خواسته های منطقی بانک ها را قبول داریم/ نظر شورای پول و اعتبار نرخ سود 22 درصدی است

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی: توقع بانک ها در خصوص نظارت و برخورد با موسسات غیر مجاز توقعی بجا است.

مریم یعقوبی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علی اصغر میرمحمدصادقی صبح امروز در نشست خبری ضمن تشریح چشم انداز سیاست‌های اعتباری سال 94 و همچنین ارائه گزارش عملکرد اعتباری بانک مرکزی درسال 93 از توافق بانک ها برای کاهش نرخ سود به عنوان یکی از گام های مثبت نام برده و افزود: « بانک مرکزی از این اقدام بانک ها استقبال می کند.»

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به الزامات کاهش نرخ سود بانکی که از سوی شورای هماهنگی بانک‌ها مطرح شده بود گفت: «یکی از این الزامات نرخ اضافه برداشت بود. ولی باید توجه داشت این نرخ بازدارنده است و به معنای عدم استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی می‌باشد بنابراین کاهش نرخ جریمه در تمامی ارکان بانک مرکزی با موافقت همراه نخواهد شد.»

میرمحمدصادقی در ارتباط با تفاهم اخیر بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی به 20 درصد و نظر شورای پول و اعتبار در این باره گفت: «از تفاهم بانک ها استقبال می‌کنیم چرا که شورای پول و اعتبار اذعان دارد این سقف حداکثر 22 درصد باشد. بنابراین بانک ‌ها اگر به نرخی کمتر از این مایل باشند ما هم از آن استقبال می‌کنیم.»

وی با تأکید براینکه نرخ سود یکی از سیاست گذاری های پولی است گفت: «باید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار  در این باره تصمیم بگیرند. بانک مرکزی در تمامی ارکان با این موافق نیست چرا که بنا نیست برای متخلفان جریمه کاهش یابد.»

وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات لازم برای کاهش نرخ سود که مورد درخواست توجه بانکی‌ها است گفت: «نظارت جدی و برخورد با موسسات غیرمجاز از دیگر الزامات مد نظر بانک ها بود که مورد موافقت ما نیز است.  در این خصوص اقدامات، هشدار و توصیه‌هایی را مطرح کرده ایم که مردم در این موسسات بدون مجوز سپرده گذاری نکنند.»

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: «افزایش منابع بانک‌ها از چهار محور افزایش سرمایه، جذب سپرده، وصول مطالبات بانک ها و تزریق منابع پرقدرت بانک مرکزی امکان پذیر است که افزایش سرمایه به دولت مربوط است و البته بانک مرکزی موافق افزایش سرمایه نقدی بانک های دولتی است. در عوامل دوم و سوم نیز بانک ها نقش اصلی را دارند و عامل چهارم نیز به صلاح نیست چرا که تبعات منفی بسیاری دارد.»

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    آخه بانکها هم خیلی حرف شما رو گوش میدن. ظاهرا مثلا 22 درصد هس. ولی وقتی پای حساب و کتاب بیاد وسط میبینی نقره داغ شدی.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خوب چرا سود را دستوری می کنید؟ اگر بانکی خواست به مقدار بالاتر به مردم سود سپرده بدهد به شما چه؟ آنجا که از جیب مردم بابت خودروهای بنجل و بهره وام و .. دزدیده می شود کسی صدایش در نمی آید اما همینکه پای منفعت ملت پیش می آید از در ودیوار مدعی می بارد
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    نظام ما نظام سرمایه داری نیست ........ غربی ها سرمایه داری رو منتقل می کنن به دیگر کشور ها .....چطور یه بقالی میخواد دایر بشه نیاز به صد تا مجوز داره بهد یه موسسه مالی اونم در این حجم مجوز نیاز نداره و مردم در این نوع موسسات سرمایه گذاری نکنن خوب پدر جان همون اول اگه زورت میرسه برو درشو تخته کن .
  • احمد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    فقط دو درصد
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    مردم چون میبینن با این پول توان خرید خونه و... ندارن بهترین جا برای سرمایه گذاری رو بانک می دونن. کاهش سود بانک میتونه پول رو از بانک ها خارج کنه و بازار هایی مانند خودرو آهن قراضه های ایرانی، بازارهای آسیب زننده به اقتصاد مانند ارز، طلا و سکه وارد کنن که آسیب شدیدی به زندگی مردم میزنن یعنی عملا هیچ پولی وارد صنعت نخواهد شد چون مشکل صنعت ما تحریم ها و صنعت های بزرگ بدهکار مانند خودروسازها هستن که پول شرکت های کوچک رو نمی دن. با وجود کاهش سود بانکی مطمئن باشید بانک ها سود تسهیلات رو کاهش نخواهند داد