با حضورفعال تعدادی ازپرسنل علاقه مندمحیط زیست درشرکت ورق خودرو و با حمایت های مهندس اسماعیلی مدیر عامل این شرکت ، تشکل حامیان محیط زیست شرکت ورق خودرو تشکیل گردید و فعالیت خودر را در حوزه زیست محیطی با هماهنگی مسئولین محیط زیست استان آغاز نمود.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی شرکت وررق خودرو ، اولین اقدام خارج از محیط شرکت این گروه ، تالاب بین المللی گندمان واقع در شهرستان بروجن جهت پاک سازی بود که با حضور مهندس اسماعیلی و تمامی اعضا انجام شد و با تلاش اعضاء بخشی از این زیستگاه از زباله پاک سازی شد.

در ابتدای این برنامه مهندس اسماعیلی ضمن تقدیر و ازکلیه اعضاء وتبریک به آنان در شکل­گیری چنین اجتماع منسجم با این هدف زیبا افزود: همه افراد جامعه علی الخصوص جامعه صنعت پیرامون موضوع حفظ و صیانت از محیط زیست رسالتی عظیم بر عهده دارند و جلوترازسایر گروه های اجتماعی به ایفای نقشی موثر در این حوزه بپردازند و به یاد داشته باشیم که محیط زیست اطراف ما امانتی خدایی است که از پیشینیان به مارسیده و باید به بهترین شکل ممکنحفظ شده و به نسل­های آینده تحویل داده شود انجام چنین اقدامات نمادین این پیام را به جامعه داشته باشیم که توجه بیشتر به محیط زیست اطراف ، وظیفه مهم اجتماعی ماست..

گفتنی است شرکت ورق خودرو با استفاده از سوخت گاز طبیعی و نیز نصب سیستم پیشرفته تصفیه پساب در کارخانه ونیز ایجاد فضای سبز(درخت کاری) با مساحت بیش از 15هکتار ، و همکاری نزدیک با سازمان حفاظت محیط زیست استان و با قرار گرفتن در ردیف صنایع سبز کشور ، حساسیت ویژه­ای نسب به مسایل زیست محیطی داشته و همیشه سعی و تلاش وافری در حوزه فرهنگ سازی و آموزش کارکنان خود در این خصوص داشته است.

تالاب گندمان در چهار محال بختیاری یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است.

این تالاب که به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده، در شمار زیباترین تالاب‌های کشور و مهمترین کانون‌های گردشگری چهارمحال بختیاری قرار داشته و زیستگاهی منحصربه فرد برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی محسوب می‌شود که قریب به ۱۵ گونه پرنده بومی و قریب به ۳۰ گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیت‌های زیاد، انواع مارها ، قورباغه‌ها ، لاک پشت‌ها ، پستانداران و ماهی‌ها را در خود جای داده است.

تالاب گندمان در حاشيه جاده بروجن، لردگان در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختيارى قرار دارد. حداقل ارتفاع تالاب از سطح دريا 2219 متر است و در فاصله 20 کیلومتری بروجن و 4 کیلومتری شهر گندمان قرار گرفته است. دسترسی به تالاب از طریق جاده آسفالته روستاهای حسین آباد و نصیر آباد میسر است. مساحت تالاب بالغ بر 1200 هکتار است که در حال حاضر با توجه به تصرفات انجام شده مساحت آن به 980 هکتار مى رسد.

خشکی بی سابقه و صدمات وارده از یک سو و نبود امکانات و اعتبار لازم از سوی دیگر وضعیت تالاب گندمان را در سال­های گذشته بحرانی و بسیار نگران کننده کرده بود، به طوری که احتمال آتش سوزی هر لحظه در آن وجود داشت. وضعیت تالاب به جایی رسیده بود که پرندگان دیگر به این تالاب مهاجرت نمی‌کردند درحالی که این تالاب یکی از تالاب­های مهم پرنده نگری و تخم ریزی پرندگان مهاجردر کشور و جهان محسوب می‌شد.

وضعیت تالاب به جایی رسیده بود که پرندگان دیگر به این تالاب مهاجرت نمی‌کردند درحالی که این تالاب یکی از تالاب­های مهم پرنده نگری و تخم ریزی پرندگان مهاجردر کشور و جهان محسوب می‌شد.
تالاب گندمان به عنوان یکی از آب­گیرهای حوزه آب­ریز آق بلاغ با فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است، به طوری که بخشی از خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود. پوشش دایمی آب این تالاب در حدود 700 هکتار است. اطراف آن نیز همچون تالاب چغاخور پوشیده از مرغزاری زیباست که معمولاً به عنوان مرتع غنی برای چرا احشام استفاده می‌شود. چشمه‌های اطراف تالاب علاوه بر آن­که مکان مناسبی برای گذران اوغات فراغت به شمار می‌آیند، آب تالاب را نیز تامین می‌کنند. از انواع پرندگان دایمی و مهاجری که در تالاب شناسایی شده‌اند می‌توان به انواع مرغابی‌ها، کوکر و آنقوت اشاره کرد.از امکانات ویژه تفریحی و ورزشی اطراف تالاب، پرورش و نگهداری اسب و همچنین سوارکاری در مرغزار پیرامون تالاب است سنت پرورش اسب از زمان­های بسیار دور در این منطقه، به خصوص در بین قبایل بختیاری معمول بوده که نژاد ویژه‌ای را نیز به وجود آورده است،که آمیزه‌ای از نژاد بومی و عربی است.

پوشش گیاهی تالاب گندمان را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند تشکیل می‌دهد از آن جمله: درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزارنی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش.
منابع تامین کننده آب تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آق‌بلاغ است.

تالاب گندمان در حاشيه جاده بروجن، لردگان در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختيارى قرار دارد. حداقل ارتفاع تالاب از سطح دريا 2219 متر است و در فاصله 20 کیلومتری بروجن و 4 کیلومتری شهر گندمان قرار گرفته است. دسترسی به تالاب از طریق جاده آسفالته روستاهای حسین آباد و نصیر آباد میسر است. مساحت تالاب بالغ بر 1200 هکتار است که در حال حاضر با توجه به تصرفات انجام شده مساحت آن به 980 هکتار مى رسد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =