دویچه‌وله نوشت:

دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند که تاریخ کشاورزی‌، به ۱۲هزار سال قبل و به کشورهای موسوم به "مهد تمدن" به‌خصوص ایران، برمی‌گردد. ولی بر اساس یافته‌های جدید، این تاریخ‌ تغییر کرده‌است.

تا چندی قبل تصور بر این بود که کشاورزی یا همان کشت هدفمند گیاهان، به دوازده هزار سال پیش برمی‌گردد. محدوده‌ای که امروزه شامل عراق، ایران، بخش‌هایی از ترکیه و شرق مدیترانه می‌شوند و به "مهد تمدن" معروف بود خاستگاه کشاورزی محسوب می‌شد. اکنون بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان آمریکایی و اسرائیلی، تاریخ اولین کشاورزی مربوط به ۲۳هزار سال قبل است.

۲۳ هزار سال پیش، منطقه‌ای مسکونی در اسرائیل کنونی وجود داشت که در زیر آب مدفون شده بود. ولی در سال ۱۹۸۹ میلادی، به‌علت خشکسالی‌های چندساله‌، سطح آب دریاچه گالیله به شدت کاهش یافت و به ‌این ترتیب بقایای گیاهی و جانوری، چند کلبه‌، ابزار و اشیاء چوبی کشف شد. به علت مدفون شدن این بقایا در زیر لایه‌ای از رسوبات دریاچه، آسیب چندانی به این کشفیات وارد نشده‌ بود و مواد اولیه مناسبی جهت مطالعه در اختیار دانشمندان قرار گرفت.

در بین گیاهان کشف شده، دانشمندان به بقایای انواع غلات وحشی از جمله جو دوسر و گندم برخوردند. آثار غلات برداشت‌شده در مزارع و ابزاری که با استفاده از آن‌ها امکان برداشت غلات فراهم می‌شد، باعث شد که نظریه کشت درازمدت و هدفمند در ۲۳هزار سال پیش قوت بگیرد.

پروفسور وایس، یکی از اعضای این پروژه تحقیقاتی معتقد است که نتایج به‌دست آمده، نظریه توانایی‌های اجداد بشر را تقویت می‌کند. او می‌گوید: «نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اجداد ما باهوش‌تر و ماهرتر از آنچه که ما تا به‌ حال فکر می‌کردیم بودند. اگرچه کشاورزی تا سال‌ها بعد توسعه نیافت و این پروژه نشان می‌دهد که تلاش جهت کشاورزی در این سال‌ها آغاز شده بود.»

دانشمندان در سال ۲۰۱۳ میلادی و در مقاله‌ای در مجله "ساینس" اعلام کرده بودند که منشاء اولین کشاورزی به ایران و به ۱۲هزار سال پیش برمی‌گردد. در مقاله به این نکته اشاره شده بود که چگونه مردم بیش از ۱۲هزار سال پیش ابزار ابتدایی کشاورزی را اختراع کردند و کشاورزی در طول سال‌ها و با توجه به نیاز مردم پیشرفت کرد.

پروفسور باریوسف، استاد دانشگاه هاروارد و از همکاران نویسنده مقاله دریاچه گالیله می‌گوید‌: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«تاریخ تکامل تکنولوژی سرشار از اختراعات جدیدی است که توسط جامعه مورد پذیرش قرار نگرفت و به آسانی شکست خورد. به عنوان مثال لئوناردو داوینچی هم در اوایل قرن پانزدهم میلادی، طرح چند ماشین پرنده را در در دفترچه خود کشید. با وجود اینکه داوینچی در مسیری درست حرکت می‌کرد، بشر تا قرن نوزدهم میلادی که برادران رایت اولین هواپیمای خود را به پرواز درآوردند، پرواز نکرد.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارشناس کشاورزی A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    90 4
    چه تفاوتی میکنه شما آینده رو بساز.... این مهم نیست که اولین کشاورزی رو 20000 یا 12000 سال پیش کی شروع کرد ... مهم اینه که 10 سال بعد کجای این جریان پیشرفت هستیم
    • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      0 0
      یعنی دست مریزاد
  • بی نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    فلسطینی‌یا دزدیدن نه اسرائیلی‌یا
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    چرا نوشتين اسرائيل ؟ بايد بگين سرزمين فلسطين
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    درياچه طبريه يا جليل كه بين منطقه جولان سوريه و جليليه واقع شده