صحبت می کنند و می گویند قاضی و قوه تحت تاثیر قرار نگیرد، هر دو طرف هم حرف می زنند. انشاله قاضی بر اساس مستندات تصمیم می گیرد ودر خصوص امثال این پرونده ها، آیا کسانی بهره برداری می کنند یا نه، ارتباطی به قوه قضاییه ندارد. کسانی ممکن است از محکومیت با احضار دیگران، سوءاستفاده کنند، این ربطی به ما ندارد.

او درباره پرونده وکیل 32 میلیاردی که حکم جعل کرده بود هم گفت: معنا هم ندارد یک وکیل در یک پرونده 32 میلیارد تومان پول بگیرد. در این خصوص از وزارت خانه یاد شده، دو نفر بازداشت شدند. وکیل هم بازداشت شد. یک نفر از نهاد ریاست جمهوری هم که مسایلی در اخذ وجوه، متوجه او بود، تحقیق شد. دو نفر در بیرون نیز تحت تعقیب قرار گرفتند. بعضا قرار بازداشت موقت صادر شد و پس از تحقیقات، با صدور قرار وثیقه آزاد شود. پرونده نیز کیفرخواست به دادگاه می رود و عبرت دیگران شود که در پرونده ها این پولها را به جیب نزنند.

برخورد با فساد در دستگاه قضایی

اژه ای درباره پاکیزه کردن مفاسد از دستگاه قضایی نیز گفت: ما مصمم به مبارزه با فساد در داخل نظام و همچنین در داخل دستگاه قضایی بود، برخورد کنیم. ارزشیابی و نظارت دقیقتر شد و حفاظت قوی تر برخورد می کند. در هفته های اخیر 5 قاضی سلب صلاحیت شدند و به طور کلی از سمت قضا، طرد شدند و باید از دستگاه قضا بروند. چند قاضی و کارمند بازداشت شدند و برخی هنوز بازداشتند تا پرونده شان رسیدگی شود.

او گفت: ما اینجا بحث ضرر و نفع برای دستگاه قضایی نداریم. در دستگاه قضایی اکثریت قاطع قضات و کارمندان، شریف و زحمتکش و دلسوز هستند و با کارهای شاق و استرسزا فراوانند، ولی اگر یک یا دو نفر آلوده شدند، به این معنی نیست قاطعانه برخورد نکنیم. اینها سلب صلاحیت شدند و اگر در دادگاه برایشان حکم صادر شود، اسامی شان را نیز اعلام می کنیم.

او به قضات توصیه کرد: قضات شریف خوشحال باشند اگر یک یا دو نفر زحمات آنها را خدشه دار می کنند، بدانند با این افراد برخورد می شود. مردم نیز بدانند با افراد فاسد برخورد می شود.

پرونده جیسون رضاییان در دادگاه است

اژه ای درباره پرونده خبرنگار آمریکایی نیز توضیح داد: پرونده دیگری در مسایل آمریکایی مطرح شد پرونده به دادگاه رفت و در حال رسیدگی و مطالعه پرونده است. در این پرونده نیز آمریکایی ها مطرح کردند که باید آزاد شود. کیفرخواست صادر شده و پرونده در دادگاه است.

او درباره بابک زنجانی نیز اشاره کوچکی کرد و گفت: در پرونده نفتی نیز در نشست قبلی مطرح شده که قرار مجرمیت صادر شده و خدمت دادستانی رفته و ایراداتی داشته که قرار نزد بازپرس برگشته تا ایرادات رفع شود. برای سه نفر از متهمان کیفرخواست صادر شده و برای بقیه نیز پرونده مفتوح است. حدود 3 هزار میلیارد تومان از اموالی که شناسایی شده بود، کارشناسی شده و هنوز نمی دانیم او اموال بیشتری دارد یا نه. این کارشناسی نیز اعتراض شده که قیمت اموال بیشتر است. طبق مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که نمایندگان هر سه قوه هستند، تصویب شد اموال شناسایی شود و در اختیار وزارت نفت قرار گیرد و مدیریت و فروش آنها بر عهده وزارت نفت باشد.

پرونده تصادفات اتوبوس های اسکانیا به دادگاه رفت

او درباره پرونده تصادف اتوبوس های اسکانیا در جاده قم نیز گفت: این پرونده طولانی شده بود و توقع داشتیم به لحاظ اهمیت مطلب، تسریع شود. خیلی هم زحمت کشیده شد، ولی پرونده هایی که دچار کارشناسی می شود، طولانی می شود. بعضا نیز کارشناسان نظر قاطع نمی دهند. ولی در نهایت در این پرونده نیز کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفت.

اژه ای همچنین گفت: درباره مسایل امنیتی نیز سارقان مسلح گلپایگان که اقدام به تیراندازی کرده بودند و دو نفر از نیروی انتظامی و چند شهروند را شهید و زخمی کردند، دو نفرشان کشته شدند و یک نفر بازداشت شد و در کمتر از یک ماه، حکم اعدام این فرد نیز اجرا شد. در پرونده دیگری در سرقت مسلحانه در تهران ، ورامین و پاکدشت که قتل و آزار و اذیت هم داشتند، شناسایی شدند و برای چند نفرشان حکم اعدام صادر شده ولی هنوز در دیوانعالی کشور قطعی نشده است.

او به فعالان اینترنتی هشدار داد که کارهایشان زیر نظر وزارت اطلاعات است. او گفت: برای کسانی که مرتکب جرم در فضای مجازی می شوند یا ارتباط با شبکه های ماهواره ای ضدانقلاب خارج از کشور مرتبطند، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی تلاش می کنند و افرادی اخیرا بازداشت شده اند. همچنین کسانی که در فضای مجازی مرتکب جرم شده اند، بازداشت شده اند. هشدار می دهیم که برخی افراد که دستگیر نشده اند، شناسایی نشده اند، بلکه اینها تحت نظارت سیستم اطلاعاتی هستند و به موقع احضار می شوند. به خانواده ها هشدار می دهم که این مسایل قابل پیگیری است، هر چند در فضای مجازی سخت است، ولی می توانیم پیگیری کنیم و پلیس و سیستم اطلاعاتی رسیدگی می کند.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتاد و پنجم نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

کیفیت بازداشت و اجرای حکم محمدرضا رحیمی قابل توجه عنوان شده، آیا درباره خاوری که به خارج از کشور گریخته و دادستان سابق تهران نیز این رسیدگی و اجرای حکم انجام خواهد شد؟

خبرآنلاین

به بقیه پرونده ها هم رسیدگی می شود و تلاشمان این است که به زودی رسیدگی کنیم، ولی واقعیت این است که امکانات و قضات و کارکنان ما به اندازه ای نیستند که در کوتاهترین زمان ممکن رسیدگی کنیم. در پرونده رحیمی هم اعتراض می کردند که چرا اینقدر طول کشید، ولی دیدید که به اجرای حکم رسید. بالاخره ممکن است درباره سایر پرونده ها نیز چنین حرفی بزنند. در پرونده متهمی که فرار کرده نیز دستگاه قضایی و امور بین الملل ما و وزارت خارجه و پلیس اینترپل ما تمام تلاششان را کرده اند، ولی کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند، این فرد را تحویل نمی دهند. درباره کیفیت بازداشت محمدرضا رحیمی هم مسلمان بازداشت او در رختخواب نبوده و ایشان دم درآمده اند و برای اجرای حکم به زندان رفتند. این هم که برخی از نشریات تصویر او را با لباس خانه می کشند و مطالبی منتشر می کنند، درست نیست درباره محکومی که به زندان رفته، اینطور قضاوت شود و او را با لیاس زیر نشان دهند. اینطور نبود و این تصاویر منصفانه نیست.

معاون اول روحانی از تخلفات دولت قبل خبر داده، آیا سندی به شما ارائه شده؟ یا تشویش اذهان عمومی کرده اند؟

فارس

انصاف چیز خوبی است و اگر کدام انصاف داشته باشیم به حق نزدیک تر است. اگر درباره کسی یا دولتی حرف بزنیم باید حق را رعایت کنیم. دولت سازندگی که رفت، دولت بعدی چقدر مطالب نادرست مطرح کردند و گفتن "خصولی سازی" شده. دولت خاتمی هم رفت و دولت بعدی، مطالبی درباره منتشر کرد که برخی از این حرفها صادق نبود. امروز هم اگر مطالبی بگوییم که فردا علیه خودمان بگویند، خوب است مطالب را با پایه و اساس و منصفانه بگوییم. من درباره آقای جهانگیری حرف نمی زنم. ولی اگر کسی درباره دستگاه خود گله کند، نمی شود. خوب این مسایل اصلاح شود. مطالب را به مرجع ذیصلاح بگوییم تا ثابت شود یا ثابت نشود. ممکن است برخی موارد خلاف حق باشد. نمی دانم آقای جهانگیری این مطالب را گفته یا نه، اگر گفته اند که در زمان پهلوی هم اینطور نبود، هم خلاف واقع است و هم بی انصافی و درست نیست مواردی که خلاف باشد، طبیعی است ذهن مردم را خراب می کند و مردم به حرفهای دیگر ما هم اعتماد نکنند. باید حرفی که می زنیم متقن و درست باشد. این را هم بازرسی کل کشور و دادستان کل به او نامه نوشته اند که اسناد و مدارکی را که دارید بفرستید. لذا دیدید در دولت قبل که می گفتند لیست مفسدان در جیب من است، و وقتی که گفتند دیدیم بسیاری از این موارد وجه نداشت. اگر لیستی در جیبت داری، خب بده، چرا نمی دهی؟ این مسایل باید در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شود.

آیا افرادی که از رحیمی پول گرفته اند، تحت تعقیب قرار می گیرند؟

روزنامه ایران

ایشان در لیست خود، اسم 170 نفر را داده که برخی نه نامزد مجلس بودند و نه نماینده. مبلغ کلی که لیست داده، بسیار کمتر از رشوه بوده. این بحث جداگانه است و هنوز وارد این پرونده نشده ایم. این موضوع ارتباطی با محکومیت آقای رحیمی ندارد.

آیا به بحث ریزگردها ورود کرده اید؟

میزان

این مسئله از دو جهت اهمیت دارد. یکی خسارتی که به جان مردم وارد می شود و زحمتی که ایجاد می شود. زندگی مردم با خاک یکی شده بود و همه نظام ودولت باید برای آن فکر کند و مطمئنا دارند اینکار را می کنند. ریزگرد از کجا می آید؟ چطور می شود جلوگیری کرد؟ آیا کارها انجام شده، یا نشده، یا نمی شده که انجام شود؟ بخش عمده این ریزگردها از خارج کشور می آید. امکان ندارد ما به فوریت در کشورهای دیگر وارد شود و کار کنیم. برخی از کارها نیز جوابگو نبوده و برخی نیز در زمان کوتاه مدت جواب نمی دهد. هیچکدام مانع نمی شود همت نکنیم و کار نکنیم. بازرسی کل کشور، هنوز برخورد نکرده. ولی همه مسئولان تمام تلاش خود را می کنند از این ریزگردها جلوگیری شود.

اموال متهم نفتی شناسایی شده؟

حمایت

اموال با وکالت متهم و کمک وزارت خارجه و وزارت نفت، در حال شناسایی و مدیریت است.

آخرین وضعیت متهمان معوقات بانکی چیست؟

شبکه خبر

زمانی گفته بودم که نهادها عزم جزم برای مسئله معوقات ندارند. آقایان گلایه کردند ما عزممان جزم است. نتیجه این را باید در آخر سال 93 دید. این مسئله توسط آقای رئیسی دادستان کل محترم دنبال می شود. از معاون اقتصادی او شنیده ام بانک مرکزی و بانکها رقم واحد و صحیحی را اعلام نمی کنند یا ندارند اعلام کردند از 95 هزار میلیارد تومان تا 200 هزار میلیارد تومان عدد این معوقه را گفته اند. عدد واحدی فعلا اعلام نشده. لیست بانک مرکزی هم گفتیم که کافی نبود ولی به دادستانی ارجاع شد و قرار شد این افراد تفکیک شوند تا مجرمان از افراد بی تقصیر شناسایی شوند. تا ماهها، بانک مرکزی اطلاعات تکمیلی را نمی داد. دولت نیز اعلام کرده کسانی که بر اثر مشکلات اقتصادی و شرایط بازار نتوانسته اند بپردازند، یک طور برخورد می شود و برای دیگران به شکل دیگری. سازمان ثبت بیش از سالهای گذشته، اسناد معوقات را اجرا کرده، قوه برخی را بازداشت کرد که هنوز برخی بازداشتند. 3 نفر از بدهکاران بزرگ بانکی بازداشتند چون حاضر نبودند بدهند و تخلف داشتند. اخیرا نیز دادستانی کل جلسات داشته و مسئله را دنبال می کنند. امیدواریم این معوقات افزایش نیابد و تکرار نشود. مسئله این است که بانک از پرداختهای کلان، وثیقه نگرفته و تخلف بانک است، نمی گوییم وثیقه ملکی، بلکه تضمین باید وجود داشته باشد که طرف بدهد. امروز شنیدم که حداقل 95 هزار میلیارد و تا 200 هزار میلیارد تومانم معوقه بانکی داریم.

موقع اخلال در بازار ارز اسم آقای رحیمی برده شد، آیا او پرونده ای دارد؟

اطلاعات

در آن پرونده، هنوز اتهامی متوجه آقای رحیمی نشده. یک بخش شهرستان این پرونده نیز درخواست احاله شده و بخش دیگری در تهران است و حکم صادر نشده.

پرونده دو نفر از نمایندگان مجلس چه شد؟ آیا حکم صادر شده؟

آریا

نمی دانم چه کسی را می گویید. قطعا چنین چیزی نیست که اگر حکم قطعی شده باشد بگویید تا پایان زمان مسئولیت اجرا نشود. حکم آقای رحیمی نیز الان قطعی شد که به مرحله اجرا رسید. ممکن هم هست محکومان درخواست اعمال ماده 18 یا اعاده دادرسی می کنند و درخواست پذیرفته می شود و در این زمان، حکم اجرا نمی شود.

پرونده آقازاده معروف چه شد؟

نسیم آنلاین

گفتم که دو پرونده بود. یکی شان آقای رحیمی بود و پرونده دیگر منظورم هم این بود. برخی از مراکز قدرت فشار می آورند که دستگاه قضایی را تحت فشار قرار دهند معتقدم قوه قضاییه بر اساس اسناد و مدارک تصمیم می گیرد نه بر اساس فشار.

پرونده بازداشت مدیرعامل پرسپولیس چه شد؟

تسنیم

من خیلی ورزش و ورزشکاران را دوست دارم ولی چون اهل ورزش نیستم نمی دانم چه کسی را می گویید. این متهم هنوز بازداشت است و متهم 2 ماه بازداشت بوده و اگر لازم باشد قرار تمدید شود، تمدید می شود. دفتر ما هم می گوید کیفرخواست صادر شده است و به دادگاه رفته است.

آیا آقای رحیمی به مرخصی یا آزادی مشروط و عفو می رود؟

آنا

آزادی مشروط که وقتش نیست. درباره آیین نامه زندان هم شامل همه می شود.

آقای سراج در مهر 92 اعلام کرده بود دادگاه آقای خاوری و جهرمی برگزار می شود. چه زمانی برگزار می شود؟

مهر

ما وعده داشتیم ولی وعید نداشتیم. قبول دارم درباره پرونده 3 هزار میلیارد بلکه اگر مسئولیت آقای سراج عوض نمی شد، پرونده تاکنون رسیدگی شده بود. قاضی بعدی نیز عوض شد. به لحاظ کثرت کار و نوع پرونده و زندان شدن متهمان و پرونده های خارج از وقت، ناچار تاخیر می شود. قبول دارم پرونده این دو نفر طول کشیده.

پرونده آقای احمدی نژاد چه شد؟

ایسنا

با توجه به مسئولیت او، پرونده مستقیما به دادگاه رفته. دادگاه نیز در حال رسیدگی و جمع آوری ادله است و وقت رسیدگی به معنای معمول در اینجا صدق نمی کند.

توقیف نشریه رمز عبور صحت دارد؟

ایرنا

صحت دارد ولی هنوز دلیلش را نپرسیده ام.

پرونده پدیده شاندیز چه شد؟ چرا حواله ها را به 7 ماه دیگر ارجاع داده اند؟

قدس

مردم می پرسند برویم پولمان را بگیریم یا نه؟ از مسئولان استانی قضایی و غیر قضایی سئوال کردم، انشالله پول مردم سوخت نمی شود. اقدامات مقامات اجرایی و قضایی برای این بوده پول مردم سوخت نشود. علت اینکه تبلیغات را جلوگیری کردند و پلمب کردن دفاتر دلالها را به همین خاطر بود که پیشگیری از مشکلات بیشتر شود. دستگاه می گویند شرکت توان دارد که پروژه را تمام کندو پول مردم سوخت نشود. کسی بازداشت نشده، اموال هم بازداشت نشده، ولی از تخلفات احتمالی جلوگیری شده و تخلفات موجود نیز در حال رسیدگی است.ارجاع سود به 7 ماه دیگر نیز بحثهای بعدی است و ارتباطی به موضوع ندارد. مردم صبر کنند و دستگاه ها نیز تلاش کنند تا پول مردم از بین نرود.

پرونده توهین به رئیس مجلس در 22 بهمن 91 در قم چه شد؟

اعتماد

حضور ذهن ندارم. قرار بود پرونده که بخشی در دادسرای ویژه روحانیت و بخشی در دادگستری است، تجمیع شود که نمی دانم این کار شده یا نه.

چرا دادستانی دستور داده که تصویر و سخنان رئیس دولت اصلاحات آورده نشود؟ آیا جلوی صدا و سیما که توهین به رئیس مجمع تشخیص را پخش کرده نمی گیرید؟

ایلنا

درباره کسانی که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی یا حکم قوه قضاییه به عنوان سران فتنه محسوب شده اند، دادستانی می تواند دستور بدهد کما اینکه دستور داده که رسانه ها حق انتشار عکس یا گفته های او را ندارند. اگر هم تخلف کنند، برخورد می شوند. درباره این فیلم هم از شخصی پرسیدم که آیا خودت از تلویزیون دیدی؟ گفت بله، بعد تحقیق کردیم دیدیم این فیلم مربوط به انتخابات سالهای پیش است و در روز 22 بهمن نبوده و صف رای دادن مردم هم مشهود است. هر چند این مسئله را تایید نمی کنیم که توهین به اشخاص شود، ولی کسانی به اشتباه، این فیلم را منتشر کرده و مردم را فریب داده اند که این تصویر در 22 بهمن امسال بوده که اصلا اینطور نیست.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400574

برچسب‌ها