ایسنا نوشت: اعضای شورای شهر تهران به گزارش شهرداری درخصوص محله هرندی واکنش نشان دادند.

اعضای شورای شهر در پایان سخنان معاون شهرسازی شهردار تهران واکنش‌های متفاوتی نشان داده به گونه‌ای که علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پس از پایان اظهارات معاون شهرسازی، با بیان اینکه هفته گذشته با حضور شهردار تهران در صحن شورای شهر بیان مساله در هرندی به سمت معتادان و ساماندهی آنها پیش رفت، اما حالا درخصوص مسائل شهرسازی گزارشاتی ارائه می‌شود، گفت: باید این مساله ساماندهی شود.

همچنین رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت با بیان اینکه قرار است چهار معاون شهردار توضیحاتی را درخصوص طرح ارتقای سطح زندگی در منطقه هرندی ارائه کنند، گفت: بهتر است علاوه بر ارائه توضیحات، برنامه‌ها به صورت مکتوب به اعضای شورای شهر داده شود تا بتوانیم آنها را بررسی کنیم.

وی افزود: به استناد برنامه پنج ساله شهرداری، باید پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و... اجرای این طرح را به شورا بدهند.

همچنین محمد سالاری با بیان اینکه باید از این اقدام شهرداری تشکر کنیم، گفت: این اقدام شهرداری بهتر از ساختن پل صدر، برج میلاد و تونل‌ها بوده است اما جای سوال است که آیا قرار است این ماموریت‌های شهرداری در کمیسیون‌های تخصصی شورا بررسی شود؟.

سالاری در پایان افزود: بهتر است شهرداری مجموعه برنامه‌های خود را به صورت یک لایحه به شورا بیاورد تا درخصوص نحوه اجرا و جزییات آن به طرح و تبادل نظر بپردازیم.

تا سند اقدام نیاید، هیچ اقدام شهرداری قابل دفاع نیست

همچنین فاطمه دانشور با بیان اینکه باید با حضور کارشناسان امر یک سند اقدام برای منطقه هرندی نوشته شود، گفت: شاید مداخله کالبدی ضروری است نباشد.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه به گفته کارشناسان اقدامات در محله هرندی بدون مطالعه در حال انجام است، گفت: دو، سه مطالعه پژوهشگران در این خصوص را دیده‌ام اما سند مداخله و اقدام در منطقه هرندی را ندیده‌ام.

دانشور با بیان اینکه 70 درصد مداخلات شهرداری در حوزه هرندی کالبدی است، گفت: مداخله کالبدی در منطقه هرندی جواب نمی‌دهد، چراکه اینها انسان هستند.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه از وقتی شهرداری در منطقه هرندی مداخله کرده است، تعداد کارتن‌خواب‌ها زیاد شده، گفت: تا سند اقدام نیاورید هیچ اقدامی در شهرداری قابل دفاع نیست.

به گزارش ایسنا، همچنین اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری می‌توانست در یک منطقه دیگر به صورت پایلوت این اقدامات را انجام دهد اما دست به‌روی یک منطقه پر مساله تهران گذاشت، گفت: حل مشکلات این منطقه به تنهایی توسط شهرداری و شورا امکان‌پذیر نیست و سازمان‌های حمایتی باید وارد شوند.

همچنین حکیمی‌پور، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر نیز با بیان اینکه موضوعات تهران، موضوعی ملی هستند، گفت: دستگاه‌های دیگر کجا هستند؟ .

وی با بیان اینکه من به عنوان رییس میراث فرهنگی در حوزه خودم می‌گویم که جلسات زیادی گذاشته‌ایم اما از آن سمت همراهی نمی‌کنند و حتی کارشکنی‌هایی انجام می‌شود، اظهار کرد: دوستانمان در شهرداری پهنه تاریخی منطقه 12 را مطالعه کرده و حریم بناهای تاریخی را مشخص کرده‌اند، اما چون مسوولیت تعیین حریم برعهده یک سازمان دیگر است، حالا این مساله معطل مانده و پیشنهاد می‌شود حداقل در پهنه تاریخی منطقه شاهد مدیریت یکپارچه شهری باشیم.

همچنین عبدالحسین مختاباد، رییس کمیته هنری شورای شهر تهران با بیان اینکه باید حرف‌های شعارگونه را کنار زد، گفت: نباید حرف‌هایی که قابلیت اجرا ندارند، زده شود و باید اقدامات موثر و عملی در این حوزه صورت گیرد.

تندگویان: کوچ، محله هرندی را از بین برد

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران کوچ اهالی را مهم‌ترین دلیل از بین رفتن محله هرندی دانست.

محمدمهدی تندگویان صبح امروز درخصوص وضعیت هرندی با بیان اینکه مطالعات منطقه 12 و محله هرندی به شورای شهر ارائه نشده است، گفت: محله‌ای که 40 سال به آن توجه نشده را نمی‌توان بدون مطالعه و برنامه‌ریزی وارد شد و پیشنهاد می‌شود تا زمان رسیدن مطالعات از هرگونه اقدام در این منطقه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده در منطقه 12 باید در شورا بررسی شود، گفت: متاسفانه کوچ اهالی حیات اجتماعی در این منطقه را از بین برده است و برخی به هوای این هستند که قرار است این منطقه بازسازی و تسهیلاتی به آن داده شود.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه 70 درصد جمعیت این محله غیربومی هستند گفت: برخی برای گرفتن تسهیلات به این منطقه آمدند و این مساله باعث بروز معضلاتی شده که باید برای حل آن راهکارهایی ارائه کرد.

86 درصد ساکنان محله هرندی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند

نایب رییس شورای شهر تهران از وضعیت محله هرندی آمارهایی را منتشر کرد.

مرتضی طلایی، نیز با بیان اینکه مساله هرندی موضوع بسیار قدیمی است، گفت: منطقه هرندی از قدیم‌الایام از جمله پرمشکل‌ترین محلات پایتخت بوده چراکه با توجه به آمارها 86 درصد ساکنان آن در معرض خطر و آسیب اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه 26 درصد ساکنان محل غیرایرانی و از اتباع کشور افغانستان و... هستند، گفت: 30 درصد ساکنان این منطقه بیکار هستند که از این میان 15 درصد سرپرست خانوارهای این منطقه را زنان تشکیل می‌دهند که جملگی بیکار هستند.

نایب رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه 25 درصد خانوارهای ساکن در این منطقه فرزند زیر 18 سال داشته و 30 درصد فرزند بالای 18 سال دارند، گفت: 54 درصد ساکنان این منطقه مستاجر هستند که اگر بخواهیم محله هرندی را به حال خود رها کنیم، باید یک کاری اساسی در آن صورت گیرد.

طلایی با بیان اینکه بازگشتن به حیات اجتماعی تنها راهکار بهبود وضعیت هرندی است، گفت: باید معابر این منطقه بازگشایی شده تا زندگی در آن جریان یابد، در غیر اینصورت هر اقدام تنها یک مسکن است و نمی‌تواند راه‌حل موثری باشد.

چرا بودجه هرندی را بدون پیوست تصویب کردند؟

رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران در واکنش به اجرای طرح ارتقای سطح زندگی در محله هرندی با بیان اینکه اعضای شورا باید خود را مزمت کنند، گفت: چراکه بودجه منطقه هرندی را بدون دریافت پیوست‌ها و مطالعات تصویب کردند.

مجتبی شاکری صبح امروز با بیان اینکه از همان ابتدا من عنوان کردم که پیوست‌ها را بیاورید، گفت: ما بودجه 250 میلیارد تومانی هرندی را بدون پیوست مطالعاتی تصویب کردیم. حتی چمران گفت که مطالعات را بعدا می‌آورند اما کدام منطق اجازه می‌دهد که اول بودجه را تصویب کنیم و بعد مطالعات آورده شود؟.

رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران با بیان اینکه حالا می‌گویند که بودجه هرندی 250 میلیارد تومان نیست، بلکه 400 میلیارد تومان است، گفت: ما 2000 نقطه میراثی داریم که چاهی است که شهرداری می‌تواند وارد آن شود و جای سوال است که ما چکاره هستیم که جلوتر از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهیم کار کنیم.

شاکری افزود: شهرداری تهران عضو ستاد مبارزه با موادمخدر نیست و مداخله آن اسباب قانونی ندارد.

وی با بیان اینکه نفهمیدیم که دست آخر در هرندی چه اتفاقی قرار است بیفتد، گفت: مسوولان شهرداری نمی‌گویند که به کجا برسند بلکه می‌گویند که می‌خواهیم بهسازی کنیم.

رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران با بیان اینکه منطقه هرندی 100 سال است هویت خود را از دست داده گفت: می‌خواهید با چه تئوری برای این محله هویت‌سازی کنید چراکه 9 قومیت از هند و لر و ترک در حالی گرد هم آمدند که هیچ پیوستگی محلی ندارند.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در واکنش به سخنان شاکری درخصوص هویت از دست رفته محله هرندی گفت: بهتر است در صحبت کردن‌هایمان دقت کنیم، چراکه هرندی مرکز هویت پایتخت است و حتی با کشف اسکلت 7000 ساله تاریخ محله مولوی و هرندی از ری نیز بیشتر خواهد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =