رک بودن فن‌خال و سوالاتی که باید از او پرسید

در جهانی که مربیان با احتیاطی وحشتناک در محافلِ عمومی از بازیکنانشان حرف می‌زنند، رک و راست بودنِ "لوئیس فن‌خال" مایه‌ دلگرمی است.

"لوئیس فن‌خال " در جام جهانی 2014 درباره‌ تغییر پست دیلی بلیند گفت: او سرعت لازم برایِ بازی در کناره‌ها مقابل حریف مستقیمش را نداشت و برایِ همین به دفاع میانی منتقل شد. فن‌خال درباره‌ جایگزینی نایجل دی‌یانگ با یوردی کلسی هم گفت می‌خواسته از مصدومیت دی‌یانگ جلوگیری کند اما همچنین "دی‌یانگ خیلی توپ را نگه می‌داشته" و او نیازی به هافبکی داشته که سریع پاس بدهد.
فن‌خال این روند را در یونایتد هم ادامه می‌دهد. مثلا یکشنبه در جمعِ ژورنالیست‌های انگلیسی گفت؛ این هنوزِ "منچستر یونایتدِ او" نیست: «ما نیاز به تعادل و خلاقیتِ بیشتری داریم. همه‌ فوتبال کاری نیست که در تمرینات می‌کنیم. خودِ بازیکنان هم باید در جریان بازی خلاقیت داشته باشند. چلسی ویلیان، هازارد و اسکار را دارد. شما به این میزان خلاقیت برایِ به هم زدنِ نظم تیم‌هایی که اتوبوس پارک می‌کنند نیاز دارید. ما هنوز دید خوبی نداریم و نیاز به خلاقیتِ بیشتری داریم. ما وین، ماتا، دپای، یانگ، یانوزای، ویلسون و هررا را داریم. نمی‌توانیم از یانگ انتظار داشته باشیم هازارد باشد. یانگ فصلِ خیلی خوبی را پشت سر گذاشت، ولی او نیمار نیست. ما باید با این سطح از کلاسِ بازی خودمان را مقایسه کنیم و رقابت کنیم.»

خدمتِ شما اشلی! تو نه نیماری، نه هازارد!
مشخص است که "فن‌خال" اعتقادی به این ندارد که مربیان باید به بازیکنانشان بگویند اگر تمرکز کنید، به هر چه می‌خواهید می‌رسید. این رویکردِ خیلی بالغانه‌ای است، اما در طرفِ دیگر منطقی است فکر کنیم که ماتا و یانگ و دپای از شنیدنِ این حرف دچارِ افسردگی نمی‌شوند. این رک بودن ممکن است برایِ بازیکنانی ناخوش‌آیند باشد، اما حتما فن‌خال شاگردانش را می‌شناسد و با خلق و خویشان دیگر آشناست. چون او پیش از این سابقه‌ آزردن بازیکنانش با حرف‌ها و نظرات رکش را داشته اما به نظر می‌رسد دیگر درس‌هایش در این زمینه را یاد گرفته است.
جالب است که فن‌خال اینقدر راحت و آشکار از کمبودِ خلاقیت در تیمش حرف می‌زند اما شاید اصلِ مشکل جایی دیگر باشد. از جمله یک مدافعِ میانیِ درجه یک و یک مهاجم که به رونی کمک کند. درست است که فن‌خال از چیچاریتو و ویلسون و حتی بازی کردنِ ممفیس دپای در خط حمله حرف زده، اما راستش بعید است این‌ها راه حل‌هایی بلند مدت باشند. یک دروازه‌بان جدید برایِ پر کردنِ جایِ ده‌خیا (اگر یونایتد را ترک کند) هم نیاز است. درست است که آن‌ها سرخیو رومرو را خریده‌اند که دروازه‌بان اول آرژانتین است و فن‌خال هم قبلا با او کار کرده اما او دو فصلِ گذشته را رویِ نیمکتِ موناکو و فیورنتینا سپری کرده است.
دلیلی ندارد که یونایتد نتواند در هر سه پست اشاره شده بازیکن بخرد. آن‌ها حتی می‌توانند پدرو را هم از بارسلونا بگیرند تا خلاقیتی که فن‌خال دنبالش است به تیم اضافه شود. فقط نکته اینجاست که کمی بعید به نظر می‌رسد یونایتد در فاصله‌ 10 روز مانده به شروعِ لیگ 4 خرید درجه یک کند.
با این حال، حدس زدن و یا حتی تلاش برایِ درکِ برنامه‌های فن‌خال کاری کاملا بیهوده است.
نویسنده: گابریله مارکوتی

43 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =