طرح دو فوریتی مجلس برای حمایت از 6 میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر، دستمایه میزگرد گفتگوی ویژه خبری دیشب بود. طرحی که موافقان از آن دفاع کردند و مخالفان، انتقادات جدی به آن داشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امید قالیباف، مجری اقتصادی شبکه 2، دیشب، دو نماینده مجلس را به صورت حضوری برای نقد "طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند" به استودیوی گفتگوی ویژه خبری آورده بود و یک نماینده منتقد این طرح به همراه یک استاد دانشگاه که او نیز مخالف این طرح بود به صورت تلفنی در این میزگرد حضور داشتند.


جزئیاتی که طراح بیان کرد

حسینعلی حاجی دلیگانی نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در این میزگرد به عنوان موافق و طراح این طرح حضور داشت، غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از حوزهٔ انتخابیهٔ گچساران و باشت نیز به عنوان نماینده ای که تقریبا حامی این طرح بود حضور داشت و عبدالرحمان رستمیان نماینده مجلس نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به همراه جمشید پژویان استاد دانشگاه و یکی از نظریه پردازان قانون هدفمندی یارانه به صورت تلفنی در این میزگرد مخالفت خود را با این طرح ابراز کردند.
ابتدا، حاجی دلیگانی، به عنوان موافق طرح، جزئیاتی از طرح حمایت از 6 میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر را عنوان کرد و گفت این افراد، با شناسایی از طریق مراجعی مانند کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، خیریه ها و مانند آن، شناخته می شوند و نیازی به ثبت نام و مانند آن نیست و هدف از این طرح، افزایش توان اقتصادی آنها با پرداخت یارانه نقدی ماهانه است.

 

افراد تحت پوشش چه کسانی هستند؟

مجری از تاجگردون پرسید: چرا مجلس اکنون به فکر شناسایی اشخاص تحت حمایت سازمانهای حمایتگر افتاده است؟
تاجگردون توضیح داد: حرفی خاصی را آقای حاجی دلیگانی نزده، بلکه طبق طرح ایشان، افرادی که مثلا تحت پوشش کمیته امداد هستند و پول یارانه ها برایشان کارامد نیست و کفاف زندگی شان را نمی دهد، این مبلغ 80 یا 30 هزار تومان برای این که یک معلول در استان دور افتاده ای مانند سیستان و بلوچستان، کفاف زندگی شان را نمی دهد، در نظر گرفته شده. تعداد این افراد نیز 6 میلیون نفر است.
او در پاسخ سئوال مجری که این عدد را از کدام منبع نقل می کند، توضیح داد: خطای درآمار را همه می پذیریم. نگفتیم کل مستمندان جامعه را محاسبه کردیم و به این عدد رسیدیم. مثلا در شهرکرد نیز 10 هزار نفر باید تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند و شناسایی شده اند و چون پول نداشتیم اینها را نتوانستیم زیر پوشش بیاوریم


قالیباف، مجری این میزگرد از رئیس کمیسیون برنامه و بوجه مجلس پرسید چرا این طرح را در قالب لایحه در بودجه 94 وارد نکردید و عنوان طرح مستقلی را پیدا کرده؟
تاجگردون در پاسخ گفت: بحث این است که نقطه اختلاف در این است که اشکال ندارد این موضوع را نیز در بودجه سنواتی بیاوریم. زمان بودجه نیز در این باره بحث شد. آمال و پیشنهادها و مسایل ذهنی نمایندگان و دولت وسط آمد. دولت لایحه آورده بود ولی این اقدام که چطور بشود جمع و جور کرد، باعث شد ما این طرح را تصویب کنیم و جلو ببریم. الان 3 روز است این را داریم بررسی می کنیم و شکاف بین منابع و مصارف جور در نمی آید. فقرا دارند یارانه می گیرند و ثرومندان نیز می گیرند این با عدالت سازگار نیست.

 

موضع دولت چیست؟

مجری پرسید: دولت موافق این طرح است؟
تاجگردون گفت: حتما موافق است

مجری پرسید: این مصوبه 6 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد. دولت همین الان نیز از پس منابع پرداخت یارانه نقدی بر نمی آید، چطور شما می خواهید 6 هزار میلیارد تومان دیگر به خزانه تحمیل کنید؟
تاجگردون پاسخ داد: می شود 20 درصد ثروتمندان از دریافت یارانه حدف شوند تا 20 درصد پوشش فقرا را بالا ببریم. راه دیگر این است که 20 درصد از 45500 تومان یارانه ماهانه ثروتمندان را کم کنید و عینا این مبلغ را به این طرح اختصاص دهید.


مجری بلافاصله گفت: ولی در این طرح، منابع تامین بودجه از راهکارهای دیگری مانند کاهش حق ماموریت کارمندان، افزایش عوارض خروجی، و ... را به عنوان منابع تامین مالی این پروژه گرفته اند. اینهایی که شما می گویید جزو وارد تامین بودجه این طرح نیستند؟
تاجگردون نیز پاسخ داد: این مسئله فرعی است. من پیشنهاد می دهم اگر اصل موضوع را مجلس بپذیرد، اینکه منابع را از کجا تامین کنید، راهکار ساده ای دارد و می توان مثلا گفت 30 درصد کسانی که تحت پوشش این طرح هستند را افزایش دهید و 20 درصد از سهم یارانه دریافتی ثروتمندان کم کنید.

 

وضع معلولان خیلی هم بد نیست

در این بخش از میزگرد، جمشید پژویان استاد دانشگاه به صورت تلفنی مورد این سئوال قرار گرفت: اگر منابع را به این صورت بیاوریم، آیا اختلال در بودجه سنواتی کشور اشکال ایجاد می شود؟
پژویان: من روی اصل موضوع سئوال دارم. نوع شناسایی این افراد از بنیان اشتباه است. من دو سال روی مسایل شناسایی فقرا کار کردم و مطالعه علمی کردم. روی موضوع کمیته امداد، مطالعه کردم. مطالعه من نشان داد مجموع کسانی که زیر پوشش کمیته و بهزیستی بودند تقریبا برابر زنان خودسرپرست کشور بود. مطالعه من نشان داد این زنان که در دهکهای بالا قرار دارند، از متوسط جامعه ثروتمندتر هستند و با وجودی که درصد فقرشان با درصد فقر جامعه، فاصله ای اصلا نداشت. یعنی ما هیچ علایمی در این باره نداریم. کسی که معلول باشد، ممکن است در خانواده ثروتمندی حضور داشته باشد.

مجری در پاسخ گفت: این طرح با دو فوریت، به مجلس رفته و مسلما فرصت مطالعات بیشتری لازم است. من با شما خداحافظی می کنم.
او سپس عبدالرحمان رستمیان نماینده مجلس را که به صورتی تلفنی در میزگرد حضور داشت، مورد خطاب قرار داد و گفت: آیا شما با پرداخت نقدی طبق طرح آقای حاجی دلیگانی موافقید یا راهکارهایی مانند تقویب بیمه ها یا دادن سبد کالا و امنیت غذایی را بهتر می دانید؟
عبدالرحمان رستمیان نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در پاسخ او گفت: نمی شود برای این 6 میلیون نفر، یک نسخه پیچید. می شود برای عده ای به جای پرداخت نقدی، خدمت رسانی در نظر بگیریم، تهیه سبد کالا به صورت اورژانس در ماه رمضان یا نقشهای حمایتی، دادن تسهیلات، تامین مسکن، توانمندی سازی و مجموعه ای از اینها را باید در نظر بگیریم.

او در ادامه، به تشریح مشکلات پرداخت نقدی به 6 میلیون نفر از افراد آسیب پذیر پرداخت و گفت: اگر فقط پرداخت به صورت نقدی به این اشخاص باشد، مشکلات هدفمندی یارانه ها را خواهیم داشت، یعنی مشکلاتی مانند تورم و افزایش نقدینگی را به دنبال دارد .

 

فرصت یکساله برای اجرای قانون

حاجی دلیگانی در ادامه این بحث گفت: پرداخت این مبلغ به جامعه هدف، یک سال پس از تصویب این قانون است.


مجری پرسید: اگر زمان یکساله مد نظر شماست، پس چرا به صورت طرح دو فوریت این را به مجلس دادید؟
حاجی دلیگانی طراح این طرح کفت: تا بیاید مقدمات انجام کار آماده شود، یکسال طول می کشد.

مجری پرسید: اگر این فرصت هست، چرا در لایحه بودجه سنوانی طرح خود را نمی گذارید؟
حاجی دلیگانی پاسخی مبهم داد و گفت: چون همان مشکل پیش می آید که آقای تاجگردون اشاره کردند. 37 سال است این مشکل را داریم. آقای دکتر (منظور جمشید پژویان) اطلاعاتشان از افراد مستمند ضعیف بود، خوب بود ایشان سری به افراد خارج از تهران بزنند. من شنیدم تعداد زیادی از اقتصاد دانان دنبال این هستند که از این طرح حمایت کنند.


مجری به بیان انتقادات سایر نمایندگان پرداخت و گفت: در مجلس مخالفانی مانند آقای رستمیان داشتید. شخصی نیز گفتند مسئله اصلی ما در کشور، تولید است، نه توزیع درآمد و باید ثروت تولید کرد یعنی بیشتر به اشتغال توجه کرد. همینطور هم گفته اند 6 میلیون افراد ناتوان داریم و بازگویی این موضوع انعکاس بدی در جامعه دارد. آقای مصباحی مقدم هم با تکیه بر ماده 7 قانون هدفمندی به حذف یارانه سوخت برای تامین منابع این کار تاکید داشتند، نظر شما در این باره چیست؟
حاجی دلیگانی گفت: ما دو کاسه منابع نداریم، یک کاسه داریم، نمی توانیم یک کاسه ذهنی هم داشته باشیم. باید این کاسه منابع را ساماندهی کنیم. مردم هم به این مسایل گوش می دهند و قضاوت می کنند.

تاجگردون در اعتراض به او گفت: من تعجب کردم این طرح 2 فوریت دارد. آقای حاجی با تک تک نمایندگان صحبت کرده قطعا خروجی مجلس چهارچوب دار است.

مجری نیز به جمع بندی این میزگرد پرداخت و خلاصه ای از نظرات موافقان و مخالفان را در پایان این جلسه، اعلام کرد.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    2 3
    در عجبم ساده ترین راه که خوشبختانه مورد توجه دولت قرار گرفته شناسایی افراد با اولویت دریافت یارانه است . الف خانواده های بدون اتومبیل ب خانواده مستاجر حال سوال اینستکه چه اصراری به تحت پوشش بودن یا نبودن است ؟ فرض مثال اگر خانواده یی اتومبیل دارد و خانه دارد و تحت پوشش است باید یارانه بگیرد و حانواده ییکه دارای اتومبیل و خانه نیست چون تحت پوشش نیست یارانه نگیرد چرا برای کسانیکه بهر دلیلی خود را تحت پوشش قرار نداده اند احترام نمیگذاریم؟
  • جاهد A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    1 0
    این طرح هم انتخاباتی هست نزدیک انتخاباته و دنبال جمع کردن رای از این دست طرح ها زیاد داریم مثل افزایش حقوق فرهنگیان؛پرستاران،...