در پی ابلاغ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر مقررات جدید خدمات اینترنت ثابت در کشور، کنسرسیوم ارائه دهندگان خدمات ارتباطی باندپهن ثابت با مشارکت ۱۷۰ شرکت اینترنتی ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کنسرسیوم فراگیر ارائه دهندگان خدمات مخابراتی و ارتباطی باندپهن با هدف اعلام آمادگی برای مشارکت در ارائه خدمات اینترنت ثابت با مشارکت حدود ۱۷۰ شرکت فعال در حوزه اینترنت از ۳۱ استان کشور ایجاد شد.

دکتر صادق عباسی شاهکوه معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همایشی که از سوی این کنسرسیوم امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد با اشاره به اهداف پروانه فعالیت خدمات اینترنت ثابت - FCP - تصریح کرد: در راستای بازبینی پروانه های قدیمی ارائه خدمات اینترنت، پروانه فعالیت FCP شکل گرفت و این تصمیم جدید نقطه عطفی در فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بازنگری جامع در پروانه فعالیت شرکتهای اینترنتی و حذف محدودیت تکنولوژی در ارائه خدمات از جمله اهداف ایجاد شرکتهای FCP است اضافه کرد: ایجاد شبکه جدید در بخش ارتباطات ثابت در قالب سیم مسی و فیبرنوری در این مقررات دیده شده است.

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شکل گیری رقابت با شرکت مخابرات ایران را از جمله ویژگیهای تشکیل اپراتورهای FCP عنوان کرد و گفت: باید اپراتورهای دریافت کننده پروانه خدمات باندپهن ثابت، به صورت موازی با مخابرات، شبکه ارتباطات ثابت متشکل از فیبرنوری و سیم مسی ایجاد کنند.

وی با تاکید براینکه ۷۰۰ شرکت اینترنتی ISP و ۳۰۰ شرکت ISDP می توانند نسبت به دریافت پروانه FCP و SERVCO اقدام کنند افزود: براساس پروانه فعالیت این اپراتورهای جدید، باید در سال اول فعالیت ۵ درصد شبکه، درسال دوم ۱۰ درصد و در سال پنجم ۲۵ درصد شبکه ارتباطات ثابت باندپهن مستقل از مخابرات از سوی دارندگان مجوز فعالیت ایجاد شود.

در این مراسم محمدعلی نیکسار عضو کنسرسیوم ایران FCP نیز با اشاره به حضور حداکثری دارندگان پروانه های ارائه خدمات اینترنت در این کنسرسیوم گفت: پس از بازبینی پروانه شرکتهای اینترنتی در قالب مصوبه ۱۹۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در بهمن ماه سال ۹۳ ، یکی از عمده نگرانی های شرکتهای اینترنتی، حفظ بازار و جذب مشتریان بوده است که در این راستا کنسرسیوم ایران FCP با هدف ایجاد زیرساخت عملیات اجرایی و مدیریت یکپارچه بر ارائه خدمات باندپهن ثابت شکل گرفت.

وی با اشاره به ورود اینترنت به ایران در سال ۱۳۷۰ که سرعت دانلود یک فایل ۲ مگابایتی با سرعت ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه حدود ۲ ساعت برآورد می شد ادامه داد: در دهه ۸۰ رگولاتوری مجوز فعالیت شرکتهای اینترنت پرسرعت را صادر کرد و پس از آن بود که شاهد رشد سالانه خدمات اینترنت پرسرعت در کشور بودیم به نحوی که با وجود قیمت بالای تمام شده اینترنت، در فاصله سال ۸۵ تا ۸۶ افزایش کاربر اینترنت پرسرعت ۳۰۰ درصد رشد داشت.

نیکسار اضافه کرد: براساس آخرین آمارها، تا پایان سال ۹۳ حدود ۷ میلیون پورت اینترنت پرسرعت ADSL در کشور نصب و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار پورت ADSL دایر شده است و امید می رود ارائه پروانه FCP نه تنها کسب و کار شرکتهای اینترنتی در کشور را تهدید نکند بلکه فرصتی برای توسعه سالانه ظرفیتهای بخش ارتباطات باندپهن ثابت باشد.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =