مسئول فعلی پناهگاه گربه‌های مرحوم شعله رئوفی می‌گوید: اگر کمک مالی صورت نگیرد، این پناهگاه بسته می‌شود و حیوانات ایران بیش از پیش بدون حامی و سرپناه می‌مانند.

الناز ديمان: بعد از اين كه پناهگاه شعله رئوفی که به پناهگاه گربه‌های جانان مشهور بود، دچار حريق شد و اين حامي حيوانات جانش را از دست داد، نگراني‌هاي زيادي براي فعالان حقوق حيوانات درباره ادامه فعاليت اين پناهگاه و زندگي حيواناتش به وجود آمد. در همين زمينه با مهشید ولی‌پور گفت‌وگو كرديم تا بدانيم قرار است اين حيوانات چه سرنوشتي پيدا كنند. ولي‌پور كه بعد از حادثه آتش‌سوزي پناهگاه حيوانات، مسئوليت اداره اين پناهگاه را به عهده گرفته، تاكيد مي‌كند با اين اتفاق نیاز زيادي به کمک های نقدی و غیر نقدی دوستداران حيوانات وجود دارد. گفت‌وگوي خبرآنلاين با اين فعال حقوق حيوانات را در ادامه مي‌خوانيد.

خانم ولی‌پور ارتباط شما با خانم رئوفي و اين پناهگاه چطور شروع شد؟

من سه سال قبل توسط برخي از حامیان حیوانات به خانم رئوفی معرفی شدم. قضیه پناهگاه اصولا مخفی نگه داشته می‌شد و فقط حامیان از وجود و محل آن اطلاع داشتند.

دلیل مخفی نگه داشتن محل پناهگاه چه بود؟

متاسفانه مردم ما اغلب حیوانات را دوست ندارند و به همین دلیل باعث اذیت می‌شدند و مرتب به خانم رئوفی اعتراض مي‌کردند و او را تحت فشار قرار میدادند در حالی که او اجازه خروج از پناهگاه به هیچ حیوانی نمی داد و محل نگهداری هم همیشه تمیز بود. غیر از این اگر محل پناهگاه عمومی می‌شد مرتب گربه به پناهگاه آورده می‌شدند حتی همان تعداد کسانی که از محل پناهگاه خبر داشتند گربه‌های محل و گربه های تازه متولد شده در محله‌شان را پشت در می گذاشتند و می‌رفتند در حالی که دردسری برایشان نداشتند. من شخصا شاهد بودم دو بار زنگ در خانه ایشان زده شد و خانم رئوفی پشت در خانه‌اش در سبد و گونی گربه‌های رها شده پیدا کرد.

یعنی پشت در پناهگاه گربه‌ها را رها می کردند؟

نه پشت در منزل خانم رئوفي، چون در آن زمان او خانه ای مجزا از پناهگاه داشت. تاسیس این پناهگاه 4سال پیش صورت گرفت و 4 سال است که تعدادی از گربه ها آنجا زندگی می کردند و خانم رئوفی یک و نیم سال پیش به همراه گربه هایی که مشکلات بیشتري مثل معلولیت یا مشکلات مزمن داشتند، برای زندگی به پناهگاه نقل مکان کردند.

پناهگاه خانم رئوفی چطور تاسیس شد؟

او برای تاسیس پناهگاه واقعا از جان و دل مایه گذاشت و همه دار و ندارش از ارث خانوادگی تا درآمدهای شخصی را برای ساخت و ساز و هزینه های جاری خرج کرد تا اسفند ماه امسال که درآمدها دیگر کفاف خرج های این پناهگاه را نمی داد و ناچار به کمک گرفتن بود. اینجا بود که من جدای کار داوطلبانه و کمک در امور پناهگاه و رسیدگی به حیوانات که هفته ای یکبار در پناهگاه انجام می دادم سمت روابط عمومی پناهگاه را هم عهده دار شدم و سعی کردم کمک‌های مالی و داوطلبانه از مردم جذب کنم. البته همچنان کارم را باعنوان یک داوطلب ادامه دادم و هرگز نفع مالی برایم نداشت و به دنبال منفعت مالی نبودم.

شما هم در شب حادثه در پناهگاه حضور داشتید؟

من تا ساعت 10:30 شب پناهگاه بودم و آتش سوزی حدود ساعت 6 صبح رخ داد. صبح از اتفاقی که افتاده بود خبردار شدم و خبر فوت خانم رئوفی مهربان و نازنین را شنیدم و هنوز در شوک از دست دادن این انسان بزرگوار و دوست داشتنی هستم.

در حال حاضر وضعیت پناهگاه پس از آتش سوزی چگونه است؟ حیوانات آسیب دیده درمان شده اند؟

پناهگاه دو قسمت داشت. قسمتی هزار متری که خانه خانم رئوفی و بخش درمانی در آن قرار داشت که کاملا در حریق سوخته و دیگر قابل بازسازی نیست و محوطه ای دو هزار متری که ابتدا ساخته شده بود و دراین محوطه شش لانه و یک کانکس مخصوص نگهداری گربه ها كه هر آنچه یک گربه برای زندگی به آن نیاز داشته باشد وجود دارد. خوشبختانه این منطقه آسیب ندیده و گربه‌های حاضر در آن سالم هستند. در حال حاضر گربه هایی که از آتش سوزی جان سالم به در برده اند نیز به این بخش انتقال داده شده اند. متاسفانه تعداد زیادی از گربه های بخش خانه از بین رفته اند و حدود ده گربه سوخته نیز در حال حاضر در کلینیک‌های دامپزشکی یا منزل داوطلبان در حال درمان هستند.

پناهگاه همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد؟

طبق وصیت شفاهی خانم رئوفی به خانواده محترمشان این پناهگاه به فعالیت ادامه خواهد داد اما فرزندان ایشان در کارهای اجرایی کمک و نقشی نخواهند داشت و همچنین اعلام کرده اند نباید به تعداد گربه ها اضافه شود.

تعداد گربه های پناهگاه در حال حاضر چقدر است؟

الان آمار دقیق نداریم ولی حدود دویست گربه در حال حاضر در پناهگاه وجود دارد.

مشکل اصلی پناهگاه در حال حاضر چیست؟

مشکل اصلی از دست دادن خانم رئوفی عزیز است که حامی اصلی پناهگاه بودند. کارهای مدیریتی و درمانی پناهگاه یک طرف و بحث هزینه های آن یک سوی دیگر قضیه است. واقعیت این است که من الان به شدت در اين كار تنها هستم ولی امیدوارم بتوانیم از کمک حامیان حیوانات استفاده کنیم و ما را براي ادامه حیات این پناهگاه و حیوانات آن یاری کنند.

نیاز های اصلی پناهگاه پس از حادثه آتش‌سوزی چیست؟

از همان روزهای اول اعلام کردیم که به غذای خشک گربه، خاک، تجهیزات درمانی و ... احتیاج داریم و برای بهتر کردن شرایط پناهگاه کمک مالی نیاز داریم. برخی از حامی ها اعلام آمادگی کردند و حتی بعضی از شرکت های وارد کننده غذای حیوانات به آدرسی که برای دریافت کمک های مردمی اعلام کردیم غذا فرستادند. همچنین حیوانات آسیب دیده از حریق در منزل حامی‌ها و کلینیک های حامی پناهگاه روند درمانی را طی می کنند چون بخش درمانی پناهگاه کاملا سوخته است. امیدواریم با آرام شدن شرایط پناهگاه، مردم، حامی ها و دامپزشک‌هایی که قبلا به ما کمک می کردند همچنان یاری‌مان کنند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین RO ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    3 69
    همچین میگید وضعیت گربه ها بلا تکلیفه انگار بقیه ی گربه های خیابون گرد چیکار میکنند گربه بلده چطور گلیمش رو از آب بیرون بکشه
    • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      38 0
      باید به حالت تاسف خورد.
    • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      43 1
      اقاي محترم متن رو نخونديد اينها گربه هاي اسيب ديده هستن كه اغلب انسان ها مسبب اسيب ديدنشون بودن، احتمالا افرادي مثل شما
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    40 2
    خدا قوت . اميدوارم اوضاع پناهگاه سامان بگيره
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    8 1
    یاد نوار گربه های اشرافی و گربه های زیر شیروانی افتادم
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    23 0
    خدا رحمتشون كنه، من شنيدم اين خانم و دويست حيوون زبون بسته اونجا مردن، واقعا تاسف باره
  • بی نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    19 0
    خب چطوري كمك كنيم؟ نه ادرسي نه شماره اي
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
      18 0
      تو فيسبوك ادرس ديده بان گربه ها رو سرچ كنيد
  • بی نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    27 0
    رفتار مردم ما با حيوانات شرم آور و غم انگيزه
  • الي IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    16 0
    اميدوارم اين پناهگاه به كمك حامي ها سرپا بمونه.
  • نرگس روحانی A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    18 0
    بعنوان فعال انجمن حمایت حیوانات از خانم مهشید تقاتضا میکنم برای حدود 20 تا از این گربه های اسیب دیده به خانم مهندس شراره پور ارین که مدیریت سرپناه در ملک اباد را دارند تماس بگیرند .متاسفانه مردم ما بسیار فراموشکارند همانها که 20 تا 20 تا برای خانم رئوفی گربه می فرستادند و هیچ فکر نمی کردند که او پول غذای انها را چگونه فراهم میکند الان فقط با هو و جنجال فقط شو اجرا میکنند
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    11 1
    گاندي : ميزان مدنيت يك جامعه را با معيار رفتار با حيوانات مي‌توان سنجيد