۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵

قلیان به عنوان یک وسیله دود کردن تنباکو نقش های اساسی در تاریخ اجتماعی ایران بازی کرده است؛ دودی که به شکلی جذاب از درون محفظه آب غلیان می کند و با صدا و بویی دلنشین محیط را از آرامش باستانی یک مخدر خانوادگی می آکند ، همچنین خاطره جنبش تنباکو که برای این وسیله سابقه مبارزاتی هم جور کرده است.

شاید به همین دلایل ساده است که امروزه قلیان علیرغم یک مبارزه صوری از طرف بخش رسمی جامعه در بطن جامعه جوان ما می تپد.
پدیده قلیان و رواج مصرف آن در جامعه ما از آن مسایلی است که فارغ از ضرر و زیانی که متوجه فرد مصرف کننده می کند با خود مخاطراتی را می آورد که بسیار از خطر استعمال دخانیات هشدار آمیز تر است.

قلیان بیش از آنکه یک وسیله قدیمی برای استعمال دخانیات باشد یک وسیله اجتماعی است ؛ می خواهیم پارا از این فراتر بگذاریم و ادعا کنیم قلیان یک رسانه است.

دود کردن قلیان به تنهایی صفایی ندارد لذا جمعی را می طلبد جمعی که بدون حرف هم پا نمی گیرد اما این جمع از چگونه افرادی تشکیل می شود و این افراد چه اطلاعاتی را به هم منتقل می کنند.

قطعا شاغلین مشاغل حرفه ای ،اساتید دانشگاه ،معلمان، کارگران وقتی ندارند که برای قلیان بگذارند همچنین فلاسفه و روشنفکران هم روشهای آبرومندانه تر و شخصی تری را برای استعمال دخانیات  و پس از آن اندیشیدن به مشکلات جدی بشریت برمی گزینند .

لذا در سنخ شناسی قسمتی از مصرف کنندگان قلیان( البته نه مصرف کنندگان شخصی و غیر حرفه ای و تفننی ) باید سراغ جوانان بی کار رفت این جوانان می توانند بی سوا د و یا حتی دانشجوی کارشناسی ارشد باشند اما فصل مشترک همگی آنها بی کاری و تلاش برای تن زدن از این وضعیت است.

بیکاری که عارضه ناخواسته این گروه است آنان را برآن می دارد تا از اجتماعی که آنان را به این وضعیت کشانده متنفر باشند و این تنفر فصل مشترکی می شود برای رشد و اشاعه معارف ضد اجتماعی از قلیان.

بسیاری از موافقان قلیان معتقدند جوانانی که تفریح ندارند اگر قلیان هم نکشند پس چه کار کنند این منتقدان که هر کدام دارای جایگاه و گاه منافعی خاص در حفظ و اشاعه این رسانه ضد اجتماعی هستند به این نکته واقف نیستند که این نوع دورهمی اتفاقا بدترین نوع آن است چون قلیان باخود خرده فرهنگ قلیانی هم می آورد فرهنگی مبتنی بر تن آسانی ، محاورات و شوخی های مبتذل و بالاخره در بسیار از موارد لمپن بازی و دعوا و چاقوکشی و ......

در حقیقت رواج این فرهنگ و جایگزینی با فرهنگ کار و تولید ، ورزش ، هنر و سلامت و بالاخره فرهنگ توسعه انسانی خطر بسیار بزرگیست که از رسانه قلیان ترویج می شود.

متاسفانه تلاشهای رسمی برای مهار این پدیده هم مرعوب نظر موافقان قلیان شده که معتقدند بالاخره یک جایی باید جوان خودش را تخلیه کند.

به همین دلیل علیرغم ممنوعیت ظاهری در برخی اماکن ، شاهد رشد قارچ گونه قلیان خانه ها در اکثر شهرهای کشور و افزایش عرضه آلات و ادوات و تنباکوهای با طعمهای عجیب و غریب هستیم که دکان جذاب و فریبنده ای گسترده است .

گرچه تجربه نشان داده است در موارد این چنینی مبارزه و ممنوعیت راه به جایی نمی برد و مهار این پدیده مستلزم باز شدن فضای اقتصادی و به کار گرفتن جوانانی است که اتفاقا هفته موسومشان با هفته مبارزه با مواد دخانی همزمان شده است اما هنوز عزمی که بتواند از هم آوازی جوان و دخانیات در جامعه جلوگیری کند مشاهده نمی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    9 3
    چرا همیشه قصد داریم جامعه مون یه جامعه ی تک رنگ و یک دست باشه و به هر پدیده ی اجتماعی ای به چشم چالشی برای مهار و پدیده ای ضد امنیتی نگریسته میشه ؟ در مضر بودن قلیان شکی نیست و بنده از رواج این محصول دفاع نمیکنم اما اینکه بیاییم و انگ بی سوادی بی فرهنگی و مخل نظم اجتماع بودن به مصرف کنندگان این محصول بزنیم اصلا کار درستی نیست و نشانگر محدودیت دید جامعه شناسی ما میشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    3 6
    نمیشه همه رو به یک چشم دید . من خودم دانشجوی ارشدم ، کارم می کنم ، هر دو هفته یک بار هم که دوستانو میبینیم میرم یه سفره خونه یه چایی قلیون می زنیم ، هزینه کم و یه سقفی بالای سر برای ساعاتی دور هم بودن و تجدید دیدار با دوستان ، این عیب داره ؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      4 0
      لذا در سنخ شناسی قسمتی از مصرف کنندگان قلیان البته نه مصرف کنندگان شخصی و غیر حرفه ای و تفننی باید سراغ جوانان بی کار رفت
  • f IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    8 8
    کنسرت نداریم، موسیقی نداریم، تفریح در مکان عمومی نداریم، تلویزیون ، سینما ، تئاتر، نمایش موزیکال، نمایش طنز نداریم.کلا برای تفریح و سرگرمی و شادی مردم ایران زمین و بخصوص جوانان چه کرده ایم؟ قلیان هم که اصلا نداریم. یعنی نباید داشته باشیم. مانند مرده متحرک اگه بیکار نباشیم می توانیم برویم سرکار و برگردیم خانه و شامی بخوریم و بخوابیم. روزهای تعطیل هم باز بخوابیم تا بلکه خوابهای خوش ببینیم. نهایتا" اگه یه پرایدی داشتیم یه پارکی می ریم و یه ناهاریو و تمام. این نهایت تفریح بود. بعد هم عزرائیل و ... خدارحمتش کنه این یعنی زندگی لطفا چاپ کنید.
    • حمید A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      11 3
      خیلی چیزها نداریم و خیلی چیزها هم داریم اما با احتمال قریب به یقین می گویم حتی آن چیزهایی که عده ای می گویند نداریم داشته باشیم هیچ بعید نیست که قلیان به دست به آغوش آنها می شتابیم درست مثل خیلی چیزها که الان داریم و چاشنی همه شده است همین قلیان «بدمصب». نمی دانم که چه لذتی داردچون از بو و همه چیزش بیزارم که حتی پس از صعود به ارتفاعی سه هزار و چند صد متری در کمال ناباوری چند به اصطلاح کوهنورد را دیدم که قلیان از کوله در آوردند و چاق کردند و مشغول شدند... مسأله این است که همیشه برای توجیه بسیاری از رفتارهای مان، فهرست بلند بالایی از محرومیت ها و محدودیت های واقعی و غیرواقعی را ردیف می کنیم اما فردا که یکی یکی به این آرزوهای تا پیش از این دست نایافتنی دست می یابیم با قلیان می رویم سراغشان..
    • لادن A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      2 3
      خیلی خوب نوشتی حمید آقا. بسیار موافقم با تفسیرت.
  • مهدی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 0
    آقامن ازیک منظردیگه که خودم تجربه کردم میگم کاری به بقیه وتجارب وسوادشون ندارم.یه شکست عشقی خوردم رفتم طرف دودوازقضااین دودباقلیان میسرشد.بعدکه داغ شکست کم شدهم قلیان روول کردم.الان هم ازش متنفرم چون یاداون روزامی افتم البته ممنونش هم هستم چون شریک غم خوبی بود.به همین راحتی.دیدمن هم نسبت به قلیانی ها اینه که همهشون عاشقن وبرام محترم.به همین سادگی