اعتراض شهروندان به آتش زدن باغ های شمال شرق تهران

مسئولان مدیریت شهری درباره آتش زدن عمدی باغات اراج موضعگیری کردند و شهرداری تهران هم می گوید پیگیر تخریب تعمدی باغات از طریق دادگاه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حفظ و نگهداری باغات و فضای سبز تهران، تبدیل به مطالبه ای عمومی شده و البته در این فضا، برخی از شهروندان نیز با حساسیت و وسواس، مسئله تخریب باغات و فضای سبز تهران را دنبال می کنند. 

از جمله این شهروندان، مخاطبی به نام بهروز است که در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته: مدتهاست عده اى با اتش زدن باغها آنها را تبديل به زمين ساختمانى مينمايند از جمله اخيرا در منطقه اراج وهمجنين خيابان اقا بزرگى بالاتر از قنادى شيرين بن بست بشت برج ارمه كه توسط مامورين صديق اتش نشانى اطفا شد.استدعاى رسیدگی دارم .

 

پاسخ رئیس سازمان بوستانها و فضای سبز به آتش سوزی 
در این رابطه، محمد مختاری، رئیس سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران که در صحن غیر علنی دیروز شورای شهر سخن می گفت، اعلام کرد تاکنون زمینهایی که پوشش گیاهی و درختان آنها تخریب شده به شهرداری واگذار نشده است.
محمد مختاری در این باره گفت: در سال 83 هم پرونده تخلفات مالک باغ اراج با مساحت 29هزار و 600 متر بررسی شده بود، تخلفات این فرد به کمیسیون باغات واگذار شده و هویت یک هزار و 400 اصله درخت آن به رسمیت شناخته شده بود. در آن زمان با توجه به خشک شدن 67 اصله درخت این باغ، کمیسیون باغات رأی به واگذاری آن به شهرداری برای توسعه فضای سبزو تبدیل آن به یک بوستان عمومی داد، اما این اتفاق تا به امروز نیفتاده است.
او توضیح داد: عامل آتش سوزی اخیر، مالک این باغ که یک شخصیت حقوقی است، شناخته شده و متأسفانه در آتش سوزی اخیر، سه چهارم درختان و فضای سبز این باغ از بین رفت و در بازدید کارشناسان از این باغ این‌طور به نظررسید که مالک باغ اقدام به آتش زدن درختان کرده است.
مختاری توضیح داد: شنبه همین هفته، گزارشی از تخلفات رخ داده در این باغ تهیه و به دادسرای ناحیه 7 تهران ارسال کردیم. رونوشت این طرح شکایت هم به دادسرای عمومی کل تهران فرستاده شده است، اما به دلیل ضعف برخورد قانون با متخلفان، همچنان شاهد تداوم بروز این تخلفات هستیم. ما پرونده تخلف 53 باغ دیگر را هم برای تملک به دادسرای تهران فرستاده ایم ولی هنوز از سوی مراجع قضایی یک رأی اثرگذار در این زمینه صادر نشده است، شهرداری با هرگونه تخریب مخالف است و مقابل افراد سودجو می‌ایستد.

 

چمران: باغ را با برنامه از پیش طراحی شده آتش زدند
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در مقابل آتش زدن باغ اراج موضعگیری کرد و در جلسه دیروز شورای شهر گفت: اگر برخی فکر می کنند که با آتش زدن درختان می توانند ماهیت باغات را تغییر دهند در اشتباه هستند.

او با اشاره به حادثه آتش سوزی درختان باغ اراج در منطقه 1 گفت: طبق گزارش های ارائه شده این باغ به متراژ 2700 متر مربع بوده که 8 بار دچار آتش سوزی شده و با اطلاع مردم و حضور به موقع اتش نشانان آتش مهار شده است.
چمران ادامه داد : در عرض 4 دقیقه ماموران آتش نشانی به محل رسیده و آتش را خاموش کردند ولی با این حال تعداد زیادی از درختان باغ از بین رفته بودند .
رئیس شورای شهر با بیان اینکه این حادثه به نوعی از قبل طراحی شده بوده گفت: اگر به محیط پیرامون باغ نگاهی بیاندازیم می بینیم که درختان سبز هستند و قطع نشده اند ولی درختان داخل باغ یا خشک شده اند و یا با حوادثی که از پیش طراحی شده اند از بین رفته اند.

چمران گفت: شهرداری تهران شکایت خود را رسما به دادگاه اعلام داشته و ما امیدواریم حکم مصادره به نفع شهر از سوی دادگاه صادر شود. امیدواریم این بار به مانند گذشته چشمانمان به در دادگاه سفید نشود و رای دادگاه به نفع شهر و شهروندان و در حمایت و صیانت از فضای سبز و درختان باشد. اگر مالکان تمام درختان این باغ را قطع کنند این مکان باز باغ خواهد بود.
او گفت: شهرداری چند بار برای تملک این باغ اقدام کرده اما با مالک که سازمان اوقاف است نتوانسته اند به توافق برسند.

یادآور می شود سرویس مشکلات مردم طی مکاتبه با شهرداری منطقه ۱ در انتظار پاسخگویی شهرداری منطقه درباره آتش سوزی تعمدی باغات ارجاع است. 

 

 

۴۵۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    باغ مثمر من با 230 اصله درخت که غالبا" گردو و بالای 50 سال سن داشتند در فاصله 150 متری رودخانه و منزل 100 متری مسکونی قانونی من در باغ که برای ساخت آن در سال 80 جهاد سازندگی 18 میلیون تومن پول عوارض ساخت از من گرفته است در سال 92 در همین شرق تهران به بهانه های واهی توسط سازمان آب با خاک یکسان شد و صدای کسی در نیومد چون تخریب کننده دولت هست و زور دارد 2سال است در هزارتوی دادگاهها میدوم و فریاد رسی نیست پس معلومه که هدف فقط منافع دولت هست لطفا" بفرمایید از این یک بام و دو هوا چه نتیجه ای باید گرفت؟؟؟ اگر آزاده ای پیدا شد که موضوع را رسانه ای کند اسناد و مدارک موجود است. یا حق
  • محترم IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 0
    شهرداری هم میاد اون باغ و به جای بدهی به پیمانکارها میفروشه خیلی خوبه چرخه اقتصاد در ایران
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    مالک هر کسی است اجازه آتش زدن آن را نداشته است و صلاحیت نگهداری از آن را ندارد.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    اینم نتیجه وقف کردن
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    با مالک که سازمان اوقاف است نتوانسته اند به توافق برسند...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    7 0
    چرا این بساز بفروش ها را زندانی نمی کنید
    • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      3 0
      چون سرمایه دار هستند و از طبقه خواص
  • بی نام RO ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    4 0
    افای مهندس مثل این که در چند سال گذشته خواب بودند صدها باغ در چند سال گذشته در منطقه یک نابود شد
  • بی نام RO ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    4 0
    اگر این باغها سریع مصادر وتبدیل به پارک می شد این فجایع پیش نمی آمد