ایسنا نوشت:

هزینه هر شخص برای کنسرت استاد شجریان در ترکیه با در نظر گرفتن تاریخ اجرای کنسرت و اقامت به طور میانگین چهار روز در هتل سه یا چهار ستاره حدود دو میلیون تومان است. در مجموع، حدود 11 میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه مردم‌سالاری نوشت: تمام کشورهای دنیا در هر سطح از توسعه‌یافتگی معمولا به دنبال این هستند که از راه‌های مختلف جلوی خروج ارز از کشورشان را بگیرند. حفظ ذخیره‌های ارزی و سرمایه‌های مالی در هر کشور به قدری مهم است که همه کشورهای دنیا به هر نحوی در یک رقابت چراغ خاموش و مداوم به دنبال این هستند که نه تنها سرمایه‌های ملی خود را در مرزهای جغرافیایی خود حفظ کنند، بلکه تلاش مضاعفی نیز دارند که به هر نحوی این سرمایه را بیشتر کنند.

حال در این شرایط با برگزاری کنسرت محمدرضا شجریان‌ - که می‌تواند وسیله خوبی برای به جریان افتادن بخش فرهنگی و رونق آن باشد - در ترکیه و ممنوع‌الکاری این خواننده در کشورش، برای اجرای دو روز کنسرت این خواننده 11 میلیارد تومان پول از ایران خارج می‌شود.

بر اساس گزارش ایسکانیوز، سیاست‌های اقتصادی در هر جامعه‌ای منحصر به فعالیت‌های اقتصادی صرف نمی‌شود، بلکه آنها سعی می‌کنند به طرق مختلف و شگردهای جدید سرمایه‌های جدید را از کشورهای دیگر نیز جذب کنند. امروزه بهبود شرایط اقتصادی و افزایش سرمایه در کشورها به قدری مکانیزه و علمی‌ شده که در حوزه‌های مختلف متخصصان امر ورود کرده‌اند و در مباحث مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و‌ ... گرایش‌ها و تخصص‌های جدیدی ایجاد شده است.

از نمونه این فعالیت‌ها، تلاش کشورها برای توسعه حوزه سلامت است. در هر کشوری دولت‌ها با ساخت بیمارستان‌ها و توسعه مراکز درمانی می‌کوشند تا مردم کشورشان مثلا برای انجام خدمات درمانی مجبور به ترک کشور نشوند. خروج از کشور برای انجام هزینه‌های درمانی و استفاده از امکانات پزشکی کشورهای توسعه یافته، سالانه میزان زیادی سرمایه ملی هر کشور که باید در سیستم درمانی همان کشور و در راه توسعه خدمات پزشکی هزینه شود را خارج می‌کند و سبب می‌شود که از طرفی سیستم معیوب پزشکی کشوری روز‌به‌روز فقیرتر و عقب‌مانده‌تر و در سوی دیگر توسعه خدمات درمانی کشورهای توسعه یافته پیشرفته‌تر شود. این موضوع اتفاقی است که در کشور خودمان هم شاهدش هستیم و توسعه بخش پزشکی و خدمات درمانی سبب شده است که از کشورهای دیگر و همسایه، بسیاری برای درمان راهی بیمارستان‌های ایران شوند.

با این حال اما این موضوع در بخش فرهنگی کشورمان مورد اغفال واقع شده است. شاید نمونه بارز این امر که حی و حاضر مطرح است برگزاری کنسرت محمدرضا شجریان و همایون شجریان در استانبول ترکیه است. محمدرضا شجریان که در حال حاضر مطرح‌ترین خواننده ایرانی است که شش سال از اجرای کنسرت در کشور خود محروم است. این در حالی است که علاقه وافر ایرانیان به این خواننده تا حدی است که همیشه پیگیر اجرای کنسرت این هنرمند هستند. حال در این شرایط چه باید کرد؟ از سویی درخواست‌های مکرر و مکرر برای گذاشتن کنسرت از این استاد آواز و از سوی دیگر ممنوعیت برای اجرا در کشور خود.

مسلماً وقتی هیچ تلاشی نتیجه نمی‌دهد، شجریان مجبور می‌شود که کنسرت خود را در کشوری غیر از ایران برگزار کند. کشوری که اولا از لحاظ مسافت نزدیک به خاک ایران باشد تا هموطنانش کمترین مشکل را برای آمدن داشته باشند. کشورهایی که سابقه رفتارهایشان همیشه نشان‌دهنده خصومت نهانی آنها با ایرانیان بوده است. رفتارهای نژادپرستانه ترک‌ها و اعراب موضوعی نیست که بتوان از آن به راحتی عبور کرد. ترکیه کشوری است تا چند ده سال پیش‌ از لحاظ توسعه یافتگی بسیار عقب‌تر از ایران بود و مسلما در قبال سابقه طولانی چندهزارساله ایران حرفی برای گفتن نخواهد داشت، اما با این حال به خصوص در سال‌های اخیر با توجه به شرایط خاص ایران توانسته منطقه جذابی برای گردشگری ایرانیان محسوب شود، در حالی که در رفتار تحقیرآمیز خود نسبت به ایرانیان تغییری ایجاد نکرده است. حال این که آیا اجرا در کشورهای همسایه‌ای چون دبی و ترکیه در شان استاد مسلم موسیقی ایرانی هست یا نه بحثی است که نتیجه‌گیری آن را به عهده خود خوانندگان می‌گذاریم.

اما نکته مهمی ‌که در این گزارش قصد مطرح کردن آن را داریم، هزینه‌ای است که قرار است در این ماجرا شود؛ پتانسیل قوی‌ای که می‌تواند هزینه فرهنگ این کشور شود، و موج قوی‌ای در شرایط فرهنگی ایجاد کند. اما این سرمایه به همین راحتی سرریز کشور همسایه می‌شود. کشوری که در سال‌های اخیر از شرایط بسته فرهنگی در کشورمان نهایت استفاده را برده و سرمایه‌های عظیمی‌از ایرانیان را در حوزه گردشگری و توریسم از آن خود کرده است. تا جایی که همگان شاهدند که چگونه هر شهر یا روستای این کشوری که کمترین موقعیت مناسب آب‌و‌هوایی را دارد، در اثر آزادی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که شده در مدت کوتاهی تبدیل به یک منطقه مهم گردشگری شده است و دادن اقامت در این کشور را تله‌ای برای جذب سرمایه‌های ایرانی قرار داده است. برای مثال همین کنسرت محمدرضا شجریان را در نظر بگیرید، با یک حساب سرانگشتی می‌توان تخمین زد که این گونه برنامه‌ها چه میزان از سرمایه ملی را از کشورمان خارج می‌کند. خبرنگار ایسکانیوز در تماس با یک آژانس مسافرتی هزینه مسافرت به استانبول به مدت چهار روز را پرس و جو کرد. نتیجه این بود که هزینه هر شخص در تاریخ مشخص شده برای کنسرت محمدرضا و همایون شجریان با در نظر گرفتن تاریخ اجرای کنسرت و اقامت به طور میانگین 4 روز در هتل سه یا چهار ستاره حدود دو میلیون تومان است.

البته این هزینه پایه است و با اضافه کردن هزینه خورد و خوراک،خرید سوغاتی، استفاده از خدمات گردشگری و تفریحی و... حتما این رقم به بالای سه میلیون تومان خواهد رسید! که با یک حساب سر انگشتی و بدون حساب کردن هزینه‌های جانبی 8 میلیارد و 800 میلیون تومان از کشور خارج می‌شود.

همچنین از طرفی بلیت‌های این کنسرت دارای 15 قیمت متفاوت بر حسب شرایط سالن هستند. کمترین قیمت این بلیت‌ها 30دلار و بیشترین آنها 290 دلار است. حال اگر میانگین این قیمت را 160 دلار حساب کنیم، با این حساب که می‌دانیم ظرفیت سالن 2200 نفر است و در دو روز اجرای کنسرت 4400 نفر تماشاچی این کنسرت خواهند بود، ضرب تعداد 4400 در 160 دلار با احتساب اینکه کل ظرفیت سالن پُر باشد مساوی است با 704 هزار دلار معادل دو میلیارد و 323 میلیون و 200 هزار تومان است.

آنچه در این گزارش سعی شده به آن پرداخته شود، البته بحث خدمات پزشکی یا هر عامل دیگری که سبب خروج ارز از کشور می‌شود نیست. آنچه ما سعی داریم در این گزارش مطرح کنیم این است که سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی در کشورمان در چه جایگاهی هستند و چه باید بکنیم که سرمایه‌هایی که قرار است در حوزه فرهنگ کشورمان تزریق شود واقعا به این حوزه تزریق می‌شوند؟

چیزی که به عنوان حقیقت در جامعه ما مطرح است و همگان نیز بر آن اذعان دارند، این است که سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی ما بسیار ضعیف‌تر از بخش‌های دیگر است.

نگاهی به آمار و ارقام بودجه‌ای در چند سال اخیر نشان می‌دهد که بودجه فرهنگی کشور از میزان 800 میلیارد تومان در سال 1383 به حدود 7700 میلیارد تومان در سال 1391 رسیده که البته با در نظر گرفتن میزان تورم رقم قابل توجهی نیست و البته این مقدار در سال 1392 با کاهش مواجه شده و به 5500 میلیارد تومان نزول پیدا کرده که میزان توجه دولت به اعتبارات فرهنگی کشور را نشان می‌دهد. این موضوع در حالی است که با وجود آنکه بودجه کل کشور در سال 92 به رقم 730 هزار میلیارد تومان رسیده و 27 درصد رشد را نشان می‌دهد، اما سرجمع بودجه فرهنگی کشور در این سال نسبت به سال 91 حدود 29 درصد کاهش داشته است. حال با نگاهی کلی به همین حوزه‌های مطرح شده در کشورمان می‌توانیم ببینیم که تا چه حد فقدان این برنامه‌ریزی‌ها به چشم می‌آید. در حوزه کتاب و نشر فریاد دست‌اندرکاران به نحوی بلند است و از تیراژهای 200تایی کتاب و بسته شدن یک به یک کتابفروشی‌ها می‌نالند.

در حوزه سینما بحث از هزینه‌های میلیاردی بر روی فیلم‌هایی است که اجازه اکران پیدا نمی‌کنند و در حوزه موسیقی هم که لغو پیاپی کنسرت‌ها و وارد شدن خسارات میلیونی به همین سرمایه‌گذاران اندک و بدنه نحیف جامعه فرهنگی شکایت همه هنرمندان را برآورده است. لغو کنسرت کیهان کلهر با خسارت میلیونی به سرمایه‌گذار آن از نمونه‌های اخیر است.

این میزان ارز کشور که حدودا قیمتی سرسام‌آور است به همین سادگی از کشور خارج می‌شود و بخش اعظم آن به جیب میزبانان ترک این کنسرت می‌رود. هزینه‌ای که می‌تواند اولا با تزریق به بدنه فرهنگی کشور تا حدودی هرچند کم اما مهم جایگزین بخش حقارت‌آمیز بودجه فرهنگی شود و از سوی دیگر بسیاری از افراد فرهنگ‌دوست جامعه را که علاقمند به صدای شجریان هستند و معمولا از طبقه متوسط جامعه هستند را از این اجرا محروم نکند و مثال این شعر مولانا نباشیم که عقل تا تدبیر و اندیشه کند، رفته باشد عشق تا هفتم سما.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    "رفتارهای نژادپرستانه ترک‌ها و اعراب موضوعی نیست که بتوان از آن به راحتی عبور کرد. ترکیه کشوری است تا چند ده سال پیش‌ از لحاظ توسعه یافتگی بسیار عقب‌تر از ایران بود و مسلما در قبال سابقه طولانی چندهزارساله ایران حرفی برای گفتن نخواهد داشت" آيا فرمايشات شما نژادپرستانه نيست؟ اينكه سابقه تاريخي تركيه را زير سوال ببري تا حرفت را اثبات كني درست است؟ چند ده سال پيش ايران از لحاظ توسعه‌يافتگي كجا بود؟ آيا منظورت از زماني است كه نفت آمد؟ من كاري به دولت عثماني با سابقه چند صد ساله ندارم، ولي قلمرو امپراتوري روم شرقي كجا بود؟ پايتخت آن چه شهري بود؟ اشكانيان و ساسانيان در كجا با روم مي‌جنگيدند؟ اينكه شما يا من از تركيه و نژادپرستي تركها ناراضي هستيم، دليلي براي تحريف تاريخ يا نژادپرستي متقابل نيست.
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      38 37
      با محتوای ضد نژاد پرستانه بود کلامت موافقم اما محتوای تاریخیش به کل مخالفم.
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      58 53
      این چه ربطی به ترکیه داشت . اون زمان هم اونها مردمی وحشی در قلمرو روم شرقی بودند پایتخت رم شرقی قسطنطنیه بود و ربطی به ترکیه نداشت و مردمی کاملا یونانی بودند ترکها به مرور زمان و بصورت غصبی این مناطق رو اشغال کردند و از چنگ یونانی ها در آوردند ؟ که این اختلافات همچنان پا برجاست و نکنه رم شرقی امپراطوری ترک تبار بودن ما خبر نداشتیم؟ به نظر میاد شما دارید تاریخ هم تحریف میکنید ؟ کاری که ترکیه در حال انجام آن است با گرفتن شاعران و نوابغ ما و ثبت آنها به اسم خودشان؟
    • ایرانی A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      77 38
      برو آقاجون. کاملا درست گفتی. شما از هرجا ناراحتی، برو ناراحتیت رو همونجا خالی کن. نگاهی به نسل کشی ارامنه، کردها، اشوریها، یونانیها، علویها و ... هم بنداز تا بفهمی کی نژادپرسته.
    • بی نام DE ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      56 18
      شما باید اول ببینی نژاد پرستی یعنی چه. اینکه بگوییم تا چند سال پیش ترکیه ای ها چند میلیون پول واحد خودشان را می دادند تا مثلا یک جاروبرقی بخرند نژادپرستی نیست. اما اینکه ترکیه ای ها یک و نیم میلیون ارمنی را به بدترین نحو کشتند نژادپرستی است.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      26 5
      اشتباهی منفی دادم.در ضمن ترکیه اگر اسم کشورش رو بجاش مردمشو در نظر بگیری با ما ایرانیا در تاریخ چه فرقی دارند؟؟همه که اون زمان یک کشور بودیم چطور ترکیه میشه جدید ایران قدیم؟لطفا ایسنا چیزی بنویس که بشه قبول کرد
    • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      0 0
      منظورم منفی بود اشتباه مثبت دادم
  • بدون نام ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    من از اينكه مسلمانم خدا رو شكر مي كنم و از اينكه در ايران زندگي مي كنم شرمسارم.
    • بی نام DE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      26 18
      اشتباه مثبت دادم ایران هم شرمساره که تو رو خاکش ایستادی
  • بی نام US ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    95 9
    دشمنان فرهنگ و هویت ایران زمین قد زر زرگر شناسد
  • آیدا A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    80 6
    خیلی جای تاسف داره واقعا........
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    84 5
    سالیانه چندتا همایش با هزینه های میلیاردی برگزار میکنند تا در مورد جلوگیری از فرار مغزها گفتمان کنند ولی خود این اقایان با تعصبهای بی مورد مغزها را از کشورشان فراری میدن
  • قاطع زاده A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    شماها نگران بیرون رفتن ارز هستید؟ اما نگران برباد رفتن آبرو و عظت اسلام و امت اسلام نیستید ما حاضریم که این افراد معلوم الحال بروند در بلاد کفر و کنسرت برگزار کنند ولی در کشور اسلامی این مسائل حرام را پیاده نکنند ما حاضریم ارزها خارج شود ولی عظتمان خارج نشود .حضور امثال این آقا که در شبکه های معاند علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرف زده همان بهتر که نباشد
    • علی A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      89 7
      جناب قاطع زاده دوغِته بنوش
    • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      20 29
      عذتمان درسته نه عظتمان اول یاد بگیر بعد.......
    • نگار IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      26 3
      بی نام چهارشنبه 28 مرداد 1394 15:48:26 جنابعالی که غلط دیکته گرفتی عزت درسته نه عذت....
    • سیا A1 ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      8 3
      ما منظورت خودت و یازده نفری هستی که بهت مثبت دادن؟دویستو اندی هم بخاطر جنابعالی دوستانتان برن ترکیه برای کنسرت.خیلی جالبه به خدا
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    144 6
    واقعا شرم آور است که استاد آواز ایرانی مجبور شود در ترکیه کنسرت بگذارد و ما هم باید کلی ارز خارج کنیم تا بتونیم این کنسرت رو تماشا کنیم. همه اش به نفع هتل و سالن موسیقی ترکیه است و ما ایرانی ها باید پول اضافه خرج کنیم تا صدای استاد آواز خودمان را بشنویم.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      9 32
      یعنی واقعا شما حاضرید این کاررو بکنید؟ برای کنسرت ایشون برید به یک کشور دیگه؟ ای بابا عجب ملتی هستیم ما
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      25 24
      استاد در انگلیس امریکا هم کنسرت برگزار میکنه ولی کسی نمی گه ارز فرار کرد لیدی گاگا هم حتما ممنوع الفعالیته میاد ترکیه؟ خیلی از تماشاگران کنسرت ایشون در ترکیه اصلا ایرانی داخل کشور نیستند که بخوان دلار های وطنو خرج کنن مشکل ما ایرانی ها اینه که همیشه به فکر جیب و خرج همسایمون هستیم و همیشه حساب کتابشو داریم
  • حسین کرد A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    16 8
    بنظرم موضوع قابل تاملی هست قابل توجه دولتمردان عزیز .لازمه که عمیقا بهش فکر بشه اخه چرا ما باید پول بی زبونمون رو بریم بریزیم توی حلقوم ترکیهمن فقط میتونم متاسف باشم
  • بی نام TR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    18 9
    میخوام سرمو بکوبم دیوار
  • بی نام RO ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    29 9
    شما که اینهمه ادعای فرهنگ و تمدن می کنید و همسایه خودتون رو وحشی صدا می زنید برای چی این "استاد آواز ایرانی" شما تشریف می بره اونجا کنسرت بده؟ بمونه همینجا برای مردم خودش بخونه. شماها اگه یک جو همت داشتین کشور خودتون رو درست می کردین.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      21 3
      خب وقتی نمیتونه تو ایران کنسرت بذاره میره اونجا
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    13 3
    وقتی اینجا ماجرا را خوب درک نمی کنند، همان بهتر که کشور همسایه ما میلیاردی سود کند
  • ایران A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    22 5
    قاطع زاده خودت فهمیدی چی گفتی شرم بر افرادی مثل تو باد که با تعصب بی جا اصالت ایران رو که استاد جزیی از اونه و باهاش میلیونها ایرانی خاطره دارن نادیده میگیری
  • رضا ح GB ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    30 2
    تو هر کشوری یه سری اثار باستانی یا مکان های طبیعی و یا هر چیز دیگه ای هست که برای مردم : ۱ . حکم تاریخ و فرهنگشون رو دارن ۲ . از طریق اونها کسب درامد میکنند. حالا تو کشور ما آثار باستانی که یا فقط اسمشون مونده و یا رو به نابودی هستن وجود داره. اگر این همه اثار و مکان ها توی کشوری بود که قدرشون رو میدونستن وضع و سهم درامدزایی مردم از توریسم و گردشگری بسیار بسیار زیاد می بود. حالا خواننده مردمی و کسی که خاطره ساز بسیاری از لحظه های روزمره مردم است نمی تواند صدایش را به گوش برساند. محبوبیت اقای شجریان؛ دزدی و پولشویی بعضی اقایان نیست که بشود ان را پنهان کرد. مردم او را و صدایش را می ستایند و خواستار شنیدن ان هستند. پس لطفا شوق مردم و علایقشان را محترم بشمرید و برای ان احترام بگذارید.
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    10 4
    به نظر من این حداقل در آمدی است که محاسبه شده اضافه کنید پولی که مسافران آنجا خرج می کنند و خریدهایی که انجام می دهند را
  • آسمان عشق A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    56 9
    استاد محمّد رضا شجریان؛ یگانه آواز. از صمیم قلب دوستت داریم و عمر طولانی و باعزّت برایت مسئلت داریم.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    51 3
    متخصص نخبه زدايي هستيم
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    15 8
    آقا شما نویسنده مقاله چقد احساس حقارت و روحیه نژاد پرستی داری. به قول آدلر روانشناس بزرگ احساس حقارت وقتی متورم بشه، تبدیل به احساس خودبزرگ بینی کاذب و بیمارگون میشه. چیزی که به وفور در ادبیات این دوست نویسندمون و نویسندگانی مشابه در چند سال اخیر شاهد هستیم
  • parham IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    24 4
    چند سال قبل یکی از نمایندگان محترم مجلس برگشت گفت ربنای شجریان همچین چیز خاص و قشنگی هم نیست حالا تو برداشتی مقاله به این بلند بالایی نوشتی در مورد مضرات اقتصادی ممنوعیت فعالیت شجریان؟؟ واقعا که آی کیو هستید
  • امیر A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    23 8
    زمانی که هموطنان ما به بدترین شکل ممکن با مهاجران افغانی برخورد می کنند اشکالی نداره و برای حفظ امنیته. دوست عزیز نویسنده ، متاسفانه نژادپرستی و فاشیست تو نوشته موج می زنه جوری که میشه نفرت و کینه تون رو موقع نوشتن این مطلب حس کرد. استاد شجریان فقط بهانه ای برای شما شدن تا بتونین عقده گشایی کنین. جالب اینجاست که در تمام این مدت مردم ایران ترکیه می رفتن و میرن و نه فقط ترکیه بلکه دبی و خیلی جاهای دیگه واسه کنسرت خواننده ها ، بعد یهو این وسط استاد شجریان و ترکیه شدن خاص؟ رفتار توهین آمیز ترک ها و اعراب؟ دوست به ظاهر محترم تو این کشور خیلی ها ترک و عرب هستن ، این چه طرز نوشتنی هست که ذره ای ادب درش دیده نمیشه؟
  • امیر A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    12 5
    یه جا نوشتین: حال این که آیا اجرا در کشورهای همسایه‌ای چون دبی و ترکیه در شان استاد مسلم موسیقی ایرانی هست یا نه بحثی است که نتیجه‌گیری آن را به عهده خود خوانندگان می‌گذاریم. خب الان این جمله دقیقا یعنی چی؟ استاد شجریان به اندازه ی شما به فکر خودشون نیستن یا هنوز به بینشی که شما رسیدین نرسیدن؟ من به شخصه به استاد دست مریزاد میگم و ازش ممنونم که به خاطر مردمش ، تا جایی که ممکنه نزدیک تر شده. دفعه ی بعد که استاد کنسرت اروپا یا آمریکا رو داشتن بشینین این جوری حساب کتاب کنین ببینین هزینه ها چقدر بوده.
    • فرهاد A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      13 18
      دوست عزیز که احتمالا از هموطنهای آذری هستید، ما مشکلی با افغانها نداریم. اتفاقا بعضی از شماها هستید که میگید افغانها وارد ایران شدن تا جمعیت فارس زبانها بیشتر بشه. وگرنه به شخصه معتقدم اگر افغانها نباشن خیلی از کارهای مملکت میخوابه، چون کسی غیرت انجام دادن اون کارها رو نداره.
  • رضا اوغلی A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    9 9
    داستان هر چی که باشه مهم اینه که ترکیه واقعا ناامن شده. شغل خود من واردات و صادرات به ترکیه هست. الان سه هفته هست که خونه نشین شدم و جرات نمیکنم یه بار بفرستم ترکیه. این کنسرت هم میتونست خطرناک باشه. اگر یک نفر بخاطر کنسرت استاد کشته میشد دیگه نمیشد قضیه رو جمع کرد. اوضاع ترکیه از این هم ناامن تر خواهد شد.
  • وحید A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    15 5
    درود و سلام بر استاد آواز ایران استاد شجریان . هر کجا هست خدایا به سلامت دارش .