سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتاد و سوم خود با رسانه ها درباره مسایل روز دستگاه قضایی و پرونده هایی مانند سعید مرتضوی، بابک زنجانی، شهرداری تهران و... توضیح داد.

امید سلیمی بنی: این بار نشست خبری غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه و معاون اول رئیس این قوه به بازگویی پرونده هایی درباره بابک زنجانی، سعید مرتضوی، شهرداری تهران و سایر پرونده های داغ توضیح داد ولی اکثر توضیحات او یک خطی و بسیار خلاصه بود.

او در ابتدای سخنانش درباره پرونده بابک زنجانی گفت: ۸ وکیل مشغول مطالعه پرونده متهم نفتی هستند. ۴ پرونده از سوی شرکت نفت، یک وکیل از سوی بابک زنجانی و سه وکیل از ناحیه دو متهم دیگر. پرونده بسیار سنگین است و اوراق و مستندات زیادی دارد و ۲۰۹ جلد با منضمات آن است که هر جلد حداقل ۲۰۰ صفحه دارد. برای ۱۱ مهر نیز جلسه دادگاه تعیین شده که اگر وکلا مطالعه خود را تمام کنند، اولین جلسه برگزار می شود.

اژه ای درباره پرونده دیگری که در قوه قضاییه باز است، گفت: پرونده فردی که در درباره مسایل ارزی بازداشت شدو آقای یدالله روزچنگ دستگیر شد و از ۱۲ مردادماه اولین جلسه شروع شد و فقط ۴ جلسه برای قرائت کیفرخواست طول کشید. این پرونده نیز بسیار سنگین است و اوراق زیادی دارد و کارشناسی های زیادی روی آن شکل گرفته.

او همچنین درباره پرونده سعید مرتضوی هم گفت حکم امروز صادر شده ولی از جزئیات آن را نمی دانم، از بیان جزئیات نیز معذورم. ولی از برخی موارد اتهامی تبرئه شده و درباره برخی از موارد نیز محکوم به حبس و رد مال شده است که فعلا حکم قطعی نشده. ۳ مورد پرونده درباره او به دادگاه رفته.

معاون اول دستگاه قضا درباره پرونده ای در بومهن و پردیس گفت: افرادی با جعل سند درباره ۲۹۰ هکتار از زمینهای پردیس اقدام کردند و ثابت شد سند جعلی است و ۳ نفر در این ارتباط بازداشت شده اند. همچنین در چندماهه اول سال ۹۴ با زمین خواری در استانهای مختلف برخورد می شود و امیدواریم درس عبرتی برای سایرین باشد. نظام نمی خواهد کسی به زندان برود، ولی اگر ادامه دهند، برخورد شدید خواهیم داشت. در استان مرکزی در سال ۹۴، ۸۲ هکتار از زمینهایی که تصرف غیرقانونی شده بود، رفع تصرف شد. در خراسان رضوی از ۵ هکتار رفع تصرف شد. مقدار زیادی از باغات درحریم رودخانه ها تخریب شد. در استان البرز ۳۱ هکتار از زمینهای مورد تصرف، رفع تصرف شد. در استان کرمان در یک مورد، ۳ هکتار رفع تصرف شد و بیش از ۱۰۰ هکتار در حال رسیدگی است. در مازندان نیز در یک مورد، یک هکتار رفع تصرف شد و موارد در حال رسیدگی است.

اژه ای درباره محکومیت یک متهم سیاسی نیز گفت: یک متهم فتنه ۸۸ که از کشور خارج شده بود و به کشور بازگشته بود، با گزارش وزارت اطلاعات پرونده اش در حال رسیدگی است.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ نشست خبری هشتاد و سوم سخنگوی قوه قضاییه:

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

سیاست دستگاه قضایی برای عدم اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تغییر کرده؟

اطلاعات

کسانی که حکم اعدام داشته اشند، اعدام می شوند و مجازات تعطیل نمی شود.

مهدی هاشمی خواستار پخش محاکمه خود از صدا و سیما شد. نظر شما چیست؟

ایران

در این که محکومی درباره حکم خود سخنی داشته باشد، غیرطبیعی نیست. اگر خلاف قوانین حرف بزند ممکن است برای خود مشکلی ایجاد کند. درباره علنی یا قابل پخش بودن دادگاه نیز به تشخیص قاضی است. بر اساس تصمیم دادگاه انجام می شود.

وابستگی بابک زنجانی به یک موسسه مالی بیان شده که ۲۰ هزار میلیارد تومان از نقل و انتقالات از سوی این موسسه مالی بوده. در این پرونده ۲۰۹ جلدی درباره اتهام این موسسه مالی چیزی وجود دارد؟

فارس

قطعا موضوع ۲۰ هزار میلیارد تومان نه مطرح است و نه صحیح. فی الجمله درباره یک ضمانت نامه ۸ هزار میلیارد تومانی بین این موسسه و آقای بابک زنجانی مطرح بوده ولی به نهایت نرسیده و اقدام نسبت به این ضمانتنامه انجام نشده.یک ضمانتنامه مطرح بوده ولی نمی دانم به کجا می رسد.

اقدام قوه قضاییه برای مهار طلاق توافقی چیست؟

میزان

این نیاز به فرهنگسازی دارد و بخشی نیز باید در قوه قضاییه انجام شود. برخی از کسانی که به عنوان شاهد بودند و شاهد واقعی نبودند دقت بیشتری می شود. توصیه به قضات شده داورهایی از سوی زن و مرد برای صلح و سازش تعیین شوند و اقدام کنند. به قضات و مشاوران نیز توصیه شده تاجایی که فرصتشان اجازه می دهد، با زن و شوهرها صحبت کنند.

رسیدگی به پرونده های شکایت مشایی از آقای پورمحمدی چه شد؟

آریا

درباره شکایت حقوقی آنها چیزی به ذهن ندارم. یادم هست مطالبی در سایتها مطرح شد ولی اینکه شکایت حقوقی از دولت دهم شده باشد یادم نیست. هر کس شکایت کند، این شکایت در دادگستری ثبت می شود و شاکی و مدعی نسبت به ادعای خود باید مستندات ارائه کند و از مشتکی عنه هم دفاع دریافت می شود. اگر متهم پرونده روحانی باشد، نوعا دادسرای ویژه روحانیت رسیدگی می کند.

قاضی سراج گفت خدانکند گوشه ای از پرونده ممسنی افشا شود. چه اتفاقی افتاده؟

مهر

من نمی دانم ایشان چه فرموده اند. توضیحات بنده در جلسه قبلی عرض شد.

درباره پرونده بابک زنجانی برخی نمایندگان مجلس خواستار دیدار شده اند. تایید می کنید؟

ایلنا

عرض کردم اگر نمایندگان مجلس خواسته قانونی داشته باشند، رسیدگی می شود. این نامه رسیده و با نمایندگان قرار است جلسه بگذاریم خواسته شان درباره این ملاقات چیست. طبیعی است اگر مطابق قانون باشد، خواسته شان انجام می شود. شاید هم نیاز به ملاقات نباشد.

تیم داماش گیلان که زیرمجموعه دادستانی بوده، واگذار شده. آیا این تیم منحل شده یا به نزدیکان آقای مه آفرید واگذار شده؟

برنا

خبر ندارم منحل شده یا نه. کل اموال آقای مه آفرید خسروی توقیف نشد. برخی از اموالش مصادره شد و وقتی رد مال به طلبکاران حقیقی و حقوقی شده باشد و جزای نقدی پرداخت شده باشد، بقیه اموال متعلق به ورثه است.

آقای پورمحمدی از نقش رئیس دفتر رئیس جمهور سابق (مشایی) اسم بردند. این کار جرم است؟

حزب الله

در پرونده ۳هزارمیلیاردی که بنده ناظر بودم، مطرح بود ایشان اعمال نفوذ کرده ولی چیزی به اثبات نرسید

درباره دادگاه آقای روزچنگ، برخی نمایندگان می گفتند معاون اول دولت وقت (رحیمی) دست داشته. اتهام جدیدی علیه ایشان مطرح است؟

شرق

نه، در کیفرخواست چیزی درباره ایشان نیست. سخن اینطرف و آن طرف زده می شود ولی خیلی وقتها شایعات قابل اثبات نیست.

دیروز اعضای کانون معلمان صنفی درباره پایان محکومیت آقای رسول بداغی در ۱۳ مرداد جاری تذکر دادند. این صحت دارد؟

جارپرس

چنین چیزی صحت ندارد. اگر کسی محکومیتش تمام شده باشد، بلافاصله از زندان آزاد می شود. گاهی طرف محکومیت در پرونده ای دارد و آن محکومیت تمام می شود ولی گاهی در پرونده دیگری قرار صادر شده یا محکومیتی دارد که ممکن است در زندان بماند. همچنین گاهی محکومیت تعلیقی قبلی به خاطر حبس، برداشته می شود و قطعی می شود و افراد مطلع نیستند. درباره پرونده این فرد اطلاع دقیق ندارم.

پرونده بزرگ ۱۲ هزار میلیاردی شما گفتید متهم بازداشت است، سرانجام این پرونده چه شد؟

راه مردم

آقای زنوزی را می گویید. بخشی از حکم ایشان قطعی شده. ایشان دو پرونده داشت. یک مبلغی به بانکها بدهکار بود و آمدند در زمان بازداشت برخی از اموال را دادند و قبل از دادگاه، با بانکها تسویه حساب کردند و درباره بخشی از پرونده نیز محکوم حبس داشت و جریمه نقدی که انجام شد. آن ۱۲ هزار میلیارد نیز ثابت نشد ولی مبلغ قابل توجه بود ولی با بانکها تسویه کرد. یک پرونده دیگری نیز داشت که هنوز به نتیجه رسیده. نباید او بازداشت باشد. پرونده دوم نیز مالی است ولی هنوز به جایی نرسیده.

اتهامات بدون سند علیه مسئولان سابق و فعلی چه برخوردی کردید؟

دانشجو

اگر چنانچه هر کس بخواهد حرف بزند مستدل بگوید به نفع همه است. فرقی نمی کند مالی یا سیاسی یا اخلاقی باشد. اگر چنین نباشد، فضای جامعه غیراخلاقی یا ناآرام می شود. حداقل ۳ مورد بازرسی کل کشور به برخی از مقامات نامه نوشته درباره ادعایتان مستند ارائه کنید. اگر سند ندادند، مدعی العموم می تواند تعقیب کند.

آقای رحیمی دو هفته پیش چهارشنبه مرخصی گرفته و شنبه که باید خودش را به اوین معرفی نکرده؟

ایرنا

همین الان انشا کردید؟ این موارد گفته می شود و ذهن جامعه را بی جهت بهم می ریزند. ایشان در زندان هستند و مرخصی هم نرفتند. اصل مطلب صحت ندارد. پرسیدم ایشان کجاست؟ گفتند به مرخصی ای که رفته بود برگشته.

در زمین خواری گردنه حیران، چه کسانی متهم هستند؟

فرهیختگان

این منطقه یک منطقه خوش آب و هوا و جای گردشگری است. جایی است که حیف است ویلاسازی شود. جای گردشگری است و باید باز بماند. نقل شده بیش از ۲هزار هکتار است که بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار از منابع طبیعی است و ۱۰۰۰ هکتار نیز از مستثنیات است و در اختیار افراد است. یک طرح هادی را پیاده کردند و بر اساس آن طرح به برخی از افراد که صاحب مستثنیات بودند، مجوز ساخت و ساز دادند. برخی مانند شورای شهر و دهیاری مجوز دادند. برخی نیز در زمینهای زراعی نیز مجوز گرفتند. حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر نیز مجوز نداشتند و ساخت و ساز داشتند. در منابع طبیعی تصرفی نبوده یا بسیار اندک بوده. اما در بخش مستثنیات چرا. سئوال اینجاست آیا مواردی که در تملک افراد است حق ویلاسازی دارند؟ این بحثی است که باید نهادهای ذیربط درباره آن تصمیم بگیرند. حتی در شهر تهران، اگر کسی ملکی دارد حق دارد هر کار خواست در آنجا بکند؟ یک مشکل اینجاست مراکز متعدد جواز می دهند. الان دستگاه قضایی و استانداری در استان اردبیل و گیلان مشغول هستند تا مسایل تفکیک شود چه بخشهایی در مستثنیات مجوز داده و برخی نداده اند. این که متعلق به چه کسانی است، بنده اطلاع ندارد. اگر غیرمجاز باشد مال هر کسی باشد، برخورد می شود. اگر مجوز داشته باشد، باید دید چه می شود کرد.

افزایش تعرفه های خدمات اسناد رسمی با دولت هماهنگ شده؟

آنا

همه تعرفه ها دست دولت نیست. در قوانین پیش بینی شده کجا قوه قضاییه یا قانون تصمیم می گیرد. درباره تعرفه نیز سازمان ثبت مطرح می کردند که ۴ سال است با تاخیر افزایش دادیم و با توجه به میزان تورم کمتر از حد معمول است. من قضاوتی در این باره ندارم این کار درست بوده یا نه.

درباره کم آبی و خشک سالی به ۲۰۰ مشترک پرمصرف اخطار داده شده. آیا این تخلفات به قوه قضاییه می رود؟

شبکه خبر

هر کاری جرم نیست. فرضا از اختیار دولت باشد درباره فرد خاطی اقدام کند. هر کسی که تخلف کرد، الزاما به دستگاه قضایی نمی رود. برخی از اختیارات سازمان و وزارتخانه ذیربط اجازه می دهد پول بیشتر بگیرند یا محدودیت اعمال کنند.

در مشاوران املاک و فروشگاه خودرو قرار است مشاوران حقوقی مستقر شوند؟

موج

به عنوان پیشگیری از وقوع جرم می توانیم اقدام کنیم، ولی قانون ندارد و نمی توان الزام کرد.

قرار بود در کلانتریها دوربین نصب شود. ظاهرا درصد کمی مجهز به دوربین شده اند. خواسته شما چیست؟

همشهری

از نیروی انتظامی باید بپرسید. جایی توصیه است، برخی جاها الزام آور است. ما الزام قانونی را باید زمانی کنیم که قانون وجود داشته باشد.

درباره جیسون رضاییان، رسانه های آمریکایی می گویند به خاطر خبرنگاری متهم شده. درباره پرونده توضیح دهید؟

پرس تی.وی

مطلقا اتهام ایشان درباره موضوع خبرنگاری نیست. خبرنگاران زیادی تابعیت کشورهای دیگر را دارند و در ایران فعالند. برخی مقاطع نیز جمهوری اسلامی ازخبرنگاران خارجی دعوت می کند. درباره جزئیات نیز معذوریم. آخرین جلسه دادگاه اعلام شد و وکیلش لایحه کتبی می دهد. به زودی تا آخر هفته آینده حکم صادر می شودولی باز هم نمی شود جزئیات را گفت.

گزارشهایی مطرح می شود درباره اینکه شهرداری تهران، برخی از املاک وقف یا هبه مردمی را می فروشد یا تهاتر می کند، مطرح شده. قوه قضاییه در این موارد ورود کرده؟

خبرآنلاین

اگر مواردی وجود دارد که شما یا هر کسی خبر دارد، سازمان بازرسی کل کشور می تواند وارد شود. چنانچه مواردی در گذشته در شهرداری بوده که این سازمان وارد شده. اگر فرض کنید هبه کرده برای شهرداری، شهرداری می تواند مانند بقیه اموالش برخورد کند. اگر مالک اولیه، وقف خاصی کرده باشد، باید طبق وقفنامه انجام شود

درباره پرونده میزان خبر جدیدی هست؟

صدا و سیما

نه، افراد از جمله مدیر عامل و هیات مدیره بازداشت هستند و بخشی از وجوه آنها گرفته شده و به بخشی از طلبکاران داده می شود. از کسانی که سپرده کمتری داشتند شروع کرد و بخشی از پولهای وصول شده را می دهند. بحثهایی مطرح است. اصل این موسسه منحل است و برای برخی از کارمندانش ستادی در استانداری تشکیل شده تا به برخی موضوعات مانند پدیده و میزان و سایر موسسات رسیدگی شود.

آیا در پرونده بابک زنجانی، برای بقیه متهمان کیفرخواست مطرح شده؟

ایسنا

غیر از ۳ متهم پرونده برای بقیه باز است و هنوز کیفرخواست صادر نشده.

درباره سخنان مهدی هاشمی پیش از حضور در زندان توضیح دهید؟

حمایت

عزم ما جزم است با هر فسادی بر اساس موازین مقابله کنیم. گاهی در بیرون مسایلی مطرح است ولی در دادسرا و دادگاه به اثبات نمی رود. گاهی نیز موارد به اثبات می رسد و طرف می گوید من قبول ندارم. بروید در زندانها، بسیاری از محکومان می گویند بیگناهم. کمتر کسی می گوید من گناهکارم. بحث دیگر این است که اگر فضاسازی توسط فردی شود و فکر کند به نفعش است، ولی در دراز مدت به نفع خودش و جامعه نیست. قوه قضاییه تمام تلاش خود را می کند تحت تاثیر فضاسازیها قرار نگیرد. نمی گویم هیچ وقت فضاسازی بی تاثیر است، ولی بنا داریم تحت تاثیر قرار نگیریم. خداوند دستور می دهد شماتتها و بدگویی شما را از عدالت منحرف نکند. تلاش قوه قضاییه این است. گاهی نیز بهره برداری می شود و عده ای از محکومیت یا تبرئه متهمی خوشحال می شوند. ما از تبرئه شدن افراد خوشحال می شویم ولی اگر محکوم شد، نمی توانیم از آن بگذریم.

چند پرونده علیه متهمان دولت قبلی یا فعلی مطرح است؟

اکو نیوز

نمی دانم چه عددی است.

آیا در پرونده بابک زنجانی متهمانی از دولت دهم وجود دارد؟

خراسان

درباره چیزی که به کیفرخواست رسیده چیزی نبوده ولی افراد به عنوان مطلع آمده اند.ولی پرونده بسته نشده و در حال رسیدگی است.

برخی به شورای نگهبان اتهام وارد می کنند و سخنگوی شورای نگهبان می گوید مجرمانه است. نظر شما چیست؟

نسیم آنلاین

این را باید از شورای نگهبان پرسید. ولی اگر کسی به هر نهادی افترایی بزنند یا توهین کنند، قابل تعقیب است و جرم است.

اسامی مطرح شده در پرونده دکل گمشده چه شد؟ پرونده در چه مرحله ای است؟

جوان

بازرسی کل کشور وارد شد و در ۳ مرحله گزارش به دادسرا داد. دادسرا برخی از افراد را احضار کرده و در حال بررسی است و هنوز به دادگاه نرفته.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447113

برچسب‌ها