۱ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵

اقتصادنیوز نوشت: مصرف‌کنندگان خودرو می‌توانند در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان یا واردکنندگان خودرو در حوزه فروش یا خدمات پس از فروش به اداره کل رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.

در مقطع فعلی که خودروسازان خواستار افزایش قیمت هستند، مردم همچنان متصورند که در دوره پساتحریم بازار خودرو شاهد کاهش قیمت است و روند قیمت‌گذاری با سطح قدرت خرید آنها برابر می‌شود. در حالی که بارها دولتمردان و سیاستگذاران متذکر شده‌اند که قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا نمی‌کند.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تعمیق کاهش تقاضا برای خرید خودرو در حالی جریان گرفته که بیشتر کارشناسان نارضایتی مشتریان را نبود کیفیت لازم خودروهای داخلی می‌دانند. این در شرایطی است که مصرف‌کنندگان نیز بارها از نحوه خدمات نمایندگی‌ها، شرایط فروش و عملکرد فروش شرکت‌های خودروسازی نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند. از نگاه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک بعد از این نارضایتی به قیمت‌گذاری برمی‌گردد و بعد دیگر آن کیفیت محصولات است.

تا جایی که به تازگی دبیر هیات حل اختلاف خودرویی از صدور رای به نفع مشتریان در هفت پرونده شکایت از خودروسازان خبر داده است. عباسعلی غیاثی اظهار کرده که براساس تبصره یک ماده 63 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف برای رسیدگی به شکایات و نارضایتی‌های مشتریان از ارایه خدمات عرضه‌کنندگان خودرو در کشور تشکیل شده است.

او با بیان اینکه تاکنون 10 پرونده شکایت از خودروسازان به این هیات ارسال شده است، خاطرنشان کرده از این تعداد در هفت پرونده رای به پرداخت خسارت از سوی خودروساز یا تعویض خودرو صادر شده، در یک پرونده رای به نفع خودروساز صادر و رسیدگی به دو پرونده نیز به دلیل انصراف شاکیان متوقف شده است.

دبیر هیات حل اختلاف خودرویی ادامه داد: عدم پرداخت جریمه خواب خودرو از سوی واحد خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز و تصادف خودرو به دلیل عیب فنی، از جمله موارد مطرح در شکایت مشتریان بوده که منجر به صدور رای به نفع شاکیان شده است.

او افزوده است: طبق قانون، این هیات به پرونده‌های ارجاعی از سوی اداره کل رسیدگی به شکایات مشتریان وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی می‌کند. کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط به عنوان رییس هیات، کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و نماینده عرضه‌کننده خودرو، اعضای سه نفره این هیات هستند و رای اکثریت اعضاء ملاک عمل است.

غیاثی خاطرنشان کرده انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو به عنوان مسوول تشکیل هیات حل اختلاف تعیین شده و براساس شیوه‌نامه ابلاغ شده از سوی اداره کل حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هماهنگی‌های لازم را برای تشکیل جلسات و امور اداری و قانونی این هیات انجام می‌دهد.

او با بیان اینکه مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان یا واردکنندگان خودرو در حوزه فروش یا خدمات پس از فروش به اداره کل رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند، تصریح کرده که این وزارتخانه پس از بررسی و تشخیص، پرونده‌هایی که نیاز به رسیدگی در هیات حل اختلاف دارند را به این هیات ارسال می‌کند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاویدان IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    96 2
    مگه کسی هم حریف این خودروسازان انحصار دوست میشه؟ خیلی ممنون که موجبات شادی و خنده مخاطبانتان را فراهم کردید.
  • بی نام AU ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    74 1
    خنده دارترین چیزی که این اواخر شنیدم شکایت از خودرو سازان
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    22 0
    خخخ جالبه وزارت صنعت ومعدن هم رسیدگی میکنه من دیگه حرفی ندارم اگه قراره رسیدگی شه که باید کل ماشینارو تعویض کنن
  • محسن A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    25 0
    مگه مردم بیکارند که از مونتاژکاران عزیز شکایت کنند آخه کجای دنیا خودرو به این با کیفیتی وایمنی بالا بهشون می دن،تازه خیلی ارزان و مفت ،واقعا که مردم باید خجالت بکشند که بخوان از این عزیزان شکایت کنند
  • رضا دهقانی RO ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    21 0
    شهریور سال 92 پژو پارس صفر خریدم و بعد مدتی دچار تغییر رنگ از خاکستری به سیاه شد و با سنگ اندازی های مختلف در مقابل کارشناسی های متعدد که رای به ایراد رنگ از طرف ایران خودرو داده اند ، و اینکه تا این لحظه هیچ استفاده ای از این ماشین نکردم ، موفق نشدم ایران خودرو رو مجاب کنم که محصول شما ایراد داره و باید تعویض بشه با اینکه توی این مدت دوسال بیمه و کارت طلایی و گارانتی ماشین باطل شد و بلاجبار بیمه ماشین رو دارم تمدید میکنم و سر رسیدش چند روز دیگه س ، پرونده تازه به دیوارن عدالت اداری ارجاع داده شده تا شاید کسی به داد حق کشی از مصرف کننده های بیچاره و دست بسته برسه خدمات نخواستیم ، حداقل وسیله ای با کیفیت در حد نصف پولی که پرداخت شده تحویل بدید یکی از شاکیان ایران خودرو
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    19 0
    یک دادخواست ساده کلی هزینه داره .وای به حال شکایت از انحصار طلبان
  • علی کرخی A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    20 0
    با سلام در شهرستانها به کدام مرجع جهت تقدیم شکایت باید مراجعه کنیم وزارت صنعت و معدن و تجارت که پایتخت تشریف دارد
  • دانشجو A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    12 0
    7 پرونده ؟؟؟ هر ماشینی که بشه البته بهش گفت ماشین از کارخونه دست مشتری برسه یک.شاکی خصوصی باید محسوب کرد...
  • جهت اطلاع IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    15 0
    شکایت واحقاق حق معننی ندارد ، چون دستمان به جایی بند نیست ولی حکایت اینست خرید ماشین صفر داخلی و چینی ممنوع است.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    18 0
    من که اشک شوقم سرازير شد.... مرسي از لطفتون
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    17 0
    مگه داریم مگه میشه نعوذبالله ... کفر میگین
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    18 0
    طنز خوبی بود.ممنون.
  • کیارش A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    16 4
    بعد از اینکه انصراف دادم از خرید خودرو سایپا، یک هفته هست که برای اینکه سود انصراف به من ندن... حواله دادن که برو پولتو بگیر ولی هر روز که میرم بانک میگن یا حساب بسته هست یا پول نمیریزن به اندازه به حسابشون... به هزار جا زنگ زدم هیچ اتفاقی نیافتاده تا حالا ... کدوم شکایت؟؟ کدوم پیگیری؟؟؟؟ اینا رو فقط مردم میتونن درست کنن، حالا ببینید... پولم دست اوناست ولی از اینکه انصراف دادم خیلی خوشحالم... خودروی صفر نمیخریم.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      8 1
      آقای محترم یکی از دوستان من مشکل شما رو داشت بازرسی کل کشور شکایت کرد به هفته نکشیده پولش دستش بود
  • حمید RO ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    23 0
    خدا لعنت کند و نیامرزد گران فروش و کم فروش را.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    18 0
    سلام به همه طرفداران کمین عدم خرید خودرو. اینجانب واقعا این روزها به خودرو نیاز داشتم و پول خرید هم مهیا است اما برای حمایت از کمین نخريدم و حتی حاضرم تا یکسان دیگه هم بخاطر حمایت از این کمین خودرو نخرم.
    • کیارش A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      13 0
      زنده باد...
  • جلال A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    1 1
    سلام به تمام هم وطنان عزيز. من قبل از كمپين عدم خريد خودرو از شركت سايپا خريد كردم وبماند كه اولا" با تاخير دو ماهه تحويل دادندوالان هم كه خودرو تحويل شده چند بار خراب شده كه هر بار پس از درخواست از امداد سايپا با صرف زمان چند ساعته امداد مواجه شده وبا تماس با واحد شكايات امداد سايپا هم هيچگونه اقدامي صورت نگرفته . از تمامي هموطنان عزيز خواهش ميكنم از كمپين عدم خريد خودرو حمايت كرده شايد تلنگري ناچيز باشد براي كم فروشان .
  • مهدی رفیعی BE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    در یکی از طرح های فروش دهه فجر یک دستگاه خودرو تیبا ثبت نام کردم و 8 میلیون تومان به عنوان ودیعه پرداخت کردم و به علت مشکل مالی از ثبت نام آن انصراف دادم وقتی برای دریافت مبلغ پیش دریافت مراجعه کردم گفتند باید یک ماه منتظر باشم و برای این یک ماه هیچ سود مشارکتی تعلق نمی گیرد. واقعا رفتار این شرکت های خودرو ساز غیر قابل تحمل است.
  • محمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    1 0
    چیزی به نام شکایت از خودروسازان وجود ندارد... اوایل سال 94 یه خودرو از ایرانخودرو تحویل گرفتیم تو جاده ترمزش نگرفت و تصادف خیلی بدی کردیم قشنگ نیمی از ماشین رفت... به هرجا که بگید شکایت کردیم از ایرانخودرو وزارت صنعت شورای رقابت دفتر ریاست جمهوری شرکت استاندارد و... و درخواست تعویض خودرو دادیم ولی جواب شون این بود: حادثه مربوط به شرکت ایرانخودرو نبود اخیرا برای بار آخر به وزیر صنعت از طریق سامانه وزارت صنعت مقام عالی وزارت درخواست خود را مطرح کردیم که اگر این دفعه ماشین را تعویض نکردند شکایت را به خدا میبریم... مردم نخرید ماشیناشون ایراد داره ما نزدیک بود کشته شویم کسی پاسخگو نیست... khabaronline به کسی توهین نکردم خواهشا تایید کن
  • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    0 0
    اردیبهشت امسال 206 تیپ 5 گرفتم از خرداد ماه همش تو نمایندگی بودم سنسور اکسیژن دریچه گاز کویل شمع همه خراب بوده تعویض شده شش بار سفت کن دینام تعویض شده ه هنوز صدا ميده جند وقت ماشین گاز ول میکنی یا گاز میدی ماشین ریپ شدید میزنه اما نمایندگی ميگه طبیعی هست واقعا خدمات ماشينهاي چینی خیلی بهتر از برج 2 تا خالا همش تو نمایندگی هستم هنوزم ماشينم خراب راه کار چیه
  • جابر A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
    0 0
    من یه byd f3 اسم نوشتم برای شب عید ماشین داشته باشم قرار تحویل بهمن بوده حالا میگه تا برج اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن
  • بی نام RO ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
    0 0
    چند سال پیش یه 405 ثبت نام کردیم وقتی تحویل گرفتیم محور عقب ماشین یه سمت لاستیک و چرخ مقداری بیرون تر از بدنه ماشین بود.بردیم نمایندگی نتونستن کاری بکنند و اخر شکایت کردیم و جوابی نگرفتیم همونطوری ماشین رو با ضرر فروختیم.بعد 20 ماه به ما از ایران خودرو زنگ زدند بابت شکایتمون .بعد از 20 ماه .هرچی لایقشون بود بارشون کردم و هر فحش و ناسزایی که بود در اون لحظه پشت تلفن نثارشون کردن و بعد گوشی رو قطع کردم.