رئیس قوه قضاییه گفت: اخیرا دو سه پرونده بزرگ بانکی مطرح است که در یکی از آنها شخصی ۶۵۰۰ میلیارد تومان از بانک ها وام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مهر، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری استان لرستان با بیان اینکه همه ما به عنوان مسئولان نظام جمهوری اسلامی میراث بزرگی را در اختیار داریم گفت: اخیرا در جلسه‌ای مقام معظم رهبری فرمودند ما چون در داخل این نظام هستیم قدر آن را نمی‌دانیم و اگر از بیرون از این نظام به آن نگاه می‌کردیم آن وقت ارزش‌های این نظام بر ما مکشوف می‌شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه صرفا نباید منتظر دریافت وام های کلان بانکی برای ایجاد اشتغال بود گفت: طرح بنگاه‌های زودبازده فکر بدی نبود منتها خیلی بد اجرا شد وگرنه آثار خوبی داشت.

آملی لاریجانی با اشاره به ورود قوه قضاییه به بحث معوقات بانکی گفت: در جلسه اخیر سران قوا نیز این بحث مطرح شد. ما الان نمی‌توانیم سراغ همه کسانی که معوقات بانکی دارند برویم زیرا بسیاری از آنها به واسطه تغییر اوضاع اقتصادی گرفتار شده‌اند. اما در این بین کسانی هم وجود دارند که سوء استفاده کرده‌اند به طوری که وام های کلان بانکی گرفته‌اند و معلوم نیست این مبالغ را چه کار کرده‌اند؟‌

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اخیرا دو سه پرونده بزرگ بانکی مطرح است که در یکی از آنها شخصی ۶۵۰۰ میلیارد تومان از بانک ها وام گرفته است. یک مشکلی وجود دارد و آن این است که بانک ها نباید این طور بی حساب و کتاب وام بدهند. متاسفانه این وام را یکی از بانک های خصوصی داده و وثیقه لازم هم دریافت نشده است و گفته می‌شود این فرد بخشی از پول را به صورت ارز از کشور خارج کرده است.

آملی لاریجانی گفت: متاسفانه این طور منعکس شده که قوه قضاییه همه کارش بگیر و ببند است و سرمایه‌داران را به بند می‌کشد، درصورتی که برخورد قوه قضاییه با فساد کمک کار دستگاه های اجرایی است. حتما یک جای کار می‌لغزد که قوه قضاییه ورود می کند. به طور مثال در پرونده گروه آریا که ما الان آن را مانند کف دست بلد هستیم دستگاه‌های اجرایی در آنجا لغزیدند.

او با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت در دستگاه‌های اجرایی گفت: زمانی گفتند لیست ۳۰۰ نفره داریم و ما دیدیم بسیاری از این ها را خود قوه قضاییه پیگیری کرده است. صحبت ما این است که دستگاه‌های اجرایی باید نظارت خود را تقویت کنند و در مواردی که لازم است به دستگاه قضایی شکایت کنند ولی الان متاسفانه بانک ها شکایت نمی‌کنند که این امر یا از باب طمع است که می‌خواهند خسارت تاخیر تادیه بگیرند یا جهت دیگری دارد.

رئیس دستگاه قضاء گفت:‌ اگر این موارد در بانک های عمومی اتفاق بیفتد دستگاه قضایی از لحاظ جنبه عمومی می‌تواند ورود کند ولی در بخش خصوصی نمی‌توان کاری کرد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: قوه قضاییه در زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری هم فعالیت می‌کند و مدت‌هاست که در دادگستری‌ها بخشی در این زمینه راه‌اندازی شده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: ما باید مردم را به صحنه بکشیم منتها هم دستگاه اجرایی باید کار را تسهیل کند و هم قوه قضاییه باید تضمین بدهد. منتها قوه قضاییه در صورتی تضمین می‌دهد که راه درست طی شده باشد نه اینکه ال‌سی صوری باز کرده باشند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400819

برچسب‌ها