۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۱

روزنامه اعتماد نوشت:

تسهیلات خرد براساس ابلاغیه بانك مركزی افزایش یافت. تاكید بانك مركزی هم بر بیشتر شدن پرداخت تسهیلات خرد در سال‌جاری است. به این ترتیب تسهیلات خودرو را با سقف 15 میلیون تومان، تعمیر مسكن 10 میلیون تومان، خرید كالا 8 میلیون تومان، خرید خودرو در قالب جایگزینی خودروهای فرسوده 20 میلیون تومان و نهایتا كارت اعتباری پنج میلیون تومان تعیین شد. این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای قرار است با نرخ سود 21 درصد به متقاضیان پرداخت شود. سودی كه اغلب تا پیش از این بالای 28 درصد در نظر گرفته می‌شد و در گنجانده شدن این عقود در قالب مشاركت، سودهایی بالای نرخ تعریف شده مبادله‌ای از مشتریان اخذ می‌شد. محاسبه اولیه نرخ سود 21 درصد ابلاغ شده، نشان می‌دهد دریافت‌كننده تسهیلات خودرو برای پرداخت وام 15 میلیون تومانی در طول پنج سال باید ماهانه 512 هزار تومان پرداختی داشته باشد. این به مفهوم آن است كه در طول پنج سال مشتری 15 میلیون و 750 هزار تومان سود علاوه بر اصل پول به بانك عامل پرداخت خواهد كرد.

فرمول‌هایی برای دور زدن قوانین

حال با وجود نرخ سودی كه در طول پنج سال دو برابر اصل وام اعطا شده را نصیب بانك خواهد كرد، باز هم بانك‌ها زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی‌روند. مسوول اعتبارات یكی از بانك‌هایی كه مدتی است به جرگه بانك‌های خصوصی كشور پیوسته است، می‌گوید: هنوز كه از طرف بانك‌ها دستور جدید پرداخت تسهیلات خرد به شعب ابلاغ نشده اما در صورت ابلاغ نیز گمان نكنید تسهیلات با نرخ 21 درصد پرداخت می‌شود. بانك‌ها همیشه فرمول‌ها، بند و تبصره‌هایی دارند كه نرخ سود را اگرچه اسمی روی 21 درصد می‌بندند اما در عمل نرخ عقود مشاركتی را از مشتریان دریافت می‌كنند. او همچنین با بیان اینكه سال گذشته وام خودرو 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود گفت كه بیش از 28 درصد سود از این نوع تسهیلات دریافت می‌شد.

خبری از تسهیلات خرد نیست

در یك بررسی میدانی مشخص شد كه هیچ یك از شعب بانك‌های كشور در جریان ابلاغیه جدید بانك مركزی قرار نگرفته اند. فردی كه در پشت باجه تسهیلات بانكی خصوصی نشسته است، اظهار می‌كند: بعد از آنكه بانك مركزی دستورالعملی را ابلاغ می‌كند دو هفته بعد از سوی بانك‌ها به شعب اعلام می‌شود. پس اگر روز گذشته بانك مركزی دستور پرداخت تسهیلات جدید را ابلاغ كرده است، ابتدای خرداد منتظر ابلاغ آن به شعب بانك‌ها باشید.

در بین 31 بانك و موسسه اعتباری كشور تنها چند بانك دولتی و تازه خصوصی شده، تسهیلات خرد را در لیست پرداختی‌های شان داشتند. در مراجعه به اغلب بانك‌های خصوصی مشاهده می‌شد كه نه امسال بلكه سال‌های گذشته نیز پرداخت این تسهیلات در دستور كار این بانك‌ها نبوده است. علت هم همان قید مبادله‌ای بودن این تسهیلات است كه دست بانك را برای دریافت سودهای بالاتر می‌بندد.

وعده بانك مركزی برای اولویت اول شدن تسهیلات خرد

امسال اما مسوولان بانك مركزی تاكید می‌كنند كه پرداخت تسهیلات خرد در اولویت نخست بانك‌ها قرار خواهد گرفت. این را سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیركل اعتبارات بانك مركزی می‌گوید. او در زمینه روش صحیح اعطای تسهیلات خرد اذعان می‌كند: ابتدا باید متقاضیان واقعی شناسایی شوند و اهتمام داریم تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه برسد چون در گذشته گزارش‌هایی از اعطای تسهیلات صوری در زمینه تسهیلات خرید خودرو و كالا وجود داشت. میرمحمد صادقی با اشاره به جلسه‌ای كه با نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان برگزار شده، تصریح كرد: شیوه نامه  اجرای صحیح مصوبات، تدوین و حداكثر طی هفته آتی به بانك‌ها ابلاغ خواهد شد.

مدیركل اعتبارات بانك مركزی به هماهنگی‌های ایجاد شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره كرد و گفت: مكانیزم طراحی شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای است كه تسهیلات به كالاها و خودروهای تولید داخلی و مصرف كنندگان واقعی تعلق بگیرد. وی با بیان اینكه سقف تسهیلات پرداختی برای وام خودرو 150 میلیون ریال و 60 درصد كل مبلغ خودرو است عنوان می‌كند: عملكرد بانك‌ها برای تحقق این اهداف براساس گزارش‌های ماهانه آنها، رصد شده و با بانك‌هایی كه عملكرد مناسبی نداشته باشند، برخورد خواهد شد. به طور كلی، بانك‌ها باید در حل مشكلات متقاضیان واقعی عمل كنند. میرمحمد صادقی مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را سه تا پنج ساله عنوان كرد و افزود: سود این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار 21 درصد تعیین شده است.

قواعد عجیب در پرداخت تسهیلات

اگرچه بانك‌ها موظف هستند تسهیلات خرد را پس از ابلاغ شیوه نامه بانك مركزی اجرایی كنند اما برخی بانك‌ها به طور كل پرداخت این تسهیلات را در دستور كار ندارند. آنهایی هم كه پرداخت این تسهیلات را پس از رسیدن شیوه نامه ابلاغی به دست شعب خواهند داشت از قواعد عجیب و غریبی صحبت می‌كنند كه در هیچ قسمت از ابلاغیه بانك مركزی دیده نمی‌شود. یكی از بانك‌های دولتی به خبرنگار ما كه به عنوان درخواست كننده تسهیلات به این بانك مراجعه كرده بود؛ اعلام كرد باید برای دریافت تسهیلات خودرو سپرده‌ای بالای 10 میلیون تومان را به مدت 9 ماه نزد بانك بگذارد. در صورتی كه این تسهیلات را به صورت فوری نیازمند است باید 30 درصد از تسهیلات به عنوان تضمین نزد بانك نگه داشته شود. به گفته متصدی اعتبارات این بانك، پس از 9 ماه سپرده گذاری حدود 20 میلیون تومان تسهیلات خودرو به متقاضی داده می‌شود و در صورت نداشتن سپرده، شش میلیون تومان از تسهیلات 20 میلیون تومانی تا پایان پرداخت تسهیلات نزد بانك نگه داشته می‌شود.

نرخ‌هایی كه از هیچ رویه‌ای پیروی نمی‌كند

یكی از بانك‌های تخصصی اما پرداخت تسهیلات فوق را امكان پذیر و در دستور كار بانك دانست اما تفاوت آنجا بود كه برای پرداخت این تسهیلات خرد سودی بالغ بر 30 درصد در این بانك تعریف شده است. این نرخ نه تنها از نرخ تعریف شده برای سال جاری بسیار بالاتر است بلكه حتی از نرخ سود عقود مشاركتی در سال گذشته نیز بیشتر است. این درحالی است كه بانك مزبور یكی از بانك‌های تخصصی دارای مجوز و تحت نظارت بانك مركزی است. لذا مشخص نیست اگر بانك مركزی بر عملكرد بانك‌های مجوز دار نظارت دارد این بی ضابطه‌ای‌ها از كجا نشات گرفته و چگونه در روز روشن اجرایی می‌شود. در این بین مشتریان سردرگم، نمی‌دانند چرا از سوی بانك مركزی بارها از سپرده گذاری و تسهیلات گیری در موسسات و بانك‌های فاقد مجوز منع شده اند، در حالی كه بانك‌های دارای مجوز نیز از هیچ یك از قواعد تعیین شده بانك مركزی تبعیت  نمی‌كنند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    18 0
    باید بانک های خارجی درایران تاسیس شود
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    26 1
    این کجاش 21 درصده .از 100 درصد هم رد شده.
    • محسن A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
      8 1
      نمي دونم چطور حساب كردين ، اما بر اساس فرمول هاي محاسبه سود ، اين وام در طي پنج سال يا به عبارتي ٦٠ ماه و با بهره ٢١ درصد ٨ ميليون تومان سود خواهد داشت ، فرمول مورد استفاده بشرح زير است مبلغ وام تعداد ماه ١ حاصل اين عدد بر ٢٤٠٠ تقسيم مي شود و نتيجه اش سود وام مي شود ، منطق اين رابطه هم خيلي ساده است و بر اين اساس است كه وام گيرنده در ماه اول بدهي اش معادل كل وام است و در ماه هاي بعد با پرداخت اقساط به تدريج مانده وام كمتر شده و سود به مانده تعلق مي گيرد . اگر بانك بانك بخواهد اين مقدار سود كه در گزارش نوشته شده دريافت كند بايد سود را ٤٠ درصد محاسبه كند
  • ایرانمهر IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    10 1
    همانطور که از این خبر و گزارش نیز تا حدودی اشاره شده ، نظارت مناسبی بر عملکرد بانکهای کشور وجود ندارد و اکثر آنها جهت دستیابی به سود بیشتر خلاف مقررات و دستورالعمل های مربوطه اقدام می کنند و اجحاف بسیار زیادی در حق مشتریان انجام داده و علاوه بر آن عدم نظارت دقیق و ضعف قانون و خلاء قانونی نیز در این خصوص مزید بر علت شده است.
  • علی RO ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    2 9
    دوست من بهتر است خبرنگار شما از قوانین بانکی اطلاع میداشت داشتن س÷رده و یرداخت بر اساس میانگین حساب از شروط اولیه بانکی است و لازم نیست در هر بخشنامه بانکی ابلاغ گردد و تخلفی در این زمینه متوجه بانک نیست
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    14 3
    با تشکر از دولت آقای روحانی که این همه فکر مردم هستند
  • احمد A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    9 0
    وجدانا راستشو بگو اینو خودت حساب کردی یا تقلب کردی ؟15میلیون با سود 21درصد طی 5سال 30.7میلیون میشه ؟؟؟؟؟؟؟
  • ميثم A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    3 0
    سلام به نظر تو محاسباتتون اشتباه كرديد اگر نرخ سود 21 و 60 ماهه باشه مبلغ اقساط بايد 405 هزار تومان شود و اگر 36 ماهه باشه مبلغ اقساط 561 هزار تومان ولي اين قسط ماهيانه اي كه شما اعلام كردي اصلا با محاسبات نمي خونه لطفا دقت بيشتري رو اعمال كنيد
  • ایرانی مظلوم A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    11 0
    مثلا اومدن به نفع مردم و به نفع مصرف کننده تصمیم گرفتن و اقدام کردن؟یه خودروی 25 میلیونی بعد از پنج سال برام 40 میلیون آب میخوره،ولی میخوام همون خودرو رو واگذار کنم ازم 20 میلیون میخرن،خدا وکیلی شما قضاوت کنید این اقتصادیه؟یا دولت و بانکها به فکر جیب خودشون هستن؟به نظر شما استثمار چطوریه؟ خبر آنلاین خواهشا بچاپ
  • مهراب A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    5 0
    واقعاً عجیب است ؛ وقتی پای سود دادن به سپرده های مردم می شود می گویند 20 درصد زیاد است اما برای خودرو 50 درصد بهره می گیرند ؛ بانک هایی هم هستند برای مسکن هرچقدر بخواهید وام می دهند اما با سود 30 درصد و بالاتر ... خبرآنلاین این موضوع را لطفا با یک کار روزنامه نگاری برجسته کنید تا شنیده شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    6 0
    بانک ها فقط به درد کارکنان خودشون با وامههای بلند مدت و بزرگ می خورند. شما اگه تونستید خارج از روابط وامی دریافت کنید؟ البته که نه
  • ابی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    19 0
    به این میگن بانکداری اسلامی
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    3 0
    30میلیونه خالی
  • فرشاد A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    6 0
    وام های میلیاردی بدون سود رو به ازما بهتران میدهند
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    5 0
    بانکها پدر مردم رو درآوردن..
  • هادی IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    5 0
    با 21 سود 15 میلیون میشه ماهی 385 هزار تومان شما چه جوری حساب کردی؟؟؟
  • حسین حقجو IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    5 0
    نیازی نیست به فرمول های پیچیده نگاه کنیم خیلی ساده اگر بانکی18درصد سود می گیره افسانه است یعنی در یکسال یک سوم پول را سود می گیره اگر مبلغ وام 15 میلیون باشه سالی 5 میلیون سود می گیره برای مثال شخصی 3000000 تومان وام سه ساله تعمیر مسکن گرفته طی 36 ماه داد ماهی 106000 تومان پرداخت می کند به عبارتی 3810000 تومان پرداخت کرده یعنی 810000 تومان که طی سه سال می شود 27.2 درصد این است که مشکل آفرین است تازه بانک ها می گویند مطابق نرخ تورم به اضافه 2 درصد باید سود گرفت جالب است بدانید که در تسهیلات پرداختی بانک ها به کارمندانشان وام خرید ویلای 500 میلیونی هم دیده می شود به صراحت می گویم صدای وال استریت به زودی در ایران شنیده می شود
  • مهدی IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    8 0
    معنی بانکداری اسلامی رو هم فهمیدیم...
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    4 0
    یکی به ما هم بگه این بانکها چطوری سود تسهیلات شون رو حساب میکنن
  • اصلان RO ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    2 0
    فرمولش اصولا باید این شکلی باشه اما تو این مقاله و همچنین بانکها چه اتفاقی افتاده خدا میدونه: مبلغ وام ضربدر تعداد ماه بازپرداخت بعلاوه ی یک ضربدر درصد سود اعلامی بانک تقسیم بر 2400 از فرمول بالا میزان سود بدست می آید که باید با میلغ وام جمع کرد و تقسیم بر تعداد قسط کرد تا مبلغ قسط ماهانه بدست آید. به عنوان مثال وام 15 ملیونی خودرو با سود 21 و باز پرداخت 5 ساله حساب میکنیم: 15 ضربدر60بعلاوه1 ضربدر 21 تقسیم بر 2400 میشود 8 میلیون. یعنی سود باید 8 میلیون باشد. 8 بعلاوه 15 میشود 23 میلیون. بنابراین : 23 میلیون تقسیم بر 60 ماه میشود 383,300 تومان یعنی ماهی فقط 383 هزار و 300 تومان قسط باید بدهیم. حالا بانکا چیکار دارن میکنن معلوم نیست...