وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی اوقات این تلقی ایجاد می‌شود که چالش آب و ایجاد افزایش بهره‌وری تنها با به‌کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری قابل رفع بوده که این نیز تمام مشکلات در این حوزه را برطرف نمی‌کند.

به گزارش تسنیم از کرج، محمود حجتی در مراسم اولین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی که پیش از ظهر امروز با حضور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، استاندار البرز و جمعی از محققین و پژوهشگران حوزه بذر و نهال در موسسه بذر و نهال کرج با تبریک هفته دولت اظهار داشت: از زحمات و تلاش‌های محققین و پژوهشگران حوزه بذر و نهال تقدیر و تشکر می‌نمایم و امیدوارم بتوانیم دستاوردهای تحقیقاتی را در کشور پیاده کنیم.

وی افزود: مسئله امنیت غذا یکی از موارد مهمی است که می‌تواند برای هر کشوری چالش‌زا باشد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه وضع شده بر علیه ایران بیان کرد: متأسفانه در عرصه بین‌المللی مشکلات و تنگناهای ظالمانه‌ای بر ملت ایران بود که این تحریم از طرف جامع بین‌الملل با نگاه سیاسی بر ایران تحمیل شد.
حجتی با اشاره به مدیریت مدبرانه مقام معظم رهبری در این مورد گفت: مدیریت مقام معظم رهبری و پیگیری رئیس‌جمهور و تلاش تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای سبب شد که موفقیت مرحله اول به دست آید.
وی گفت: امیدوارم در مراحل بعدی شرایطی با اجماع نظر ملت ایران شکل گرفته که بتواند برای کشور سودمند و مفید باشد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مسئله تورم و رکود در کشور، گفت: مسائلی مربوط به موضوع تورم و رکود در سطح ملی مطرح است و دولت باید تلاش کند که این مسائل رفع شود.
حجتی با اشاره به تلاش دولت برای رفع مشکلات تورم و رکود خاطرنشان کرد: طی 2 سال گذشته دولت موفقیت‌هایی را در کاهش تورم داشته و توانسته تورم را از نزدیک 40 درصد به 15 درصد برسد و در این مدت نیز 3 درصد رشد اقتصادی را شاهد بوده‌ایم.
وی با اشاره به کاهش درآمدهای کشور به دلیل کاهش بهای نفت گفت: سالجاری سال سختی برای کشور است و با توجه به کاهش درآمد کشور بعد از انقلاب هیچ سالی به سختی امسال نبوده است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها و منابع دولت بیان کرد: کاهش منابع و درآمدهای دولت و افزایش هزینه‌ها چالشی برای دولت است که باید در این زمینه اقدامات لازم انجام گیرد.
حجتی با اشاره به دیگر چالش جهان و کشور بیان کرد:‌ چالش کمبود منابع آبی در دنیا و کشور ما نیز وجود دارد و بحران آبی بحرانی فراگیر بوده و قطعاً در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم مشکلاتی در این زمینه بوجود می‌آید.
وی با بیان اینکه تمام مشکلات موجود بر سر کمبود منابع آب با ایجاد و راه‌اندازی سیستم‌های نوین آبیاری مقدور نیست، گفت: برخی اوقات این تلقی ایجاد می‌شود که چالش آب و ایجاد افزایش بهره‌وری تنها با بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری قابل رفع بوده که این نیز تمام مشکلات در این حوزه را برطرف نمی‌کند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه کشاورزان برای استفاده از ارقام زودرس بیان کرد: کشت ارقام زودرس و ارقام‌ کم‌آب‌بر، ایجاد بهزراعی و عملیات خاک‌ورزی در زمین‌های کشاورزی و حتی کشت گلخانه‌ای افزایش بهره‌وری منابع آبی را در پی دارد.
حجتی با اشاره به لزوم ایجاد ارتباط بین محققین و پژوهشگران حوزه کشاورزی با دنیا گفت: قطعاً تعامل با دانشمندان و محققین جهان یکی از رویکردهایی است که امروز باید با توجه به محدودیت‌ها و مقرراتی که مرتفع گردیده در پیش گرفته شود و با کشورهای دیگر در این حوزه تعامل و تبادل اطلاعات در حوزه تحقیقات پژوهشگران داشته باشیم.
وی گفت: ما باید از تعامل درست و ارتباط از نتایج کار دیگران استفاده کنیم که این موضوع نتیجه چندین برابری را برای کشور و حوزه محققین به همراه دارد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضع خصوصی‌سازی تحقیقات در داخل کشور گفت: توفیقات کمتری در گذشته نصیب ما شده و امروز هم در مراحل ابتدایی کار هستیم.
حجتی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی در راستای ایجاد امنیت غذایی در کشور گفت: در صورت استفاده از ظرفیتها و توان پژوهشگران داخلی و به کارگیری دستاوردها تحول و انقلابی در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه حوزه پژوهش نیاز به حمایت دارد، بیان کرد: محققین و دانشمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید مورد حمایت قرار گرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان که در این حوزه تأسیس شده نشان می‌دهد که می‌تواند شاهد نتیجه‌گیری بهتری در این حوزه بود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشکلات بیماری‌های حوزه کشاورزی، آفات و هر آنچه که می‌تواند در این بخش آسیب‌زا باشد باید مورد نظر باشد، گفت: باید نسبت به آینده و مشکلات و نارسایی‌هایی که ممکن است گریبانگیر این بخش شود اشراف داشته باشیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که چگونه باید این مشکلات رفع شود.
حجتی با بیان اینکه آنچه که در اختیار ماست حاصل زحمات، تلاش‌ها و خون‌دل‌های پیشینیان است گفت: ارزیابی درست از آینده کشور نیز باید در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه هزینه بخش تولید در کشاورزی باید کاهش یابد، افزود: رویکردی که هزینه تمام شده محصول کشاورزی باید کاهش پیدا کند باید در دستور کار پیدا کند و در این زمینه باید از دستاوردهای حوزه تحقیقات و پژوهش استفاده کرد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تلاش محققین و تلاشگران حوزه کشاورزی علیرغم همه محدودیت‌های مالی و نارسایی‌های اقلیمی گفت: در بارش سالانه 18 درصد از متوسط عقب‌تر هستیم و 10 درصد از سال گذشته که این نشان می‌دهد که کشور به سمت سال خشک پیش می‌رود.
حجتی با اشاره به اینکه دهه خشک پیش روی ایران است گفت: منابع آبی در اختیار ما کاهشی جدی پیدا کرده و مشکلاتی در بخش کاهش منابع آب‌های زیرزمینی داریم.

وی افزود: سفره‌های آب زیرزمینی به شدت کاهش پیدا کرده و در همه بارش‌ها و روان‌ آب‌های سطحی نیز ذخایر آب به شدت کاهش پیدا کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: این طرح در بیش از 600 دشت کشور که حال بحرانی دارد اجرا می‌شود و در این دشتها راه‌های جبران در یک دوره 5 ساله مورد اجرا قرار می‌گیرد.
حجتی گفت: اگر درست حرکت کنیم نیازهای داخل قابل رفع بوده و برنامه تعادل بخشی می‌تواند به رفع مشکلات حوزه آب کمک نماید.
وی با اشاره به افزایش تولید گندم از سال 92 بیان کرد: در سال 92 به میزان 4 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و این رقم در سال 93 به 6 میلیون و 700 هزار تن رسید.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سالجاری 7 میلیون و 800 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود.
حجتی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های زراعی در حوزه تولید شکر و استفاده از رویکرد جدید در روش‌های زراعی و آبیاری جدید بیان کرد: سال گذشته 1350 تن شکر در کشور تولید شد.
وی افزود: رفع احتیاجات داخلی در حوزه کشاورزی با استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی میسر بوده و می‌توان با تکیه بر این ظرفیت‌ها نیازهای داخل را برطرف کرد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =