سرمربی اوکراینی تیم ملی بوکس می گوید از هیچ کس هیچ توصیه ای را نمی پذیرد.

فتح الله فتحی:حضور مقتدرانه تیم ‌ملی بوکس در 3 رویداد مهم پیکارهای قهرمانی آسیای تایلند، رقابت‌های جهانی قطر و المپیک ریو، ضرورت بهره‌مندی از وجود یک مربی خارجی کاربلد را الزامی کرده بود. به همین دلیل پس از مکاتبه با فدراسیون‌های کوبا و اوکراین برای جذب مربی، قرعه به نام ولادیمیر وینکوف مربی سابق تیم‌ ملی بوکس اوکراین افتاد.

اين مربي 3 ستاره كه تجربه مربيگري در دو دوره المپيك پكن و لندن را در كارنامه دارد، اواخر هفته گذشته و همزمان با رقابت‌هاي انتخابي تيم ‌ملي به تهران آمد و بلافاصله راهي سالن مسابقات شد تا بوكسورها را آناليز كند. سرمربي اوكرايني پس از بازديد از وضعيت بوكس ايران، با حضور در فدراسيون و ارائه برنامه‌هايش رسماً كارش را شروع كرد. ولاديمير وينكوف پس از اين نشست همراه هادي مرتضايي مترجمش در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرورزشي شركت كرد.

انتخابي‌ها چطور بود؟ 
از نزديك مسابقات انتخابي را ديدم. براي خودم شيوه و نحوه مبارزه تك‌تك بوكسورها را ترسيم كردم و حالا از لحاظ فني اطلاعات خوبي از بوكسورها دارم. آنها جسارت و جنگندگي خوبي دارند و در آينده حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهند داشت. البته تعدادي از آنها هم ضعف‌هاي جزئي دارند كه با تمرين كردن برطرف مي‌شود.

مشكل بوكسورهاي ايران چه چيزي است؟
در اين باره فعلاً زود است كه بخواهم نظر بدهم. با شروع تمرينات تكنيكي و تاكتيكي عملكرد اردونشينان را زير نظر مي‌گيرم تا علاوه بر شناسايي نقاط ضعف، مشكلات بوكسورها را گوشزد كرده و به رفع آن بپردازم.

اردوها از چه زماني شروع مي‌شود؟ 
از 18 ارديبهشت شروع مي‌شود و تا 4 خرداد ادامه دارد. اردوي اول اختصاص به تمرينات بدنسازي دارد كه تلاش مي‌كنيم اين اردو در يكي از شهرستان‌هاي مرتفع كشور برگزار شود تا بوكسورها از لحاظ بدني در شرايط ايده‌آل قرار بگيرند.

چرا در ارتفاعات؟
چون به دليل كمبود اكسيژن در مناطق مرتفع فشار روي بدن ورزشكاران زياد مي‌شود. اين نوع تمرين مدت‌هاست كه در كشورهاي صاحب سبك بوكس انجام مي‌شود و اميدوارم اين كار در ايران هم جواب دهد.

نامداران بوكس در انتخابي غايب بودند. آيا آنها هم به اردو دعوت مي‌شوند؟ 
اردوي اول را با 30 بوكسور استارت مي‌زنيم. در اين اردو علاوه بر نفرات ‌برتر انتخابي تيم‌ ملي، اردونشينان تيم‌هاي نوجوانان و جوانان هم كه از آمادگي خوبي برخوردار هستند، به اردو دعوت شدند تا در كنار با تجربه‌ها تمرين و تجربه‌اندوزي كنند. فقط مي‌ماند نامداران بوكس كه ظاهراً به دليل مصدوميت در انتخابي شركت نكردند. در جلسه با مسئولان فدراسيون درباره آنها تصميم‌گيري مي‌كنيم. تلاش ما اين است كه شانس عضويت در تيم ‌ملي براي تمام بوكسورها مساوي باشد اما اگر بوكسوري بخواهد از تمرينات و انتخابي‌ها طفره برود، قطعاً با آنها برخورد مي‌كنم.

تا قهرماني آسيا چند مرحله اردو پيش‌بيني كرده ايد؟ 
براي شركت در رقابت‌هاي قهرماني آسياي تايلند دو مرحله اردوي تداركاتي داخلي و يك اردوي برون‌مرزي تدارك ديده‌ايم كه اردوي برون‌مرزي 8 خرداد در ليتواني انجام مي‌شود. 10 بوكسور به اين مسابقات اعزام مي‌شوند تا علاوه بر تجربه‌اندوزي بتوانم نقاط ضعف آنها را در مصاف با حريفان خارجي محك بزنم.

ليست نفرات اعزامي به قهرماني آسيا را چه زماني اعلام مي‌كنيد؟
نمي توانم بدون شناخت از بوكسورها ليست نهايي را اعلام كنم، به همين خاطر در نظر دارم تا با انجام كارهاي تاكتيكي و بررسي عملكرد اردونشينان بعد از اردوي ليتواني ليست نهايي تيم ‌ملي را براي قهرماني آسياي تايلند اعلام كنم.

از مربيان ايراني هم در كادر فني استفاده مي‌كنيد؟
به طور حتم از وجود مربيان ايراني در كادر فني استفاده مي‌كنم. ضمن اين بايد بگويم به زودي يك مربي بدنساز حرفه‌اي به جمع كادر فني اضافه مي‌شود. همچنين تصميم دارم علاوه بر تمرين اردونشينان، براي مربيان كلاس آموزشي برگزار كنم تا آنها با زيركي‌هاي بوكس دنيا آشنا شوند.

شگرد خاص شما در تمرين با اردونشينان چيست ؟
شگرد خاصي ندارم جز اينكه تمرين اردونشينان را با دقت تعقيب كرده و نقاط ضعف را يادداشت مي‌كنم و پس از آن براي تصحيح وارد عمل مي‌شوم. در هر حال سال‌ها مربيگري در تيم‌هاي ملي بوكس تجربه‌هاي ارزشمندي را در اختيارم قرار داده است و با شناختي كه نسبت به بوكسورها پيدا كرده‌ام، سعي مي‌كنم استانداردهاي بين‌المللي را در آماده كردن‌ ملي‌پوشان به كار گيرم.

توصيه‌پذير هستيد؟
به هيچ عنوان توصيه‌پذير نيستم، روابط دوستي را هيچ وقت وارد كار نمي‌كنم و برخلاف اينكه با بچه‌ها رفيق هستم، در تمرينات خيلي جدي و بسيار سختگير هستم. به نظم و انضباط خيلي اهميت مي‌دهم. زماني كه هدايت تيم ‌ملي اوكراين را در اختيار داشتم، دو قهرمان المپيكي را به دليل بي‌انضباطي از اردو اخراج كردم. با اينكه همكارانم مخالف بودند اما من فقط به نتيجه كار فكر مي‌كردم، به همين دليل اجازه نمي‌دهم كه بوكسوري بخواهد نظم اردو را برهم بزند.

چه نتايجي را در رينگ قهرماني آسيا پيش‌بيني مي‌كنيد؟ 
ما براي كسب مدال تلاش مي‌كنيم. اميدوارم با توجه به زمان كمي كه تا شروع رقابت‌هاي قهرماني آسياي تايلند باقي ‌مانده است، بتوانيم بهترين تيم را اعزام كنيم و بهترين نتيجه را به‌ دست ‌آوريم.

***

ولاديمير وينكوف مربي 47 ساله اوكرايني جزو مربيان 3 ستاره آيبا محسوب مي‌شود. 
او با خنده مي‌گويد‌: بعد از 40 سالگي، ديگر جشن تولد نگرفته است. 
داراي همسر و دو فرزند دختر 6 و 9 ساله است.
بوكس ورزش حرفه‌اي او محسوب مي‌شود. 
در «سومي» اوكراين زندگي مي‌كند؛ شهري كه شهروندان آن خيلي جوان هستند و علاقه‌مند به ورزش. 
وينكوف قصد دارد موقتاً خانواده‌‌اش را به ايران بياورد تا تمام‌وقت در اختيار تيم‌ ملي بوكس باشد. 
او علاوه بر تيم ‌ملي اوكراين، در آذربايجان، قزاقستان و روسيه نيز مربيگري كرده است.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =