علیرضا رئیسیان در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در محفل جنبش سینما انقلاب تازه‌ترین اثر سینمایی خود دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دوران عاشقی»آخرین ساخته علیرضا رئیسیان با حضور این کارگردان،فرهاد اصلانی از بازیگران اصلی این فیلم، مهسا محب‌علي یکی از نویسندگان فیلمنامه این فیلم، در برنامه‌ای با موضوع آسیب شناسی بازنمایی روابط خانوادگی در زندگی مدرن، با حضور دکتر سینا کلهر جامعه‌شناس فرهنگی و مدیرکل دفتر فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و ابوالفضل اقبالی کارشناس ارشد مطالعات زنان و با همت محفل «جنبش سینما انقلاب» ساعت ۱9 روز چهارشنبه ۱۴ مردادماه جاری بعد از نمایش این فیلم در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست رئیسیان در مورد روایت اجتماعی‌ خود از ساخت فیلم سینمایی «دوران عاشقی» گفت: «با صدای زیبای فرهاد اصلانی و در تیزر فیلم، این بیت حافظ قرائت می‌شود که؛ «دور عاشقی گذشت و نوبت ماست هر کسی پنج روز نوبت اوست»، این فیلم راجع به فقدان عشق است؛ تم عشق، محور عشق و همه موضوعاتی که بنده به آن علاقه داشته‌ام. که بنابراین ایجاد بحران می‌کند، این بحران در شخص، در نهاد خانواده، در اجتماع و بعداً در سطح کلان وجود دارد.»  

فرهاد اصلانی گفت: «من 6 سالی است که کار می‌کنم و مورد غضب حوزه هنری هستم و با پارتی آقای رئیسیان امروز در این نشست حضور پیدا کرده‌ام. به نظر من این دعوا حل نمی‌شود، زیرا سالهاست که ادامه دارد. ما کماکان در جایگاه متهم قرار داریم. من فکر می‌کنم در این مملکت دیالوگ برقرار نمی‌شود. ما دچار دسته‌بندی‌های مختلفی شده‌ایم و دائما هم به این دسته‌بندی‌ها افزوده هم می‌شود. به نظر من ما با هم گفتگو نمی‌کنیم و فقط در حال متهم کردن هم هستیم.»

وی افزود: «فکر می‌کنم که اصلاً فلسفه کار هنری این است که قضاوت نکند. بر این اساس در این فیلم مبنا قضاوت نبوده است و من هنرمند قرار نیست که قضاوت کنم. من به عنوان بازیگر می‌توانم نقش‌های مختلفی بازی کنم و به همان اندازه هم از آنها دفاع کنم. در حقیقت این مخاطب است که باید تصمیم بگرید که در نهایت چه نتیجه‌ای را با خود بعد از پایان فیلم از سینما بیرون ببرد. شما با یک بار دیدن فیلم، خیلی زود دچار قضاوت می‌شوید. شما ببینید که دو نویسنده و رمان‌نویس خانم و آدم معتبر پای این کار هستند و همینطور خود آقای رئیسیان به همراه یک تیم حرفه‌ای در این پروژه حضور دارند. هرکدام از این دوستان اندیشه خود را دارند و تقریباً همه نزدیک به یک سال همراه این پروژه بوده‌اند.»

بازیگر نقش زندی در فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در ادامه تأکید کرد: «در واقع فکر نمی‌کنم کهکسی نیت بدی داشته باشد و یا باز هم متهم به جریانی بشود و از این حرفها. من می‌گویم که تعدادی شخصیت در این فیلم هستند که هرکدام در واقع در موقعیتی قرار گرفته‌اند و هرکدام دچار پارادوکسی هستند و همه آنها سؤال برانگیز هستند. این فیلم به نظر من پر از پرسش است. من شخصیتی را بازی می‌کنم که زائیده یک اقتصاد بیمار است. فردی است که نبض بازار را در دست دارد و فکر می‌کند که همه چیز را می‌تواند بخرد. حتی زن بخر، حتی در بخشی از فیلم و در دعوای حقوقی می‌گوید که من حلش می‌کنم و با اعتماد به نفس هم این حرف را بیان می‌کند. چطور این را نبینیم؟ متأسفانه ما چپ و راست در اخبار روزانه این جور افراد را می‌بینیم و می‌شنویم که در این مملکت به کجا رسیده‌اند.»

وی افزود: «ما در این فیلم زنی را می‌بینیم که قانونمند است ولی همین قانون در مورد او کارایی ندارد. از ظرف دیگر ما مردی را می‌بینیم که در واقع دچار مشکل است. و بخشی از این مرد دچار کمبود است. کاری را کرده و حالا مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. من فکر می‌کنم که فیلمساز نخواسته در جایگاه هیچ کدام از این افراد حاضر در فیلم قرار بگیرد، فقط اینها را نشان داده است و واقعیت‌هایی را نشان داده که هست و وجود دارد و نمی‌توانیم منکر آنها بشویم. کاری که شما می‌کنید من را یاد آن زمانی می‌اندازد که اتفاقات سیاسی پررنگی در مملکت رخ می‌داد و همزمان هم سریال «مختار نامه» پخش می‌شد؛ دو مفسر هم می‌نشستند و فیلم را تفسیر می‌کردند.» 

58243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =