سجادپور: تحلیل های فست فودی به معضلی در ادبیات سیاسی ما تبدیل شده است

یک دیپلمات برجسته کشورمان در کافه خبر تحلیل های سطحی در موضوعات مهمی چون توافق هسته ای را از معضلات عمده در ادبیات سیاسی کشور دانست و گفت: همه باید از اینگونه تحلیل های فست فودی اجتناب کنند.

به گزارش خبرآنلاین دکتر محمد کاظم سجادپور که در کافه خبر مهمان ما بود معضل تحلیل صحیح در ادبیات سیاسی و کارشناسی کشور را موضوعی جدی دانست و گفت: باید از سطح به عمق رفت و سطح سواد و تحلیل های سیاسی را بالا برد.

سجادپور در این رابطه می گوید: «ما ابتدا باید بفهمیم که تحلیل چیست، مذاکره چیست، اهداف بازیگران و کنش گران چه هستند. برای رسیدن به تحلیل روش های مختلفی وجود دارد. یک روش کارشاناسانه است. به این معنا که اگر لازم باشد حقوق بین الملل را بدانیم، سازمان های بین المللی را بدانیم، لازم است مکانیزم مذاکرات را بدانیم و اگر هر کدام از اینها را نمی دانیم مطالعه کنیم و یاد بگیریم.

سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل همچنین مدل دیگری از تحلیل را بدین صورت شرح داد: «یک روش دیگر هم این است که سریع و فوری جواب دهد. می توان این نیاز تحلیلی را با نیاز غذایی مقایسه کرد. همه باید غذا بخوریم و بدون غذا زنده نمی مانیم. منتهی در دسته بندی ها دو نوع غذا داریم. یک دسته غذاهایی که به آنها فوری و سرپایی و فست فود می گوییم و دسته دیگر غذاهای سالم. فست فود می تواند خیلی خوشمزه باشد و یک بارش لذیذ باشد ولی اگر مدام از آن استفاده کنیم باعث بیماری می شود. ما همین عبارت را برای تحلیل داریم. به دسته ای از تحلیل ها می گوییم Fastfood Analysis یعنی تحلیل های فست فودی. آنالیز فوری و سرپایی می خواهد در یک ثانیه به شما همه چیز را بدون آن اطلاعات بدهد. شیوه دوم غذا خوردن این است که با حوصله مواد مورد نظر غذا را پیدا کنیم و با تحقیقات آنها را در کنار هم قرار دهیم. اینجا کلیدواژه مهم حوصله است. این در صورتی است که دانش و حرفه لازم موجود باشد.

سجادپور همچنین با اشاره به تیترمحوری به عنوان یکی از آفات مطبوعات و رسانه ها تاکید کرد: «در دنیای امروز که بسیار به هم پیچیده است با کاهش و کسری حوصله مواجهیم. این کاهش حوصله با غلبه تیتر بر محتوا همراه شده چیزی که از آن تحت عنوان headline mentality یاد می شود. یعنی نگرش مبتنی بر تیتر و تیتر محوری. چون تیترها مانند ظاهر و بسته بندی ها هستند. معمولا کلاهی که در خرید و فروش ها سر افراد گذاشته می شود از نوع بسته بندی اولیه و همچنین نحوه ارائه است. اما ذهنیت تیتر محور به ویژه امروز که رسانه ها در رقابت جدی بر سر تیترها و جذب سریع مخاطب هستند به آفتی جدی برای تحلیل تبدیل شده است.

مشروح گفتگو با دکتر سجادپور به زودی در خبرآنلاین منتشر خواهد شد

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =