شنبه 25 آذر 1396
پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 13:38:11 چاپ

کشف عضو جدید از شجره‌نامه انسان در غارهای آفریقای جنوبی

دانش > طبیعت - خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری از کشف اسکلت‌هایی در آفریقای جنوبی خبر داده که می‌تواند دیدگاه دانشمندان درباره نسل بشر را تغییر دهد و عضو جدیدی را به شجرنامه جنس انسان اضافه کند.

یک گروه تحقیقاتی در کمال ناباوری در یکی از غارهای آفریقای جنوبی گنجینه‌ای از استخوان‌ها پیدا کرده‌اند که می‌تواند رازهای جدیدی درباره انسان به وسیله آنها کشف شود. این اسکلت‌ها در منطقه‌ای نزدیک به ژوهانسبورگ کشف شده و  متعلق به حداقل ۱۵ نفر است. ساختار بدنی این اسکلت‌ها برای دانشمندان متفاوت است و تاکنون در کشفیات درباره جنس انسان وجود نداشته است.به همین خاطر  نام این موجود Homo naledi گذاشته‌ شده است. به گفته دانشمندان بر اساس ساختار اسکلت‌ها این نوع از جنس انسان دارای دستها و پاهایی مانند انسان راست قامت بوده اما شانه‌ها و جمجمه آنها متفاوت است.

دستهای این اسکلت‌ها به عنوان نمونه شبیه انسانهای کنونی است اما انگشت‌ها انحنای خاصی دارند که بیشتر شبیه شامپانزه‌ها به حساب می‌آید. به گفته دانشمندان این اسکلت‌ها شبیه به هیچکدام از تصوراتی که تاکنون از انسان اولیه وجود داشته نیست. یکی از سؤالاتی که پاسخی هنوز برای آن پیدا نشده این است که این اسکلت‌ها چرا در انتهای یک راهروی بسیار باریک در این غار بوده‌اند. باریکی راهرویی که به این اسکلت‌ها ختم می‌شد به‌قدری بود که یک فرد ریز اندام به سختی توانست از آن عبور کند. برخی عقیده دارند که شاید این موجودات اجساد مرده خود را در این غار رها می‌کرده‌اند و گروهی می‌گویند شاید محل کشف آنها تله‌مرگی برای کسانی بوده که وارد این غار می‌شده‌اند. بعضی از اعضای گروه می‌گویند احتمال دارد که naledi دارای اعتقادات و آئین مذهبی بوده‌اند که تصور از جنس انسان را تغییر می‌دهد.

محققان هنوز به صورت دقیق نمی‌دانند این اسکلت‌ها متعلق به چه زمانی است اما پروفسور لی برگر،رئیس این تیم تحقیقاتی تخمین زده که این نوع از جنس انسان باید احتمالاً سه میلیون سال قبل در آفریقا زندگی کرده باشند. این مجموعه استخوان‌ها اکنون در یک اتاق گاوصندوق مانند برای امنیت کامل نگهداری می‌شوند.

کلید واژه‌ها : بدن انسان - مغز انسان - باستانی -
  • پرتره
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 14:29:46

• آرش
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 14:30:08

در قرآن از موجوداتی به نام نسناس نام برده که قبل انسانها در زمین زندگی میکردن ممکن اینها همان نسناس ها باشند

• طارق
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 22:47:28

یعنی این منفی ها بخاطر چی؟ کلا بعضی ها بدون هیچ فکری منفی میدن

• محمدرضا
      جمعه 20 شهریور 1394 - 00:00:23

ميشه لطفا شماره ايه اش را بگوييد

جمعه 20 شهریور 1394 - 01:54:25

دلیلش غیرقابل انتشاره. همونطور که این کامنت پخش نمیشه. خوش باشید.

• علی
      جمعه 20 شهریور 1394 - 09:51:50

خواهش میکنم,التماس میکنم مسایل علمی و مذهبی را با هم قاطی نکنید.اروپا این کار را کرد و هم علم و هم مذهب به شدت متضرر شدند و تضاد میان علم و دین مسیحیت آشتی ناپذیر شد.بین علم و دین اسلام ناخواسته القای تضاد نکنید...

جمعه 20 شهریور 1394 - 10:51:38

در قرآن درباره خلقت آدم گفته شده که خدا انسان را از خاک ساخته و سپس از روح خود در آن دمیده. بنابراین تفسیر این آیه در جهتی که بخواد با نظریه تکامل جور دربیاد یک برداشت دور از ذهنه.

• بابک
      شنبه 21 شهریور 1394 - 09:47:17

شاید هم دلیلی بر صحت نظریه داروین باشه

• طارق
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 22:49:43

امام محمدباقر ع در پاسخ به پرسش جابر بن یزید جعفی در این زمینه فرمودند: «گویا تو گمان می ‌کنی خداوند تنها این عالم را آفریده است و گمان می ‌کنی خداوند غیر از شما بشر دیگری نیافریده است. به خدا سوگند خداوند هزار هزار عالم آفریده است و هزار هزار آدم و تو در آخرین این عالم و از آخرین این آدم‌ ها هستی در این حدیث، فقط اشاره به موجوداتی پیش از انسان هایی از نسل حضرت آدم ع اشاره شده

پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 23:03:38

طبق احادیث از امامان انسانهایی قبل از انسان کنونی روی زمین زندگی میکرده اند

جمعه 20 شهریور 1394 - 01:00:34

انسان نبودن موجوداتی شبیه به انسان های مدرن که ظاهری مانند انسان داشتن

• دانشجو
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 23:38:42

تکامل تدریجی موجودات زنده هیچ تعارضی با دین ما ندارد و بزرگانی همچون شهید مطهری و آیه الله سبحانی و آیه الله مکارم شیرازی آن را با لحاظ دقتهایی علمی پذیرفته اند. پیشرفتهای دانش پرده از ظرافتهای میلیون سالی و میلیارد سالی در آفرینش پیوسته و خلق تدریجی موجودات بر می دارد و نشان می دهد قوانین طبیعت و واقعیتهای فیزیکی و زیستی چگونه آفرینش الهی را رقم می زنند که او مسبب الاسباب است. هر پیشرفت جدید در دانش تکامل برای مومنان جای تبریک دارد زیرا علم ما به اوج عظمت و پیوستگی فرایندهای آفرینشی را بیشتر و زبان ما را برای تسبیح و بیان کلمه توحید رساتر می کند. شهید مطهری تکامل انواع را توحیدی تر از نظریات دیگر می دانست. خبر خوبی بود. ممنون

• ز.ش
    جمعه 20 شهریور 1394 - 07:49:18

هلاک تزهایی هستم که میدید. شماها اینجا چیکار میکنید؟ الان باید تو هارواردی ناسایی جایی باشید.

جمعه 20 شهریور 1394 - 14:08:35

ايا كسي نسبت به نظريه داروين در مورد تكامل شك دارد؟

دوشنبه 23 شهریور 1394 - 10:54:30