۰ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۵

پیشرفت‌های چشمگیر متخصصین و جامعه پزشکی کشور در سالهای اخیر، ایران را در ردیف 10 کشور برتر دنیا در زمینه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی قرار داده است.

ایسنا نوشت:

دکتر محمدرضا نوروزی نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور در شانزدهمین کنگره ملی و نخستین کنگره بین المللی باروری و ناباروری ایران افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود 3 میلیون نفر از زوج‌های کشور از مشکلات ناباروری رنج می‌برند و سالانه نیز حدود 15 درصد به جمعیت زوج‌های نابارور کشور اضافه می‌شود. این در حالی است که در سایه پیشرفت‌ها و تلاش‌های متخصصین و دانشمندان ایرانی، کشور ما در حال حاضر در ردیف 10 کشور برتر دنیا در درمان ناباروری است.

وی افزود: متاسفانه با وجود تمامی امکانات، تجهیزات، دانش و تخصص چشمگیر متخصصین ایرانی،‌ هنوز نتوانسته‌ایم از تمامی ظرفیت‌ها برای درمان ناباروری به طور کامل استفاده کنیم، چرا که بسیاری از زوج‌ها به دلیل مسائل فرهنگی و یا مشکلات مالی به پزشکان معالج و مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. به همین خاطر امیدواریم رسانه‌ها با کمک کارشناسان و دست‌اندرکاران جامعه علمی پزشکی کشور در زمینه فرهنگ سازی برای مراجعه زوج‌های نابارور به مراکز درمانی تلاش نمایند.

وی با بیان اینکه ناباروری یکی از 5 علت اصلی طلاق در میان زوج‌های جوان کشور است، خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از مشکلات روحی، روانی و افسردگی‌های زنان و مردان نابارور نیز ریشه در بیماری‌شان دارد.

دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری در بخش دیگر سخنانش، ایجاد بانک ثبت اطلاعات اهدا - با تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات افراد - را بسیار ضروری خواند و تصریح کرد: با توجه به اینکه اطلاعات ژنتیکی در کشور ثبت نمی‌شود و این موضوع به عنوان یکی از ضعف‌های بزرگ در درمان ناباروری است، خواستار توجه مسئولان برای ایجاد بانک اطلاعات اهدا شد.

نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد زوج‌های نابارور کشور می‌توانند با روشهای درمانی مختلف بچه‌دار شوند. اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات فرهنگی و اقتصادی و عدم حمایت سازمان‌های بیمه گر، از نعمت فرزند بی بهره می‌مانند که یقینا مسئولان و دست اندرکاران مربوطه باید در این زمینه تصمیمات جدی و مهم اتخاذ کنند تا زوج‌های جوان به خاطر ناتوانی مالی با مسائل و مشکلات مختلف از جمله طلاق یا بیماریهای روحی، روانی رو به رو نشوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47411

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =