بررسی سبک نگارش برخی از اعضای کاربران شبکه های اجتماعی مجازی حاکی از آن است که آنان تابع هیچ قاعده ای نبوده و در لحظه ؛ هر کلمه را هر طور که مایل اند می نویسند. یادداشت در این خصوص است.

چند روز قبل با چند نفر از همکاران درباره سبک نگارش در ورقه های امتحانی دانشجویان صحبت می کردیم. همه اشتراک نظر داشتیم که هر سال وضع نگارش عجیب تر می شود. از معلمان دبیرستان هم این موضوع را شنیده بودم . اینکه در سال های اخیر، زبانِ نوشتن؛ محاوره ای، و غلط های املایی هم بسیار زیاد شده است.

نکته جالب آنکه یکی از معلمان دبیرستان هم برایم تعریف می کرد که وقتی به دانش آموز می گویم به جای " اصلا" یا " اصلن" ننویس " اسن"، پاسخ او آن بود که همه جا اینطور می نویسند. وقتی می پرسم منظورت از همه جا کجاست؟ می گوید: تلگرام!

دوست دیگری تعریف می کرد که چون عمل نوشتن در این روزها فقط به تلگرام محدود شده است چند روز قبل در یک نامه اداری دچار تردید شده بود که بین " لطفا"، " لتفن" و "لودفن " کدام یک درست است؟ واقعیت آن است اگر همینطور پیش برویم در چند سال آینده زبان فارسی نابود خواهد شد.

به این کلمات توجه کنید: "عحسن"(احسنت)، "کصافط"، "جک"، "این ب اون در"، "مصلا"، "عمانت" . می بینید که هیچ قاعده مشخصی در بکارگیری این کلمات وجود ندارد. مثلا "خواهش" به " خاهش" تبدیل می شود و " جوک" به " جک"! بعضی ها " لطفا" را "لطفن" و بعضی ها هم" لدفن" می نویسند.

مسأله آن است که می توان نوشتن " اینقد" به جای اینقدر یا "فک کنم" به جای فکر کنم را درک کرد ولی فهم "عحسن" به جای احسنت بسیار دشوار است. یک مطالعه نشان می دهد که برخی از اعضاء شبکه های اجتماعی سعی می کنند لوندی، شیطنت، بامزه گی، شوخ طبعی و طنازی خود را با دست بردن در نحوه نگارش کلمات نشان دهند. کاش بتوانیم دقت کنیم و این کار را نکنیم. مسأله؛ بکار بردن کلمات بیگانه یا غیر بیگانه، یا نگارش فارسی یا فینگلیش نیست. با این عمل، مسأله رشته رشته کردن شاهنامه فردوسی و آتش زدن آن و پریدن از روی آن است!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449398

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    20 30
    از این واژگان گفته شده برای نمونه, تنها "خواهش" فارسی است .نگرانی شما درباره کاهش جایگاه زبان عربی است , نه آسیب دیدن زبان فارسی
    • بی نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
      0 1
      با سواد ترین افراد الان فروشنده های علاالدین هستن...پیره زن...خخخ
  • الهام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    20 8
    مطمئنا تلگرام و یا شبکه های اجتماعی به طور کل در فرهنگ سازی بی اثر نیستند، اما لدفن بی کفایتی سیستم آموزش و پرورش و بی توجهیای معلمان داخلی را به تلگرام نسبت ندید. وقتی در سیستم آموزش و پرورش کنونی ما، تجدید شدن و یا قبول نشدن ممنوعه، و هر دانش آموزش بالاخره نمره میگیره و قبول میشه، و معلمان ما کاملآ از دنیا عقب هستن، آیا باید گناه رو گردن تلگرام بندازیم؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
      7 4
      لدفن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کجا درس خوندی؟؟؟؟
  • بدون نام ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 2
    هرچقدر به معلمات برسند باز كمه. تصور كنيد بچه ها در سنيني هستند بسيار حساس به لحاظ يادگيري حالا همين موقع معلم حقوقش رو نگرفته يا كم گرفته يا وسايل اموزشي كمه. ببينيد چه شود.
  • جیم جارموش A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    5 3
    این مسخره بازی ها و خوش مزگی ها رو این دهه 70 ای ها از خودشون در میارن.متاسفانه این نسل کوچک ترین احترامی برای هیچ یک از ارزش های زبان فارسی قائل نیستند.نسلی کاملا سرکش متوقع و متوهم که به هیچ صراطی مستقیم نیست.خدا آخر و عاقبت این مملکت رو به خیر کنه.الهی آمین
  • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    16 1
    خودت هم که بامزگی را بامزه گی نوشتی پس با این حساب باید به جای زندگی بنویسیم زنده گی
  • بی نام RO ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    5 1
    فاجعه است من خودم یه معلمم و سر بر گه های امتحانی دانش اموزانم اینو به عینه دیدم باید زودتر فکر اساسی کرد
  • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    4 5
    همش از ضعف زبان فارسیه, نوستاریش با گفتاریش فرق داره, میخاین قبول کنین میخاین نکنین