معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق حاشیه ای شهرها زندگی می کنند و از بسیاری از حداقل ها محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، محمدرضا واعظ مهدوی در نهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان هدف از برنامه ریزی را کاهش نابرابری ها دانست و بیان داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز با هدف کاهش نابرابری های اجتماعی احیا شده است.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی سه هدف را در اولویت قرار داده که اولین آنها برنامه ریزی برای تحصیل افراد بازمانده از تحصیل است.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: طبق ارزیابی های ما برای سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی هدف گذاری شده تا طی دو سال ، بازماندگان از تحصیل در این استان ها تحت پوشش تحصیلی قرار گیرند.

واعظ مهدوی با بیان اینکه در سال 84 تعداد شاغلین در کشور 20 میلیون و 184 هزار نفر بود و در سال 92 تنها 10 هزار نفر به تعداد شاغلین اضافه شد، تصریح کرد: این آمار نشان می دهد با وجود اینکه منابع مالی زیادی طی سال های 84 تا 92 به کشور آمده اما تغییری ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 90 نیز کشور با 120 میلیارد دلار اداره می شد اما امسال با 18 میلیارد دلار در حال مدیریت کشور هستیم و تمامی این موارد نشان می دهد که مهمترین مسئله نحوه استفاده و برنامه ریزی ما برای استفاده از منابع است.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اولویت دوم این سازمان را توجه به امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: براساس ارزیابی شاخص عدم امنیت غذایی در کشور، هفت استان به عنوان استان های نا امن غذایی شناخته شدند که باید به سمت کاهش این نا امنی غذایی برویم.

واعظ مهدوی اظهار داشت: اولویت سوم ما نیز توانمندسازی حاشیه شهرها و مسائل این حوزه است به دلیل اینکه 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق حاشیه ای شهرها زندگی می کنند از بسیاری از حداقل ها محروم هستند.

وی اضافه کرد: مشارکت اجتماعی در توانمندسازی افراد حاشیه نشین باید افزایش یابد و ما نیز ایجاد فضاهای فیزیکی مورد نیاز حاشیه شهرها همچون مدارس، مکان های ورزشی، تفریحی و بهداشتی و درمانی را در اولویت قرار خواهیم داد.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با تاکید بر اینکه رشته های تحصیلی و دانشگاه ها باید متناسب با نیاز مناطق مختلف تعریف شوند، عنوان کرد: توجه به آموزش های فنی و حرفه ای بسیار مهم است که در توسعه جاسک نیز باید مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت های این استان نباید همانند غفلتی که در توسعه عسلویه صورت گرفت، غفلت کنیم.

واعظ مهدوی افزود: تلاش می کنیم در فرآیند تدوین برنامه ششم توسعه ترکیبی از برنامه های بخش و استان را ارائه کنیم و هدف گذاری های ما نیز معطوف به ظرفیت ها و امکانات استان ها خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به ابلاغ بخشنامه هدف گذاری پژوهش در قانون برنامه سال 95 کشور از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اظهار داشت: بر این اساس هر دستگاهی باید یک درصد اعتبارات خود را در هر کدام از امور برای پژوهش هزینه کنند که این کار برای رشد پژوهش و علم در کشور انجام می شود.

افزایش چشمگیر تعداد دانشجو یکی از تحولات مهم در هرمزگان است

همچنین صالح دریانورد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان در این نشست به معرفی و ارائه آمار بخش های مختلف این استان پرداخت و عنوان کرد: استان هرمزگان دارای پنج منطقه ویژه است و موقعیتی ویژه و نوار ساحلی طولانی در کنار خلیج فارس و دریای عمان دارد.

وی با اشاره به برخورداری این استان از زیرساخت های لازم حمل و نقلی، افزود: نرخ شهرنشینی در استان هرمزگان 50 درصد است و روستانشینان این استان نیز در روستاها ماندگار شده اند اما روستاهای هرمزگان بسیار پراکنده و بعد مسافت و فاصله روستاها بسیار زیاد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان ادامه داد: تعریف نظام خدمات در هرمزگان به دلیل وجود روستاهای پراکنده و جزایری که نیازمند خدمات هستند، بسیار مشکل است.

دریانورد تصریح کرد: براساس سرشماری سال 90 نرخ بیکاری در هرمزگان 15 درصد بوده و شهرستان بشاگرد با 53 درصد بالاترین میزان نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

وی یکی از تحولات مهم در هرمزگان را افزایش چشمگیر تعداد دانشجو در این استان برشمرد و گفت: در حال حاضر هرمزگان بیش از 130 هزار دانشجو دارد و حضور زنان نیز در نظام اداری این استان افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات هرمزگان نیز جمعیت حاشیه نشین به خصوص در بندرعباس است و نزدیک 40 درصد جمعیت شهر بندرعباس حاشیه نشین هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =