ماجرای حضور نیمه‌کاره قدرت‌الله ایزدی در«شمعدونی»: آنقدر نگران «رشید» بودم که سریال را نصفه رها کردم

قدرت‌الله ایزدی می‌گوید از این که به خاطر نگرانی برای نقش «رشید»، به صورت کامل در سریال «شمعدونی» نمانده و بازی نکرده پشیمان است.

زهرا موسوی: قدرت‌الله ایزدی، اگرچه در اصفهان چهره شناخته‌شده‌ای بود ولی شهرتش وقتی فراگیر شد که شبکه‌های ملی اقدام به پخش نمایش‌های او کردند. 

بدین ترتیب، مخاطبان بار دیگر با کمدینی از اصفهان روبرو شدند که آنها را به یاد بزرگان پیشکسوتی می‌انداخت که پیش از او از اصفهان برخاسته بودند. کمدین‌هایی مثل ارحام صدر که در حافظه مردم ایران ثبت شدند. 

ایزدی اما همیشه یک نقش بازی کرده است. نقش «رشید». شخصیت شیطان و کودکی که با بازی‌ها و دیالوگ‌های بداهه‌اش حسابی موفق بوده است. او آنقدر «رشید»‌ را دوست دارد که در حین بازی در سریال «شمعدونی» مدام نگران بوده مبادا شخصیت جدید به «رشید» لطمه بزند. دست آخر هم این نگرانی باعث می‌شود سریال را نصفه و نیمه رها کند و به اصفهان برگردد و تنها بعد از اصرار دست‌اندرکاران سریال در بخش‌های پایانی دوباره به سریال بپیوندد. با این حال ایزدی می‌گوید که بعد از دیدن سریال، حسابی از این کارش پشیمان است:‌ «از کوجا می‌دونستم به این خبی درمیاد. کاش می‌موندم.» 

آقای ایزدی، چطور به سریال «شمعدونی»‌ پیوستید؟

پیشنهادش را آقای صحت داد. آن زمان من مشغول بازی در سریال «رشید حرفه‌ای» بودم که از تلویزیون اصفهان پخش می‌شد. ایشان تماس گرفتند و گفتند اگر می‌توانی بیا. من گفتم فعلا درگیر این سریال هستم و او هم گفت ما صبر می‌کنیم تا کارت تمام شود. خلاصه سریالم در اصفهان تمام شد و من به تهران رفتم. آن موقع ده دوازده قسمت از سریال را ساخته بودند اما با این حال من خودم را به تهران رساندم چون به هرحال آقای صحت کم شخصیتی نیستند و وقتی چیزی از من می‌خواهند من حتما انجام می‌دهم. صحبت کردیم و قرارداد را نوشتیم اما فیلمنامه را که دادند دیدم این شخصیت که رشید نیست! به آقای صحت گفتم این نقش که هیچ ربطی به رشید ندارد. او گفت من می‌خواهم متفاوت کار کنم ولی من معتقد بودم که مردم رشید را می‌خواهند و او را دوست دارند. اما آقای صحت به من گفت که نترس، قول می‌دهم دست آن چیزی دربیاید که خودت می‌خواهی. خلاصه به اصفهان برگشتم و کمی فکر کردم و با دوستان زیادی هم مشورت کردم. همه گفتند این کار را بکن چون سروش صحت کارش را بلد است و می‌داند چه کار دارد می‌کند. من هم البته آقای صحت را قبول داشته و دارم اما می‌ترسیدم که این شخصیت جدید به «رشید» لطمه بزند. خلاصه دوستان کلی انرژی مثبت دادند و من راهی شدم هر چند می‌دانم که خیلی کار سختی است. آن هم توی تهران با یک سری استاد که همه‌شان قدر بودند ولی دل به دریا زدیم و رفتیم. 

با آقای صحت از قبل آشنایی داشتید یا ایشان کارهای شما را در اصفهان دیده بود؟ چرا شما را انتخاب کرد؟

ایشان کارهای من را دیده بود ولی من هیچ برخوردی با او نداشتم. خدا رحمت کند پدرشان در دوران دبیرستان هراتی معلم من بودند و آقای صحت هم خیلی شبیه پدرشان است. خیلی مرد باشخصیت و خوبی بود و یکی از بهترین معلم‌های من. خلاصه گذشت و ما شروع به کارهای هنری کردیم تا «کارآگاه رشید» از تلویزیون پخش شد. آقای صحت آن را دیده و از این که من دو شخصیت جدی و شوخ را در آن بازی می کردم خوشش آمده بود. به همین خاطر به من زنگ زد و گفت که در سریالش شخصیتی دارد به نام «دایی جلال» که هم جدی است هم شوخ. می‌خواهم تو آن را بازی کنی. آدمی که وقتی با سیاستمدارها حرف می‌زند خیلی جدی و رسمی ولی وقتی با خانواده‌اش حرف می‌زند با همان لهجه اصفهانی و صدای همیشگی. 

 شما از این که نقشی غیر از رشید بازی کنید می‌ترسیدید؟

من اولش خیلی تردید داشتم. گفتم مردم رشید را می‌خواهند، نکند به او لطمه‌ای بخورد اما محسن چگینی تهیه کننده کار و سروش صحت با من حرف زدند و گفتند هیج لطمه‌ای نمی‌خورد. آقای صحت گفت قول می‌دهم وقتی کار پخش شود باز هم مردم دوستت داشته باشند. من سه چهار قسمت در سریال بازی کردم اما دیگر میل نداشتم ادامه دهم، چون شخصیت هیچ ربطی به رشید نداشت و مدام نگران بودم. به خاطر همین ول کردم و به اصفهان آمدم. آقای صحت گفت بمان و ادامه بده اما من گفتم تا همین جا هم به خاطر شما ماندم. خلاصه رفتم و آنها هم مدام تماس می‌گرفتند تا این که اواخر سریال قسمت ۴۵ بود که آقای صحت زنگ زد و گفت باید برگردی. این شخصیت اصلا در سریال گم شده و این طوری نمی‌توان ادامه داد. خلاصه من هم برگشتم. 

نگرانی‌تان درست از آب در آمد؟ به «رشید» لطمه خورد؟

من به آقای صحت ایمان آوردم. وقتی به من گفت می‌توانی از عهده این شخصیت بربیایی و بازی در یک طنز موقعیت باعث می‌شود اتفاق خوبی برای کار حرفه‌ای تو بیفتد من حرفش را باور کردم. الان هم می‌بینم که مردم که خوششان آمده و به من می‌گویند جدی هم که باشی باز ما دوستت داریم. 

خب، سروش صحت چطور شما را کنترل می‌کرد تا به «رشید» نزدیک نشوید؟ 

وقتی فی‌البداهه چیزی می‌گفتم یا کاری می‌کردم که شبیه رشید بود، چیزی نمی‌گفت و می‌گذاشت سکانس تمام شود بعد می‌گفت اینجا را دوباره می‌گیریم چون تو شبیه رشید شده‌ای. یادم هست چند سکانسی که من روبرو حسن معجونی بازی می‌کردم شاید به ده برداشت هم رسید و نمی‌شد. چون آقای معجونی نمی‌توانست جلوی خنده مرا بگیرد. آخر سر آقای صحت گفت که چون تو داری این سکانس را طنز بازی می‌کنی او خنده اش می‌گیرد. جدی باش.

حالا از این که سر کار «شمعدونی» نماندید پشیمان نیستید؟

چرا خیلی پشیمانم. ای کاش حرف آقای صحت و چگینی را گوش می‌دادم. ای کاش ایستاده بودم ولی نمی‌دانستم کار به این قشنگی در می‌آید. راستش خیلی برایم کار سختی بود. وقتی صبح ساعت هفت به لوکیشن می‌رفتیم تا ۹ زیر گریم بودیم. بعد آقای صحت و ایمان صفایی می‌آمدند، همان جا دیالوگ‌ها را می‌نوشتند و به ما می‌دادند. از تولید به مصرف بود. ما هم یک بار دورخوانی می‌کردیم و سریع می‌رفتیم برای ضبط. این شکل از کار برای من خیلی سخت بود. تهرانی‌ها راحت بودند چون از اول کار حضور داشتند و داستان را می‌دانستند. اما من نه. 

چرا؟‌مگر فیلمنامه را نخوانده بودید؟

نه، چون نقشم به «رشید» هیچ شباهتی نداشت، فیلمنامه را نخوانده بودم. به خاطر همین مدام به فکر این بودم که چطور دیالوگ‌ها را حفظ کنم؟ یادم است یک جا توی کار آن بچه می‌گفت تونل بزنیم و برویم هوشنگ را نجات دهیم. بعد خانم من می‌گفت من هم میام. من همان جا بداهه گفتم پس تونل را باید یه کم گشادش کنیم. آقای صحت به من گفت این حرف را نزن. تو همسرت را دوست داری و به او تکه نمی‌اندازی اما بعد کمی فکر کرد و قبول کرد که آن حرف در  سریال باشد. خودم خیلی چیزها می‌خواستم به نقش اضافه کنم ولی آقای صحت نمی‌گذاشت. می‌گفت در شان کسی که با آقای ظریف یا قالیباف حرف می‌زند و رابطه دوستانه ای با آنها دارند، نیست که این جوری رفتار کند. 

بعد از پخش این سریال، دیگر پیشنهادی نداشتید؟

چرا پیشنهاد حضور در «شام ایرانی» را به من داده‌اند که با چند بازیگر دیگر در این قسمت همراه هستم. مهران رجبی، یوسف تیموری و علی صادقی. من هم قبول کردم و افتخار می‌کنم در خدمت این عزیزان باشم. ای کاش یک جوری می‌شد که به هنرمندان گمنام بیشتر بها می‌دادند. اگر کسی بود که دست شان را می‌گرفت خیلی خوب می‌شد. مثلا کاری که آقای صحت کرد و محمد نادری را از تئاتر به تلویزیون آورد واقعا کار خوبی بود. بزرگی کرد. کاش باز هم از این اتفاق‌ها بیفتد. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    حالا نه اينكه نقش رشيد خيلي عاليه؟ خودشو سوپراستار مي دونه
    • آسیب پذیر EE ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      اتفاقا ایشون محبوبیتش پیش مردم از همه سوپراستارهای ایران بالاتره ... و خیلی از این ستاره های این مملکت باید حالا حالاها کار کنن تا بشن رشیددددددددد ....
    • ssh IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      شما يادت نمياد..اون موقع ها كه برنامه هاي تلويزيون بد بود همين رشيد بود كه تونست ما رو بخندونه...تو حتي نميتوني يك سكانس مثل اون بازي كني
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      براى ما اصفهانيها سوپر استاره چون براي شادي مردمش زحمت کشيده بدون ادعاهاي مرسوم هنرپيشه ها
    • محمد A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      96 15
      یه ضرب المثل اصفهانی هس که میگه : وخی آمو... . من عاشق رشیدم همین بسه
    • نیما IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      88 4
      اتفاقا آقا رشید به نظر من یکی از دوست داشتنی ترین و صمیمی ترین کاراکترهای طنزه ایرانه...تو زمینه خودش هم مطمئن باش سوپر استاره.
    • بی نام و قایل انتقال به غیر A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      47 3
      شما سنت قد نمیده وقتی که من 1314 سالم بود شبکه 5شبکه تهران که هنوز آنچنان راه نیوفتاده بود با همین رشید آنتنش رو پر می کرد خداییش خیلی با مزه بود یکی از اپیزودهاش که هیچوقت یادم نمی ره رشید رفته بود ژاپن مرده سوزی می کرد تا چند سال فیلم های کمدی از همین سوژه استفاده می کردن
    • رعنااصفهانی A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
      8 4
      نکونه چشم اصفونیا را دور دیدی که پشت سری یک اصفونی حرف زدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    231 7
    بعضیا صداقت از کلامشون می باره ، با اینکه میدونیم اصفهانیها مردمان تیز و با هوش و با سیاستی هستند ولی این حجم صداقت و بی ریایی ستودنیه ، پشت هر هنری این ذوق و صداقته که دست آخر دل مخاطب رو بدست میاره
  • بی نام EU ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    138 5
    اتفاقا نقشش تو شمعدونی خیلی جالبه.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      44 2
      دقیقا جزو معدود نقش های سریال که رو اعصابت پیاده روی نمیکنه
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    130 5
    سلام . آقاي ايزدي نگفتن كه سوپراستار هستن. اما از اونجايي كه نقش دلچسب و شيرين رشيد سالهاي ساله كه توي ذهن مردم ماندگار شده ، مردم به اون نقش ارادت دارن و سوپراستار ميدوننش. سوپر استار كه فقط تيپ و قيافه و نقش لوكس بازي كردن نيست. بازي آقاي ايزدي مثل هميشه شيرين بود ، كار آقاي صحت هم مثل هميشه عالي.
  • سینا EU ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    112 7
    خارج از محیط بازیگری، آدم خوب خوش برخورد مودب و شوخی هستش. خوشم میاد ازش.
  • رضا A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    116 5
    هرچی باشه ...خوب یا بد....مهم اینه که زندگی ساده ایی داره...مثل اون دسته از بازیگران نیست که خودشونو.میگیرند و از لحاظ بازی هم در حد صفر هستن.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    19 15
    سریال قشنگی هست. از آقای صحت ممنونیم
  • علی A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    65 3
    یک تار موی رشید رو با صد تا به اصطلاح هنرمند سو سول عوض نمی کنیم.
  • بهروز A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    59 1
    جزو معدود بازیگرهایی هست که به خاطر چهره معروف نشده و به خاطر هنرش هست که معروف و محبوب شده
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    35 1
    شمعدونی با حضور ایشون جون گرفت. حیف شد رفت. اتفاقاً موقعی که داشت میومد تهران من تو فرودگاه اصفهان دیدمش داشت به خانم نقش همسر میگفت من اگه بداهه باشه کار میکنم :
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    36 2
    سپر استا نیست چون به خاطر قیفش بازیگر نشده
  • علی رضـــا IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    57 1
    آقای ایزدی در اصل شغل فرهنگی مدیر مدرسه دارد و در فضای معمول بسیار مردمی و افتاده است و شاید همین رمز موفقیت و محبوبیت او باشد.
  • رضا A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    17 1
    اتفاقا شدیدا سوپراستاره. معنی سوپراستار اینه که وقتی ببینی با یه نگاه بشناسیش و ایشون رو از راه دور هم میشه تشخیص داد که آقا رشید یا همان جناب قدرت الله ایزدی هستند. یاد نمایشهای ایشون بخیر که روده بر میشدیم از خنده در دهه 70
  • ایرانی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    3 30
    بامزه هست اما نه اینقدرکه شمادارید ازش تعریف میکنید،توشمعدونی هم زیاد نقشی نداشت همش داشت باتلفن حرف میزد،
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    15 25
    بی مزه ترین سریالی که دیدم تا حالا این بوده. اه اه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    19 6
    آقای ایزدی که برگشت سریال بهترشده فقط نمیدانم چراآقای سروش دیالوگهای پسرکوچک راخیلی حرفای زشت انتخاب کرده دیالوگ پسر بدآموزی داره خیلی ازقسمتهای سریال رافقط بخاطراین بچه نگذاشتم بچه هاببینن اماایزدی که امدمجبوربنگاهش شدم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    6 17
    سریال بسیار بد ی است نه جذابیت داره ؛ نه مفهومی داره ؛ بی محتوا
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    3 46
    ببخشید ایشون کی هست؟ بازیگره؟
    • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      25 6
      ببخشيد شما كى هستيد
    • سارا A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      24 0
      شما از کدوم آبادی هستی دوست عزیز؟؟؟؟
  • از اصفهان A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    20 4
    هنر اصفهان چون اقیانوس است بزرگ متنوع و با درجات مختلف از رشید تا استاد فرشچیان و جناب اصغر فرهادی
  • مهدی A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    3 1
    از شهر مشهد به ایشان عرض ادب وسلام دارم . به نظر من اقای ایزدی بسیار با نمک وهنرمند هستند واین استعداد ذاتی ایشان چیزی نیست که کسی با مطالعه و تجربه راحت بتواند بدست اورد. قدر ایشان وهنرمندان اینچنینی را بیشتر بدانیم . اگر از سریال یا فیلم های طنز به سبک سریال شمعدانی بخواهیم لذت ببریم باید وقتی ببینیم که حال خوب وشادی داریم وگرنه ممکن است عصبی شویم .