یکشنبه 3 بهمن 1395
دوشنبه 11 آبان 1394 - 18:54:50 چاپ

چرا در ایران، نیت شیطانی، زود به تجاوز منجر می‌شود؟

جامعه > آسیب‌ها - محمد مطهری در یادداشتی در تابناک نوشت:

از دختر دبستانی روستایی فقط کفش‌هایش پیدا شده بود. چندی بعد جنازه خفه شده او پس از تعرض نیز یافت شد. متجاوز و قاتل که بود؟ مردی متأهل! او شرح ماجرا را چنین خلاصه کرد: دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، نیت خود را عملی کردم!

چگونه است که دیدن یک دختربچه هفت ساله با مانتو و مقنعه مدرسه، آنهم توسط یک فرد متأهل، نیت شیطانی تجاوز را پدید می‌آورد و مهم‌تر اینکه چگونه است که در ایران این نیتهای پلید شیطانی زود به مرحله عمل می‌رسد؟

اگر قرار باشد نیت شیطانی اینقدر سریع ایجاد شده و به مرحله عمل برسد، در کشورهای غربی که استخر‌ها مختلط، مشروب فروشی‌ها در دسترس، تابلوهای نیمه عریان در مقابل و فیلمهای شهوت انگیز تلویزیون در دید همگان است، باید روزانه دههاهزار نفر مورد تعرض قرار گیرند.

اعتراف سه قسمتی قاتل دخترک روستایی، بار‌ها و بار‌ها توسط متجاوزان - که اتفاقا اکثر آنان متأهل بوده و یا روابطی از نوع دیگر داشته و هیچ مشکلی برای ارضای جنسی خود ندارند - تکرار می‌شود.

پاسخ عنوان این مقاله که «چرا در ایران نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می‌شود؟» در این نکته است که این جمله سه قسمتی (دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، نیت خود را عملی کردم) در حقیقت جمله‌ای چهار قسمتی است: دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، «دیدم انگار در این مملکت کسی به کسی نیست»، نیت خود را عملی کردم!

کشورهای غربی برای کاهش جنایات و تعرض‌ها تلاش فراوانی می‌کنند تا این جمله مقدر و محذوف در اذهان شکل نگیرد. آنان با در اختیار گرفتن درست قدرت رسانه‌ای، به هر نافهمی فهمانده‌اند که در این شهر نسبت به جرمهای خشن، به ویژه نسبت به کودکان و دختران حساسیت زیادی وجود دارد و «کسی به کسی هست». وقتی دختر ده ساله‌ای به نام هولی جونز در کانادا ناپدید شد، به مدت دو روز «خبر اول» تمام شبکه‌های مهم خبری این کشور بود.

ما چه می‌کنیم؟ فورا اینگونه اخبار را پنهان می‌کنیم تا زمان دستگیری مجرم. پس از دستگیری مجرمان، اگر بر حسب اتفاق خبرنگاری از مجازات مجرم مطلع شود در چند سایت این خبر منتشر می‌شود. ‌‌نهایت جدیت ما آن است که در عصر رسانه، مجرم را معمولا چند سال پس از وقوع حادثه با حضور چند صد نفر اعدام می‌کنیم و تصور می‌کنیم همه مجرمان ترسیدند در حالی که اکثریت آنان اساسا از آن مطلع نمی‌شوند.

قطعا اگر قرار بود غربی‌ها به روش ما عمل کنند آمار جرم و تعرض و جنایت در غرب چندین و بلکه ده‌ها برابر رقم فعلی بود. آیا غربی‌ها که روحیه لذت گرایی در می‌انشان موج می‌زند کمبود عقلی دارند که با پخش این گونه اخبار خشونت آمیز، آنهم گاهی در صدر اخبار، خاطر مردم خود را مکدر و آنان را نگران می‌کنند؟ آیا از کم شعوری آنهاست که برنامه‌های مهم تلویزیونی را قطع کرده و تعقیب و گریز یک مجرم را به طور زنده پخش می‌کنند؟

اتفاقا غربی‌ها در این موارد بسیار عاقلانه عمل می‌کنند چون می‌دانند مساله اصلی، دستگیری مجرم نیست، بلکه فهماندن این امر به مجرمان بعدی است که اینجا شهر است نه جنگل، و ربودن یک کودک و یا تعرض به او یعنی مواجهه با کل حکومت و مردم.

در ایران ما، وقتی یک جانی به یک دختر تعرض می‌کند حداکثر خود را با یک خانواده، طرف می‌بیند که به راحتی با تهدیدهایی مانند پخش فیلم تعرض و یا تجاوز به عضو دیگر خانواده، آنان را از شکایت منصرف می‌کند. ولی در غرب کودک از جامعه ربوده می‌شود نه از خانواده؛ و جانی می‌داند از فردا جنایت او مورد توجه همه رسانه هاست و انصراف شاکی خصوصی تأثیری ندارد.

اینجاست که در کشورهای غربی به رغم در دسترس بودن شراب و اختلاط و مناظر شهوت انگیز، به خاطر رعبی که در دل مجرمان احتمالی آینده ایجاد می‌شود، میان نیت شیطانی و محقق ساختن آن نیت، تا حد مقدور فاصله می‌افتد.

حادثۀ اسیدپاشیهای متوالی در اصفهان درس بزرگی به مسئولان داد ولی متأسفانه مورد بهره برداری قرار نگرفت و به یک رویه تبدیل نشد. این حادثه از موارد استثنایی بود که مسئولان قضایی، انتظامی و به ویژه رسانۀ ملی به مجرم یا مجرمان، قاطعانه فهماندند که در این مملکت دربارۀ اسیدپاشی «کسی به کسی هست» و حساسیت شدیدی وجود دارد. لذا گرچه مجرمی دستگیر نشد ولی آرامش و امنیت بازگردانده شد. بهایی که مردم اصفهان پرداختند «کمی نگرانی» بود ولی در عوض، نه تنها چندین نفر دیگر، قربانی اسیدپاشی نشدند و امنیت به شهر بازگشت، بلکه اسیدپاشان در سراسر کشور حساب کار خود را کردند.

البته اگر فشار رسانه‌ای و مردم نبود در جریان اسید پاشی اصفهان نیز به روشی که در سایر موارد رایج است عمل می‌شد: پنهان کردن واقعه تا حد امکان و تلاش برای دستگیری مجرم. تا قبل از دستگیری هم معلوم نبود ده قربانی دیگر اضافه شده بود یا صدتای دیگر، مهم این بود که نشان دهند که ما مجرم را دستگیر کردیم!

می‌دانید چرا در ایران تقریبا در هر جرم هولناکی مانند تعرض به مشتریان در آرایشگاه زنانه و تجاوز در مقابل چشمان شوهر، پای یک یا چند مجرم سابقه دار در میان است؟ مهم‌ترین علت این است که این «خبر خاموش» هر روز در مهم‌ترین بخشهای خبری رسانه ملی به مجرمان اعلام می‌شود: «تبهکاران گرامی! همانطور که می‌بینید مسائل مهمتری داریم، وقت به خیر!»

بدون شک مسائلی مانند انتخابات، برجام، نحوه مواجهه با غرب، مصائب مردم مظلوم یمن وسوریه از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و باید بدان‌ها به جدیت پرداخته شود. حتما باید کاری کنیم که آمریکا هیچ غلطی نتواند بکند ولی این بدین معنا نیست که با سکوت خود بگذاریم شروران داخلی هر غلطی خواستند بکنند. وقتی عناوین مهم خبری از امور سیاسی و بعضا اقتصادی فرا‌تر نمی‌رود ناخواسته طوری القا می‌شود که مسئولان جز مسائلی که با حفظ نظام مرتبط است دغدغه مهم دیگری ندارند و ارعاب قرار است فقط نسبت به دشمنان نظام صورت گیرد. (اگر هم ناامنی سوژه خبر شود غالبا درباره یک کشور غربی است).

آری، انبار موشکهای دوربرد به دشمنان نشان داده می‌شود -و باید نشان داده شود- تا در فاصله ده هزار کیلومتری از ما حساب ببرند، اما آیا کسی نیست که شرورانی را بترساند که به خاطر یک تذکر لسانی از طرف یک جوان مظلوم ناهی از منکر، از‌‌ همان ابتدا مثل آب خوردن، قمه را بر شاهرگ او فرود می‌آورند؟ آیا ننگ آور نیست که در یک کشور اسلامی طبق آمار اعلام شده در تلویزیون، تاکنون هشتاد ناهی از منکر به شهادت رسیده و صد‌ها نفر مجروح شده‌اند؟

من نمی‌دانم تعداد «جنگل بانان» در این کشور چند نفر است ولی هر چه هست تعداد «جنگل بینان» -یعنی کسانی که جامعه ایران را مثل جنگل تلقی می‌کنند- و از قمه کشی و ربایش و تهدید و تجاوز و جرمهای دیگر ابایی ندارند کم شمار نیست. به سبب جمعیت رو به رشد «جنگل بینان» است که اگر آینه دو خودرو، کمی با شدت به هم برخورد کند، پیاده شدن از خودرو با قمه منظره نادری در تهران نیست. مردم عادی به کنار، در کدام کشور جهان، شروران در مواجهه با پلیس به جای فرار، مکررا با قمه به مأموران مسلح حمله می‌کنند؟ آیا این پدیده‌ها دلیلی بر گسترش تعداد «جنگل بینان» نیست؟ (جا دارد در اینجا یاد جنگلبانان و محیط بانان پرشمار با غیرتی که جان خود را در درگیری با اشرار و البته در سکوت خبری از دست دادند گرامی بداریم.)

شایان ذکر است که اصلاح روش خبری کنونی نه به دست صدا وسیماست و نه قوه قضاییه و نه نیروی انتظامی، زیرا در این صورت، مقامات انتظامی و قضایی و رسانه ملی متهم به سیاه نمایی و بر هم زدن آرامش مردم خواهند شد. تنها تصمیم گیری در سطح کلان مثل شورای عالی امنیت ملی می‌تواند این روش خانمانسوز را تغییر دهد.

بدبختی اینجاست که برخی مقامات امنیتی به غلط تصور می‌کنند که راه مقابله با مجرمان خشن،‌‌ همان روش مبارزه با جاسوسان و بمبگذاران است که باید در خفای کامل صورت گیرد. در حالی که هدف اصلی در مقابله با جرمهای خشن، تأمین امنیت از طریق ایجاد رعب در دل مجرمان و اثبات این حقیقت است که نظام با همه امکانات در مقابله با خشونت‌ها در کنار مردم است و این امر جز با خبری کردن برخی جنایت‌ها و بسیج کردن جامعه و تبدیل کردن امنیت به یک «مسأله جمعی» می‌سر نیست، ولو مجرم فرار کند و یا مردم مقداری نگران شوند و یا بنگاههای خبری خارجی سوء استفاده کنند.

در وضعیت کنونی هر تابلویی مثل آرایشگاه زنانه و باشگاه بانوان برای یک مجرم سابقه دار می‌تواند سریعا به نیت شیطانی و سپس عمل منجر شود، همچنانکه اخیرا یک گروه تبهکار اقلا سه آرایشگاه زنانه را در اهواز مورد سرقت و تعرض قرار داد. تنها اگر آن فرد بداند با این کار دارد تی‌تر اول خبر ساعت ۲۱ را می‌سازد و چند ساعت بعد تصاویری از وی که دوربین‌های مداربسته اطراف محل وقوع جرم ضبط کرده‌اند از تلویزیون پخش می‌شود و محاکمه خارج از نوبت، انتظار او را می‌کشد آنگاه این نیت شیطانی خیلی زود رنگ می‌بازد.

در پایان ذکر چند نکته لازم است:

۱. اینکه آمار جنایت و تجاوز در غرب بالا هست یا نیست هیچ دخلی به استدلال این مقاله ندارد. بحث در شیوه مواجهه است. من مانند برخی معتقد نیستم که از غرب فقط باید ایراد گرفت بلکه نکات مثبت غربی‌ها را به تعبیر شهید مطهری باید «تحسین» و «تقلید» کرد. انتقاد یکطرفه همواره نتیجه معکوس داده است؛ ضمن اینکه اساسا شبیه چنین روشی در کشورهای شرقی مثل ژاپن هم اعمال می‌شود.

۲. اینکه عوامل دیگری هم در رشد جرم و جنایت در کشور دخیلند در این نوشتار نفی نشده است. بحث در اساسی‌ترین نقصی است که در مواجهه با تهدید جان و ناموس و امنیت مردم وجود دارد.

۳. روشن است که مقصود این نیست که همه دستگاه‌ها وظیفه خود را در قبال تهدیدکنندگان امنیت مردم درست انجام داده و می‌دهند جز رسانه ملی، بلکه مراد آن است که اقدام جدی باید توسط رسانه ملی آغاز شود. در این صورت سایر دستگاه‌ها به خاطر فشار افکار عمومی چاره‌ای جز همراهی کردن بیشتر و رفع اشکالات خود ندارند.

۴. پیشنهاد من هرگز این نیست که به مسائل مهمی مانند سوریه و یمن کمتر پرداخته شود. اهتمام نورزیدن به امور مسلمین، ما را از مسلمان بودن دور می‌کند. مسأله این است که مثلا درهر ماه، چند بار با اعلام خبرهای مربوط به جان و ناموس مردم در صدر اخبار، می‌توان تعداد کسانی را که فکر می‌کنند با ربودن و تجاوز و جنایت و تهدید به پخش فیلم تعرض، توانسته‌اند نظام اسلامی را در برخورد با خود مفلوک سازند به حداقل رساند.

بنده چندین بار شبیه این مطالب را در گذشته هم فریاد کرده و از جمله در سه نوشتار در سال ۸۷ یکی تحت عنوان «تحقیقات پلیسی و جان و ناموس مردم»، دیگری با عنوان «آیا مسئولان صفحات حوادث را نمی‌خوانند؟» و سومی «ام المشکلات کشور چیست؟» نکاتی تطبیقی را گوشزد کرده‌ام. هنوز راز این مطلب برای من روشن نشده که چرا از قدرت رسانه برای حفظ جان و ناموس مردم استفاده لازم نمی‌شود و چنین تصور می‌شود که در اولویت قرارگرفتن جان و ناموس مردم در اخبار، به اعتبار نظام لطمه وارد می‌کند.

اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی!

با تغییر این روش خبری شرورپرور، مردم را کمی نگران کنید ولی در عوض، جان و ناموسشان را بهتر حفظ کنید و در کنار ده‌ها و صد‌ها رعبی که در دل دشمنان خارجی نظام ایجاد می‌کنید گاهی هم اخم خود را علنا متوجه جانیان و مجرمان داخلی کنید. دانش دینی و عقل ناقص من می‌گوید قبل از آنکه در قیامت از ما بپرسند که با دشمنان خارجی چه کردید، از ما خواهند پرسید برای حفظ نوامیس مردم و امنیت مردم کوچه و بازار و ناهیان از منکر چه کردید. اگر یک درصد از تشر‌ها و خط و نشان‌ها برای دشمنان نظام، متوجه دشمنان جان و ناموس و امنیت مردم شود تحولی در ارتقای امنیت مردم پدید خواهد آمد.

۴۷۴۷

کلید واژه‌ها : آسیب اجتماعی - تجاوز -
119 دیدگاه
  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:13:14
    پاسخ
    475 493

    واقعا عالی بودبه نظرم همونجور که ما برایه خرید کفش به کفش فروشی میریم و موارد مشابه باید جایی باشه برایه کسانی که میخوان نیازشونو اینجوری برطرف کنن و نیاز خودشونو به خیابونا نکشن

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:13:19
      385 288

      خجالت بکشید. رفع نیاز این آدما لازمه ش استثمار یه آدم فقیر و بیچاره ست. به نظر شما چنین انسانهایی فقط به دلیل فقرشون به اندازه یک کفش بی ارزش هستن؟

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:18:23
      267 84

      فکر کنم مقاله رو نخوندی.خانوما هم حق دارن برن اینجور جاها یا نه فقط مختض آقایونه؟بعد خودت حاضری اطرافیانت گر نیاز داشتن همون جور که میرن کفش فروشی برن این جاهایی که می فرمایین؟

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:19:15
      40 235

      مردمی که مسلمون هستن و عزاداری می کنن نباید دنبال این چیزا باشن. کسی که اسلام رو قبول داره باید همه چیزشو قبول کنه....سوا کن جدا کن نداریم

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:26:59
      135 10

      شما اصلا خوندى متنو؟ جهت اطلاع بحث در مورد رسانه بود

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:37:54
      17 161

      افرین افرین دستت گلت درد نکنه. مثلا توی خارج تجاوز نمیشه؟ اینجا زود نیست نسبتش به بقیه کشور ها خیلی هم کمتره. اینم فکر نکنید با ازدواج و .. درست میشه. ادم مریض همیشه مریضه. مهمترین دلیلش اینه اینجا مردم کمتر روانشناس و روانپزشک میرند

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:42:01
      127 7

      اولا که نظر شما ربطی به مقاله نداشت. ثانیا کشورهایی هستند که علاوه بر کنترل مناسب روی بحث خشونت جنسی، سیاست های بسیار پیچیده و دقیق ضد روسپی گری رو هم دنبال می کنند مثل کشور سوئد.

    • رامین
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:07:13
      92 12

      اولا خود نویسنده اشاره کرده بود که خیلی از این افراد که دست به تجاوز میزنند متاهل بودند یعنی صرفا مسئله ی نیاز جنسی مطرح نیست ثانیا همچنین چیزی که شما میگید مگر در کشور ما وجود نداره ؟ درسته که که در خفا و غیر قانونی انجام میشه اما بهر حال وجود داره ثالثا اگر بخواهیم رسما در کشور روسپیخانه بنا کنیم به بهانه ی کاهش تجاوز به عنف فکر نمیکنید آمار خیانت و طلاق و روابط نامشروع بالا میره و ضررش از سودش بیشتره ؟؟؟

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:11:46
      112 6

      عزیز من متجاوز متاهل بوده و هدف شومش هم به بچه.میفهمی؟اونجایی که شما ازش حرف میزنی واسه ارضای کثافت کاری اینا باید بچه هم بندازیم یعنی؟یه حرفی که میزنین اول درموردش فکر کنین بعد اظهار کنین.

    • سامان
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:26:20
      107 1

      مرسی آقای محمد مطهری عزیز... اولین یادداشتی بود که بدون جا انداختن سطری تا انتها خوندم... جامع و زیبا بود... قابل توجه صاحب نظران عزیز: شیوه نگارش تاثیر مستقیمی در جذب دارد.

    • بی نام
      سه شنبه 12 آبان 1394 - 00:23:39
      59 14

      بر اساس امار پلیس هرگاه زنان خیابانی جمع آوری میشون آمار تجاوز افزایش میابد.علت برای همه مشخص است راه حل هم مشخص است مشکل شرعی بودن نیز با نظر علما قابل حل است ولی مانند هزار مسئله دیگر ما کماکان دنبال راه حلهای فضایی هستیم

    • دانشجو
      سه شنبه 12 آبان 1394 - 16:30:27
      1 1

      فارسی رو یاد بگیرید بعد حرف بزنید. ما در فارسی "برایه" نداریم. منظور شما "برای" است و فکر می کنید هر جا اِ باشد باید ه گذاشت. یه مقدار سطح دانش و اندیشه خودتان را بالا ببرید بعد اظهار نظر کنید.

    • امیر تبریز اوغلی
      سه شنبه 12 آبان 1394 - 22:40:03
      0 2

      شما خوبی؟؟؟اینجا ایرانه....ایران

  • پدرام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:17:28
    پاسخ
    219 3

    مثال موفقش ماه عسل بود که با ایجاد فشار رسانه ای موجب باز گرداندن نوزاد ربوده شده به خانواده اش شد...

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:20:31
    پاسخ
    273 6

    چه نوشته ی قشنگی.آفرین.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:20:46
    پاسخ
    212 2

    افرین . حقیقت رو نوشتید

  • ساسان
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:31:54
    پاسخ
    226 2

    واقعا مقاله عالی و بجایی بود.من کاملا با نظر نویسنده مقاله موافقم و از ایشان نهایت تشکر را دارم.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:42:07
    پاسخ
    143 3

    آفرین

  • ارسلان
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:42:33
    پاسخ
    142 2

    اگر مهم باشد رای من : موافقم

  • محمد د
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:46:56
    پاسخ
    157 3

    احسنت به نویسنده . به شدت بامتن نویسنده و نظراتش موافقم

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:48:28
    پاسخ
    144 22

    دلیل اصلیش غیر از اینهایی که تو متن اومده اینه که اونجا روش های قانونی دیگری برای تخلیه غرایض وجود داره

    • نقی
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:16:49
      60 8

      هزار لایک.

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:40:39
      83 5

      توجه کنید نوشته اکثرا متجاوزین متاهلتد و مشکلی بابت غرایز جنسیشان ندارند

    • بی نام
      چهارشنبه 13 آبان 1394 - 12:22:29
      0 2

      درسته که متاهل هستند اما تنوع طلب هستند برای همین هم هست که در کشورهای اروپایی وجود دارد.

  • محمد
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:48:45
    پاسخ
    131 24

    سلام جناب مطهری عزیز به یک نکته اشاره نکردید و آن این است که در کشورهای غربی، دایر بودن مراکز فساد رسمی، عاملی است در جهت کاهش تجاوز به عنف

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:50:42
      65 3

      اگه پاراگراف اول رو میخوندی ایشون اشاره کردن که اکثرا این متجاوز ها یا متاهل بودن یا دراری "رابطه" ای بودن که نیاز جنسیشون رو رفع میکرده.

  • محمد
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:53:54
    پاسخ
    140 4

    این مقاله باید بره روی مهم ترین تیتر ها قرار بگیره.به جای اخباره خاور میانه و گفته های امثال عادل الجبیر این خبر باید بولد بشه .انقد باید بولد بشه که بالاخره یه مسئول ببینه شاید یکم دلش به درد بیاد .

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 19:55:57
    پاسخ
    93 2

    بسیار عالی، امیدواریم گوش شنوایی باشد.

  • سپهر
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:01:45
    پاسخ
    118 2

    با تشکر وسپاس بی پایان از آقای مطهری ، متاسفانه سالهاست که صدا و سیما به مجرمان و جانیان به مال و ناموس مردم خیلی کمتر از بقیه ی مسائل مورد نظرش می پردازد. در نقطه ی مقابل هر جرم و جنایتی که در غرب رخ میدهد با آب و تاب فراوان در بخش های مختلف خبری به کمک اطلاعات رسانه های صوتی و تصویری غرب که آقای مطهری به چرایی آن اشاره داشتند، سعی در القای این تفکر دارد که جرم وجنایت در غرب بمراتب بیشتر است بطوریکه برای ببیننده این تصور پیش بیاید که عجب بدبختی هستند مردم غرب ، خصوصا آمریکا و در کنارش ما چقدر خوشبخت هستیم که این جنایات را در ایران نداریم نتیجه آن میشود که جنگل بینان وطنی به تعبیر زیبای آقای مطهری ، کمتر رصد شوند و به اعمالشان تداوم بخشند.

  • سید
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:11:23
    پاسخ
    18 142

    سلام.عمل به احکام اسلامی بهترین راه حل است. توجه کنید که همه مسئول هستیم از من دانشجو تا شمای خبرنگار، قاضی و...

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:27:41
      43 4

      لابد جمع اوری محله فحشا را شما راه حل درست می پنداری ایا پاک کردن صورت مسئله مشکل را حل کرد چشمتان را بشوئید وواقعیتها را انطور که هست ببینید

  • سپهر
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:24:36
    پاسخ
    108 1

    معتقدم بزرگنمایی جرمهای جنایی در غرب خصوصا آمریکا که رسانه ی ملی به کمک فیلم ها و اطلاعات رسانه ای همان کشورها پخش می کند ، به نوعی بی احترامی به شعور بسیاری از مخاطبانش نیز می باشد. زیرا همه می دانیم که آمریکا قاره ای است با 25 ایالت با صدها میلیون نفر جمعیت که هر شهروند بالای 18 سالش اجازه حمل سلاح دارد. در چنین وسعتی هر از چند گاهی ممکن است مجرمی یا روانپریشی دست به اسلحه برده و عده ای را از زندگی ساقط کند. تصور کنید اگر این آزادی در استفاده و حمل انواع اسلحه را در کشورمان داشتیم ، حکایت کار ما و جنگل بینان وطنی چه بود و دامنه ی جرم و جنایت و آدمکشی در کشور ما به کجا میکشید؟

  • زینالی
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:25:12
    پاسخ
    73 0

    احسنت به جز بی ارزشی ستون حوادث برای عمم، ماجرای قتل در مجتمع مسکونی خودمان حتی به خودمان هم گفته نشد و من یکی همیشه از راه پله مان می ترسم.

  • شهرام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:25:15
    پاسخ
    72 0

    تشکر از مقاله خوبتون

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:34:54
    پاسخ
    52 0

    آفرین بر این سخن آفرین ایشالا که عملی بشه

  • كورش
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:35:07
    پاسخ
    88 0

    مقاله واقعا عالي بود مخصوصا دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، «دیدم انگار در این مملکت کسی به کسی نیست»، نیت خود را عملی کردم

  • محمدرضا
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:45:59
    پاسخ
    72 1

    زبان حال ما گفتی جانا خود سانسوری در بسیاری موارد وجود داره کاملا بی دلیل.سالهاست دنبال سوالم که چرا

  • محمد
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:46:32
    پاسخ
    66 2

    درود بر نوییسنده، شیر مادر و نان پدر حلالت ، حرف دل کردم رو زدی

  • احمد
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:48:39
    پاسخ
    48 2

    این که از رسانه ها برای افضای این جنایت ها استفاده بشه رو قبول دارم. ولی یک تفاوت بین کشور ما و جوامع غربی نادیده گرفته شده. شاید اون جاها کسی اصلا به ذهنش هم تجاوز به دختر هفت هشت ساله خطور نکنه اما در گوشه و کنار شهرهای ما ذهن و فکرهایی درگیره و فقط دنبال فرصت تا سه مرحله شیطانی رو عملی کنه.. مشکل وضعیت روانی و عقده شدن این گونه مسائل است.. ساده انگاری که فک کنیم یک ادم عوضی و رذل رو می شه با ترسوندن کنترل کرد

  • آرش
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:49:02
    پاسخ
    56 1

    آفرین، دست نویسنده این مطلب رو باید بوسید.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:53:36
    پاسخ
    78 4

    مشکل از پلیس هست که قاطع نیست. آموزش های لازم نداریم و بیمار جنسی هم زیاد داریم .

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:54:47
    پاسخ
    42 1

    احسنت

  • قرمز
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:55:08
    پاسخ
    44 2

    خدایا چه به سر ما آمده، چرا اینقد پست شدیم ای خدااااا

  • شهریار
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:56:03
    پاسخ
    63 2

    نویسنده ی این متن کجاست و کیست که من یه ماااچ بکنم و تمام قد سر خم کنم جلوش.....خط به خطش دور از سانسورهای بیخود بود.......قلمت پایدار نویسنده جان....

    • بابا
      سه شنبه 12 آبان 1394 - 02:21:50
      0 0

      آقای محمد مطهری برادر معمم و به گمانم کوچکتر آقای علی مطهری نماینده مجلس و فرزند شهید مطهری.

  • علی
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:57:19
    پاسخ
    13 91

    تو اروپا هم از این نوع تجاوزا زیاده مشکل در انسانیته نفس تربیت نشده

  • علي
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:00:51
    پاسخ
    34 0

    اي كاش...... اي كاش بفهمن....

  • مسعود
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:01:20
    پاسخ
    44 1

    سلام یعنی حالالت اون نونی که خوردی یعنی واقعا پسر همون آقا هستید که هستید

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:02:40
    پاسخ
    39 0

    آفرین........ فقط آفرین......امیدوارم گوشی هم بشنود..........

  • دکتر
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:09:49
    پاسخ
    40 0

    عالی بود،به نکته ظریفی اشاره کردید.این خواست همه مردم است....

  • آرش
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:13:30
    پاسخ
    37 0

    متن عالیه

  • بدون نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:16:58
    پاسخ
    40 5

    چون حرف اقاي طالقاني رو گوش نكرديم.

  • امید
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:18:51
    پاسخ
    38 0

    خیلی عالی و منطقی. یکی از بهترین تحلیلهای چند وقت اخیرو خوندم. دست نویسنده درد نکند.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:19:53
    پاسخ
    33 0

    بسیار عالی بود, اگر عملی کنند همین کارو بسیاری از جنایت ها کاهش پیدا میکند

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:22:28
    پاسخ
    36 0

    عالی بود. ولی وای از گوش های کر

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:28:27
    پاسخ
    56 0

    در امریکا زندانی هایی که به جرم تجاوز بخصوص کودکان محکوم میشوند عموما سالم از زندان خارج نمیشن و توسط خود زندانی ها تا حد مرگ صدمه میبینند .بنابراین کسی که فکر اینکار در ذهنش ایجاد بشه میدونه که اگر گیر بیفته تاوان بسیار سنگینی باید بده

  • بینام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:31:46
    پاسخ
    39 0

    احسنت درسته همینه بخاطراینکه پوشش خبری ضعیفی برای کشورخودمان داریم ولی پوشش خبری واسه کشورهای خارجی خیای خوبی داریم درجامعه ای که جراید وانتشارخبرضعیف وسلیقه ای باشه نتیجه میشه همین بایدجرایدآزادی مطلق داشته بشندتا رانت فساد وووو...نمایان بشه وکسی جرات نکنه کارخلافی انجام بده ولسلام

  • اهورا
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:34:52
    پاسخ
    40 0

    درود برنویسنده مقاله جالبی بود .امید که گوش شنوایی داشته باشیم

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:38:36
    پاسخ
    7 82

    وای چقد طولانی بود :| نخوندم خخخ

  • محمد
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:39:15
    پاسخ
    71 0

    سال 63 من 9 سالم بود که پدرم برای اولین بار به من اجازه داد که خودم تنها از منزلمان تا منزل مادربزرگم که باید سه کورس ماشین سوار میشدم را تنها بروم...ولی الان پسر خودم 12 سالشه جرات نمیکنم اجازه بدم تنها تا سر کوچه هم بره

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:39:21
    پاسخ
    89 5

    واقعا مایه ی تاسفه که انقدر کثیفن که با دیدن یه دختربچه ی دبستانی تحریک میشن؟؟ کاش یاد بگیرن تجاوز و تحریک شدن هیچ ربطی به حجاب نداره بلکه بازخورد های سهل انگارانه بعدشه که باعث میشه همچین فکر کثیفی به ذهنشون بیاد و انقدر سریع عملی کنن

    • بی نام
      دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:42:33
      7 81

      خیلی هم ربط داره. چی رو میخوای منکر بشی؟

  • علی
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:40:53
    پاسخ
    49 0

    تنها راه مبارزه موثر با فساد یا تجاوز یا هر تباهی دیگه چه در حاکمیت و چه در بین ملت بها دادن به ازادی بیان در قالب مطبوعات یا هر رسانه دیگه ای تمام....................

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:45:42
    پاسخ
    66 0

    عجب مقاله توپی بود عالی و شجاعانه و در خور تقدیر

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:46:02
    پاسخ
    65 0

    مگه همین چند ماه پیش نبود که پسر بچه مظلوم رو تو تهران که رفته بود برای مادرش خرید کنه یه آدم روانی که معلوم نیست چی زده بود سرش رو برید....آخه اینم شد امنیت که جرات نکنی زن و بچت رو تنها بفرستی از خونه بیرون.اونوقت همش جرم و جنایت تو کشورهای دیگه رو نشون بدین. خبر جان خواهشن این یک بار رو منعکس کن.ممنون.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:47:43
    پاسخ
    63 1

    واقعا مرحبا به این متن، ی نفر پیدا شد که واقعا حرف حساب میزنهبا تک تک جملاتش موافقم. متاسفانه یک تعداد در جامعه هم پیدا میشه که علت اینگونه فجایع رو دختران میدونند، واقعا از این آدما این سوال رو دارم که آیا پوشش دختربچه ای که نوشته شده مناسب نبوده؟؟؟؟شماهایی که تنها بهانه را پوشش بد دختران میدانیدکسانی که می گویند فراهم نشدن جایی برای تخلیه جنسی مردان باعث این عمل می شود،پس چرا اکثر متجاوزان متاهل بودند خبر آنلاین چاپ کن لطفا

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:48:18
    پاسخ
    51 0

    مقاله فوق العاده ای بود هیچ نظر تکمیلی در این خصوص ندارم و شجاعت نویسنده قابل تحسین است

  • معلم
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 21:49:19
    پاسخ
    41 0

    عالی بود

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:00:22
    پاسخ
    28 0

    كاملا موافقم

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:04:11
    پاسخ
    29 0

    حرف حساب

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:07:40
    پاسخ
    29 0

    عالی بود مرسی

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:12:04
    پاسخ
    30 0

    آفرین بر نویسنده ای ول حرف دل مردم را زدید برادر درود بر شما

  • بهانه
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:12:44
    پاسخ
    8 3

    جوهر کلام ورنج کهنه جامعه انسانی به رشته تحریر در آمد برخورد با شیادان وکلاهبرداران نوامیس مردم به انگیزه متعه مجانی نباید مسکوت بماند رسانه ها وقانون گذار فضای مناسب برای برخورد با این پدیده رایج جامعه فراهم کنند قانونی ومحلی برای نسوان متعه تدوین کنید تا آبرومندان در آمان باشند ؟

    • بی نام
      سه شنبه 12 آبان 1394 - 18:05:47
      1 0

      نسوان متعه؟؟؟ اون بیچاره ها اگه براشون کار و مستمری در نظر گرفته بشه، متعه قول بیابونی نمیشن. و فقط به خاطر دوست داشتن با کسی میگردند. ضمنا مقاله را دوباره بخوانید، اکثر متجاوزین متاهل بودند

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:13:09
    پاسخ
    31 0

    اولین مقاله ی صریح و خوب

  • شاهد
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:13:35
    پاسخ
    15 19

    سلام خسته نباشید عالی بود من هنوز مقاله ای که پسر معتاد پسر بچه بی گناه ده ساله تو کوچه کشته بود یادم نرفته باید اون معتاد رو جلوی همه مثله کنن تا کسی جرات همجین کاری رو نداشته باشه از سازمانهای حقوق بشر هم نترسیم

  • نادیا
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:13:52
    پاسخ
    50 1

    کاملا درسته..مردم ما فکر میکنن امریکا قانون نداره

  • محمد
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:23:38
    پاسخ
    20 1

    خیلی برام جالبه، تازه رسانه ها و دوستان کامنتی به این نتیجه رسیدند که باید با مجرم برخورد قاطع کرد و به اطلاع همه رسوندیادش بخیر دوستان همه تو اوهام زندگی میکردند، و واقعیتها رو نادیده میگرفتند. آقای مطهری عمیقا از شما متشکرم

  • رجبی
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:26:13
    پاسخ
    35 0

    عالی بود حال کردم به مولا. ایکاش فقط 5 دقیقه به این مقاله فکر کنیم بابا کجا داریم میریم؟

  • باران
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:32:30
    پاسخ
    45 2

    ای مردم وقتی میشنوین یه دختر 7 ساله 9 ساله بهش تجاوز شده و کشته شده بیخیال نباشید. اون دختر باید مث من و شما زندگی میکرد باید بزرگ میشد شوهر میکرد بچه دار میشد پیر میشد. مردم فکر کنید به انیان فقط برای چند دقیقه شهوت یه ادم کثیف کشته شده. ای مردم چرا ما فکر میکنیم که این مسائل فقط برای دیگران اتفاق میوفته وبیاییم یه ژست روشنفکری بدیم و یه نظری بدیم و بریم خبر بد بعدی رو بخونیم. همین بی خیالی ما باعث ناامنی برای هممون میشهو ما اگه بیخیال نباشیم مسئولا هم نمیتونن بیخیال باشن. هرچیزی که مردم روش حساس شدن مث جریان اسید پاشی مسئولا هم مجبورن جدیت به خرج بدن

  • محمد
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:36:05
    پاسخ
    21 0

    مقاله حرف نداشت من كه خيلي چيزا واسم روشن شد

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:43:00
    پاسخ
    38 0

    امار تجاوز به پسر بچه ها رو هم دنبال کنید چه همه تجاوز ان هم بدون شکایت ... دلیل : شاکی بشه ابروش میره و تجاوزگر همچون شیری در جنگل می ماند و نوعی افتخار با خود یدک می کشد ... مشکل قانونه که میگه اثبات جرم سخته و مجازاتی در کار نیست .... تجاوز گر برا مدتی فراری میشه و بعد میاد با رضایت و پادر میانی و یا شاید مقداری پول همه چی حل میشه .... فقط تاسف .... بعد به غرب می تازیم

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:44:24
    پاسخ
    18 0

    واقعاعالی بودکاش مسوولین هم این مقاله رامیدیدند.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:54:27
    پاسخ
    16 0

    عالی بود...واقعا به کجا چنین شتابان؟؟

  • محمدرضا
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:59:31
    پاسخ
    21 0

    در مورد فسادهای کلان اقتصادی هم به همین روش عمل شد و اسم مفسدان گفته نشد.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 22:59:47
    پاسخ
    28 0

    با این رویه صدا و سیما انتظار هرگونه پیشرفت خیال خام هست.

  • على
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:00:05
    پاسخ
    28 0

    چقدر خوب نوشتيد. بايد مكررا تكرار كرد و توجه برانگيخت، بايد به مردم هشدار داد، بايد جرم را جدى گرفت. قبح خلاف كردن از خرد وكلان در جامعه ريخته ميشود كه اين اسف بار است... شهر هرت نميخواهم

  • خلافکار
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:10:48
    پاسخ
    8 25

    اینم مثل مقالهای قبلیت به فراموشی سپرده میشه گلم .تو مثل مسئولین که هیچ کاری نیمکنند مقاله توهم هیچ اثری نداره بس یا بخیال شو یا یه جور دیگه عمل کن من کمکت میکنم.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:17:04
    پاسخ
    40 1

    خدا پدرتان را بیامرزد. ساعت یازده شب کسی من را تعقیب کرد و گیرم انداخت و گلویم را چسبید و بنا کرد به فشار دادن. من فریاد می زدم و کمک می خواستم. در فاصله صد متری کیوسک پلیس بودم. ولی انگار نه انگار. هیچ کس نپرسید خرت به چند.

    • بی نام
      سه شنبه 12 آبان 1394 - 01:41:52
      1 0

      از اتفاقی که برای شما افتاده خیلی متاسف شدم . حق به جانب شماست .کسی کمک نمیکنه و اگر مقاومت بکنید و به نحوی به شخص متجاوز صدمه بزنید تازه ابتدای بدبختی و مصیبت برای اثبات حقانیته . من چند مورد را دیده ام مثلا شخص متجاوزی که توسط یک خانم در کیش برای دفاع از ناموسش به قتل رسیده بود و این خانم و شوهرش بیشتر از 3 سال در زندان و دادگاه سرگردان بودند تا بالاخره رای بر برائتشون صادر شد.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:18:45
    پاسخ
    32 4

    به به عحب مقاله خوبی من ماندم چرا سانسور نشده چون حرف دل مردم،نویسنده درود بر شرفت

  • طاها
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:24:07
    پاسخ
    20 4

    قابل توجه مسئولان محترم

  • رضا
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:35:23
    پاسخ
    15 19

    ریشه اصلی این گونه جنایات ، وجود خلا بزرگی بنام عدم ارضا غرایز جنسی در بین جوانان است. این خلا بزرگ آفت اصلی جامعه و منشا ظهور حوادث هولناک در جامعه است. اینکه برخورد قاطع با اینگونه جانیان شود ، بسیار پسندیده است . ولی مانند پزشکی است که فقط استخوان سیاه شده دست و پای را قطع میکند و برای پیشگیری و درمان کاری انجام نداده است . لذا تا زمانی که تابوی این خلا بزرگ شکسته نشود بایستی انتظار وقوع اینگونه حوادث را داشته باشیم زیرا در جامعه بیماریهای روانی ناشی از عدم ارضا غرایز جنسی بسیار زیاد است و زنگ خطری برای تمام افراد و خانواده هاست.

  • بی نام
    دوشنبه 11 آبان 1394 - 23:48:48
    پاسخ
    24 0

    " تصمیم گیری در سطح کلان مثل شورای عالی امنیت ملی می‌تواند این روش خانمانسوز را تغییر دهد " خدا به آقای محمد مطهری خیر دهد که گفت همۀ آنچه برای اتمام حجت با مسئولین باید گفته می شد. اگر این طفل معصوم هفت ساله روستایی، فرزند یکی از حضرات مسئولین بود چقدر این پیشنهادای آقای مطهری اجرایی می شد؟

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 00:00:46
    پاسخ
    27 0

    وقتی کار ما به جایی رسیده که پدر بزرگ نوه ی چهار ساله اش را ..........چی باید بگیم

  • حمید
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 00:20:05
    پاسخ
    11 2

    درست و منطقی با توجه به مدتی تجربه خارج محیط مملکتم میگویم تا جرمی اتفاق می افتاد زود کرایم الرت بلافاصله اطلاع رسانی میکرد خفاش شب کشت بعدا فهمیدند مردم

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 00:20:49
    پاسخ
    41 2

    مطلب خوب و به جایی بود. ولی من نگران نویسنده ام

  • محمد
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 00:22:04
    پاسخ
    31 2

    واقعا دستتون درد نکنه.به دور از سیاه نمایی و پاک کردن صورت وسله به ریشه ای بحث کردین ن

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 00:37:58
    پاسخ
    0 0

    مقاله جالبی بود به غیر از مورد ناهیان منکر که یکجانبه بود

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 01:23:52
    پاسخ
    0 0

    خیلی عالی و حساب شده، امیدوارم کسانی که این مقاله را می خوانند و جز مسئولین می باشند رسیدگی کنند

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 02:25:21
    پاسخ
    0 0

    چشم در برابر چشم .کسی که تجاوز میکنه باید باهاش مقابله به مثل کرد

  • مهدی
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 07:15:30
    پاسخ
    0 0

    قبول کنیم یا نکنیم جوان ایرانی از دوران طفولیت با عقده های جنسی بزرگ میشه و روز به روز هم این عقده ها بزرگ تر میشند با تفکیک جنسیتی از همون اول کار تا عدم بستر مناسب برای ارضای غریزه جنسی و و عدم شرایط مناسب برای ازدواج و حتی ازدواج موقت که راههای شرعی رفع نیاز هستند.... و در کشور ما بجای حل مساله کاری که اقایون میکنند اینه که صورت مساله روپاک میکنند قوانین سفت و سخت، فکیک جنسیتی ، برخورد با پوشش . ولی افسوووووس

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 07:38:59
    پاسخ
    0 0

    کسایی که با نویسنده مخالفن فقط یک لحظه به این فکر کنن اون دختر بچه چه حالی داشته تو اون موقع ، بعدشم اون بچه هم حق زندگی داشته ، بزرگ شه ، دانشگاه بره و.... فقط 7 سالش بوده

  • داری
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 07:40:48
    پاسخ
    0 0

    عالی بود

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 07:41:17
    پاسخ
    0 0

    مرسي مخصوصا" اون بخش نكته ها ، ولي بهتر بود به جاي جوامع غربي مي گفتيم جوامع پيشرفته چون علم و تكنولوژي مربوط به همه انسانهاست...

  • امید
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 07:55:32
    پاسخ
    0 0

    متن خوبی نوشتید .باید آنقدر تکرار کنید تا فرهنگ ما رشد کنه . جهان سوم یعنی این . درحال توسعه از همه نظر . ما از نظر فرهنگی هم نیاز به توسعه داریم . باید گفت و تکرار کرد تا ذهن مردم رشد کنه . اما من امیدی به این رسانه ملی ندارم .

  • جواد
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 08:54:10
    پاسخ
    31 1

    عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود....هرچی بگم عالی بازم کمه بخدا.....خیلی هوشمندانه و منطقی حرف زده اقا..حرف حق باید پذیرفت

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 11:41:19
    پاسخ
    1 0

    من فکر میکنم به آموزش هم برمیگردد. هیچوقت تفاوت "رابطه نامشروع جنسی" و "تجاوز جنسی" در مدارس و رسانه آموزش داده نمیشود. همیشه از "گناه"ها یا "جرم" هایی صحبت میکنیم که نباید مرتکب شویم ولی درباره ی رضایت یا عدم رضایت طرف مقابل و سن و سال او سکوت میکنیم. و درواقع بر "گناه" تاکید میکنیم نه بر "حقوق بشر" . در کنار اینها وقتی مدعی میشویم که دختر 910ساله "با اختیار خودش" خواسته شوهر کند، طبیعتا ارتباط جنسی با کودکان، دیگر یک بیماری روانی نخواهد بود بلکه یک خواسته ی "طبیعی" است که میتواند به وسیله ی "ازدواج" شرعی شود و حالا یک نفر پیدا شده که این میل "طبیعی" را از راه غیرشرعی ارضا کرده.

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 16:07:33
    پاسخ
    0 0

    «دیدم انگار در این مملکت کسی به کسی نیست»، نیت خود را عملی کردم

  • اکبر
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 16:19:27
    پاسخ
    0 0

    شیطان، نیت شیطانی، فریب شیطان و ... . تا کی میخواهیم پشت این خرافات قایم بشیم و از مسئولیت شونه خالی کنیم؟ بدی و خوبی از ما انسانهاست، بهتره که بجای دنبال بهونه گشتن واسه ی زشتی هامون، تلاش کنیم و خودمون رو بهتر کنیم.

  • بی نام
    سه شنبه 12 آبان 1394 - 16:33:29
    پاسخ
    0 0

    عالی بود مقالتون . ای کاش به گوش مسئولین برسه و اقداماتی انجام بشه

  • رضوی
    چهارشنبه 13 آبان 1394 - 20:54:28
    پاسخ
    0 0

    عالی بود

  • عبد
    چهارشنبه 13 آبان 1394 - 22:48:53
    پاسخ
    1 2

    سلام آقای مطهری به کدامین نقاط ایران سفر کرده ای و این گونه تیتر می زنی ؟ شروع بیان خود را چنان راحت تعریف می کنی مثل اینکه قصه شنگول و منگول تعریف می کنی . هر چی شنیده بودی را گفتی و آخر کار هم گفتی خب باید مجرمان را ترساند و . . . آقای مطهری ، یک پیام را هزار طریق می توان ارائه داد. نویسنده باید بداند مخاطبش کیست و . . . من نمی گویم هشیاری لازم نیست و حکومت باید تمام خانواده ها را ازتهدیدات آگاه سازد ولی نه از طریق مطلب گسترانی بی مهار و کم عمق و به طور سراسری در سطح تمام افراد جامعهابتدایی تا انتهایی مراقب باش به اسم اصلاح و به هرقیمتی ، موجب گسترش بد بینی و فساد نشوی. خدایا ما ایرانیان را لحظه ای به غیر ذکرت مشغول ندار و میان ما و شیاطین فاصله ای بی پایان قرار ده.

  • شهروند
    چهارشنبه 13 آبان 1394 - 22:56:49
    پاسخ
    0 0

    حكم تجاوزبايداعدام باشه حالاهركي ميخاد باشه درس عبرتي باشه براي ديگران والسلام

  • افشین
    جمعه 15 آبان 1394 - 10:39:40
    پاسخ
    5 2

    عالی بود کاشکی مسئولین هم حداقل مقاله را میخوندند.دمت گرم خبرآنلاین.

  • بی نام
    شنبه 16 آبان 1394 - 10:14:38
    پاسخ
    0 0

    ممنون ازدرج حقایق واقعی جامعه که متاسفانه ازان غافلیم وکبک وارعمل میشود

  • كيا
    شنبه 16 آبان 1394 - 16:52:59
    پاسخ
    0 0

    بسيار عالي بود. امام صادق ع ميفرمايند :هر جامعه به سه چيز نياز دارد. عدالت امنيت رفاه.

  • محمد
    شنبه 16 آبان 1394 - 17:38:59
    پاسخ
    0 0

    احسنت فوق العاده و بي نقص بود

  • بی نام
    یکشنبه 17 آبان 1394 - 14:14:24
    پاسخ
    0 0

    درود بر سخن حق

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700