۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۰
روز ملی سینما و بده بستان‌های رقبای شفیق!

براساس ماده واحده «تعیین مناسبت‌های تقویم رسمی سال 1394 هجری شمسی» که ازسوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به شورای فرهنگ عمومی کشور ابلاغ شده است، روز سینما که در سال‌های گذشته از متن تقویم رسمی کشور به ضمیمه منتقل شده بود، بار دیگر به متن این تقویم بازگشت. این مهم یک اتفاق مهم و بسیار خاص برای فرهنگ و هنر کشور منظور شد.

يكي از بهترين تعاريف براي فیلم و سینما اينگونه اظهار مي‌شود كه تمام هنر سينما براي ارائه هرچه بهتر و بيشتر كرامت انساني است. چرا كه اين كرامت به خالق او بازميگردد. و در نهايت هنر سينما مي‌تواند هنري روحاني باشد. در حال حاضر هم بدنه تلويزيون و هم اهالي شريف  سينما مي‌توانند درخلق اين هنر فاخر گام هاي اساسي بردارند. روزملي سينما در واقع پاس داشت اين رسالت و يادآوري هرچه بيشتر آن است.

در اين راستا از منظرهاي مهم و گسترده‌اي مي‌توان به رابطه تنگاتنگ اين دو مديوم رسانه‌اي پرداخت. رقابت البته بحث اصلي است. در عرصه رسانه‌هاي تصويري اگر رقابتي در كار نباشد آن رسانه چه كوچك چه بزرگ محكوم به ضعف و طرد است. هزينه زياد و پرسنل متخصص و هنرمند از اصلي‌ترين بخش‌هاي كار در اين عرصه هستند كه هيچكدام منتظر رسانه تصويري فقير نمي‌مانند مگر اينكه براي يك يا دو كار هنري دل به دريا بزنند و در اين زمينه حق با ايشان است.

از نگاه ديگر تلويزيون ما مي‌تواند رقيب شفيق براي سينمايمان باشد؛ سينما نيز به اين رقيب ديرينه مساعدت نمايد. البته در نگاه اول بسيار مشكل است اما تلويزيون مي‌تواند نگاه حمايتي نسيت به تيزرهاي فيلم‌هاي سينمايي داشته باشد و حداقل نسبت به آثار مستند و فيلم‌هاي كوتاه آغوش باز از خود نشان دهد. توليدات تله‌فيلم تلويزيون نيز مي‌تواند از بدنه سينماي كشور براي ساخت و ساز استفاده كند به نحويكه بازيگران و دست اندركاران هر دو رسانه سهم كافي ببرند.

سينما نيز و اهالي شريف آن مي‌توانند نسيت به آثار تلويزيوني روي خوش نشان دهند و گاهي آن نگاه از بالا را كنار بگذارند. البته اين همكاري فقط به قضيه بازيگري ختم نمي‌شود. مديران هر دو رسانه بايد در تلاش براي همكاري با يكديگر باشند. در كشورهاي ديگر عمده شركت‌هاي معتبر سينمايي؛ شبكه تلويزيوني خصوصي خود را هم راه اندازي كرده‌اند با اينهمه تمام اين شركت‌ها شديدا در تلاشند تعاملي در خور با شبكه‌هاي سراسري كشور خود داشته باشند.

تعامل اينگونه به نفع هر دو رسانه سينما و تلويزيون خواهد بود. در حقيقت دو رسانه رقيب گاهي بايد رقباي شفيق هم باشند. براي مثال خريد و پخش آثار سينمايي از تلويزيون يكي از راهكارهاي اين تعامل است. از ديگر سو فرمول‌هاي رايج و استاندارد‌هاي جهاني نيز پيش روي ماست. همواره از توليدات فاخر تلويزيوني يك اثر سينمايي نيز تهيه مي‌شود و گاهي از يك فيلم سينمايي حماسي و مجلل نيز چند تله فيلم يا سريال استخراج شده است.

روز ملي سينما مي‌تواند يادآور نعامل هرچه بيشتر و بهتر اين رسانه مهم و تا ثيرگذار با رقيب فراگير و پرمخاطب خويش يعني تلويزيون باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =