مالباختگان موسسات مالی هر چه می خواهند اعتراض کنند، خود را به در موسسات مالی و اعتباری زنجیر کنند یا مقابل مجلس، بانک مرکزی و ایستگاه های مترو تجمع کنند، آنها باید مالیات سپرده و سود آن را بدهند. این خبری بود که بر غم و غصه آنها اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دولت آستین ها را بالا زده تا ریشه موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که به گفته یکی از مسئولان بانک مرکزی ۶ هزار فقره از آنها در کشور فعال است را بسوزاند.
با وجود تبلیغات منفی فراوانی که از انتشار خبر ورشکستگی این موسسات یکی پس از دیگری به گوش می رسد، ولی باز هم افرادی پیدا می شوند که در این موسسات، سرمایه گذاری کرده یا به امید گرفتن سودی بیش از نرخ مصوب بانک مرکزی یا اخذ تسهیلات ارزان قیمت، اقدام به بلوکه سازی پول و سپرده خود کنند. اکنون دولت می گوید این اشخاص، فارغ از اینکه موسسه ای که در آن سرمایه گذاری کرده اند وضعش خوب است یا ورشکست شده، باید مالیات بر سپرده و سود آن بدهند.
دیروز رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور که سازمانی دولتی و زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی است، در نشست خبری خود اعلام کرد سود موسسات غیرمجاز مالی مالیات دارد
عسگری درباره سپرده گذاری مردم در موسسات مالی غیرمجاز گفت: من بیش از ۳ سال است به بانک مرکزی می گویم موسسات غیرمجاز را به نظم دربیاوریم. اینها نظم اقتصادی را بهم می زنند و اثرش به گرفتن مالیات از فعالان اقتصادی هم برمی گردد.
او درباره معافیت مالیاتی سود سپرده در بانکهای قانونی گفت: در قانون، اگر موسسه ای مجوز داشته باشد ما درباره اش ارفاقاتی داریم. اگر بانکی در قبال سپرده، سود داد. سود سپرده های بانکی از مالیات معاف است. هم برای کسانی که از بانک سود می گیرد و هم برای بانک که درآمد از قبل این سپرده ها دارد. سود بانکی مشمول مالیات نیست. ولی اگر این موسسه غیرمجاز باشد این سود مشمول مالیات است و ما برای موسسه ای که سود به مردم می دهد، این سود را هزینه تلقی نمی کنیم. می گوییم درآمد است و می آوریم به درآمد موسسات.
عسگری تاکید کرد:منی که در موسسه غیرمجاز سپرده گذاری کرده ام، این سود مالیات دارد و از فرد سودگیرنده هم درآمد می گیریم. اگر این موسسه از سپرده های کسی نگهداری کند، از آن هم ارزش افزوده می گیرم. با بانک مرکزی در حال هماهنگی هستیم از همه گردش های مالی موسسات غیرمجاز مالی مالیات بگیریم.
اینطور که پیداست مالباختگان موسسات مالی غیرمجاز حالا بدهکار دولت هم شده اند. چون بسیاری از آنها، اصل و سود سپرده خود را یکجا از موسساتی که ورشکسته شده اند مطالبه می کنند. موسساتی که صاحبان آن اکثرا در بازداشت به سر می برند و مشمول حکم "تا ندهی نروی" شده اند. حال باید دید آیا سپرده گذارانی که طلبکار سود سپرده خود هستند هم ‘'تا ندهند، نروند؟'


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =