علی اکبر ناطق نوری از خرداد 76 تاکنون حضور پررنگی در عرصه سیاست ندارد اما در عموم برهه‌های حساس نام او ورد زبان سیاستمداران می‌شود. در سال‌های ابتدایی اصولگرایان بر طبل نزدیکی به شیخ نور می‌کوبیدند و حالا اصلاح‎طلبان هم داعیه همراهی با او را دارند.

مریم محمدپور- اگرچه نامش فامیلی‌اش جمشیدی است اما به نام ناطق نوری شناخته می‌شود و در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بر کرسی ریاست یکی از سه قوه نظام تکیه زده است. او البته همچنان سهمی در قدرت دارد و به عنوان رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری ایفای نقش می‌کند اما از حضور در عرصه‌های دیگر قدرت سر باز می‌زند.

شیخ 72ساله نور زمانی نماد اصولگرایی بود و در همین کسوت در سال 76 در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد و البته وقتی سبد آرایش حدود 7 میلیون برگه را به خود اختصاص داد، اولین کسی بود که به رئیس جمهور منتخب مردم پیام تبریک فرستاد. او پس از سال 76 دیگر به دنبال سیاست داخلی نبود، بلکه گامی فرانهاد و در سال 77 با ابتکار خود بین المجالس کشورهای اسلامی را تاسیس کرد و همچنان به این اجلاس رفت و آمد دارد.

ناطق نوری اگرچه دیگر یک کنشگر فعال سیاسی در روی صحنه نیست اما کنشگران سیاسی تلاش زیادی دارند که با انتساب خود به ناطق مشروعیت کسب کنند؛ کنشگرانی که هر دو طیف سیاسی کشور را شامل می‌شوند.

ناطق نوری اصولگرا

اصولگرایی خاستگاه اولیه ناطق نوری است. کارنامه او گواه این گزاره است. او هیچگاه اصولگرایی اش را تکذیب نکرده و تا سال 88 پای ثابت جلسات اصولگرایان بوده است.

اصولگراها بسیار متکثر شده‌اند و پس از رحلت آیت الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی، هنوز کسی پرچمدار این جریان نشده که بتواند همه شئون اصولگرایی را زیر پرچم خود بگیرد. در همین راستا و در آستانه انتخابات مجلس دهم، برخی از یاران دیرینش دوباره یادی از ناطق نوری کرده و تمایل دارند این بار او پرچم اصولگرایی را به دست بگیرد، تا زیر پرچم او وحدتی شکل بگیرد و اصولگراها میدان انتخابات را به رقیب دیرین خود نبازند. در این باره محسن غرویان، از مدرسان حوزه علمیه قم چنین گفته است: افراد مختلف از جناحهای مختلفی برای دعوت ایشان برای حضور در انتخابات دست به‌کار شدند از جمله آقای غلامرضا مصباحی مقدم از جامعه روحانیت مبارز تهران ایشان را دعوت کردند همچنین خیلی از شخصیت‌ها که از گروه‌های مختلف هستند که دوست دارند ایشان در این انتخابات اصولگریان در همراهی کنند.

سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز سخنانی با مضمون مشابه را به فارس گفته بود: روزهای اول که می‌خواستیم کار را شروع کنیم در جلسه‌ای به ایشان گفتم که شما تجربه خوبی از گذشته دارید، به صحنه بیایید و محور همگرایی اصولگرایی باشید که به دلایلی نپذیرفتند.

و شاید به دلیل همین مخالفت شیخ نور است که غرویان سخن از لزوم دلجویی از ناطق نوری را به میان می‌آورد: درهشت سال گذشته به ایشان جفا شد و آقای ناطق نوری نیز دلگیر شدند و اصولگرایان باید از ایشا‌ن دلجویی کنند. آقای ناطق نوری یک کهنه کار سیاسی است و می تواند نقش محوری خوبی داشته باشند.

اما دلخوری ناطق نوری از چیست که غرویان خواستار دلجویی اصولگرایان از او شده است. حسن غفوری فرد با ارجاع آن به مناظره سال 88 احمدی نژاد که در آن نام پسر ناطق می‌آید، ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: بله سر احمدی نژاد است. آقای ناطق عضو جامعه روحانیت بود و می‌گفت باید در آن اتفاق از من حمایت می‌شد. ایشان خیلی هم برای وحدت اصولگرایان وقت گذاشت و واقعا انتظار به جایی هم بود و در آن جریان آقای ناطق واقعا مظلوم واقع شد و احمدی نژاد با بی‌رحمی شدیدی شخصیت ایشان را تخریب کرد و فکر کرد اگر دیگران را نفی کند می‌تواند راه جدیدی را برای خود باز کند.

ماجرا به احمدی نژادی برمی‌گردد که ظاهرا در سال 82 با وساطت ناطق نوری شهردار تهران شده بود. با این وجود گویا سخنان احمدی نژاد آن برای شیخ نور آنقدر تلخ نبوده که سکوت اصولگرایان در برابر آن. در حدی که غفوری فرد می‌گوید: بعید می‌دانم که آقای ناطق بخواهد بیاید جریان اصولگرا را جمع کند، چون دلخوری‌شان خیلی زیاد است.

ناطق نوری اصلاح طلب

کاریزمای سیاسی ناطق نوری، اصلاح طلبان را هم به سوی او سوق داده است. در سال 87 جریان نزدیک به ‌هاشمی رفسنجانی ایده تشکیل دولت وحدت ملی را ارائه داد که محتمل‌ترین گزینه برای کاندیداتوری جهت در اختیار گرفتن کرسی ریاست دولت، ناطق نوری بود. شاید در همین راستا بود که سعید حجاریان، ناطق را گزینه مناسب برای رقابت با احمدی نژاد دانسته و پیش بینی کرده بود که در صورت کاندیداتوری، رئیس جمهور دهم ناطق نوری خواهد بود.

در سال 92 هم اصلاح‌طلبان نیم نگاهی به ناطق نوری داشتند. اکبر‌هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای گفته بود نظر من برای انتخابات یازدهم آقای ناطق نوری بود اما ایشان نپذیرفت و دکتر حسن روحانی را پیشنهاد کرد و سپس من به همراه ایشان تصمیم گرفتیم به طور مشترک به دکتر روحانی پیشنهاد کاندیداتوری بدهیم. بی‌شک نقش علی اکبر ناطق نوری در رسیدن حسن روحانی به مقام ریاست‌جمهوری بی‌بدیل است.

او حتی نقشی کلیدی در ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان داشت. ناطق نوری به همراه‌ هاشمی رفسنجانی، خاتمی و سید حسن خمینی از چهار عضو اصلی ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان بود که در نهایت روز ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، ضمن تشکر از انصراف محمدرضا عارف، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف معرفی کردند.

ماجرای ارتباط ناطق نوری با اصلاح طلبان تا امروز ادامه دارد. اصلاح طلبان تلاش می کنند ناطق را در جناح خود معرفی کنند. همانگونه که محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفته بود: ممکن است در انتخابات مجلس شورای اسلامی لیست واحدی متشکل از اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل اصول‌گرا مثل نزدیکان حجت‌الاسلام ناطق نوری ارائه شود.

آب پاکی ناطق

شیخ 72 ساله نور چندی پیش در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی از مانیفست سیاسی خود برای انتخابات مجلس دهم رونمایی کرد. او برخلاف تمام درخواست‌های دو جناح اصلی کشور یعنی اصول گرایان و اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس، آب پاکی را بر روی دست همگان ریخت و گفت: «در زمینه ورود به انتخابات احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم و در جناح یا گروه خاصی نیز قرار نمی‌گیرم.» این سخنان در حالی است که تلاش هر دور گروه راست و چپ سیاسی برای از آن خود کردن ناطق ادامه دارد.

ظرفیت ناطق نوری

شاید این حرف در باره ناطق نوری نادرست نباشد که او امروز فراتر از دو جریان سیاسی کشور قرار دارد.هر دوجناح، اعتدال و انصاف او را می ستایند. بعضی اصلاح طلبان تندرو از اینکه روزگاری او را تخریب کرده اند، پشیمانند. حسین مرعشی اخبرا در مصاحبه ای صراحتا به این اشتباه بزرگ اصولگرایان اعتراف کرد.

در آن جناح هم اصولگرایان عملا بر اشتباهاتی که موجب قهر ناطق از فضای سیاسی شده است، اقرار کرده اند. آنها به هر زبانی که توانسته اند شیخ اصولگرا را به میدان فراخوانده ند اما او پا پیش نگذاشته است.

اینکه ناطق در جلسات خصوصی به درخواستهای دو جناح چه پاسخی می دهد، اهمیتش کمتر از ظرفیتی است که در سپر سیاسی کشور برای او فراهم شده است.شیخ، هم اکنون فراتر از اصلاح طلبی نشسته است و بزرگتر از اصولگرایی می اندیشد.

 

17213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    20 14
    باتشکراز مطلب دقیق و درست شما
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    حزب خوب است ولی حزبی که به نظرات منتقدین خود بها بدهدوبتواندباتعامل بادیگر احزاب وگروهاکشورابه پیش ببرند